10 vuotias pelkää kuolemaa

lohduton äiti

Otsikko ei ihan vastaa ongelmaani, mutta melkein...

10 vuotias poikani on nyt viimeisen puolen vuoden aikana useamman kerran (10-15 kertaa) illalla noussut sängystä ja tullut itkien luokseni. Hän sanoo, että ei voi nukkua, kun "hiveät asiat" pyörii mielessä. Sitten hän alkaa kertomaan: " Se on ihan kamalaa, kun vaikka tuhannen vuoden kuluttua meitä ei enää ole, siis missä me niinku ollaan, siis kuinka kauan tämä maapallo vielä jatkaa olemistaan ja mihin se on matkalla, se on ihan kamalaa, kun me vaan ollaan jossakin haudassa eikä tiedetä mitään maailman menosta vaikka täällä olisi keksitty jo kaikkiin sairauksiin paraneminen ja vanhuuteenkin joku taikajuttu..." Sitten lapsi itkee lohduttomasti ja puristaa minua tiukasti. "missään ei ole mitään järkeä", hän itkee.

Olen lohduttanut poikaa, että äitikin pienenä murehti samoja asioita, mutta nyt vanhempana niitä ei enää murehdi, kun aivot kehittyvät ajattelussa. Yritän näillä sanoilla lohduttaa häntä, että tuska helpottaa aikuiseksi kasvettuaan. Puhumme taivaasta (hän ei usko) ja kuoleman jälkeen olevasta "arvoituksesta", siis siitä, että kukaan ei tiedä mitä silloin tapahtuu, mutta uskoa ja toivoa voimme, että jotain parempaa vielä on luvassa. Olen itsekin aika realistinen, enkä kovin hengellinen ihminen, mutta lapselle haluan puhua taivaasta...Puhumme elämän kiertokulusta ja siitä, miten oikein vanhat ja sairaat ihmiset haluavat jo päästä lepäämään.

Onko kenelläkään ollut samanlaisia kokemuksia? Miten olette toimineet?
Poikani ei varsinaisesti pelkää kuolemaa (tai syrjäyttää sen jotenkin taitavasti) vaan puhuu aina siitä, että mitä täällä maapallolla tapahtuu satojen/tuhansien vuosien kuluttua ja miksei me voitaisi olla silloin myös täällä.
Poika on älykäs ja pohtii muutenkin avaruuteen liittyviä asioita. Hän harrastaa urheilua ja musiikkia ja päivisin kaikki on ok.

16

2519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yoshosho

      Terve, tuo sinun lapsi muistuttaa minua pienenä! Ajattelin ihan samalla tavalla, ja tein äitilleni ihan samalla tavalla. Tiedän tasan tarkkaan miltä tuo tuntuu, kuolemanpelkoja on erilaisia mutta tämä on kaikista pahin. Moni ihmisistä ei tiedä miltä se tuntuu... eli ihmiset pelkää kuolemaa ja sitä minne ne joutuu, mutta esim. minä pelkäsin sitä, että en tiedä olevani olemassa, enkä nää läheisiäni. Nimenomaan tuo ensimmäinen järkyttää ihan ******* lapsen mieltä. Muistan kun olin suihkussa ja yhtäkkiä tuli se ajatus ja juoksin äitin luokse pihalle ja se ihmetteli ja sanoin melkeen sana sanasta samalla tavalla ja puristin tiukasti. olin sillon jotain ~8-11 vuotta (nyt oon 17) ja olen myös poika.

      nykyään ajattelen vaan että pitää nauttia tästä nykyhetkestä. MUTTA silloin tällöin tulee se sama ajatus vuosien päästä, joka tekee semmosen paniikkikohtauksen et ei järkeekään. Sit ne aivot vaan totuu siihen järkytykseen ja tulee taas olo et en pelkää mitään. Mut se on vaan joku aivojen reaktio, ihan inhimillistä.

      Se on tosissaan aika perseestä, jos ihminen ei halua yksinkertasesti kuolla, ja kuolee. Se on niin absoluuttinen kauhu, ettei sitä osaa selittää. Tämän takia poikasi sanoo ettei siinä ole mitään järkeä. Se ei halua olla semmoisessa tilassa -että se ei tiedä sinun olemassaoloa ja itsensä olemassaoloa- eli ainoo mitä voi tehä on vaan olla lähellä ja näyttää jotain siistejä juttuja esim. muistan ku ite näin jonkun piirretyn sillon ja siinä oli joku tyyppi joka ei pelännyt mitään niin unohdin heti sen kuolemanpelon ja halusin olla samanlainen.

      • yoshoshoshi

        mutta kyllä sun poika pelkää kuolemaa, mä tiedän sen, se vaikuttaa niin samanlaiselta. Se ei halua tuntea sitä tunnetta niin se syrjäyttää sen niin kuin minäkin tein.

        ei me tiedetä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, mut se ajatus ottaa päähän että se tuntuis samalta kun nukkuis, eli ei tietäs olevansa olemassa. Ja eikös se oo aika biologinen selitys. Kun muistelet sitä viime yötä ettet muistanut mitään. Ehkä se on semmosta, jos on niin se on just se mitä se poikas ei halua.


      • lohduton äiti

        Kiitos vastauksestasi. Vaikutat jotenkin tosi kypsältä ikäiseksesi.
        Poikani sanoi myös ihan prikulleen samalla tavalla kuin sinäkin, en vaan muistanut sanatarkasti kaikkea:" Kun ei enää näe omaa perhettä ja että ei tunne mitään".

        Kuoleman pelkoa se varmaan on, mutta jotenkin erilasista!!! Kaksi muuta lastani on tietenkin myös jossain vaiheessa pelänneet kuolemaa, mutta heidän tapansa on ollut huomattavasti "helpompia" tapauksia, tyyliin "mitä tapahtuu kun kuolee". Kun olen heille "satuillut" kaikenlaista ja puhunut heidät ympäri ja sitten alkanut puhumaan jostain aivan muusta asiasta, niin he ovat sitten unohtaneet koko asian.

        Nuorimmaisella vain tuntuu niin kuin sillä olisi niin paljon "järkeä", että sen pitää vain kaikki jotenkin todistaa tieteellisesti, ja niin kuin hänellä olisi jokin sisäinen pakko ajatella asiaa.

        Toivon mukaan helpottuu iän myötä????


      • lohduton äiti
        lohduton äiti kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Vaikutat jotenkin tosi kypsältä ikäiseksesi.
        Poikani sanoi myös ihan prikulleen samalla tavalla kuin sinäkin, en vaan muistanut sanatarkasti kaikkea:" Kun ei enää näe omaa perhettä ja että ei tunne mitään".

        Kuoleman pelkoa se varmaan on, mutta jotenkin erilasista!!! Kaksi muuta lastani on tietenkin myös jossain vaiheessa pelänneet kuolemaa, mutta heidän tapansa on ollut huomattavasti "helpompia" tapauksia, tyyliin "mitä tapahtuu kun kuolee". Kun olen heille "satuillut" kaikenlaista ja puhunut heidät ympäri ja sitten alkanut puhumaan jostain aivan muusta asiasta, niin he ovat sitten unohtaneet koko asian.

        Nuorimmaisella vain tuntuu niin kuin sillä olisi niin paljon "järkeä", että sen pitää vain kaikki jotenkin todistaa tieteellisesti, ja niin kuin hänellä olisi jokin sisäinen pakko ajatella asiaa.

        Toivon mukaan helpottuu iän myötä????

        Hei vielä yoshoshos. Jos luet tätä vielä, niin olisi kiinnostavaa tietää, että onko tämä asia vaikuttanut sinuun jotenkin syvemmin esim. aiheuttaen jonkinlaista masennusta tms? Oletko pystynyt keskustelemaan vielä vanhempanakin esim. äitisi kanssa vai tuntuuko se jotenkin "nololta".
        Hallitseeko nämä ajatukset sinun elämääsi vai onko ne vain hetkellisiä silloin tällöin tulevia ahdistuskohtauksia?

        Kaikkea hyvää sinulle elämässäsi.


    • yoshoshosshishi

      eksyin tänne taas pitkän ajan päästä...

      joo siis mitä enemmän järkeä sitä pelottavempaa ja enempi kysymyksiä. Saa nähä muuttuuko paremmaksi. Pelkään yhä sillon tällön kuolemaa, mutta ei auta muu kun porskuttaa eteenpäin. Ei tunnu yhtään nololta jutella isän tai äitin kanssa näistä, ja yhen kerran juttelinkin mutta kummatkin on luovuttanut ajattelemasta kuolemaa.

      Lapsesi muistuttaa pelottavan paljon minua... Kun luin tuon ekan viestisi tuli ihan kylmät väreet ja muistoja ponnahteli esiin.

      Valitettavasti tämmönen kuolemanpelko vaikuttaa elämään todella paljon. Esim. ite ärsyynnyin siitä niin paljon että kielsin sitä koko ajan ja halusin jotain voimia jotka estää kuoleman ja kaikkea sellaista. Tämä voi olla aika harvinaista mutta oikeasti pidän 95% maailman väestöstä idioottina ja tunnen olevani 80vuotias 17 vuotiaan kehossa. En voi sille mitään, minua ei vaan kiinnosta muiden jutut.
      Muutin 15vuotiaana omaan kämppään ja nyt olen funtsinut kaikenlaista omassa kämpässä... lopetin koulun, enkä elä yhtään yhteiskunnassa....

      että joo, noin paljon se voi vaikuttaa. Elä kuitenkaan yritä aivopestä älykästä lastasi, sillon se vaan juoksee kauemmas. En oikeen tiedä itekään mitä pitäs tehdä, en ole saanut vieläkään funtsittua ratkaisua mihinkään... joskus tulee ahdistuskohtauksia kyllä. Mutta ihmisaivot on sellaiset että niiden on pakko mennä pelkotilan tullessa ajatuksissa immuuni tilaan muuten nuppi sekoaa.
      helvetin pelottavaa sekin, että esim. jalkamme kasvaa ilman että päätimme miten se kasvaa. Se kielii myös siitä että keho tekee niin kuin tekee eikä meillä ole valtaa siihen minkäänlaista. Tosin voi olla... mutta se onkin asia erikseen, eikä välttämättä tuo onnellisuutta. Ja taas onnellisuus ei ole välttämättä elämän tarkoitus. Tarkoitusta ei välttämättä ole. tällanen ajatussysteemi jatkuu vaan koko ajan ja etsii ratkaisuja... ei kai se lopu...

      se on vähän ristiriitainen juttu: haluaa olla ikuisesti lähimmäistensä kanssa ja olla tietoinen omasta olemassaolosta, mutta ei kuitenkaan halua elää 1000vuotiaaksi koska silloin ei rakastaisi muita niin paljoa. Sanotaanko että ihminen elää perkeleenmoisessa ristiriidassa. Jumalaan ihminen tottakai uskoo, kun ei ole aivoja joilla käsitellä sitä. Pojallasi on.

      Sen verran voin sanoa itsestäni että tämä muutti minua siihen suuntaan, että teen ihan mitä vain itse haluan ja kuljen omaa polkuani. Sanokoon kuka mitä vaan niin minä etsin itseäni, enkä tiedä löydänkö, en aio palvoa jumalaa mutta porskutan eteenpäin, se on ainoa mikä on mielessä. Kohti tuntematonta siis

      • Sinna

        Hei,

        en tiedä tuletko näkemään vastaustani, mutta vastaampa silti.
        Minulle tulee sinusta mieleen, että onko sinun vaikea hyväksyä sitä että sinä itse et voi vaikuttaa siihen mitä sinulle tapahtuu.Et voi vaikuttaa jalkojesi kasvuun, et voi vaikuttaa siihen, että tulet kuolemaan, kuten me kaikki.
        Auttaisiko sinua ajatus, että elämä ja kuolema on mysteeri, kukaan ei koskaan tule ratkaisemaan sitä mitä tapahtuu kun kuolemme. Siihen ei auta itsensä eristäminen ja asioiden vellominen päässä. Voitko hyväksyä ajatuksen että kaikkeen ei ole vastausta, siitä huolimatta sinun tulee ELÄÄ.
        Unohda turhat aivoitukset, sellaiset joihin et saa vastausta. Miksi turhaan vaivata päätään asioilla, joihin ei ole yhtä vastausta.
        Mene, elä, tee asioita joista nautit!
        Tuskin olet niin erilainen, tai outo kuin omassa päässäsi ajattelet. Isolla osalla ihmisistä on aivan samanlaisia ajatuksia kuin sinulla, mutta he ovat päättäneet antaa niiden olla ja keskittyä, niin ihan vain elämiseen.
        Toivon sinulle kaikkea hyvää! Toivon että voit käyttää älyäsi itsesi ja ympäristösi hyväksi, sen sijaan että annat sen eristää itsesi maailmasta.


    • yoshsihishsiiss

      helpottuu vähän iän myötä, mutta tulee yhtä rajuja kohtauksia kuin ennenkin, koska ei yksinkertaisesti tiedä ratkaisua tällaisiin asioihin, ja kun on sitten niin älykäs ettei ala uskomaan jumaliin jne. Se on helvetin kinkkinen paikka menossa...

    • yoshsoshosihihi
    • 11-vuotias tyttö

      Vaikka täällä ei kävisikään kukaan,niin teen tämän sillti:)
      Todella surullista kun rakas poikasi suree omaa kuolemaansa(tai äidinsä).
      Minulla oli sama juttu 10v-11v,kun kerran olin kaverini luona yökylässä (meitä oli silloin kolme lasta)avattiin telvisio joskus 23:00 katsottiin mitä tuli ja sieltä tuli joku kauhu elokuva en muista sen nimeä...k-18!
      Me kolme ruvettiin pelkäämään ihan hirveästi semmoisia hahmoja mitä siinä kauhuelokuvassa oli.Me pelättiin niitä kokonainen vuosi.( se oli yhtä tuskaa ja piinaa!)Jos sinun pojallesi on käynyt samoin?Me ei uskallattu käydä yksin wc:ssä,kävellä yksin ulkona tai olla yksin kotona!Mielikuvitus meillä kaikilla kävin todella villinä kuviteltiin päässämme kaikenlaista nyt joku tulee ja tappaa meidät!Tuon sorttista...
      Onneksi sinun poikasi avautui sinulle,itse en avautunt kellekkään aikuiselle...
      Siitä on jo vuosi...Silloin minä pelkäsin koko ajan kuolemaa...

    • avaruus123

      Kun poika on kiinnostunut noista asioista, mitä jos hakisitte kirjastosta tietoa noista, ja kävisitte vaikka ursa.fi yhdistyksessä etsimässä muita lapsia jotka pohtii avaruuden loppumattomuutta ja miljoonien vuosien aikajanoja. Ursalla on lasten tapaamisia eri paikkakunnilla, ja paljon aikuisjäseniä jotka voisivat jutella poikasi kanssa näistä asioista jotka häntä pohdituttavat jo näin pienenä.

      Kyllä ne saa ammennettua tyhiin ja löydettyä rauhaa kun tarpeeksi kauan penkoo. Tai jos ei saa - erittäin älykkäillä käy näin - niin löytää muita ihmisiä jotka myös pohtivat niitä, eikä olo ole enää niin yksinäinen.

      Ilman äidin apua näitä muita samanlaisia ihmisiä ei yleensä noin nuorena vielä löydä, joten apu on tarpeen. Ja se, että äiti ottaa asian vakavasti ja alkaa tehdä asioita jotka vie muiden ihmisten luo, saattaa saada pojan todella rakastamaan ja arvostamaan äitiään ajan mittaan, kun äiti "otti hänet vakavasti" tilanteessa jossa hän oli haavoittuvimmillaan. Se tunne on sanoisinko aika vahva ja jää muistiin.

      Tärkeää olisi että jos tyynnyttely ja normaalit ratkaisut ei vaikuta ja toimi, tehtäisiin jotain mikä toimii. Ja koska äiti ei ole kosmologi (aika harvinainen ammatti Suomessakin) niin poika sitten vaan tapaamaan Esko Valtaojaa tai aivan tavallisia tähtiharrastajia Ursan porukoihin. Siellä on aivan kaikenlaisia ihmisiä eri taustoista, heitä yhdistää että eivät saa maailmankaikkeutta mielestään, ja jäävät iltaisin valvomaan taivasta katsellen.

      Entä jos ostaisitte pojalle pienen kaukoputken ja tähtikartan, saisi itse tähyillä mitä siellä on ja opetella miten se toimiii. Ursasta saa neuvoja lapsille sopiviin edullisiin havaintolaitteisiin, ja tähtitorneilla saa katsella isolla kaukoputkella.

      Sensijaan planetaarioissa näytettävät elokuvat ovat "viihdeteollisuutta" eivätkä läheskään aina opeta mitään tai vastaa kysymyksiin, ne ovat suurelle yleisölle ei oikeille harrastajille.

      Kerro myös pojallesi että tiede on todistanut että energia ei voi hävitä, se voi vain muuttua muodosta toiseen. Joten se mistä hänen kehonsa atomit ovat tulleet, ja mihin ne menevät, sekä mihin hänen ajatuksensa menevät, ei voi olla "loppu/kuolema" sillä mikään energia ei häviä, vain muuttaa muotoaan. Näin ainakin tämän hetken tiede on selvittänyt. Tämä siis yksinkertaistettuna ajatuksena, mutta saattaa auttaa.

      Ei äidin tai vanhemman tarvitse tietää itse kaikkea, vaan opettaa tiedonhakuun, maailma on iso paikka tutkittavaksi pienelle lapselle - onhan se sitä aikuisellekin.

      Nukkumaanmenosta sitten, joskus on hyvä kuunnella tuttua leffaa/satukasettia/rauhoittavaa tarinankerrontaa, ja nukahtaa siihen, silloin kun aivot ovat ylikierroksella. Jotain aivan eri aihetta. Tuttua lempisarjakuvaa. Normaalia perhe-elämän hälinää. Missään nimessä ei pimeää hiljaista huonetta jossa kuulee omat ajatuksensa. Auttaa ahdistukseen aikuisellakin, ja ajatusten poiskääntämisen taito on suureksi avuksi elämän mittaan. Se mikä kellekin toimii, pitää sitten kokeilla ja oivaltaa, jotain mahdollisimman turvallista ja erilaista kuin häiritsevät ajatuskulut kuitenkin.

      Eihän se ratkaise halua ymmärtää isoja asioita, mutta antaa kunnon yöunet, jotta elämänhallinta säilyy ja arki pyörii. Suuria ajatuksia kun on syytä oppia annostelemaan, etteivät kuluta kehon voimia kerralla loppuun.

      Voit myös kertoa pojalle, että hänen aivonsa kasvavat ja alkavat toimia monimutkaisemmin iän mukana. Siksi hän pystyy ajattelemaan näitä ajatuksia. Mutta äidit opettavat aivonsa toimimaan niin että osaavat hoitaa arkipäivän rutiinit ja luoda turvallisen kodin, siksi äidit eivät kovin usein pohdi näitä asioita. Kun on turvallinen koti, voi välillä miettiä tosi pelottavia asioita, mutta sitten sieltä ajatuksista voi tulla takaisin tähän turvapaikkaan olemaan vaan, leikkimään ja syömään, ja tuntemaan olon taas hyväksi. Ilman rakastavaa äitiä tai muuta aikuista joka välittää yhtä lailla kovasti lapsen hyvinvoinnista, on vaikea uskaltautua näille ajatusten seikkailuretkille, ja ne muuttuvat pelottaviksi.

      Voit tehdä paljon. Ja onnistua hienosti. Hyvä että jaksat.

    • _reko_

      Kristallilapset reagoivat noihin asioihin tavallista herkemmin ja pohtivat tuollaisia asioita.
      Lasta kannattaa muistuttaa siitä kuka hän oikeasti on ja kertoa että vaikka hänen ruumiinsa joskus kuolee, niin hän itse ei voi koskaan kuolla, kuten ei kukaan meistä.
      Lapsi voi vielä nuorena muistaa olonsa ennen syntymää, mutta kun tuo muisto alkaa haihtumaan niin kuoleman pelko kasvaa. Se on tämän aineellisen maailman kirous, mikään ei ole pysyvää.

    • Kuolemaa Ajatteleva

      No Mä Oon 11w Tyttö Ja Pakko Myöntää että Pelkään joskus kuolemaa..
      Ajattelen aina et "Minua Ei enää ole" " en elä enää olen poissa" Sit Alan itkee Ja meen Äidin luo..Sit Äiti Rauhettelee Ja Sanoo et Ei oo Mitään Hätää,turha Pelätä.
      Sitte Meen Takas Omaan Sänkyyn Ja Ajattelen mukavia..

    • Jaska Jokunen

      Minä oon 10 lapsi ja oon joskus ajatellut, että mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen. Tulos:Hän kuolee. En jotenkin saanut ajateltua "läpi". Liikaa kysymyksiä liittyy kuolemaan. Ja ihmisellä ei ole edes sielua. Se ei mene paratiisiin ja mihin muuhunkaan. Tulos on: ikuinen uni.

      • Esoteria

        Tottakai ihmisellä sielu on, miten muutenkaan henki voisi toimia ellei sielua olisi? Onhan ihmisellä alemman tason ruumiitkin, joita taas sielu tarvitsee toimiakseen tässä maailmassa.
        Se ettei sielua olisi on taasen seurausta paikallisesta uskonnosta, sen näkee mm. raamatusta kun vertaat vanhempaa versiota uusimpaan, niin huomaat että sielu sana on hävitetty lähes kokonaan siitä.

        Tokikaan sinun ei kuulu asiaa uskoa, mutta ei myöskään olla uskomatta vaan ottaa siitä itse selvän. Ihminen kuoltuaan on toki unessa, mutta ei ikuisessa sellaisessa vaan kyse on enemmänkin levosta ennen uutta syntymää.
        Tuo kierre jatkuu kunnes saavutat totuuden, mutta se pitää tapahtua tässä elämässä. Ihan kuin Jeesuskin opetti että ylösnousemuksen (valaistuminen ts. totuus) on tapahduttava tässä ruumiissa, koska kuoleman jälkeen ei ole mitään siitä jäljellä.

        Kun kuolet, persoonasi kuolee, persoonan jonka sinä ja ympäristön vaikutukset mm. vanhempasi ovat sinulle luoneet. Mutta sinä et ole tuo persoona tai se ruumis mikä peilissä näkyy, vaan sinä olet henkinen olento joka on siten ikuinen ja aina yhteydessä alkulähteeseen ts. jumalaan. ja jonne sen pitää myös palata.

        Kuolema on vaikea asia etenkin tällaisessa kristityssä maassa, koska kirkko haluaa vääristellä asioita väkisin ja saada sinut uskomaan heidän oppeihinsa ja pelottelevat kadotuksella jos ei usko heihin ja heidän luomaan kuvaansa jumalasta.
        He itse opettavat ettei jumalasta saa luoda kuvaa, silti he itse sen tekevät ja sanovat että katso, tämä on jumala ja tähän sinun on uskominen. Noin tekemällä he hukkaavat itsensä ja unohtavat alkuperänsä.
        Jumalaa ei löydä kuolemalla vaan jumala löytyy nimenomaan sisältäsi.

        Ennen kuin ihminen loi itselleen egon uskomalla henkisyyden sijaan aineelliseen olemukseensa, silloin ihmisellä oli suuremmat henkiset voimavarat, mutta tuon materialismin myötä tuli myös kuoleman pelko (ego kun ei halua tuhoutua vaan yrittää säilyttää olemassaolonsa keinolla millä hyvänsä) ja tuota pelkoa lieventämään myös eri uskonnot on kehittyneet.

        Uskonnot ei palvele siis ihmisen henkisiä tarpeita vaan pelkästään tuon egon, johon ihmiset ovat samaistuneet ja joksi he itseään luulevat.
        Pienellä lapsella ei egoa vielä ole vaan hän on siitä vapaa, mutta hänelle sellainen kehittyy, nyky yhteiskunnassa yhä nuorempana ja hän menettää sen seurauksena yhteytensä jumalaan. Mutta tuon yhteyden voi kuka tahansa saada uudelleen, koska se ei ikinä katkea kokonaan.
        Juuri siitä Jeesus aikoinaan opetti, kuten lukuisat muut Mestarit. Harmi vaan että hänen opetuksensa yritettiin hävittää maan päältä mitä julmimmilla tavoilla katolisenkirkkolaitoksen toimesta.


    • zuuuh

      ite oon 14v ja pelkään joskus kuolemaa mutta aatelkaa tätä maailmaa aatelkaa ny miljardeja vuosia sitte ja miten tää koko maapallo on olemasa ja me ihmiset olkaa onnellisia että ootte ittenne. sitte että miten ootte justii ite syntyny tähä maailmaa ja miten tää kaikki on olemasa. olkaa tyytyväisiä elämää ei kuolema oo nii hirveetä. ja kun aattelette sitä saatte rohkeutta itekki uskalsin pyytää yhtä tyttöä treffeille ja ny ollaan yhesä ;)

    • 2+1

      Mulla kanssa samanlaisii kuoleman pelkoja sun muita ahdistavii ajatuksii 10w noin iästä lähtien. Sitä ennen jo varmaan ekalla mietin kyllä kaiken laisii kosmisii asioita. Nyt olen 28.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      469
      11005
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      316
      7629
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      28
      4615
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      340
      2407
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1817
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1410
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1194
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe