Weber C/Pilon tibiale murtumat

Mettäkalamies

Tervehdys
Mahtaisko löytyä vertaistukea ja tietoa otsikon aiheesta? Mulla leikattiin kierteinen, korkea Weber C-tyyppinen trimalleolari-murtuma / pilon tibiale -tyyppinen murtuma 6.3. Levy ja ruuveja laitettiin ja ehdoton varauskielto 6 vko. Leikannut lääkäri kyllä kertoili tekemisiään leikatessaan, mutta ohi meni; sen verran pöllyssä olin.

Eli minkälaisista murtumista on kyse? Ja onko kokemuksia vastaavista? Mulla alkaa olla särky hallinnassa Buranalla ja Panadolilla, mutta pelottaa tietysti, että tuleeko jalkaa... kävelyyn, hiihtoon, hölkkään?

Ja sisätilat ja jatkuva varominen alkaa ahdistaa, mutta niin käy varmaan kaikille.

5

4326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mettäkalamies

Tarkennukseksi vielä, että kyseessä on siis nilkan murtuma.

• Nilkkaa

Eipä kyllä käy kateeksi.

Pilon tibiale-murtuma tarkoittaa yleensä, että sinulla on sääriluussa pirstaleinen, lähes murskavamma -tyyppinen sääriluun nilkanpuoleisen pään murtuma. Murtuman on aiheuttanut suuri vammaenergia (liikenneonnettomuus, putoaminen)

Pilon Tibiale -murtumiin kuuluu, että tässä yhteydessä murtuu myös nilkkahaarukan sisempi osa (mediaalimalleoli, tuntuu nilkan sisäsyrjällä, käytännössä sääriluun viimeiset 5 cm). Weber C on luokitustermi, tarkoittaa sitä että murtuma yltää nilkkaniveltason yläpuolelle. Trimalleolaarimurtumassa menee vähintäänkin mediaalimalleoli, ja lisäksi voi mennä lateraalimalleoli (nilkkahaarukan ulkoreunan osa eli pohjeluun viimeiset 5 cm, tuntuu sormeen) ja ns. takakolmio eli sääriluun takapinnasta irtoaa pala. Jos sinulla on pohjeluun yläosan murtuma (eli murtuma noin 10 cm polven tasosta alaspäin, tällöin lateraalimalleolin murtumaa edes tarvita.

Nilkkamurtuma on hankala laji lääkärillekin tyypittää, ja sinullekin on käynyt niin, että taitaa ensisijaisesti murtuma mennä trimalleolaarimurtuman tyyppiseksi, jossa on pilon tibiale -murtuman piirteitäkin. Eli ei aivan pahimmasta päästä, mutta lähes. Jos taas nilkassasi on väliaikaisratkaisuna ns. eksterni fiksaatio (eli ihon läpi tulee metallitankoja, jotka yhdistetty toisiinsa), niin tällöin sinulla on todnäk aito pilonimurtuma.

Jos sinulle on laitettu levy sääriluun ulkopinnalle (eli lateraalimalleoli on korjattu levyttämällä), ja ruuveilla on kiinnitetty takakolmio ja mediaalimalleoli, niin kyllä menee reilun vuoden pelkkien kipujen kanssa, ja pari vuotta vielä sitten ajoittain oireillen.

Suosittelen noudattamaan orjallisesti kuntoutusohjeita sitten kun pääset eroon kipsistä. Venyttele hammasta purren ja kipulääkkeiden voimalla kaikki liikeradat takaisin heti ensimmäisen viikon-kahden viikon aikana, niin nilkasta ei jää kamalaa jäykkää pötykkää, vaan saat siitä parin vuoden päästä ihan hyvän nilkan. Kun kipsi poistetaan, se nilkka on niin jäykkä ja kipeä, että olet ihmeissäsi jos et venyttele kaikkia liikeratoja takaisin. Pitäisi pystyä pyörittämään nilkkoja samaan tyyliin kuin terveellä puolella. Ei riitä, että pystyt ojentamaan ja koukistamaan nilkkaa, vaan pitää pystyä myös kallistamaan sivuttain.

Itse noudatin ohjeita, ja tästä nilkasta tuli ihan hyvä. Kestää juoksut, vaellukset, hiihdot, laskettelun, lumilautailun jne. Minulla oli trimalleolimurtuma, joka koostui mediaalimalleolin murtumasta (Weber B, nilkkanivelen tasoon yltävä), takakolmion murtumasta ja korkeasta säärimurtumasta. Korjattu pelkillä ruuveilla. Nilkka saattaa ajoittain turpoilla, mutta siihen ei liity kipuja.

• -mettäkalamies-

Kiitos asiantuntevasta ja selventävästä vastauksesta. Termit mm. mediaalimalleoli ja lateraalimalleoli jäi tosin vielä vähän epäselväksi. Vastauksestasi voinee päätellä, että olet myös alalla, vaikka sinulla on valitettavasti omakohtaistakin kokemusta?

Minä (mies, alle 50) liukastuin pihalla eli ei ole kyse mistään kolarin aiheuttamasta avomurtumasta. Mitään eksterni fiksaatiota ei myöskään ole. Kaaduttuani nilkassa oli kitenkin selvä virheasento - nilkka sojotti n .20 -30 astetta liikaa ulospäin. Ambulanssimiehet venyttivät jalan oikeaan asentoon aika helposti, vaikka sattuihan se toki.

Olin kipsinvaihdossa vajaa viikko sitten. Silloin näin, että nilkkani ulkosyrjässä oli kaksi haavaa rinnakkain nilkasta ylöspäin. Molemmat n. 10 cm pitkiä. Hakasia niissä taisi olla yhteensä 10 -15 kpl. Kertomuksesi omasta murtumastasi kuulostaa minuun sopivalta, sillä erotuksella, että minulle laitettiin levy ja olen Weber C-tyyppiä. Kuulin nimittäin puhuttavan mm takakolmiosta ja säärimurtumasta. Ymmärtääkseni tämän säärivamman vuoksi otettiin perus rtgkuvan lisäksi myös tietokonekuvat. Olenko oikeilla jäljillä?

Nyt on 3½ vkoa mennyt leikkauksesta ja kun 6 vkoa on täynnä, kuvataan ja menen leikanneen tohtorin vastaanotolle. Miten sitten mahtaneen jatkua? Vieläkö laitetaan kipsi, joku avattava ortoosi vai pitäisikö vaan lähteä kävelemään? Se ei kyllä voi sujuvaa olla jollei, 6 vkoon ole jalalla varannut tippaakaan. Sairaslomaa annettiin alkuun 8 vko, mutta se ei taida riittää vai mitä? Sen verran pahalta kuulostaa. Pelottaa myös nuo kipsin jälkeiset kuntoutusvaiheen kivut ja säryt. Pitääkö Burana 600:a vetää päivässä levyllinen että pärjää?

• stailavani

kuka osaisi kääntää ihan Suomen kielelle. Minulla Fractura distalis cruris l. sin. Toimenpiteet: Reductio, Lamino- et cochleofixatio. Kuvista näin,että levy sääriluussa ja toinen toisella puolella nilkkaa. Ruuveja.

• pulma1

Taitaa olla sääriluun alaosan murtuma vasemmassa jalassa. Murtumakohta on palautettu normaaliasentoon kiinnittämällä murtumakohta levyllä ja ruuvilla. Elikkä tämän jo tiesitkin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe