Koliikki alkanut 1kk iässä?

Apua..

Vauvani on nyt reilun kuukauden iässä ja vääntelehtii vatsakipuja erittäin paljon. Aiemmin n. kerran vuorokaudessa saattoi vatsakivut vaivata, mutta nyt n. kolmen päivän ajan hän on kärsinyt niistä jo syötön alkaessa ja pitkälle sen jälkeen. Ei siis kuitenkaan itke, mutta ei pysty vääntelyiltään nukkumaan ja naamasta näkee, että kyllä koskee. Eli syömisestäkin on tullut "vaikea" hetki kun vatsassa kiertää ja koskee. Ei kuitenkaan niin, että itkisi tai lopettaisi syömisen kokonaan. Vatsan kurinan ja mouruamisen tosiaan kuulee hyvin.

Olen koittanut jumpata jalkoja vatsaa vasten ja tämä toimikin ennen.

Voiko olla, että tyttö olisikin allerginen maidolle ..?

Ravintona pelkästään NAN1.

Mikä auttaisi?

8

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stimppen

      Hei
      Kokeile vyöhyketerapiaa.
      Olemme käynneet 3 kertaa ja meidän vauva paljon parempi.
      Suosittu paikka www.fysioninja.fi

    • Mahanpuruja hoidettu

      No voi olla vain ilmavaivojakin. Kokeile apteekista saatavia disflatyl tippoja jos auttaisi ilmavaivoihin. Myös maitohappobakteereista voi olla apua. Röyhtäytä vauva kunnolla ym. mutta ei auta aina tämäkään. Korvikemaitoa voi kokeilla vaihtaa toisen merkkiseen. Maitoallergiassa on usein iho-oireitakin ja ripulia, oksentelua tmv. mutta ei aina. En usko koliikkiin, koska usein koiliikkihuutoa on vauvalla tiettynä aikana päivästä eikä se ole aina ruokailun jälkeen. Meillä oli pojalla koliikki ja hän huusi kurkku suorana-tyyliin iltaisin miltei kellon tarkasti klo.20-24.00 ja ei auttanut vyöhyketerapiakäynnit ym. Koliikki alkoi noin 2 vkon iässä ja jatkui n.2,5kk ikäiseksi.

      Tyttöllämme oli taas vauvana jatkuvasti ilmavaivoja ja hän kakkasi vihreää kakkaa kuukausi kaupalla ja kävimme tästä syystä mm. yksityisellä lastenlääkärillä, vyöhyketerapiassa ym. mutta ei auttanut. Maitoa-allergiaa epäilin myös mutta emme saaneet lähetettä jatkotutkimuksiin koska tytöllä ei ollut mitään iho-oireita, hän ei oksennellut, ripuloinut jatkuvasti ja kasvoi hyvin. Vatsavaivat helpottivat ajan kanssa ja eniten silloin kun vauva alkoi maistella kiinteitä 4kk iästä alkaen. Minulla tuli rintamaitoa todella vähän ja jouduin myös antamaan korviketta (Nan ja tutteli). Parhaimpia konsteja olivat kunnon röyhtäytys syötön jälkeen, jalkojen jumppaus vatsaa vasten, vauvan kääntely sängyllä ja vatsallaan pitäminen (valvotusti tietenkin). Jalkapohjia voi myös hieroa ja kokeilla kevyttä hierontaa (vatsan alue), kylvetystä ym. Refluksikin voi vaivata vauvoja mutta tällöin usein huutavat kovasti syömisen jälkeen ja pulauttelevat paljon. Apteekista saa myös nestemäistä muistaakseni Gaviscon merkkistä närästyslääkettä jota voi antaa vauvalle. Keskustele neuvolassa asiasta - antavat ohjeita kuinka toimia ja jos haluat kokeilla tuota närästyslääkettä tmv. niin neuvovat annostuksen kanssa.

      • Alkuperäinen...

        Hei!
        Olin jo kokeillut maitohappobakteereja ja cuplatonia, mutta ei ollut yhtään apua. Kokeilin myös vaihtaa korvikemerkkiä ja kokeilin tuttelia - ei auttanut. Kokeilin hieroa jalkapohjia ja siitä syntyi kova huuto - varmasti koska akupisteet olivat kipeät. Hullulta kuulostaa, mutta koin että tämä auttoi hetken. Pierut ja kakat tuli melkein heti. Tilapäistä apua sai myös vatsan hieromisella. Siis kunnolla, ei millään "paijjaamisella".

        Kävinpäs eilen apteekista ostamassa Nutricia Almiron peptiä ja voi tätä raukeiden tunnetta! Ihana oli syöttää kun ei kouristele yhtään ja nukahtaa syötön jälkeen. En tiedä juhlinko nyt liian aikaisin, mutta selkeä muutos heti ensimmäisestä syötöstä saakka.

        Eli jos tämä ihanuus jatkuu, minulla olisi ylimääräisenä 6 purkkia tuttelia, 4 purkkia semperiä ja 4 purkkia NANnia jollekkin joka tarvitsee.

        Terv. mami, joka sai kuuden tunnin yöunet ;)


      • alkup...
        Alkuperäinen... kirjoitti:

        Hei!
        Olin jo kokeillut maitohappobakteereja ja cuplatonia, mutta ei ollut yhtään apua. Kokeilin myös vaihtaa korvikemerkkiä ja kokeilin tuttelia - ei auttanut. Kokeilin hieroa jalkapohjia ja siitä syntyi kova huuto - varmasti koska akupisteet olivat kipeät. Hullulta kuulostaa, mutta koin että tämä auttoi hetken. Pierut ja kakat tuli melkein heti. Tilapäistä apua sai myös vatsan hieromisella. Siis kunnolla, ei millään "paijjaamisella".

        Kävinpäs eilen apteekista ostamassa Nutricia Almiron peptiä ja voi tätä raukeiden tunnetta! Ihana oli syöttää kun ei kouristele yhtään ja nukahtaa syötön jälkeen. En tiedä juhlinko nyt liian aikaisin, mutta selkeä muutos heti ensimmäisestä syötöstä saakka.

        Eli jos tämä ihanuus jatkuu, minulla olisi ylimääräisenä 6 purkkia tuttelia, 4 purkkia semperiä ja 4 purkkia NANnia jollekkin joka tarvitsee.

        Terv. mami, joka sai kuuden tunnin yöunet ;)

        Ja muuten, vauvan masusta ei kuulu enää kovaa plurinaa ja pierutkin kuuluu vääntävän omassa pedissään nukkuessa :D! Toivottavasti tämä jatkuu..


      • Mahanpuruja hoidettu
        Alkuperäinen... kirjoitti:

        Hei!
        Olin jo kokeillut maitohappobakteereja ja cuplatonia, mutta ei ollut yhtään apua. Kokeilin myös vaihtaa korvikemerkkiä ja kokeilin tuttelia - ei auttanut. Kokeilin hieroa jalkapohjia ja siitä syntyi kova huuto - varmasti koska akupisteet olivat kipeät. Hullulta kuulostaa, mutta koin että tämä auttoi hetken. Pierut ja kakat tuli melkein heti. Tilapäistä apua sai myös vatsan hieromisella. Siis kunnolla, ei millään "paijjaamisella".

        Kävinpäs eilen apteekista ostamassa Nutricia Almiron peptiä ja voi tätä raukeiden tunnetta! Ihana oli syöttää kun ei kouristele yhtään ja nukahtaa syötön jälkeen. En tiedä juhlinko nyt liian aikaisin, mutta selkeä muutos heti ensimmäisestä syötöstä saakka.

        Eli jos tämä ihanuus jatkuu, minulla olisi ylimääräisenä 6 purkkia tuttelia, 4 purkkia semperiä ja 4 purkkia NANnia jollekkin joka tarvitsee.

        Terv. mami, joka sai kuuden tunnin yöunet ;)

        Kiva kuulla, että jo helpottaa ja kyllähän se nyt jostain kertoo jos apua tuntuu tulleen jo noinkin pian kokeilun jälkeen :) Ainoa vaan, että mitä olen tutuilta maitoallergikkolasten vanhemmilta kuullut....vauva joutuu tavallisen äidinmaidonkorvikkeen osalta sairaalassa maitoaltistustestiin ennen kuin saa lääkärintodistuksen maitoallergiasta ja sen jälkeen kela-korvauksen noista maidottomista apteekin äidinmaidonkorvikkeista, jotka ovat käsittääkseni aivan sikamaisen kalliitta, jos joutuu ihan omakustanteisesti ostaamaan :/ Sinänsä hassu juttu kun osalla lapsista on ihan selvät oireet olleet maitoallergian suhteen ja muutos on ollut heti nähtävissä parempaan kun on kokeiltu maidotonta korviketta ja silti pitää lasta rääkätä vielä tavallisella äidinmaidonkorvikkeella, jotta joku lastenlääkäri voi itse todeta miten kipeäksi vauva tulee.


      • ap..
        Mahanpuruja hoidettu kirjoitti:

        Kiva kuulla, että jo helpottaa ja kyllähän se nyt jostain kertoo jos apua tuntuu tulleen jo noinkin pian kokeilun jälkeen :) Ainoa vaan, että mitä olen tutuilta maitoallergikkolasten vanhemmilta kuullut....vauva joutuu tavallisen äidinmaidonkorvikkeen osalta sairaalassa maitoaltistustestiin ennen kuin saa lääkärintodistuksen maitoallergiasta ja sen jälkeen kela-korvauksen noista maidottomista apteekin äidinmaidonkorvikkeista, jotka ovat käsittääkseni aivan sikamaisen kalliitta, jos joutuu ihan omakustanteisesti ostaamaan :/ Sinänsä hassu juttu kun osalla lapsista on ihan selvät oireet olleet maitoallergian suhteen ja muutos on ollut heti nähtävissä parempaan kun on kokeiltu maidotonta korviketta ja silti pitää lasta rääkätä vielä tavallisella äidinmaidonkorvikkeella, jotta joku lastenlääkäri voi itse todeta miten kipeäksi vauva tulee.

        Aivan. Tämän olen itsekkin kuullut ja torstaina on lääkärille aika.. On aivan älyttömän kallista tuo, mutta joka sentin arvoista.

        Eli jollekkin tarvitsevalle mulla olis tuttelia, nannia ja semperiä. Helsingissä asutaan jos joku haluaa noutaa :)


    • koliikkiäityli

      Hei,

      Meillä koliikki alkoi 2 vko ikäisenä. Se oli itkeskelyä, eikä mikään tuntunut auttavan. Tyttö ei nukkunut oikeen muualla kun sylissä, koska vatsa väänteli niin kovasti. Kokeilin cuplatonea, mutta siitä ei ollut meille apua. Nyt annan disflatyliä ja siitä on ollut hieman enemmän apua. Nyt meidän tyttö on 3 kk ja koliikki alkaa olla jo kokonaan ohitse. Keskustelin lääkärin kanssa 2 kk neuvolassa ja kyselin että jos rupeisin antamaan sosetta n. 1-2 tl 2 kertaa päivässä, ja lääkäri sanoi että kaikki konstit ovat sallittuja. Lääkäri itse suositteli luumusosetta. Se auttoi ainakin meillä jonkin verran. Myös jumppaaminen auttoi, koska kakka ja pumpat eivät meinanneet tulla.

      Raskasta se on kun ei voi tehdä oikeen mitään kun vauva vaan itkeskelee ja väätelee! Meillä ainakin alkoi oireet aina samaan aikaan päivästä. Nyt olen lisännyt soseiden määrää kun tyttö on jo 3 kk.

    • KK72

      Itse kuulin kiropraktikasta koliikin ja pulauttelun hoidossa jo reilusti ennen vauvani syntymää ja kävin tarkistuttamassa hänet ensimmäistä kertaa jo parin viikon ikäisenä. Vastasyntyneiden refleksit ovat niin voimakkaat, että hyvin pienellä painelulla saadaan aikaan haluttu hoitotulos eli hoito on ihan erilaista kuin aikuisten. Itse kävin myös siellä ennen ja jälkeen raskauden ja olin tosi ketterässä kunnossa raskauden loppuun asti. Kannattaa ehdottomasti kokeilla

      http://www.kiropraktikko.info/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=30

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe