Jopa kilpatason edustusampujat ovat nyt joutuneet vaikeuksiin uusiessaan kalustoaan.
Poliisi soveltaa jo nyt uutta aselakia, vaikka se tulee voimaan vasta kesällä. Poliisi soveltaa lakia kuin piru raamattua. Esim.haulikkoampujilta on vaadittu laajoja selvityksiä harrastuksen laajuudesta. Edes kilpailutulokset eivät ole poliisille kelvanneet. Onko tämä ampumaurheilun loppu Suomesssa?
Suomen ampumaurheiluliiton olisi pikaisesti toimittava, muutoin harrastus loppuu Suomessa 13.6.2011 jälkeen.
AMPUMA-URHEILIJAT VAIKEUKSISSA.
16
281
Vastaukset
- :|:
ei lopu harrastus.
Kaikenmaailman selityksiä ja todistuksia vaaditaan, mutta on nuo harrastajat aina lupansa saaneet.
Pistooliammunnasta mitä itse harrastan, niin sehän on muutenkin ollut näivettymässä jo kauan ilman näitä lakipelleilyjäkin. Uusien saaminen mukaan on todella vaikeaa. Avainasemassa olisivat nyt ampumaseurat. Joukkovoimaa vaan ei oikein tunnu olevan riittävästi, että voitaisiin saada esim ampumaradat asialliseen kuntoon. Liian paljon on vieläkin sellaista porukkaa, jokka käy vaan pari kertaa vuodessa radalla särkemässä jotain ja sotkemassa paikat. Tullaan ampumaan esim klo 20:00 jälkeen jolloin ampuminen on jo kielletty. Sitten valitetaan melusta ja sekin rata sitten suljetaan ympäristösyistä.
Kaikkeen tähän on mielestäni syypää ammattitaidoton poliisi, joka on myöntänyt aikojen saatossa aselupia ihan kelle tahansa. Nyt sitten harrastajat saa kärsiä siitäkin.
Pitäisi tajuta kun tällaisia uusia lakeja laaditaan, joissa vaaditaan aseen omistajalta jotain todistetta harrastuksesta, että aseitten määrä ja ampumaratojen määrä ja sijainnit ei ihan täsmää. Jotain pitäisi tehdä, mutta onko kenestäkään minkään tekijäksi. Poliitikot tekee typeriä lakeja, mutta siihen se sitten jääkin. Miten aseen omistaja todistaa harrastamisen, jos ei ole toimivaa ampumaseuraa ja ampumarataa lähimaillakaan ja jos on, niin vuoden päästä se on suljettu. Mutta kun mitali-tason ampujatkaan eivät saa hankittua uutta kalustoa. Sisäasiainministeriöstä on tullut ankarat ukaasit asevastaaville:EI UUSIA LUPIA!
- :|:
olisi kyllä nyt hyvä kuulla jonkun SM tason ampujan tarina siitä miksi ei saanut lupaa. Tai edes jonkun sellaisen joka on joskus osallistunut aluemestaruuskisoihin. Tai edes jonkun sellaisen, joka on käynyt seuranmestaruuskisoissa turisemassa kavereitten kaa.
(Ootko kännissä, vai mistä on kysymys?) Ylen uutisista löytyy juttu sekä myös Suomen NRA:n kotisivuilta.
- ressu.
Tiedä noista jutuista, mutta ainakin minä olen saanut lupia kaikkiin aseisiin, joiden käytön olen pystynyt perustelemaan. Kaikkiluvat on myönnetty kertahakemuksesta ilman mitään lisäselvityspyyntöjä. Olen puolen vuoden aikana saanut luvan revolveriin ja puoliautomaatiksi muunnettuun sotilaskivääriin.
Nykyjään lupien hakemiseen pitää ihan oikeasti paneutua ja tehdä kunnollinen hakenus liitteineen.
Missäpäin Suomea asustelet ressu? Et varmaankaan varsinais-Suomen alueella?
- Joo..
Hyvä että edes joillekin lupa myönnetään kohtuullisen helposti :)
- ressu.
Helsingissä myönnetään lupia ihan järkevästi. Aikaa kyllä palaa ihan tolkuttomasti varsinkin, jos joutuu haastatteluun. Jono on noin 3kk, mutta haastattelu on asiallinen eikä mitään kyykyttämistä.
Lupaa haettaessa pitää esittää harrastuistodistus, jona kelpaa hyvin itse pidettävä ampumapäiväkirja. Jos kuuluu reserviläisseuraan, kannattaa tulostaa koulutuskortti. Metsästys-, sra, practical ym. kortit kopioidaa liitteeksi. Ampumavakuutustodistus kannattaa ilman muuta liittää mukaan. Haettavan aseen ja kaliberin tulee soveltua HYVIN käyttötarkoitukseensa (listat löytyy netistä). Pitää myös pystyä nimeämään missä aseella tulee ampumaan (ampumaradat ym). Asiden sailytystila esim. hyväksytty asekaappi sekä hälytysjärjestelmä kannattaa hankkia ja esittää niistä todistus.
Jos haluaa vielä pluspisteitä, niin seuratoiminnassa on hyvä olla aktiivisena mukana, jotta voi osoittaa harrastavansa asiaa ihan vakavissaan. Ampuminen on loppujen lopuksi yksistää harjoitettuna aika tylsää ja siitä tulee heti paljon mukavampaa isossa porukassa touhutessa.
Viranomaiset myöntävät lupia paljon helpommin, jos näkevät että asiaan on aivan oikeasti paneuduttu. Tällöin heidän oma selustansa on myös turvattu, sillä paperikasa on vakuuttava näyttö lupaprosessin käsittelyn perusteellisuudesta.
Mä olen kuullut paljon noista Varsinais-Suomen ongelmista ja mota kertaa kehottanut tekemään yhteiskanteen asiasta. Pitää vaatia kunnollista selvitystä, miksi lupien myöntäminen ei toteudu samoin kuin muualla. Jos nyt aletaan kyykistellä, niin kohta saadaan kontata koko ajan. Turun tautia on valitettavasti liikkeellä Varsinais-Suomen vallesmannin lupaehtoja on mahdoton täyttää, sillä ne muuttuvat kuulemma tilanteen mukaan.
- ressu.
Ei joku vallesmanni lupaehtoja määrää. Jos määrää, niin valitusta kehiin. On harrastajien omaa saamattomuuttaan, jos eivät saa yhtä virkamiestä kuriin. Suomessa laki on joka puolella sama ja jos lakia valvova viranomaionen poikkeaa muun maan käytännöstä, niin hän kehoituksen noudattaa samaa käytäntöä kuin muualla.
Eivät kansalaiset ole virkailijoiden mielivaltaa varten vaan virkailijat on asetettu kansalaisten palvelijoiksi.
Luulisi reserviläis- ja metsästysjärjetöissä sekä asealan elinkeinonharjoittajien etujärjestössä löytyvän tarvittavaa asiantuntemusta ja mielenkiintoa homman hoitamiseksi.
Vai onko tässä kyseessä joku urbaani legenda, jonka on päästänyt valloilleen sydämmistynyt teini kun ei saanut lupaa .357 magnumille takapihallaan tölkkien ampumiseksi. Ei kuulemma. Kansanedustajakin on kiinnittänyt asiaan huomiota.
- itis
Eikö sielläkin kuitenkin ole monta, jotka aselupia myöntää? kun pienemmissäkin paikoissa on.
- Manserok
No en tiedä tuosta Turun suunnasta, mutta pirkanmaalla ainakin on pääosin vain 1 joka viimekädessä päättää luvan myöntämisestä...
Kyseisen vallesmanni on ylikomisario Taina Holstila.
- 9 mm
Ainakin mun lupahakemuksen hylkäs joku mies Turussa...
- ressu.
Millä perusteilla ja liitteillä hait lupaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.959136- 1753838
- 533329
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2592684- 502261
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?342133- 422065
- 481942
- 191813
- 601798