Ammattipätevyys

tuleva ammattimies

Voiko ammattipätevyyden vielä ostaa esim. Virosta käymättä koulutuspäiviä, tietääkö kukaan joko niitä on myytävänä?

28

4797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene kouluun

      Soovitan sinulegi kooli, nii et saate viisastua. Loll ei tohi olla, kuid mitte idioot.

      • tuleva ammattimies

        Miksi mennä kouluun jos pääsee helpommalla ja isäntä lupasi maksaa sen pätevyyden jos sen saa ostettua Virosta, muuten se on maksettava ite


      • kaappikuski
        tuleva ammattimies kirjoitti:

        Miksi mennä kouluun jos pääsee helpommalla ja isäntä lupasi maksaa sen pätevyyden jos sen saa ostettua Virosta, muuten se on maksettava ite

        Firman kuuluisi se pätevyys maksaa mutta osa porukasta on niin tyhmää että ei osaa tätä vaatia.


      • rl
        kaappikuski kirjoitti:

        Firman kuuluisi se pätevyys maksaa mutta osa porukasta on niin tyhmää että ei osaa tätä vaatia.

        ei muuten kuulu maksaa. ota asioista selvää. eihän sen kuulu maksaa sun ajokorttiakaan. moni firma maksaa ihan vaan hyvää hyvyyttään.


      • väännän ratakiskosta

      • rekkamies10
        rl kirjoitti:

        ei muuten kuulu maksaa. ota asioista selvää. eihän sen kuulu maksaa sun ajokorttiakaan. moni firma maksaa ihan vaan hyvää hyvyyttään.

        Mikäli työsuhde on kestänyt yli 6 kk/ työnantaja on velvollinen maksamaan! se on fakta!


    • 87k

      Kyllä kai yhden ammattipätevyyden pystyisi huijaamaan.

      Sillä sinä saat itsellesi lapun jossa lukee sun nimi ja hnekilötunnus, ja sitten "On suorittanut ammattipätevyyden ylläpitämiseksi vaadutta jatkokoulutusta.

      Koulutusohjelma : ohjelman nimi, esim Hätäensiapu
      Aika 16.03.011 esimerkiksi
      Diaari 499/3.2.19/2008 esimerkiksi

      Sitten lukee "Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä (273/2007) valtioneuvoston asetus (640/2007( sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 203/59/EY

      Sitten vaan aika ja paikka, ja kouluttajan puumerkki ja nimenselvennyt..

      Tosin tässä on semmonen pieni ongelma, että noi tiedot on kanssa lähetytty Trafiin, joten on aika epäuskottavaa väittää, että trafi olisi kadottanut ne kaikki tiedot, yksi "kadonnut" (väärennys) todistus menee läpi.

      Ja vaikka yleisesti niin luulla, niin pätevyyskoulutuksen yhteydessä olevia kokeita EI tarvise päästä läpi, eli läpäisemiseen riittä että on ollut mukana opetuksess,a mutta jos jonkun kortin haluaa lisäksi (esim tieturva, työturva, hätäensiapu) niin tulisi kokeetkin päästä läpi...

    • Privatscania

      Jos porukka olis vähänkin fiksua niin kukaan ei kävis niitä kursseja ? Sehän on ihan pelletouhuu että joku rahastaa toisen työnteolla . . . ukko paasaa päivän ja jakaa diploomit jne ? Pienen maan saa polville kun vaan laittaa , kohta alotetaan alusta .

    • Itkuvirsi

      Hyvä juttu ! Fiksuin lause olisi fiksua kun kukaan ei kävisi kursseja??
      Haluaako suomalainen kuski lähteä todella työttömyyskortistoon ja
      antaa vapaaehtoisesti hommat itäeuroopan miehille jotka ovat suorittaneet
      nämä kurssit jo aiemmin. Osa kuljettajista on ilmeisesti innolla odottamassa
      pääsyä kortistoon. Syyskuussa moni joutuu sinne marssimaan jos
      suhtauminen ei heti muutu positiivisemmaksi.Mikä ihme sairas kammo
      on istua yksi päivä vuodessa koulun penkissä. Ei se koulutus ole
      nyt niin hirveä asia. Monissa ammateissa "joutuu istumaan" jatkuvasti
      jopa kerran kuussa pulpettiin, Maailma on muuttunut Eskoseni.
      (yksi päivä riittää vuodessa,jos ei ole jättänyt viime tippaan)
      Onko nämä valittajat niitä takarivin Taaveja jo kouluajoilta???

    • Regge

      Voi herranjestas:
      Väärentämisestä
      -kouluttaja tekee kurssi-ilmoituksen Ajovarmaan, (lomake E704)
      -koulutuksen jälkeen kouluttaja tekee ilmoituksen koulutuksen suorittaneista Ajovarmaan(lomake E703)
      -E703 perusteella Ajovarma tekee kirjaukset ammattipätevyydestä, JOS ammattipätevyyden kirjaamismaksu on maksettu ja koulutettavan tiedot on lomakkeessa.
      -Jos joku yrittää väärennetyllä todistuksella merkintää saada, väittäen että kyseessä on kirjaamisvirhe, Liikenteen turvallisuusvirastolta tulee selvityspyyntö koulutuskeskusluvan haltijalle. Sitten koulutuskeskus tarkastaa kyseisen kurssipäivän kurssi-ilmoittautumiset ja mahdolliset kuittauslistat, ja kun sieltä ei tietoa koulutuksen suorituksesta löydy, ei merkintää tule...
      -Jos edelleen koulutettava väittäisi, että on päivän/päivät suorittanut, alettaisiin kysellä maksukuitin perään...
      Kiinni jääminen on 100% varmaa jossain vaiheessa.

      Ammattipätevyyskoulutuksen suorittaminen suomalaiselle ajokortinhaltijalle on mahdollista vain Suomessa.

      • Regge

        Ja kun kumminkin tulee kysymyksiä siitä, mihin perustuu, että koulutus on hankittava suomessa:

        Direktiivi 2003/59/EY sen 9. artikla.

        Eri asia on, jos asut vakituisesti muualla kuin Suomessa, silloin voit suorittaa vakituisessa asuinmaassasi. Viron osalta se edellyttäisi ensinnäkin pysyvää osoitetta Virossa ja oleskelulupaa (elamisluba).

        Ne järjestelyt tulevat paljon kalliimmaksi kuin koulutuksen läpikäyminen...

        Ihmetyttää vaan, miksi joka asiassa pitää yrittää jollain tavalla ketkuilla??


      • rekkamies10
        Regge kirjoitti:

        Ja kun kumminkin tulee kysymyksiä siitä, mihin perustuu, että koulutus on hankittava suomessa:

        Direktiivi 2003/59/EY sen 9. artikla.

        Eri asia on, jos asut vakituisesti muualla kuin Suomessa, silloin voit suorittaa vakituisessa asuinmaassasi. Viron osalta se edellyttäisi ensinnäkin pysyvää osoitetta Virossa ja oleskelulupaa (elamisluba).

        Ne järjestelyt tulevat paljon kalliimmaksi kuin koulutuksen läpikäyminen...

        Ihmetyttää vaan, miksi joka asiassa pitää yrittää jollain tavalla ketkuilla??

        Kurssit saa suorittaa missä tahansa eu maassa ja ovat yhtä päteviä!


      • rekkis622
        rekkamies10 kirjoitti:

        Kurssit saa suorittaa missä tahansa eu maassa ja ovat yhtä päteviä!

        Ei mene noin: Direktiivi 2003/59/EY artikla 9:

        Kuljettajien, jotka ovat EU:n jäsenvaltioiden kansalaisia, on hankittava perustason ammattipätevyys siinä jäsenvaltiossa, jossa heidän vakinainen asuinpaikkansa on. Kuljettajien, jotka ovat kolmansien maiden kansalaisia, on hankittava ammattipätevyys siinä jäsenvaltiossa, johon heidän työnantajansa on sijoittautunut tai joka on myöntänyt heille työluvan.
        Kuljettajien on osallistuttava jatkokoulutukseen siinä jäsenvaltiossa, jossa heidän vakituinen asuinpaikkansa on tai jossa he työskentelevät.

        Lisäksi on määräyksiä siitä, että koulutus on annettava kuljettajan äidinkielellä.


    • Mustämeätori

      Kaikki kannattaa ostaa Virosta. laatu maa halba hinta.
      Otsarypyt ja peräpukamat saat kaupan päälle.

    • erikeeper

      Niinpä, itse en vieläkään ole ymmärtänyt sitä että kun olen 35 vuotta ajanut isoja autoja, josta mulle on palkkaa maksettu. Jolla olen itseni ja perheeni elättänyt.
      Nyt yhtäkkiä tiettynä päivänä, ammattitaitoni on pois pyyhitty. Tulee joku joka ei ole itseään tällä työllä elättänyt, kertomaan minulle miten minun pitää työtäni tehdä. Ja kun olen tuota viisasta ihmistä kuunnellut 35 tuntia kuunnellut ole taas työhöni pätevä. Ja mikäli oikein olen ymmärtänyt voisin käydä 35 tuntia samaa pakollista kurssia, jos tämä ei meille kerro mistä on kyse niin ei mikään.
      Olin ammatistani ylpeä, pidin itsestäni ja työkunnostani huolta. En ole käynyt ainuttakaan kurssia, "voin homman muille antaa". Mietitäänpä nuorta henkilöä joka kurssikeskuksessa saa yhdistelmäkortin ja ammattipätevyyden, työkokemus on pakollinen työharjoittelu. Mutta hän on pätevämpi henkilö hoitamaan minun työni. Pitäkää hyvänänne syksyllä saatte senkin hoitaaksenne.
      35 vuotta ilman ainuttakaan liikenneonnettomuutta, aika hyvin " ei pätevältä"

    • 8 mm äänruut

      Maailma muuttuu Erikeeper Eskoseni. Ei kaikessa pidä olla järkeä.
      Ei vietnamin sodassakaan ollut.Näin jälkeenpäin ajateltuna.
      Herää vain kysymys? Onko se todella niin valtava kynnys isolle miehelle
      hetki hiljentyä pulpettiin kuulemaan päivän epistolaa. minulle on alkanut
      valjeta,että tämä "valittaja porukka" on sitä samaa sakkia joka oli
      naama kurtussa kansakoulussa tai peruskoulussa.Tunnen paljon
      toimistoihmisiä jotka istuvat päivät pitkät kaikenmaailman haista p...a
      palavereissa. Silti sieltä tullaan hymyssä suin. Kyllä näillä koulutuksilla
      on se vaikutus,että ammattimiehen arvostus nousee ja samoin käy palkoille.
      Tuskin Erikeepperinkään kannattaa lopettaa hommia ja lähteä paikallisen
      pubin portsariksi. Kas kun varastomiehiltäkin vaaditaan nykyään
      3 vuotista varastoalan logistiikkakoulutusta. Näin se vaan on. Mitään
      järkevää työtä et enää löydä ilman koulutusta. Se on päivän trendi

      • Jälkilöylyt

        Eikös tämän koulutuksen tarkoitus ollut alunpitäenkin saada alalta pois
        kaikki onnen onkijat. Niitähän on osa aikaiset maanviljelijät,poliisit,
        palomiehet,eläkeläiset ja jne.... Ennen oli sanonta:voihan sitä vaikka lähteä
        ajamaan kuorma-autoa jos ei muuta hommaa keksi.
        Eli alkuperäinen idea oli todella kannatettava. Vain ammattimiehet rattiin!
        Koulutuksesta pitäisi saada vaan paljon vaativampaa. Sellaista,että
        olisi edes pieni pelko persuuksissa ,että menettää ammattipätevyyden
        jos ei asennoidu 100 % asialle.Nykyisinhän ei vaadita mitään pelkkä
        läsnäolo riittää. Se ehkä saa kuskit tuumaamaan,että koulutus on ajanhukkaa.


    • nöf nöf

      Kroatiassa saat liikennelupaan vaadittavan koulutuksen viikossa.
      koe on rastiruutuun menetelmällä. Ja se todistus on myös Suomessa
      voimassa. Ainoa ongelma on suomalaiselle erittäin vaikea kieli.
      Mutta Suomessa asuvalle Kroatialaiselle mainio mahdollisuus päästä
      kuljetusyrittäjäksi.

    • Kyllä opitte

      "Kyllä näillä koulutuksilla
      on se vaikutus,että ammattimiehen arvostus nousee ja samoin käy palkoille"

      Lainasin tuon tekstin tuolta ylempää, miten joku voi edes kuvitella tuollaista.
      Arvostus ja palkka nousevat, lapsellinen ajatus. Kusetusta tämä vaan on,
      Eikä tuolla arvostuksella ole mitään merkitystä. Autonkuljettajille voi laittaa mitä hyvänsä kurssivaatimuksia ja ne painaa sinne niinkuin sopulilauma. Ja levittelee rahansa. Nyt vaikuttaa siltä että koulutusvaatimus olisi ainakin tuplattava.

    • 50-lukulainen

      Kyllä opitte hyvä toveri..... kun olet niin fiksu niin kerro miksi bussikuskit
      kävivät kurssit ihan ilman narinaa ja saivat ammattipätevyyskortit 2013.
      Nyt kun sitten on kuorma-autokuskien vuoro 2014 niin osalla kuskeista
      on aivan mahdoton kynnys suorittaa kurssit.
      Onko bussikuskit jotenkin "akateemisempaa" väkeä kun heille oli
      itsestään selvää suorittaa ammattipätevyys. Tässähän kupletin juoni on
      juuri se ,että ns.vanhat kuskit pääsevät helpommalla. Nuoriso joutuu
      opiskelemaan ihan oikeasti.
      Et taida muistaa aikaa jolloin Suomessa oli erikseen yksityinen kuorma-auto-
      kortti ja sitten ammattikortti. Jos halusi ammattikortin niin piti olla jopa
      autokorjaamossa työharjoittelussa. Että on sitä aiemminkin vaadittu
      koulutusta.

      • 44656556

        VALE... Kaikki kuskit kävi sen, avoimia paikkoja ei ole juuri lainkaan, työttömiä kuskeja senkin edestä


      • berege

        Hyvä 50-lukulainen,

        Olen kouluttajana tehnyt juuri saman havainnon; linja-autonkuljettajien kouluttaminen sujui ihan ilman nurinoita, koulutuspäivätkin hyvässä ja leppoisassa hengessä. Tavaraliikenteen puolella pitkin päivää joku itkee koulutusta, sen hyödyttömyyttä, kalleutta (vaikka isäntä maksaa), ansionmenetyksiä jne.


    • MAAILMA ON .........

      SAMAA MIELTÄ MITEN BUSSI KUSKIT HOITIVAT HOMMAN
      MALLIKKAASTI JA SITTEN TÄMÄ RUPUSAKKI KUORMA-AUTOKUSKIT
      NARISEE VAIKKA TYÖNANTAJA MAKSAA KOKOLYSTIN JA JOS ON FIKSU TYÖNANTAJA
      TARJOAA SAUNAN JA KALJAT VIELÄ SIIHEN PÄÄLLE. KAIKKI ON TYYTYVÄISIÄ
      JA TAVARA KULKEE EIKÄ KUKAAN VALITA.MIKÄ SEN PAREMPAA?????

    • ABECEDE

      Joo. mutta on se bussikuskin homma muutenkin helppoa ja laiskan miehen hommaa, eikä tarvita niin paljon ammattitaitoa, kuin rekkaa ajavalta. Ajan itsekkin välillä bussia, kun se on niin kevyttä ja helppoa.

    • Tilastonikkari

      Tässäkin viestiketjussa paljastuu kuinka ristiriitaista sakkia kuljettajat ovat. Kaikki kuljettajat toivovat,että kuljettajan työtä arvostettaisiin enemmän. Kaikkihan lähtee kuitenkin siitä,että kuljettajat itse arvostaisivat omaa työtänsä,sillä miksi muiden ihmisten pitäisi arvostaa jos kuljettajat itse aliarvioivat oman työnsä tärkeyttä. Nykyisin on tämä kuljettajien ammattipätevyyskortti ja koulutuspäivät. Näillä asioilla on iso merkitys vaikkei kaikki kuljettajat asian tärkeyttä ymmärrä.
      Ennen kuljettajaksi tultiin suoraan autokoulusta C-kortti taskussa ja sitten jossain vaiheessa ajeltiin se E-kortti siihen lisäksi.Monet ajoivat E-kortin armeijassa kuljetusalan ammattikorkeakoulussa.Armeijasta tulleet olivat hyvissä asemissa työmarkkinoilla. Se oli silloin ennen vanhaan se. Nykyisin vaatimustasot kuljetusalalla ovat ihan toiset ja nykyisin kuljettajapuolelta valmistuneet omaavat huomattavasti paremmat valmiudet pärjätä kuljetus alalla. Ajat ovat nykyisin aivan toiset kuin 1980-90 luvulla. Kaikilla ammattialoilla pitää jatkuvasti jatkokouluttaa itseään jos meinaa pärjätä työelämässä.Voi tuntua tylsätä istua koulutuspäivillä,mutta esim. hätäensiapukoulutuspäivä ja työaikalainsäädäntöpäivät on hyvä kerrata vähintään 5 vuoden välein. Onhan esim. Punaisenristin ensiapukurssi t voimassa ainoastaan 3 vuotta. Kun on työehtosopimuksissa sovittu,että työnantaja maksaa kurssit ja palkankin vielä vietetystä ajasta niin kyllä jokainen kuski jaksaa ne 5 x 7 tuntia istua 5 välein.
      Sehän on piristävää vaihtelua arkeen. Toimistoihmiset tekevät sitä keskimäärin 240 tuntia vuodessa.(Istuvat tietokoneen ääressä tai palavereissa)

      • Torvelot

        Tieturvakurssilla 4 päivää. Paljon auttaa liikenneturvallisuuteen. Ja tietysti palkka nousee kohisten... autokuskeja on helppo höynäyttää. Hähähähääää


      • KylläSeOnVaikeaa
        Torvelot kirjoitti:

        Tieturvakurssilla 4 päivää. Paljon auttaa liikenneturvallisuuteen. Ja tietysti palkka nousee kohisten... autokuskeja on helppo höynäyttää. Hähähähääää

        On vain omasta tyhmyydestä kiinni jos haluaa istua 4 päivää tieturvakurssilla. Saat kuitenkin vain 1 tieturvakortin. Miksi olla tyhmä kun kurssivaihtoehtoja on valtava määrä. Aloita ensimmäisenä pakollisella taloudellinen ja ennakoiva ajo kurssilla,sitten hätäensiapu tämän jälkeen työturva,sitten tieturvakurssi. Elintarvikealan kuskit voi ottaa viimeiseksi eli 5 :s koulutuspäiväksi hygieniapassin suorittamisen. Seuraavaksi 5 vuotisjaksoon voi pakollisen lisäksi ottaa uudestaan tämän hätäensiapukurssin (ensiapukurssit on vain 3 vuotta voimassa) Sitten on hyvä kerrata työaikalaki ja muu kuljetusalan lainsäädäntö. Kuormansidonta. Liikunnan merkitys kuljettajan työhyvinvointiin, Terveellinen ruokavalio kuljettajan arjessa. Lisäksi monet yrittäjät joilla on rahaa järjestävät liukkaan kelin ajorata päiviä jotka kelpaavat myös koulutuspäiväksi. Vaihtoehtoja on valtavasti ja kyllä näistä asioista pitää pystyä puhumaan työnantajansa kanssa ja yhdessä valita sopivat koulutuspäivät. Vain todella tyhmä istuu 4 päivää samalla kurssilla. Täysijärkinen pitää sellaista kidutuksena.Suurin osa kursseista on samanhintaisia eli ei pitäisi olla ainakaan rahasta kiinni vaan enemmänkin tahdosta. Onko jotkut kuljettajat niin jääräpäisiä äijiä että 5 päivää 5 vuoden sisällä luennon kuuntelua ja jopa vilkasta keskustelua aiheesta kuljettaja kolleegojen kanssa ottaa niin voimille,että oikein v...ttaa.


    • Tilastonikkari

      laskuvirhe. Toimistoihmiset istuvat tietokoneen ääressä tai palavereissa keskimäärin 1600-1700 tuntia vuodessa. Aika iso luku niin kyllä kuski jaksaa sen 7 tuntia x 5 kpl viiden vuoden sisällä.
      Muu aikahan on silkkaa seikkailua raittiissa ulkoilmassa eri vuodenaikoja ihaillen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3928
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      213
      2196
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2113
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1494
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1245
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      93
      1158
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1110
    Aihe