Voiko ammattipätevyyden vielä ostaa esim. Virosta käymättä koulutuspäiviä, tietääkö kukaan joko niitä on myytävänä?
Ammattipätevyys
28
5293
Vastaukset
- mene kouluun
Soovitan sinulegi kooli, nii et saate viisastua. Loll ei tohi olla, kuid mitte idioot.
- tuleva ammattimies
Miksi mennä kouluun jos pääsee helpommalla ja isäntä lupasi maksaa sen pätevyyden jos sen saa ostettua Virosta, muuten se on maksettava ite
- kaappikuski
tuleva ammattimies kirjoitti:
Miksi mennä kouluun jos pääsee helpommalla ja isäntä lupasi maksaa sen pätevyyden jos sen saa ostettua Virosta, muuten se on maksettava ite
Firman kuuluisi se pätevyys maksaa mutta osa porukasta on niin tyhmää että ei osaa tätä vaatia.
- rl
kaappikuski kirjoitti:
Firman kuuluisi se pätevyys maksaa mutta osa porukasta on niin tyhmää että ei osaa tätä vaatia.
ei muuten kuulu maksaa. ota asioista selvää. eihän sen kuulu maksaa sun ajokorttiakaan. moni firma maksaa ihan vaan hyvää hyvyyttään.
- väännän ratakiskosta
rl kirjoitti:
ei muuten kuulu maksaa. ota asioista selvää. eihän sen kuulu maksaa sun ajokorttiakaan. moni firma maksaa ihan vaan hyvää hyvyyttään.
Kyllä muuten kuuluu. Siis jos puhutaan näistä direktiivipäivistä, jotka ovat täydennyskoulutusta. Perustason ammattipätevyys tietenkin kuuluu hoitaa itse, mutta se ei koske jo alalla olevia. Ota itse selvää. Aloita vaikka täältä:
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/yleiset_sopimukset_2010_id_3040.pdf - rekkamies10
rl kirjoitti:
ei muuten kuulu maksaa. ota asioista selvää. eihän sen kuulu maksaa sun ajokorttiakaan. moni firma maksaa ihan vaan hyvää hyvyyttään.
Mikäli työsuhde on kestänyt yli 6 kk/ työnantaja on velvollinen maksamaan! se on fakta!
- 87k
Kyllä kai yhden ammattipätevyyden pystyisi huijaamaan.
Sillä sinä saat itsellesi lapun jossa lukee sun nimi ja hnekilötunnus, ja sitten "On suorittanut ammattipätevyyden ylläpitämiseksi vaadutta jatkokoulutusta.
Koulutusohjelma : ohjelman nimi, esim Hätäensiapu
Aika 16.03.011 esimerkiksi
Diaari 499/3.2.19/2008 esimerkiksi
Sitten lukee "Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä (273/2007) valtioneuvoston asetus (640/2007( sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 203/59/EY
Sitten vaan aika ja paikka, ja kouluttajan puumerkki ja nimenselvennyt..
Tosin tässä on semmonen pieni ongelma, että noi tiedot on kanssa lähetytty Trafiin, joten on aika epäuskottavaa väittää, että trafi olisi kadottanut ne kaikki tiedot, yksi "kadonnut" (väärennys) todistus menee läpi.
Ja vaikka yleisesti niin luulla, niin pätevyyskoulutuksen yhteydessä olevia kokeita EI tarvise päästä läpi, eli läpäisemiseen riittä että on ollut mukana opetuksess,a mutta jos jonkun kortin haluaa lisäksi (esim tieturva, työturva, hätäensiapu) niin tulisi kokeetkin päästä läpi... - Privatscania
Jos porukka olis vähänkin fiksua niin kukaan ei kävis niitä kursseja ? Sehän on ihan pelletouhuu että joku rahastaa toisen työnteolla . . . ukko paasaa päivän ja jakaa diploomit jne ? Pienen maan saa polville kun vaan laittaa , kohta alotetaan alusta .
- Itkuvirsi
Hyvä juttu ! Fiksuin lause olisi fiksua kun kukaan ei kävisi kursseja??
Haluaako suomalainen kuski lähteä todella työttömyyskortistoon ja
antaa vapaaehtoisesti hommat itäeuroopan miehille jotka ovat suorittaneet
nämä kurssit jo aiemmin. Osa kuljettajista on ilmeisesti innolla odottamassa
pääsyä kortistoon. Syyskuussa moni joutuu sinne marssimaan jos
suhtauminen ei heti muutu positiivisemmaksi.Mikä ihme sairas kammo
on istua yksi päivä vuodessa koulun penkissä. Ei se koulutus ole
nyt niin hirveä asia. Monissa ammateissa "joutuu istumaan" jatkuvasti
jopa kerran kuussa pulpettiin, Maailma on muuttunut Eskoseni.
(yksi päivä riittää vuodessa,jos ei ole jättänyt viime tippaan)
Onko nämä valittajat niitä takarivin Taaveja jo kouluajoilta??? - Regge
Voi herranjestas:
Väärentämisestä
-kouluttaja tekee kurssi-ilmoituksen Ajovarmaan, (lomake E704)
-koulutuksen jälkeen kouluttaja tekee ilmoituksen koulutuksen suorittaneista Ajovarmaan(lomake E703)
-E703 perusteella Ajovarma tekee kirjaukset ammattipätevyydestä, JOS ammattipätevyyden kirjaamismaksu on maksettu ja koulutettavan tiedot on lomakkeessa.
-Jos joku yrittää väärennetyllä todistuksella merkintää saada, väittäen että kyseessä on kirjaamisvirhe, Liikenteen turvallisuusvirastolta tulee selvityspyyntö koulutuskeskusluvan haltijalle. Sitten koulutuskeskus tarkastaa kyseisen kurssipäivän kurssi-ilmoittautumiset ja mahdolliset kuittauslistat, ja kun sieltä ei tietoa koulutuksen suorituksesta löydy, ei merkintää tule...
-Jos edelleen koulutettava väittäisi, että on päivän/päivät suorittanut, alettaisiin kysellä maksukuitin perään...
Kiinni jääminen on 100% varmaa jossain vaiheessa.
Ammattipätevyyskoulutuksen suorittaminen suomalaiselle ajokortinhaltijalle on mahdollista vain Suomessa.- Regge
Ja kun kumminkin tulee kysymyksiä siitä, mihin perustuu, että koulutus on hankittava suomessa:
Direktiivi 2003/59/EY sen 9. artikla.
Eri asia on, jos asut vakituisesti muualla kuin Suomessa, silloin voit suorittaa vakituisessa asuinmaassasi. Viron osalta se edellyttäisi ensinnäkin pysyvää osoitetta Virossa ja oleskelulupaa (elamisluba).
Ne järjestelyt tulevat paljon kalliimmaksi kuin koulutuksen läpikäyminen...
Ihmetyttää vaan, miksi joka asiassa pitää yrittää jollain tavalla ketkuilla?? - rekkamies10
Regge kirjoitti:
Ja kun kumminkin tulee kysymyksiä siitä, mihin perustuu, että koulutus on hankittava suomessa:
Direktiivi 2003/59/EY sen 9. artikla.
Eri asia on, jos asut vakituisesti muualla kuin Suomessa, silloin voit suorittaa vakituisessa asuinmaassasi. Viron osalta se edellyttäisi ensinnäkin pysyvää osoitetta Virossa ja oleskelulupaa (elamisluba).
Ne järjestelyt tulevat paljon kalliimmaksi kuin koulutuksen läpikäyminen...
Ihmetyttää vaan, miksi joka asiassa pitää yrittää jollain tavalla ketkuilla??Kurssit saa suorittaa missä tahansa eu maassa ja ovat yhtä päteviä!
- rekkis622
rekkamies10 kirjoitti:
Kurssit saa suorittaa missä tahansa eu maassa ja ovat yhtä päteviä!
Ei mene noin: Direktiivi 2003/59/EY artikla 9:
Kuljettajien, jotka ovat EU:n jäsenvaltioiden kansalaisia, on hankittava perustason ammattipätevyys siinä jäsenvaltiossa, jossa heidän vakinainen asuinpaikkansa on. Kuljettajien, jotka ovat kolmansien maiden kansalaisia, on hankittava ammattipätevyys siinä jäsenvaltiossa, johon heidän työnantajansa on sijoittautunut tai joka on myöntänyt heille työluvan.
Kuljettajien on osallistuttava jatkokoulutukseen siinä jäsenvaltiossa, jossa heidän vakituinen asuinpaikkansa on tai jossa he työskentelevät.
Lisäksi on määräyksiä siitä, että koulutus on annettava kuljettajan äidinkielellä.
- Mustämeätori
Kaikki kannattaa ostaa Virosta. laatu maa halba hinta.
Otsarypyt ja peräpukamat saat kaupan päälle. - erikeeper
Niinpä, itse en vieläkään ole ymmärtänyt sitä että kun olen 35 vuotta ajanut isoja autoja, josta mulle on palkkaa maksettu. Jolla olen itseni ja perheeni elättänyt.
Nyt yhtäkkiä tiettynä päivänä, ammattitaitoni on pois pyyhitty. Tulee joku joka ei ole itseään tällä työllä elättänyt, kertomaan minulle miten minun pitää työtäni tehdä. Ja kun olen tuota viisasta ihmistä kuunnellut 35 tuntia kuunnellut ole taas työhöni pätevä. Ja mikäli oikein olen ymmärtänyt voisin käydä 35 tuntia samaa pakollista kurssia, jos tämä ei meille kerro mistä on kyse niin ei mikään.
Olin ammatistani ylpeä, pidin itsestäni ja työkunnostani huolta. En ole käynyt ainuttakaan kurssia, "voin homman muille antaa". Mietitäänpä nuorta henkilöä joka kurssikeskuksessa saa yhdistelmäkortin ja ammattipätevyyden, työkokemus on pakollinen työharjoittelu. Mutta hän on pätevämpi henkilö hoitamaan minun työni. Pitäkää hyvänänne syksyllä saatte senkin hoitaaksenne.
35 vuotta ilman ainuttakaan liikenneonnettomuutta, aika hyvin " ei pätevältä" - 8 mm äänruut
Maailma muuttuu Erikeeper Eskoseni. Ei kaikessa pidä olla järkeä.
Ei vietnamin sodassakaan ollut.Näin jälkeenpäin ajateltuna.
Herää vain kysymys? Onko se todella niin valtava kynnys isolle miehelle
hetki hiljentyä pulpettiin kuulemaan päivän epistolaa. minulle on alkanut
valjeta,että tämä "valittaja porukka" on sitä samaa sakkia joka oli
naama kurtussa kansakoulussa tai peruskoulussa.Tunnen paljon
toimistoihmisiä jotka istuvat päivät pitkät kaikenmaailman haista p...a
palavereissa. Silti sieltä tullaan hymyssä suin. Kyllä näillä koulutuksilla
on se vaikutus,että ammattimiehen arvostus nousee ja samoin käy palkoille.
Tuskin Erikeepperinkään kannattaa lopettaa hommia ja lähteä paikallisen
pubin portsariksi. Kas kun varastomiehiltäkin vaaditaan nykyään
3 vuotista varastoalan logistiikkakoulutusta. Näin se vaan on. Mitään
järkevää työtä et enää löydä ilman koulutusta. Se on päivän trendi- Jälkilöylyt
Eikös tämän koulutuksen tarkoitus ollut alunpitäenkin saada alalta pois
kaikki onnen onkijat. Niitähän on osa aikaiset maanviljelijät,poliisit,
palomiehet,eläkeläiset ja jne.... Ennen oli sanonta:voihan sitä vaikka lähteä
ajamaan kuorma-autoa jos ei muuta hommaa keksi.
Eli alkuperäinen idea oli todella kannatettava. Vain ammattimiehet rattiin!
Koulutuksesta pitäisi saada vaan paljon vaativampaa. Sellaista,että
olisi edes pieni pelko persuuksissa ,että menettää ammattipätevyyden
jos ei asennoidu 100 % asialle.Nykyisinhän ei vaadita mitään pelkkä
läsnäolo riittää. Se ehkä saa kuskit tuumaamaan,että koulutus on ajanhukkaa.
- nöf nöf
Kroatiassa saat liikennelupaan vaadittavan koulutuksen viikossa.
koe on rastiruutuun menetelmällä. Ja se todistus on myös Suomessa
voimassa. Ainoa ongelma on suomalaiselle erittäin vaikea kieli.
Mutta Suomessa asuvalle Kroatialaiselle mainio mahdollisuus päästä
kuljetusyrittäjäksi. - Kyllä opitte
"Kyllä näillä koulutuksilla
on se vaikutus,että ammattimiehen arvostus nousee ja samoin käy palkoille"
Lainasin tuon tekstin tuolta ylempää, miten joku voi edes kuvitella tuollaista.
Arvostus ja palkka nousevat, lapsellinen ajatus. Kusetusta tämä vaan on,
Eikä tuolla arvostuksella ole mitään merkitystä. Autonkuljettajille voi laittaa mitä hyvänsä kurssivaatimuksia ja ne painaa sinne niinkuin sopulilauma. Ja levittelee rahansa. Nyt vaikuttaa siltä että koulutusvaatimus olisi ainakin tuplattava. - 50-lukulainen
Kyllä opitte hyvä toveri..... kun olet niin fiksu niin kerro miksi bussikuskit
kävivät kurssit ihan ilman narinaa ja saivat ammattipätevyyskortit 2013.
Nyt kun sitten on kuorma-autokuskien vuoro 2014 niin osalla kuskeista
on aivan mahdoton kynnys suorittaa kurssit.
Onko bussikuskit jotenkin "akateemisempaa" väkeä kun heille oli
itsestään selvää suorittaa ammattipätevyys. Tässähän kupletin juoni on
juuri se ,että ns.vanhat kuskit pääsevät helpommalla. Nuoriso joutuu
opiskelemaan ihan oikeasti.
Et taida muistaa aikaa jolloin Suomessa oli erikseen yksityinen kuorma-auto-
kortti ja sitten ammattikortti. Jos halusi ammattikortin niin piti olla jopa
autokorjaamossa työharjoittelussa. Että on sitä aiemminkin vaadittu
koulutusta.- 44656556
VALE... Kaikki kuskit kävi sen, avoimia paikkoja ei ole juuri lainkaan, työttömiä kuskeja senkin edestä
- berege
Hyvä 50-lukulainen,
Olen kouluttajana tehnyt juuri saman havainnon; linja-autonkuljettajien kouluttaminen sujui ihan ilman nurinoita, koulutuspäivätkin hyvässä ja leppoisassa hengessä. Tavaraliikenteen puolella pitkin päivää joku itkee koulutusta, sen hyödyttömyyttä, kalleutta (vaikka isäntä maksaa), ansionmenetyksiä jne.
- MAAILMA ON .........
SAMAA MIELTÄ MITEN BUSSI KUSKIT HOITIVAT HOMMAN
MALLIKKAASTI JA SITTEN TÄMÄ RUPUSAKKI KUORMA-AUTOKUSKIT
NARISEE VAIKKA TYÖNANTAJA MAKSAA KOKOLYSTIN JA JOS ON FIKSU TYÖNANTAJA
TARJOAA SAUNAN JA KALJAT VIELÄ SIIHEN PÄÄLLE. KAIKKI ON TYYTYVÄISIÄ
JA TAVARA KULKEE EIKÄ KUKAAN VALITA.MIKÄ SEN PAREMPAA????? - ABECEDE
Joo. mutta on se bussikuskin homma muutenkin helppoa ja laiskan miehen hommaa, eikä tarvita niin paljon ammattitaitoa, kuin rekkaa ajavalta. Ajan itsekkin välillä bussia, kun se on niin kevyttä ja helppoa.
- Tilastonikkari
Tässäkin viestiketjussa paljastuu kuinka ristiriitaista sakkia kuljettajat ovat. Kaikki kuljettajat toivovat,että kuljettajan työtä arvostettaisiin enemmän. Kaikkihan lähtee kuitenkin siitä,että kuljettajat itse arvostaisivat omaa työtänsä,sillä miksi muiden ihmisten pitäisi arvostaa jos kuljettajat itse aliarvioivat oman työnsä tärkeyttä. Nykyisin on tämä kuljettajien ammattipätevyyskortti ja koulutuspäivät. Näillä asioilla on iso merkitys vaikkei kaikki kuljettajat asian tärkeyttä ymmärrä.
Ennen kuljettajaksi tultiin suoraan autokoulusta C-kortti taskussa ja sitten jossain vaiheessa ajeltiin se E-kortti siihen lisäksi.Monet ajoivat E-kortin armeijassa kuljetusalan ammattikorkeakoulussa.Armeijasta tulleet olivat hyvissä asemissa työmarkkinoilla. Se oli silloin ennen vanhaan se. Nykyisin vaatimustasot kuljetusalalla ovat ihan toiset ja nykyisin kuljettajapuolelta valmistuneet omaavat huomattavasti paremmat valmiudet pärjätä kuljetus alalla. Ajat ovat nykyisin aivan toiset kuin 1980-90 luvulla. Kaikilla ammattialoilla pitää jatkuvasti jatkokouluttaa itseään jos meinaa pärjätä työelämässä.Voi tuntua tylsätä istua koulutuspäivillä,mutta esim. hätäensiapukoulutuspäivä ja työaikalainsäädäntöpäivät on hyvä kerrata vähintään 5 vuoden välein. Onhan esim. Punaisenristin ensiapukurssi t voimassa ainoastaan 3 vuotta. Kun on työehtosopimuksissa sovittu,että työnantaja maksaa kurssit ja palkankin vielä vietetystä ajasta niin kyllä jokainen kuski jaksaa ne 5 x 7 tuntia istua 5 välein.
Sehän on piristävää vaihtelua arkeen. Toimistoihmiset tekevät sitä keskimäärin 240 tuntia vuodessa.(Istuvat tietokoneen ääressä tai palavereissa)- Torvelot
Tieturvakurssilla 4 päivää. Paljon auttaa liikenneturvallisuuteen. Ja tietysti palkka nousee kohisten... autokuskeja on helppo höynäyttää. Hähähähääää
- KylläSeOnVaikeaa
Torvelot kirjoitti:
Tieturvakurssilla 4 päivää. Paljon auttaa liikenneturvallisuuteen. Ja tietysti palkka nousee kohisten... autokuskeja on helppo höynäyttää. Hähähähääää
On vain omasta tyhmyydestä kiinni jos haluaa istua 4 päivää tieturvakurssilla. Saat kuitenkin vain 1 tieturvakortin. Miksi olla tyhmä kun kurssivaihtoehtoja on valtava määrä. Aloita ensimmäisenä pakollisella taloudellinen ja ennakoiva ajo kurssilla,sitten hätäensiapu tämän jälkeen työturva,sitten tieturvakurssi. Elintarvikealan kuskit voi ottaa viimeiseksi eli 5 :s koulutuspäiväksi hygieniapassin suorittamisen. Seuraavaksi 5 vuotisjaksoon voi pakollisen lisäksi ottaa uudestaan tämän hätäensiapukurssin (ensiapukurssit on vain 3 vuotta voimassa) Sitten on hyvä kerrata työaikalaki ja muu kuljetusalan lainsäädäntö. Kuormansidonta. Liikunnan merkitys kuljettajan työhyvinvointiin, Terveellinen ruokavalio kuljettajan arjessa. Lisäksi monet yrittäjät joilla on rahaa järjestävät liukkaan kelin ajorata päiviä jotka kelpaavat myös koulutuspäiväksi. Vaihtoehtoja on valtavasti ja kyllä näistä asioista pitää pystyä puhumaan työnantajansa kanssa ja yhdessä valita sopivat koulutuspäivät. Vain todella tyhmä istuu 4 päivää samalla kurssilla. Täysijärkinen pitää sellaista kidutuksena.Suurin osa kursseista on samanhintaisia eli ei pitäisi olla ainakaan rahasta kiinni vaan enemmänkin tahdosta. Onko jotkut kuljettajat niin jääräpäisiä äijiä että 5 päivää 5 vuoden sisällä luennon kuuntelua ja jopa vilkasta keskustelua aiheesta kuljettaja kolleegojen kanssa ottaa niin voimille,että oikein v...ttaa.
- Tilastonikkari
laskuvirhe. Toimistoihmiset istuvat tietokoneen ääressä tai palavereissa keskimäärin 1600-1700 tuntia vuodessa. Aika iso luku niin kyllä kuski jaksaa sen 7 tuntia x 5 kpl viiden vuoden sisällä.
Muu aikahan on silkkaa seikkailua raittiissa ulkoilmassa eri vuodenaikoja ihaillen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123836Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja293198Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2913135Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82030- 2531828
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81757Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2301408- 801375
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi421169Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81123