Minulla on asunto-osake, josta on vielä joku 10 000 euroa lainaa (ehkä viidennes asunnon arvosta). Olen myymässä asuntoa ja normaalisti kaupat tehdään asunnon omistajan pankissa. Nyt on kuitenkin niin, että ostajalla on sen verran paljon säästöjä, että hän maksaa asunnon suoraan tililleni. Kauppakirja allekirjoitetaan kiinteistönvälitystoimistossa, joka sijaitsee eri kaupungissa kuin pankkini. Pitääkö minulla olla nuo osakekirjat mukanani kaupantekohetkellä?
Asunto-osakkeen myynti + kysymys osakekirjoista
6
370
Vastaukset
- pankin kuriiri
Ilmoitat vain pankkiisi missä ja milloin kaupat tehdään. Pankin edustaja toimittaa osakekirjat paikalle ja luovuttaa ne ostajalle kun on varmistanut että pankki on saanut lainan osuuden kauppahinnasta.
- ei ongelmaa
Välittäjä hoitaa tuollaiset asiat nimellisen korvauksensa eteen....
Ainahan se kauppa tapahtuu käytännössä niin että summa maksetaan "käteisellä". Asuntokaupassa harvemmin harjoitetaan velaksi myymistä tai osamaksukauppaa.
Ihan tavanomainen tilanne. Taitaa olla kuitenkin yleisempää että asioidaan myyjän pankissa.- .
Välittäjä on tuossakin tapauksessa vain rahastamassa ja sotkemassa asoita, koska muuten kauppa voitaisiin ongelmitta hoitaa myyjän pankissa.
- näin se menee
Kaupat tehdään aina myyjän pankissa eli siellä missä on osakekirjat. Ostaja tuo sinne shekin tai pankin edustaja. Sinä et osakekirjoja saa pankista mukaan kun sinulla on velkaa vaan pankki lähettää ne sinne ostajan pankkiin lainan vakuudeksi. Tässä kun hänellä on rahat ilman pankkia? niin sinun pankki lähettää osakekirjat sinne missä kaupat tehdään ja välittäjä tuo osakekirjat ostajalle.
- pankit hoitaa rahat
Ota ennen kauppaa yhteys pankkiisi ja kysy, miten he haluavat hoitaa asian. Minun kokemukseni mukaan kaupat tehdään "aina" jommankumman pankissa, ei välittäjän toimistolla.
- Pikku tarkennus
Rahojen / osakekirjojen siirtely tehdään jomman kumman (yleensä myyjän) pankissa mutta kauppakirjathan voidaan tehdä ja allekirjoittaa (puhekielessä kaupanteko) esim välittäjän toimistossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675