Murinan tulkinta?

mörköfantti

Meidän narttuterrieri (3v.) murisee kotiin tulevalle aikuiselle pojalleni ja joskus muillekkin kotiin tuleville. Pojalle se usein juoksee hakemaan pallon tms. lelun. Murinaan liittyy kova pepun keikutus ja hännän helutus matalalla. Elekieki on ystävällinen. Ei ole koskaan purrut, eikä koiraa ole kohdeltu kovin ottein. Mielestäni pitää pojasta kuten muistakin ihmisistä.

18

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulkintasi

asiantilasta on aivan oikea. Kaikki murisevat koirat eivät pure. Murista voi myös onnesta. ;D

• 0897987980709097

Peräpään nonverbaalinen elekieli kertoo enemmän totuudesta kuin äänet. Minäkin voin päästää suustani (ja näppiksellä) mitä sattuu vaikka suu on hymynkareessa. Olen tavannut useampia koiria, jotka käyttäytyvät vastaavalla tavalla.

• bgvbf

Vaikea sanoa näkemättä. Miten se esim. heiluttaa häntäänsä olisi oleellista nähdä. Ei kaikki hännänheilutus ole iloa. Millä sävyllä murisee, jne?

Lue Rauhoittavat signaalit kirja, niin opit tulkitsemaan koiraasi.

Myös rotu vaikuttaa, millainen kuuluu omallasi olla? SEkä miten sitä on kasvatettu, kohdeltu ja koulutettu, millaisia kokemuksia lapsista, miten käyttätyvät aikuisest?

• mörköfantti

Niin minustakin tuntuu että se murisee onnesta, ikäänkuin hihkuu ilosta. Pojallani (19 vee) ja koiralla on erityinen suhde, leikkivät paljon.

Murina on hyrinää.

Koiramme tykkää ihmisistä, siis vieraistakin lähes 100 %, on rohkea ja iloinen. Sitä on aina kohdeltu hyvin ja väittäisin että se luottaa meihin omiin ihmisiinsä täysin ja paljastaa mahan rapsutettavaksi uusille tuttavuuksillekkin melko nopeaa.

Kutsun tuota pepun keikutusta sambatanssiksi, liike on tosi voimakas. Häntä heiluu selkälinjan alapuolella, ei koskaan tosi alhaalla. Olen myös nähnyt samaa muillakin ja tulkinnut sen ihmisistä (ehkä liikaakin?) pitävän koiran touhuksi. Koipien väliin häntä on mennyt pienoisesti (siis juuri ja juuri jalkojen väliin ei mitään mahan nuolu asentoa) kerran elämässä eläinlääkärin pöydällä laitteiden keskellä.

Koira on terrieri jonka hännän asento normaalissa reippaassa ulkoilussa on selkälinjan yläpuolella.

Olen kyllä Turidin kirjojen lukija. Kiinnostaa vain kuulla muiden mielipide tästä sambagirlistä.

• mktd

Koirani eri rotua, murisee kans joskus oikein innoissaan, matalaa, selvästi sellaista mielihyvä murinaa, että leikitään lisää, leikitään lisää, leikitään lisää :)

• ....

Vaikea tietysti pelkän kuvauksen perusteella varmaksi mennä sanomaan, mutta kyllä tuo minusta enemmän ilomurinalta kuulostaa kuin vihaiselta murinalta. Tai lähinnä elekieli on kuvauksen perusteella enemmän iloisen ja innokkaan koiran elekieltä. Vihaisesti muriseva koira ei paljon hytky ja ruumistaan heiluta, vaikka häntä heiluisikin, vaan on jäykkä ja jännittynyt, valmis toimimaan jollei varoitus tepsi. Sinun koirasi sen sijaan tuntuu vain ilmaisevan iloaan omintakeisella tavallaan :)

Kyllähän jotkut koirat hymyilevätkin iloisina niin, että sen helposti tulkitsee irvistämiseksi ja agressiiviseksi eleeksi, jollei koiraa tunne ja koirien elekieltä osaa muuten tulkita niin, että sen olemuksesta erottaisi positiiviseksi eleeksi.

• Pampula ja Pimpula

Ystävälläni on rotikka uros jolla on ainakin 4 eri sävyistä murinaa.
      Yksi on ilo, nähdään pitkästä aikaa, niin hän tulee vaatimaan rapsutusta ja urisee samalla.
      Toinen on varoitus, esim. syödessään luuta omalla paikallaan varoittaa lähelle menijöitä (muita kuin omaa väkeä).
      Kolmas on leikki, leikitään lelulla esim. repimisleikkejä, niin hän "ärisee" koko ajan.
      Neljäs joka tulee mieleeni on sitten varattu "tyttöystävän" kanssa leikkimiseen, kuulostaa erilaiselta kuin ihmisten kanssa leikkiessä. Kunnon painit pystyyn ja rähinät päälle niin että ohikulkijoitakin pelottaa :) mutta leikkiä se on. Tyttis on n. 30 kg pienempi kuin isäntä, mutta ei ole sattunut.

• Pampula ja Pimpula

Niin ja oikea vihaisuus löytyy varmasti myös, mutta sitä en ole päässyt vielä kuulemaan :)

• mörköfantti

Kivasti luokitellut murinat :-)

Kyllä nuo kuulostaa tutulta, paitsi tuo tyttöjuttu ei sovi meitin neitiin =)

• Ninni777

Murina on aina haaste. Koirani ei murise minulle koskaan, koska en anna sille tarvetta haastaa minua.

• koirasi kannalta

katsottuna taidat sitten olla aika tylsä tyyppi. Et anna edes pientäkään mahdollisuutta haastaa sinua leikkiin? Toivottavasti edes leikit sen kanssa oma-aloitteisesti, muutoin:koiraparka

• Ninni777

Koirani kanssa leikitään ja touhutaan päivittäin. Sillä riittää energiaa ja paljon. Jos tuota energiaa en purkaisi, ongelmia syntyisi varmasti nopeasti.

Pennusta asti meillä on ollut tietty rytmi, päivisin se nukkuu töitä tehdessäni ja illalla on sitten leikki-aikaa useampaan otteeseen. Pallon heittoa, koirakavereita käy, laservaloa se rakastaa ajaa takaa, lenkitystä yms. Mutta meillä leikitään vain siloin, kun minulle sopii (ja sopii todella usein), koira kyllä pentuna yritti vaatia, että nyt leikitään, kun hän haluaa, mutta oppi hyvin nopeasti, että komentaminen yms muu rauhattomuus ei tepsi meihin.

Muutenkin lähtökohta on, että me olemme pomoja ja koira vain lauman jäsen. Koira on oikein tyytyväinen järjestelyyn ja sen vuoksi se ei minua haasta. =) BTW sille on tehty myös selväksi, että ihminen joka tulee meille kylään niin on myös korkeammalla kuin se itse. Esimerkiksi yrittänyt vaatia vieraita leikkimään, niin ollaan tilanteesta riippuen neuvottu vieraita miten saada vaatiminen loppumaan.

Koira ei siitä kärsi, että sillä on tietyt säännöt mitä se saa tehdä ja mitä ei. Päin vastoin helpottaa koiran omaa elämää ja siinä sivussa myös meidän. Esimerkkinä se tietää, ettei sisällä saa ottaa telineestä puukalikkaa ja alkaa sillä leikkiä, ulkona se saa taas vapaammin touhuta. Järjestelmällisyys on avain sana koiran koulutuksessa.

Aloittajan koira ei ollut pennusta pitäen ollut samassa perheessä, joten he joutuvat tekemään enemmän töitä käytöksen kuriin saamiseksi.

Suosittelen ongelmakoira kouluttajaa heille, koska on vaikea täältä käsin arvioda onko murina pelkoa, vihaa, dominointia vai mitä. Nopeasti olisi ryhdyttävä toimeen ettei tilanne pahene.

• Ihan oikeesti?

"Aloittajan koira ei ollut pennusta pitäen ollut samassa perheessä, joten he joutuvat tekemään enemmän töitä käytöksen kuriin saamiseksi.

Suosittelen ongelmakoira kouluttajaa heille, koska on vaikea täältä käsin arvioda onko murina pelkoa, vihaa, dominointia vai mitä. Nopeasti olisi ryhdyttävä toimeen ettei tilanne pahene. "

Nyt ninni777 sulta taisi lipsahtaa suustasi jonkin sortin sammakko, tai vaihtoehtoisesti ainoa koira joka sinulla on ja joka pitäisi edes olla on pehmolelukoira. ;-)

Ethän nyt laittanut tätä vastaustasi tarkoituksena vastata johonkin toiseen viestiketjuun? Mistä ihmeestä sait sellaista päähäsi että tuossa olisi kyse ongelmakoirasta? Mistä sait päähäsi että kyseessä on kodinvaihtaja?

Itse nimittäin en löytänyt viitettä mistään ongelmasta, vaan aloittajalla on erittäin onnellinen koira joka on erityisen otettu tavatessaan kotoa pois muuttaneen perheenjäsenen.

Luetko ollenkaan näitä ketjuja ennen kuin vastaat?

Ps. Älä vaan itse ala ongelmakoirakouluttajaksi(ihan ystävyydellä tämä)

• Nasse-tätyli

Ootko ihan tosissas? Eikö sun koira saa viestiä äänillä? Koiran mahollisuudet suulliseen/ ääni viestimiseen ei ole yhtä kehittyny kun ihmisellä mut se on yks tärkeistä viestintä keinoista mitä koiralla on ja sä oot kieltäny siltä murinan? Ymmärsinkö oikein?

Ensinäkin koiran ensisijanen tapa varottaa on (väistämisen jälkeen) just murina ja jos kiellät siltä mahollisuuden varottaa niin se hammastaa (en tarkota puremista) suoraan. Tätä oikeesti tapahtuu koirilla joilta murina on kielletty.

Sit joillekkin koirille murina on tapa ilmasta myös hyvää oloa. Ensinä tulee mieleen rotikat joilla on monenlaisia murinoita ja pärinöitä eikä niillä ole välttämättä mitään tekemistä vihasuuden kanssa. Omalta sekarotuselta voi nimetä muutamia murinita ja ärinöitä eikä mieleenkään tulis kieltää siltä niistä yhtäkään, ei edes varotus murinaa. Se on kerran sillä varotuksellaan pelastanu mut todella ikävästä tilanteesta...

Kannattais vähän perehtyy tohon koiran äänimaailmaan ennen kun siltä jotain siitä rupee kieltämään.

Sit mua jäi myös häiritsemään se et sun koiralle on tehty myös se selväks et se on vieraita alempi arvonen. Laumanäkökulmasta (laumasta kun puhuit) katottuna sun koira ei ole oikeen minkään arvonen kun laumanulkopuoliset eli vieraat voi surutta kävellä yli. Mun perhe on mun koiran "lauma" eikä vieraat kuulu siihen mitenkään, ei edes ne ketkä käy täällä todella usein. Joo mut se siitä...

• rekku-repeää

Höpsistä!

Taidat olla joku työtön "ongemakoluttaja"?

Koirasta lähtee erilaisia ääniä. Usein enemmän kuin pehmolelusta, jonka käytöstä kannattaa ohjata esim kääntämällä se selälleen viikoksi.

Oikea koira on perheenjäsen äänineen. Suht normaalissa sakissa kasvanut koira ilmaisee itseään avoimesti.

Ah! Jospa koirilla olis taito kirjoittaa vaikka tänne :) Meidänkin rekku vois kertoa, että aamuruoka oli tänään kaksi tuntia myöhässä, kun emäntä on lomalla ja nukkui. Herätin sen murisemalla ja kantamalla kengät sänkyyn;)

• mörköfantti

Sen verran voin kai koirastani paljastaa että se on ollut meillä luovutusiästä alkaen ja luotan siihen täysin.

Mielestäni joikaisen suhde omaan koiraansa on se oikea heille. Ei kai yhtä oikeaa tapaa voi ollakkaan kun kaikki me ja meidän koirat ollemme erilaisia. Itsekukin kasvattaa koiransa vastaamaan omia toiveitaan joli se sitten rentoa yhdessä oloa tai jämäkkiä sääntöjä.

• rottweileri

"Itsekukin kasvattaa koiransa vastaamaan omia toiveitaan oli se sitten rentoa yhdessä oloa tai jämäkkiä sääntöjä."

niin , ilman noita jämäköitä sääntöjä ei kovaluonteisen koiran kanssa tule olemaan rentoa yhdessäoloa.

• Niinpäniin ;)

""Itsekukin kasvattaa koiransa vastaamaan omia toiveitaan oli se sitten rentoa yhdessä oloa tai jämäkkiä sääntöjä."

niin , ilman noita jämäköitä sääntöjä ei kovaluonteisen koiran kanssa tule olemaan rentoa yhdessäoloa. "

-- Eikä tarvi edes olla kovaluontoinen vaan riittää että on putkiaivoinen(uros). ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe