Me sairaat työkkärin listoilla

Kohtaloni

Olen ihan surkeassa kunnossa henkisesti ja fyysisesti vuosien kyykytyksen jälkeen. Alunperin työttömäksi jouduin tekaistujen oikeusjuttujen takia joita pyöriteltiin vuosia oikeudessa samalla menetin työni vaikka lopulta kaikkiin syytteisiin minut todettiin syyttömäksi.

Sairaseläkkeelle ei lasketa vaikka labratuloksista näkee, että veriarvot ja tulehdusarvot ovat päin persettä olleet jo vuoden yhteen menoon ja terveys heikkenee kokoajan. Edes lääkärin todistusta alentuneesta työkyvystä lääkäri ei suostukirjoittamaan, koska olen työtön. Ainoa dokumentti joka minulla on terveydentilani heikentymisestä on laboratoriotulokset kirjallisessa muodossa ja nekin sain vasta tappelemisen jälkeen.

Koska syytä terveyteni horjumiseen ei löydy olen terve vaikka tyhmä pässikin tajuaa, että täysipäiväiseen työhön minusta ei enää ole vuosien kyykytys vei terveyden ja se näkyy jo laboratoriokokeissa. Enää on jäljellä vain kävelevä ihmisraunio.

Ilmeisesti sairaseläkkeelle kuuluvaa saa tässä maassa sadistisesti kiduttaa ihan miten kauan haluaa. Välillä mietityttää miten sadistisia ihmisiä työkkärissa ja kelassa pitää olla töissä, että ovat ihan fiiliksissä kun taas kerran pääsevät kyykyttämään sairasta ja epäoikedenmukaisesti kohdelluksi tullutta ihmistä, joka vetää viimeisiään.

16

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epätasavalta

Olen itse samankaltaisessa tolassa.
      Olen ilmiselvästi sairas, ja kaikki on levällään.
      Rahaa en saa mistään, koska hoitava lääkärini ei kirjoitta sairaslomatodistusta.
      Silti lääkärikäyntini maksavat matkoineen, lääkkeineen, ja puolisoni joutuu maksamaan nekin, vaikka jo muutenkin elättää minut.
      Ja olis vaan mukava nähdä ja kokea se työnantaja, joka ottaa valmiiksi sairaan työntekijän töihinsä, jonka ikäkin alkaa olla yli 50?
      Avioerottuani saisin ainakin työttömyysturvani, joka mulle kuuluisi siinä missä muillekin yksin asuville työttömille.

• vanha jo

kyllä sitä pitää olla työhakija vielä 60v ja eipä sairaslomaa saa. Vaikka en jaksa kyllä yhtään mitään, eli olisin huono työntekijä, mutta minkäs teet kun olet syntynyt väärään aikaan.

• 9puy84590j

"Edes lääkärin todistusta alentuneesta työkyvystä lääkäri ei suostukirjoittamaan, koska olen työtön"

Minkä takia lääkäri ei kirjoita todistusta terveydentilastasi, koska olet työtön? Oletko ihan tosissasi, että lääkärin peruste on se, että olet työtön? Että ihanko näin voi olla?
      Sun työttömyys ei vaikuta sun terveydentilaan ollenkaan, lääkärin näkökannalta kliinisesti varsinkaan. Voihan se toki välilleseti pitemmän ajan kuluessa vaikuttaakin huonontavasti terveyteen, mutta siitä ei ole nyt kysymys.

Vaan siitä, että lääkärin pitää tutkia sun terveydentilaa, eikä kysellä että oletko työssä vai työtön. Ei voi kieltäytyä kirjottamasta mitään terveydentilaan liittyvää todistusta sillä perusteella, että ei ole työssä.

Jotkut lääkärit ovat myös valehdelleet suoraan päin naamaa potilaalleen, että eivät voi eivätkä edes SAA kirjoittaa sairaslomatodistusta henkilölle, joka on työtön työnhakija. Näin esim. Turussa. Tämähän on törkeää ja suorastaan täyttä potaskaa.

Missäpäin maata toimii sun lääkäri, joka tuolla perusteella kieltäytyy kirjoittamasta sun pyytämää todistusta. Olethan siis suoraan pyytänyt hoitavalta lääkäriltäsi todistusta terveydentilastasi.

Työvoiman Palvelukeskukset tekevät eli teettävät yksityisllä lääkäreillä täydellisen työkyvyn selvityksen, ja maksavat vielä sen 1000 euron laskun joka sieltä tulee. Kannattaa hankkiutua sellaiseeen. Sillä vois saada asiat käynnistymään oikeaan suuntaan.

• Kohtaloni

"Minkä takia lääkäri ei kirjoita todistusta terveydentilastasi, koska olet työtön? Oletko ihan tosissasi, että lääkärin peruste on se, että olet työtön? Että ihanko näin voi olla? "

Oman terveyskeskukseni omalääkäri näin minulle ilmoitti kun kerroin, että olen joutunut karenssille oireideni takia. Lääkäri ilmoitti ihan suoraan että ei voi kirjoittaa sellaista lääkärintodistusta jolla voisin todistaa työvoimatoimistolle olevani sairas. Sana tarkasti minulle sanottiin "en minä voi sellaista todistusta kirjoittaa". Vaikka lääkärillä oli käytössään koko kahdentoistavuoden historia lääkärikäynneistäni.

Tulkitsin tämän niin, että se johtuu siitä, että olen työtön töihin minulla ei ole mitään asiaa, koska tiedän, että kukaan ei pidä palkkalistoilla ketään kuka pystyy vain hitaasti ja uupuneesti tekemään töitä. Olen siis ihmeiden kaupalla jostain löytänyt töitä useitakin kertoja ja sinnitellyt pisimpään jopa kaksi vuotta töissä, jonka jälkeen olen saanut potkut samasta syystä eli tulehdustilani johon ei löydy selitystä pahenee ja alan nukkua 16 tuntia tai yli ja tulee myöhästelyä ja hitautta töiden tekemisessä.

Yleensä saan potkut kuukauden, kahden tai puolen vuoden sisällä. Syy on aina sama jatkuva väsymys, uupumus ja krooninen tulehdustila, johon ei löydy mitään lääketieteellistä selitystä. Tätä samaa on jatkunut jo kaksitoista vuotta ja työkkärin listoilla ollaan edelleen.

"Missäpäin maata toimii sun lääkäri, joka tuolla perusteella kieltäytyy kirjoittamasta sun pyytämää todistusta. Olethan siis suoraan pyytänyt hoitavalta lääkäriltäsi todistusta terveydentilastasi."

Vantaalla nyt sain lääkärin todistuksen toiselta lääkäriltä ja masennuslääkereseptin taas kerran vaikka tiedän, että vika ei ole henkisellä puolella. Eli kun ei tiedetä syytä sairauteen olen sitten masentunut sitä olen kyllä ollut useita kertoja lääkärin mukaan jo kuusivuotta sitten. Siis toki masennuslääkkeet vähentävät henkistä kipua, mutta väsymys ja tulehdustila ei niillä katoa. Olen kokeillut läpi kymmenen eri masennuslääkettä viimeisen kahdentoistavuoden aikana tyyliin jos tämä nyt auttaisi kun mikään muukaan ei aikaisemmin ole auttanut ja lääkärinkin on vakuuttanut, että niistä on apua. Nyt minulla on ollut viisivuotta ilman masennuslääkitystä, mutta taas kerran sain uuden reseptin.

"Työvoiman Palvelukeskukset tekevät eli teettävät yksityisllä lääkäreillä täydellisen työkyvyn selvityksen, ja maksavat vielä sen 1000 euron laskun joka sieltä tulee. Kannattaa hankkiutua sellaiseeen. Sillä vois saada asiat käynnistymään oikeaan suuntaan. "

Kiitos vinkistä tilanteeni on tosiaan jatkunut jo kaksitoista vuotta ja näiden samojen ongelmien takia olin lääkärissä ensimmäisen kerran jo kaksitoista vuotta sitten eli mikään nyt keksitty juttu ei ole kyseessä. Olen huomannut, että itse pitää kaikki asiat selvittää ja vaatimalla vaatia vaikka ei sairaana jakasaisi muuten kyykytys ei pääty ikinä.

Ongelmani on se, että välillä saatan olla parikin viikkoa lähes normaali ja saatan jopa itse kuvitella, että jokohan tämä loppui ja paranin, mutta sitten tilanne aina pahenee ja minusta tulee väsynyt ja uupunut ajatus ei kulje ja kivut on kovat kuumotta ja on sairas olo. Lääketiede ei tiedä mistä tämä johtuu joten minut tulkitaan terveeksi tai sitten masentuneeksi tämä sama tuntuu vain jatkuvan.

Olen itse harkinnut, että voisin tehdä jotain vapaaehtoistyötä sen verran mitä terveys antaa periksi, mutta en pysty sitoutumaan tiukkoihin aikatauluihin, koska en pysty ennustamaan mikä oloni on vaikkapa kahden viikon päästä.

Itse epäilen, että oireeni saattoivat alkaa rokotuksesta en asiaa pysty todistamaan, koska ensimmäiset oireet ilmaantuivat pari viikkoa sen jälkeen kun olin saanut neljä rokotetta tai sitten keuhkokuumeesta jälkitautina, jota sitäkään en pysty todistamaan.

• Anonyymi
        Kohtaloni kirjoitti:

"Minkä takia lääkäri ei kirjoita todistusta terveydentilastasi, koska olet työtön? Oletko ihan tosissasi, että lääkärin peruste on se, että olet työtön? Että ihanko näin voi olla? "

Oman terveyskeskukseni omalääkäri näin minulle ilmoitti kun kerroin, että olen joutunut karenssille oireideni takia. Lääkäri ilmoitti ihan suoraan että ei voi kirjoittaa sellaista lääkärintodistusta jolla voisin todistaa työvoimatoimistolle olevani sairas. Sana tarkasti minulle sanottiin "en minä voi sellaista todistusta kirjoittaa". Vaikka lääkärillä oli käytössään koko kahdentoistavuoden historia lääkärikäynneistäni.

Tulkitsin tämän niin, että se johtuu siitä, että olen työtön töihin minulla ei ole mitään asiaa, koska tiedän, että kukaan ei pidä palkkalistoilla ketään kuka pystyy vain hitaasti ja uupuneesti tekemään töitä. Olen siis ihmeiden kaupalla jostain löytänyt töitä useitakin kertoja ja sinnitellyt pisimpään jopa kaksi vuotta töissä, jonka jälkeen olen saanut potkut samasta syystä eli tulehdustilani johon ei löydy selitystä pahenee ja alan nukkua 16 tuntia tai yli ja tulee myöhästelyä ja hitautta töiden tekemisessä.

Yleensä saan potkut kuukauden, kahden tai puolen vuoden sisällä. Syy on aina sama jatkuva väsymys, uupumus ja krooninen tulehdustila, johon ei löydy mitään lääketieteellistä selitystä. Tätä samaa on jatkunut jo kaksitoista vuotta ja työkkärin listoilla ollaan edelleen.

"Missäpäin maata toimii sun lääkäri, joka tuolla perusteella kieltäytyy kirjoittamasta sun pyytämää todistusta. Olethan siis suoraan pyytänyt hoitavalta lääkäriltäsi todistusta terveydentilastasi."

Vantaalla nyt sain lääkärin todistuksen toiselta lääkäriltä ja masennuslääkereseptin taas kerran vaikka tiedän, että vika ei ole henkisellä puolella. Eli kun ei tiedetä syytä sairauteen olen sitten masentunut sitä olen kyllä ollut useita kertoja lääkärin mukaan jo kuusivuotta sitten. Siis toki masennuslääkkeet vähentävät henkistä kipua, mutta väsymys ja tulehdustila ei niillä katoa. Olen kokeillut läpi kymmenen eri masennuslääkettä viimeisen kahdentoistavuoden aikana tyyliin jos tämä nyt auttaisi kun mikään muukaan ei aikaisemmin ole auttanut ja lääkärinkin on vakuuttanut, että niistä on apua. Nyt minulla on ollut viisivuotta ilman masennuslääkitystä, mutta taas kerran sain uuden reseptin.

"Työvoiman Palvelukeskukset tekevät eli teettävät yksityisllä lääkäreillä täydellisen työkyvyn selvityksen, ja maksavat vielä sen 1000 euron laskun joka sieltä tulee. Kannattaa hankkiutua sellaiseeen. Sillä vois saada asiat käynnistymään oikeaan suuntaan. "

Kiitos vinkistä tilanteeni on tosiaan jatkunut jo kaksitoista vuotta ja näiden samojen ongelmien takia olin lääkärissä ensimmäisen kerran jo kaksitoista vuotta sitten eli mikään nyt keksitty juttu ei ole kyseessä. Olen huomannut, että itse pitää kaikki asiat selvittää ja vaatimalla vaatia vaikka ei sairaana jakasaisi muuten kyykytys ei pääty ikinä.

Ongelmani on se, että välillä saatan olla parikin viikkoa lähes normaali ja saatan jopa itse kuvitella, että jokohan tämä loppui ja paranin, mutta sitten tilanne aina pahenee ja minusta tulee väsynyt ja uupunut ajatus ei kulje ja kivut on kovat kuumotta ja on sairas olo. Lääketiede ei tiedä mistä tämä johtuu joten minut tulkitaan terveeksi tai sitten masentuneeksi tämä sama tuntuu vain jatkuvan.

Olen itse harkinnut, että voisin tehdä jotain vapaaehtoistyötä sen verran mitä terveys antaa periksi, mutta en pysty sitoutumaan tiukkoihin aikatauluihin, koska en pysty ennustamaan mikä oloni on vaikkapa kahden viikon päästä.

Itse epäilen, että oireeni saattoivat alkaa rokotuksesta en asiaa pysty todistamaan, koska ensimmäiset oireet ilmaantuivat pari viikkoa sen jälkeen kun olin saanut neljä rokotetta tai sitten keuhkokuumeesta jälkitautina, jota sitäkään en pysty todistamaan.

Laukaisi Erkko
        On kansa Kärmäni aatto, huoli kirkon kellot

• totta on

ei Vantaallakaan lääkäri anna todistusta, ettei sovi johonkin työhön, kyllä se näin on.
      Ei ole lääkärärin syy, itse pyysin lääkäriltä todistusta, koska työkkäri vaati jos ei kykene kaikenlaiseen työhön vaikka ikää jo 60v.ja vaivoja paljon.

• Kohtaloni

Osasyy varmaan siihen miksi edelleen 12 vuoden jälkeen olen työkkärin kyykytettävänä on se, että en ole jaksanut ravata lääkärissä ja eri viranomaisten tiskeillä vaatimassa ja selvittämässä ihan niin paljon kuin pitäisi.

Hyvä kun jaksaa juuri ja juuri hoitaa normaalit elämän asiat siivoamiset ja ruuan oston edes välttävästi. Elämä alkaa olla rempallaan vähän sieltä sun täältä. Sellaista sinnittelyä tämä on ollut jo kaksitoista vuotta.

Olisi pitänyt saada apua ja tukea paljon enemmän jo kymmenen vuotta sitten ja ymmärtävämpi työnantaja edes yksi niin olisi ehkä työkyky säilynyt pitempään, mutta nyt ollaan tämän terveyden kanssa jo niin suossa, että pelkät perusasiat ovat valtavan sinnittelyn takana.

• rduj68

Ihme lääkäri. Itse sain lääkäriltä todistuksen todennettujen oireiden vuoksi etten sovi ammattiin x ja se päti myös työkkärissä.

• ei enää toivoa!

Minulle tehtiin työkykytutkimus Ortonissa pari vuotta sitten ollessani työttömänä, 2 erikoislääkäriä ja psygologi totesivat minut tykyvyttömäksi ja kirjoitti 6 kk:n sairausloman jota KELA ei hyväksynyt, valitin ja hylättiin, valitin valituslautakuntaan ja hylättiin! Masennuin entisestään enkä jaksanut enää juosta lääkäreissä koska KELA ei kuitenkaan hyväksy todistuksia. Nyt olen käyttänyt 500 päivääni ja avomieheni JOUTUU elättämään minua. Olen 57-vuotias ja vikoja on masennuksen lisäksi vaikka kuinka MUTTA EI SE RIITÄ!!!

• Kohtaloni

Olen kuullut, että se on sanamuodoista kiinni mitä sinne lääkärin lausuntoon on kirjoittettu. Sairaan pitäisi itse tajuta vaatia lääkäriä käyttämään oikeita sanamuotoja.

Tosin KELA on aika uskomaton instanssi vähän aikaa sitten tuli tv:tä dokumentti, jossa vakavaan anoreksiaan sairastunut tyttö oli hakenut tukea terapiaan. KELA oli hylännyt hakemuksen, koska KELAN lääkärin mukaan tytön anoreksia sairaalajaksoineen olin niin paha, että hän tarvitsisi terapiaa viideksi vuodeksi, mutta KELA voi myöntää tukea ainoastaan kolmeksi vuodeksi. Hakemus hylätty.

Välillä olen miettinyt, että minkähänlainen ihmisen pitää olla, että pystyy toimimaan KELAN asiantuntija lääkärinä ja vielä kunnioittamaan itseään ja jopa ottamaan rahaa vastaan palkkana tälläisestä työstä kuin KELAN asiantuntija lääkärit.

Rehellisimpää olisi pistää kaikki apua tarvitsevat sairaat riviin ja jokainen nostaa pussista pillerin ja nielee sen. Pillerit ulkonäöltään samanlaisia, mutta osa on sokeria ja osa myrkkyä sitten ne ketkä jäävät eloon saavat apua ja ne ketkä eivät kuolevat. Ei tarvita mitään asiantuntija lääkäreitä kalliine palkkoineen päättämään kuka saa apua ja kuka ei ja valtio säästää. Kuolleille ei myöskään tarvitse maksaa ruoka rahoja.

Tällöin kaikilla olisi ainakin samat mahdollisuudet voimista riippumatta ja siitä osaako vaatia lääkäriä kirjoittamaan oikeat sanamuodot paperiin.

• Vaxpot

Tuttua tekstiä. Paperisotaa jaksoin viitisen vuotta, täyttelin hakemuksia, valituksia niin paljon, että lopulta ajattelin pas...nyt saa riittää tämä kyykytys. Hylkäyksiä tuli mm. sair.pv.rahoista, vaikka jatkuva sairausloma??
        Tosin itselläni tuon 500 päivän loputtua, hain (ystäväni neuvosta) työmarkkinatukea. Kannattaa laittaa hakemus, eikä sinulla kai ole enää tuota harkinnanvaraisuuttakaan, 180 päivän jälkeen, kun olet yli 55-v ?
        Tosin en näistä pykälistä ja porsaanreiìstä ole tietoinen, mutta itse olen sitä ainakin saanut, ja nyt uudelleen, kun olen yli 55-v.

• eikö kela maksa
        Vaxpot kirjoitti:

Tuttua tekstiä. Paperisotaa jaksoin viitisen vuotta, täyttelin hakemuksia, valituksia niin paljon, että lopulta ajattelin pas...nyt saa riittää tämä kyykytys. Hylkäyksiä tuli mm. sair.pv.rahoista, vaikka jatkuva sairausloma??
        Tosin itselläni tuon 500 päivän loputtua, hain (ystäväni neuvosta) työmarkkinatukea. Kannattaa laittaa hakemus, eikä sinulla kai ole enää tuota harkinnanvaraisuuttakaan, 180 päivän jälkeen, kun olet yli 55-v ?
        Tosin en näistä pykälistä ja porsaanreiìstä ole tietoinen, mutta itse olen sitä ainakin saanut, ja nyt uudelleen, kun olen yli 55-v.

Olen 55-v ja mitä ilmeisimmin tuo 500 päivää täyttyy ennenkuin töihin pääsen,ja näköjään ei kannata ilmoittautua sairaaksikaan, jos ei kerran kela mitään maksa vaikka olis sairaslomatodistu? siis paljonko toi työmarrkinatuki on, tällä hetkellä työttömyyskorvaus on n.50/pvä. vaikuttaako päiväraha tohon tukeen?

• kenpä arvaisi sen

Näin itsekin ajattelen kun luen yhä uudelleen tuota lääkärintodistusta. Olisi pitänyt ottaa yhteyttä Ortoniin uudelleen ja vaatia laatimaan todistusta toisin sanoin sillä lausunto tuntui jotenkin sekavalta, mutta olin tuolloin niin masentunut ja väsynyt että en jaksanut tehdä tuota.
      Nyt pitäisi kai trumba aloittaa alusta kun vaan kun saisi voimia moiseen mutta Ortoniin en enää pääse joten ainoa lohtu on "arvauskeskus" eikä sieltä juuri apua saa ja rahat ei riitä yksityisiin.

• Työkkäri kustansi

minulle työkkäri maksoi yksityissektorilta hankkimani lääkärinlausunnon siitä, mihin työhon kykenen.

vaadin työkkäriä maksamaan lausunnon laskun, koska sairauttani hoitava lääkäri oli yksityissektorilta.

ei joku terveyskeskuslääkäri pysty työrajoite/kyky -lausuntoja kirjoittamaan, jos hän ei ole potilaan sairautta hoitanut.

englannissa on käytäntö sellainen, että lääkärit kirjoittavat työkkäriin lausunnon, jossa kerrotaan tarkasti millaiseen työhön/ammatteihin työtön kykenee.

vaatikaa tätä: jos työkkäri ei luota asiakkaansa sanaan, niin silloin työkkäri maksakoon asiakkaan sanan vahvistavan lääkärintutkimukset ja lausunnon.

jos yhdelle työkkäri on maksanut lausunnon, niin miksi ei sitten muille...

• Anonyymi

Siitä vaan kaivetaan sivustoa jokainen ala erikseen tapahtuneet hoitovirheet

• Anonyymi

No kannattiko kaivaa vuoden 2011?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      112
      4568
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      27
      3324
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3145
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      44
      2949
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      119
      2779
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      49
      2777
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2569
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2305
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2115
    10. Vornanen ja oulainen

Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      7
      1911
    Aihe