Neitokakadun ongelmakäytös

--dfdf

Miten saan lintuni lopettamaan onelmakäyttäytymisensä?
Lintu ei ole ollut minulla kovin kauaa, syö kyllä kädestä ja alummassa tuli kiltisti kädelle kun houkutteli ja istuskeli olkapäällä jne. Nyt jos yritän silittää sitä, se yrittää nokkia minua ja vierailta se taas ei edes syö kädestä. Pitäisikö minun ostaa linnulle leluja lisää, jotta se saisi purkaa turhautuneisuutensa niihin minun ja muiden ihmisten sijasta?
Muuten tuo on todella kiltti ja eloinen, lentelee joka päivä vapaana ja pidän sille seuraa joten ainakaan seuran puutteesta tämä yllättävä agressiivisuus ei voi johtua, eikä siitä ettei saisi lentää ja kuluttaa energiaansa. Mitä voin tehdä että lintu lopettaa tämän ongelmakäytöksensä eikä enää purisi?
Vai voiko linnulla olla vain jokin vaihe mitä se käy läpi, joka aiheuttaa tätä agressiivisuutta? Voiko esim. sulkasato olla tulossa?

2

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamemoo

Se puree, koska ei halua, että silität sitä (jos selästä tms. silittänyt?). Se on voinut aiemmin näyttää, esim. töyhdön asennolla, ettei pidä tästä, ja kun sitä ei ole ymmärretty -> on alkanut puremaan, jotta saisi sen käden edes jollain tavalla pois.

Lintuja kun yleensä tulisi rapsuttaa niskan seudulta, kun esim. neito itse tarjoaa kaulaansa, taittaen päätä alas tms.

Ja vielä kun parvieläimestä kyse, niin parempi tosiaan olisi, että hänellä olisi myös väh.1 lajitoveri. Silloin näkee myös lintujen välistä kanssakäymistä, ja miten he rapsuttavat toisiaan, mm. niskasta ja päänseudulta.

Silittäminen selästä, kun muistuttaa esim. saalistajaa joka tarraa lintuun ylhäältä päin kiinni.

Eli ei varsinaisesti ongelmakäyttäytymistä, ehkä vain yhteisymmärryksen puutteesta?
      Toki jossain ikäkautena tai elämänvaiheessa aggressiivisempi ("vihaisempi"), mutta normaalisti onnellinen lintu ei sitä ole, eikä pure.

Siis puree, vain kun pakko, itsepuolustusta...

Myös esim. jos lintua väkisin joskus joutuu käteen ottamaan/pyydystämään aiheuttaa linnulle pelkoa, ja siitä syystä saattaa tulevaisuudessa pelätä enemmän käsiä ja ihmistä.

• Nettajan

Minulla on on ollut n. 5 v. kaksi neitokakadua eivätkä ne anna koskea kädellä itseensä. Eli ei pidä yrittää silittää selästä. Lintuni tulevat olkapäälle ja tarjoavat niskaansa rapsutettavaksi, ja nenällä saan koskettaa molempia mutta jos yritän kädellä, lennähtävät heti pois. Lintu ilmeisesti tulkitsee ihmisen nenän nokaksi, nokallahan emokin on aikoinaan poikastaan hoitanut ja sukinut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      85
      3962
    2. Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.

Tämä asia ihmetyttää suuresti.
      Maailman menoa
      52
      3285
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      160
      3012
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      61
      2946
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      77
      2464
    6. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2286
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      25
      1974
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      62
      1951
    9. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      164
      1929
    10. Kaivattusi ominaistuoksu?

Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      92
      1317
    Aihe