Painajainen Dubaissa

ahhhhdistus

Kuinka moni katsoi ykköseltä tulleen dokumentin Painajainen Dubaissa?
Itse olen parin viikon päästä menossa Dubaihin ja tuo dokumentti oli kyllä niin ahdistava että tuli sellanen olo etten halua tukea tuollaista maata millään tavalla..

55

4175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syanis

      Olen sama mieltä kanssasi.Dubaissa rikkaus ja loisto ovat maksaneet monet viattomat,köyhät ihmiset/työläiset jolla ei edes joka päivä saa leipää.Tapetaan ja kuollaan tapaturmaisesti ,ihmisella ei ole minkäläista arvoa ,eikä edes oikeuksia olla ihminen.
      Pitä todella mietiä tarkkaan matkustaessa maailmaalle ketä me tuetaan??
      Ilman Dubailaisiakin koruja ,kelloja jne pärjämme erinomaisesti!

    • sdxcfhuj

      ihan käsittämätöntä miten tuollaista voi vielä nykyaikana tapahtua. ja vieläpä valtion tukemana.

      • huh, huh

        Painajainen Dubaissa

        http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-painajainen-dubaissa
        http://ohjelmat.yle.fi/ulkolinja/painajainen_dubaissa

        Ohjaus: Edgar Wolf, Eva Gruen & Adamna Adim. Tuotanto: Stefan Pannen, Saksa 2010
        TV1 Ti 24.07.2012 klo: 11.40

        Etiopiasta lähtee suuria määriä nuoria naisia (ja myös alaikäisiä tyttöjä) kotiapulaisiksi Dubaihin. Matkasta saa maksaa välittäjälle 300-440 euroa, työ on lähes ympärivuorokautista, passit takavarikoidaan, palkanmaksussa voi olla ongelmia, isäntäperhe voi hakata, tai perheenpää jopa raiskata ja jos perheestä pakenee, poliisi tavoittaessaan heittää vankilaan. Näistä uhista huolimatta palkka on sen verran houkutteleva, että lähtijöitä riittää. Minimityösopimus on kaksi vuotta. Pari vuotta orjatöitä antaisi mukavan pesämunan kotiin ja perheelle.

        Dubaissa työskentelevän etiopialaisen kotiapulaisen palkka on n. 100-120 euroa kuukaudessa.


        Siinäpä sitä oli suvisten niin paljon mainostamaa ystävällisyyttä ja yhteisöllisyyttä näiltä kulttuureilta, käytännössä nykyajan orjuutta...Ei sinällään mitään uutta jos näihin kulttuureihin on tutustunut muutoinkin kuin mokutuslasien läpi.
        Sääliksi kävi noitakin naisia.


    • ihme ja kumma

      1980-luvulla Etelä-Afrikkaa boikotoitiin apartheidin vuoksi, ihmettelen miksei Dubai tai siis koko Emiirikuntia vastaan ole vastaavaa boikottia, vaikka samoja epäkohtia löytyy. Öljyrahoillako ovat lahjoneet muut maat?

      • sontamaa

        Etelä-Afrikan timantit eivät olleet öljyn veroinen silmikko.


      • Painajainen dubaissa

        Dubaihan on yksi niitä maita joita vihervasemmisto käyttää esimerkkinään onnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta, monikulttuurisuudesta ja islamin yleisestä rauhanuskoisuudesta sekä korkeasta sivistystasosta.

        No keskiaikainen orjakapitalismi kullanvärisillä koristeilla onkin tietysti 2000 - luvun kommarin paratiisi kun se neukkulakin hävisi..


      • sadismia
        Painajainen dubaissa kirjoitti:

        Dubaihan on yksi niitä maita joita vihervasemmisto käyttää esimerkkinään onnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta, monikulttuurisuudesta ja islamin yleisestä rauhanuskoisuudesta sekä korkeasta sivistystasosta.

        No keskiaikainen orjakapitalismi kullanvärisillä koristeilla onkin tietysti 2000 - luvun kommarin paratiisi kun se neukkulakin hävisi..

        Orjuutta ei ole noilla kulmilla lopetettu ollenkaan. Sen ilmiöille vain on annettu Newspeak nimet: orja = palvelija, omistaja = sponsori ja orjan kauppakirja = työsopimus. Orjilla ei ole mitään oikeuksia ja niiden poissaoloa valvoo poliisi.

        Expatit noilla kulmilla voivat elää omissa lintukodoissaan jopa vuosikymmeniä näkemättä asian todellista laitaa. Toivottavasti Anni ei joudu tutustumaan kuin tuon yhteiskunnan paraatipuoleen. Siellä orji,,, palvelijoiden kerroksessa kun ei ole mukava olla.


    • MissÄXön

      Silti se on ihana lomapaikka,olen käynyt monta kertaa ja mikäli mahdollista menen tulevaisuudessakin.Ahdistusta takuulla riittää joka asiassa,saa alasti olla kun miettii että onkohan tämäkin vaate tehty lapsityövoimalla ja mitä epäkohtaa on missäkin asiassa.Itse ajattelen että tuen niitä kenen palveluita käytän dubaissa.
      Pois turhat narinat ja natinat,menee elämä ahdistuksen kourissa takuulla tuolla asenteella.Ja silti sanon että en ole sen huonompi ihminen kun muutkaan,mutta kaikille asioille ei kertakaikkiaan voi mitään vaikka itkisi aamusta iltaan.

      • Bani Yas

        Olin aivan varma jo eilen, ennen kuin tätä ketjua oli edes avattukaan, että juuri tälläinen mielipide esitetään takuuvarmasti.

        Kun itsellä on paremmat oltavat, niin mitäs muista väliä.


      • Massa mukava mies
        Bani Yas kirjoitti:

        Olin aivan varma jo eilen, ennen kuin tätä ketjua oli edes avattukaan, että juuri tälläinen mielipide esitetään takuuvarmasti.

        Kun itsellä on paremmat oltavat, niin mitäs muista väliä.

        Kyllä tuollaisen ohjelman voisi tehdä joka maasta, jopa suomesta!


      • dubai=orjala
        Massa mukava mies kirjoitti:

        Kyllä tuollaisen ohjelman voisi tehdä joka maasta, jopa suomesta!

        Ei tosin tuossa mittakaavassa. Dubaissa suurin osa väestöstä on alipalkattuja orjia.


      • MissÄXön
        dubai=orjala kirjoitti:

        Ei tosin tuossa mittakaavassa. Dubaissa suurin osa väestöstä on alipalkattuja orjia.

        Kannattaisi sinunkin käydä paikanpäällä katsomassa eikä täällä räksyttää.Itse olen käynyt siellä todella usein enkä usko joka ohjelmaan sokeasti.
        Omat havaintoni ovat olleet että ihmiset on siellä omasta tahdostaan töissä,ovat tyytyväisiä,hymyä ja iloa löytyy heiltä.Ja on pistänyt silmään se asia että he osaavat olla tyytyväisiä,toisin kun ME joilla on KAIKKEA.
        Todella typerää arvostella että kun "itsellä on paremmat oltavat niin...."
        Mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä,istua kotona ja itkeä maailman surkeutta?
        Mikähän taikatemppu näillä natisijoilla mahtaa olla että maailmasta tulisi kaikille ihana paikka??Menkää Dubaihin ja ottakaa mallia miten ollaan iloisia kaikesta huolimatta.


      • loDDol
        MissÄXön kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin käydä paikanpäällä katsomassa eikä täällä räksyttää.Itse olen käynyt siellä todella usein enkä usko joka ohjelmaan sokeasti.
        Omat havaintoni ovat olleet että ihmiset on siellä omasta tahdostaan töissä,ovat tyytyväisiä,hymyä ja iloa löytyy heiltä.Ja on pistänyt silmään se asia että he osaavat olla tyytyväisiä,toisin kun ME joilla on KAIKKEA.
        Todella typerää arvostella että kun "itsellä on paremmat oltavat niin...."
        Mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä,istua kotona ja itkeä maailman surkeutta?
        Mikähän taikatemppu näillä natisijoilla mahtaa olla että maailmasta tulisi kaikille ihana paikka??Menkää Dubaihin ja ottakaa mallia miten ollaan iloisia kaikesta huolimatta.

        "Mikähän taikatemppu näillä natisijoilla mahtaa olla että maailmasta tulisi kaikille ihana paikka??"

        Ihan vaan sellainen taikatemppu tarvittaisi, että rikas maa kuten Arabiemiraatit maksaisi rakennusmiehillää kunnon palkkaa, eikä pitäisi näitä orjapalkalla tekemässä 12 tunnin työpäiviä. Mutta kai niille on tärkeämpää koreilla maailman rikkaimmat listalla miljardiomaisuutensa kanssa kuin maksaa ihmisarvoista palkkaa.

        Ei nämä huonot olot aina turistille näin. Katsos kun ketkut orjuuttajat kuljettaa nämä orjapoloiset pois turistien silmistä kauas alkeellisiin leirimajoituksiin. Sitten voi turistikin shopata hyvällä mielellä eikä tarvi tuijotella orjia.


      • Dubai rules siinä...
        loDDol kirjoitti:

        "Mikähän taikatemppu näillä natisijoilla mahtaa olla että maailmasta tulisi kaikille ihana paikka??"

        Ihan vaan sellainen taikatemppu tarvittaisi, että rikas maa kuten Arabiemiraatit maksaisi rakennusmiehillää kunnon palkkaa, eikä pitäisi näitä orjapalkalla tekemässä 12 tunnin työpäiviä. Mutta kai niille on tärkeämpää koreilla maailman rikkaimmat listalla miljardiomaisuutensa kanssa kuin maksaa ihmisarvoista palkkaa.

        Ei nämä huonot olot aina turistille näin. Katsos kun ketkut orjuuttajat kuljettaa nämä orjapoloiset pois turistien silmistä kauas alkeellisiin leirimajoituksiin. Sitten voi turistikin shopata hyvällä mielellä eikä tarvi tuijotella orjia.

        Käsitteesi ovat sekaisin, Ei orjille makseta palkkaa.

        Kyllä ne työmiehet ja naiset vaan kummasti noilla palkoilla perheensä kotimaassaan elättää ja palaavat taas lomaltaan takaisin. Toinen vaihtoehto on olla kotimaassaan työttömänä, joko varastaa tai huorata leipänsä eteen.
        Tämän kaiken kuulin Bangladesiläiseltä taksikuskilta Dubaissa.


      • kattkatt
        MissÄXön kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin käydä paikanpäällä katsomassa eikä täällä räksyttää.Itse olen käynyt siellä todella usein enkä usko joka ohjelmaan sokeasti.
        Omat havaintoni ovat olleet että ihmiset on siellä omasta tahdostaan töissä,ovat tyytyväisiä,hymyä ja iloa löytyy heiltä.Ja on pistänyt silmään se asia että he osaavat olla tyytyväisiä,toisin kun ME joilla on KAIKKEA.
        Todella typerää arvostella että kun "itsellä on paremmat oltavat niin...."
        Mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä,istua kotona ja itkeä maailman surkeutta?
        Mikähän taikatemppu näillä natisijoilla mahtaa olla että maailmasta tulisi kaikille ihana paikka??Menkää Dubaihin ja ottakaa mallia miten ollaan iloisia kaikesta huolimatta.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Ohjelmassa puhuttiin kotiapulaiseksi menevistä tytöistä joiden olot ovat surkeat. Minusta on kummallista että maksavat itsensä kipeäksi jollekkin välittäjälle, ilman mitään kirjallista sopimusta ja vielä antavat passinsa pois.
        Aivan varmasti pystyisivät aivan itse hoitamaan nuo asiat paremmin ilman epäilyttäviä välikäsiä ja varsinkin kun on olemassa myös laillistettuja työnvälittäjiä. Noille tytöille sanotaan jokasuunnasta että ÄLÄ MENE ja silti tekevät nuo samat virheet. Tottakai jokaisella on oikeus parempaan elämään mutta jos ei edes ymmärrä kohdemmaan kieltä niin ehkä sitä pitäisi toiseen kertaan harkita että jääkö mieluummin kotiin hoitamaan eläimiä kuin raatamaan 16 tunnin päiviä ja sietämään pieksemistä täysin ilman palkkaa.
        Tämä raksa-asia jota siinä ohimennen sivuttiin oli myös vääristelty. Itse todettiin että työntekijät pitivät taukoa ne kuumimmat kaksi tuntia ja nukkuivat varjossa. Työt raksoilla loppuivat pimeän tultua (klo 18.30)

        Jokaisesta maailmankolkasta löytyy mätiä asioita, eikä ne itkemällä parane. Muutos lähtee noista ihmisistä itsestään jotka sinne palvelijoiksi lähtee. Pikkasen eriasia toi etelä-afrikan apartheid kun emiraattien työpolitiikka.


      • moraalia
        Massa mukava mies kirjoitti:

        Kyllä tuollaisen ohjelman voisi tehdä joka maasta, jopa suomesta!

        "Kyllä tuollaisen ohjelman voisi tehdä joka maasta, jopa suomesta!"

        Joo mutta Suomen valtio ja hallitus ei tue orjatyöehtoja tai ihmiskauppaa, se on vissi ero. Jos väärinkäytöksiä havaitaan, niihin pyritään puuttumaan. Dubaissa taas valtio estää ihmisoikeusparannukset, vangitsee paenneet kotiorjat ja laittaa heidät vankilaan pelotteeksi muille yrittäville. Tämä on maa- ja hallintotason rikollisuutta.

        Mielestäni ihmisiä pitäisi kohdella siten kuin haluaisi itseään kohdeltavan jos olisit syntynyt vähäosaiseksi. Tämä ei tarkoita että kaikki pitäisi saada tai antaa, vaan että jokaiselle turvataan ruumiillinen vapaus(mikäli ei riko muiden oikeuksia), turvallisuus, koulutus, terveydenhoito, minimitoimeentuloturva, vähimmäispalkat ym. Tämä on sitä moraalia, jota oikein ymmärretty uskonto opettaa.


      • kummasteleva
        moraalia kirjoitti:

        "Kyllä tuollaisen ohjelman voisi tehdä joka maasta, jopa suomesta!"

        Joo mutta Suomen valtio ja hallitus ei tue orjatyöehtoja tai ihmiskauppaa, se on vissi ero. Jos väärinkäytöksiä havaitaan, niihin pyritään puuttumaan. Dubaissa taas valtio estää ihmisoikeusparannukset, vangitsee paenneet kotiorjat ja laittaa heidät vankilaan pelotteeksi muille yrittäville. Tämä on maa- ja hallintotason rikollisuutta.

        Mielestäni ihmisiä pitäisi kohdella siten kuin haluaisi itseään kohdeltavan jos olisit syntynyt vähäosaiseksi. Tämä ei tarkoita että kaikki pitäisi saada tai antaa, vaan että jokaiselle turvataan ruumiillinen vapaus(mikäli ei riko muiden oikeuksia), turvallisuus, koulutus, terveydenhoito, minimitoimeentuloturva, vähimmäispalkat ym. Tämä on sitä moraalia, jota oikein ymmärretty uskonto opettaa.

        Suomessa kaikki maahanmuuttajat pistetaan ensin n.s. "vastaanotto koteihin tai sailoon" - Niista kertovat dokumentit kertovat ihan muuta kuin hyvaa! Suomeentulijoille ei annaeta oikeutta tyontekoon vaan elatetaan valtion kustannuksella. Mielestani on hienoa, etta Arabi Emiraatteihin ei voi tulla tai muuttaa ellei ole tyopaikkaa. Jokaisella taalla laillisesti asuvalla on sentaan tyopaikka ja palkka - Onko nain suomessa? Lisaksi tyonantaja usein myos sponsori on vastuussa maasta ulos viemisesta mikali henkilo ei ole karannut Euron paremmin maksavaan paikkaan. Sponsori huolehtii n.s. massatyovoimalle myos asumisen asuntolassa, sahkon, veden ja ruokailun seka usein myos vaatetuksen tyohon seka kuljetuksen... Missa on nain Suomessa? Tyota tekeva maksaa suomessa "muidenkin kulut" verotuksessa (jopa niiden, jotka eivat edes halua yrittaa) seka itse kaikki kulunsa. Eli kummassakohan nailla maahantulevilla on huonommat oltavat? Oman maan kansalaisten huolenpidosta EI voi edes puhua samana paivana - Niin paljon on holtittomuutta Suomessa!


      • buahahhaha

        Niin sinua ei huolleta ollenkaan mitä matkustamalla sinne tuet, sitävastoin mielelläsi poltat rintsikkasi työpaikallasi, jos osastopääliköksi valittiinkin mies.


    • Sairaat Perinteet

      Kiertäkää kaukaa feodaalikulttuurit.

    • DUBAI <3

      olen vieraillu dubaissa kymmeniä kertoja, 3 kertaa vuodessa. ohjelman katsottua tuntui että se kertoisi ihan eri maasta. siellä ihmiset ovat niin ystävällisiä, että tuntui ihan uskomattomalta katsoa tuollaista.

      • roistomaa

        Menepä afrikkalaisena kotiorjaksi, ei sitä viiden tähden hotelleissa huomaa kun viet rahaa niille. Silmälaput pois niin näkee ja ehkä uskookin.


      • chellam

        varmasti vaikuttaa ihan eri maalta jos olet oleskellut vain turistialueella...itse turistialueen ulkopuolella asuneena olen nöhnyt ja kuullut kaikenlaista kurjuutta. Dokumentti järkytti silti minuakin, mitään noin räikeää hyväksikäyttöä en onneksi itse ole siellä nähnyt. Dubai on tekopyhä paikka. Mutta varmasti moni muukin turistikohde tässä maailmassa sitä on, valitettavasti.


    • MissÄXön

      Totta,nämä "ohjelmat" on ihan sitä miten ne halutaan tehdä,onhan näitä suomestakin dokumentteja nähty mitkä kertoo sitä mitä mieltä tekijä haluaa olla.
      Osalla näistä keskustelijoista todella on epäselvää ehkä johtuen omista kotioloista että onko orja vai työntekijä.
      Mutta niinkun jo on sanottu niin dubaihin ei ketään ole kidnapattu,he haluavat tehdä töitä ketkä siellä työskentelevät,ja sentakia tekevät työnsä HYVIN että SAAVAT olla siellä jatkossakin,asiakaspalvelu on todella hyvää

      • inhaa

        Joo, sä nyt et huomaisi Pohjois-Koreassa tai Apartheid-Etelä-Afrikassakiaan mitään, se on vissi. Juuri näiden sokeiden takia Natsi-Saksa syntyi ja voi hyvin ja kaikki muut "onnelat". Laput pois silmiltä, niin näkee muiden kärsimykset, ei pelkästään omaa rasvanapaa.


    • real dubai

      Älkää vääristelkö ohjelman sisältöä. Tuossa ohjelmassa oli kyse siitä miten paikalliset rikkaat ääliöt pitivät itsellään ns. kotiapulaisia surkeissa oloissa. Kyllä vaan häiriintynyt moraalinen käsitys täytyy nuilla isännillä olla. Sairasta puuhaa, jolla ei ole kyllä työnteon kanssa mitään tekemistä. Ja se, ettei ihmisillä kotimaassaan ole vaihtoehtoja ei oikeuta kuitenkaan tuommoiseen roskaan.
      Sehän on selvää, ettei tuo systeemi näy suomalaisille turisteille, jotka menevät maahan lomailemaan. Kulissien takana on se totuus, jota ei turisteille paljasteta, eikä tällä ohjelmalla ollut loppujen lopuksi mitään tekemistä turismin kanssa paitsi se että turismi osaltaan tukee tätä systeemiä. Itsekin olen käynyt Dubaissa ja ihmiset joita siellä käveli vastaan olivat kaikki niitä parempi osaisia, epäilen etteivät köyhemmät saa varmaan edes kulkea missä tahansa.
      Ohjelma kertoi paljon tuosta paikallisesta kulttuurista ja turha väittää että ohjelma vääristelisi totuutta. Muutenkin yhtä kulissia koko Dubai, jonkin ajan päästä muuttuu tyhjäksi aavekaupungiksi kunhan öljy loppuu.

      • 22.3 Dubaihin

        Matkapassiohjelman mukaan Dubain tuloista vain 7% tulee öljystä.
        Vapaakauppa tuo suurimman osan.


    • Paskan möivät

      Juu ilmeisesti Dubai on rakennettu pääosin muulla kuin öljyrahoilla.Tottakai se on aika keinotekoinen paikka ym. mutta itse lähden parin viikon päästä myös sinne.Se on sama mihkä maailmankolkkaan menee niin aina löytyy vääryyttä ja ihmisoikeusrikkomuksia.Olenkin menossa sinne lomalle enkä parantamaan maailmaa.Turha sitte lähtiä mihinkään jos tuntuu että tukee jotain epäinhimillistä toimintaa.Menee perkele vaikka sitten Kalajoelle hiekkasärkille.
      Vaikka eiköhän sieltäkin löydy epäkohtia jota voi murehtia ja voivotella.

    • BadBoyster

      Nyt tuli asiaa,ne maailman asiat ei parane boikotilla,ja koska sitä huonoa ja pahaa on ihan joka suunnassa,korvansa ja silmänsä on pakko sulkea jossain mittakaavassa.
      Menen takuuseen että suuri osa narisijoista on näitä kotisohvalla kaljatölkki kädessä istujia jotka kauhistelevat telkkarin välityksellä että onpas kauheeta..en mee tuonne enkä tuonne enkä tuonne vaan ostan hyvällä omallatunnolla mäyräkoiran.

      • oil of ylay

        Nyt ollaan asian ytimessä. Eipä siellä Libyassakaan asiat ole korjaantuneet, vaikka olen poikotoinut, enkä ole sinne matkustanut.

        Kerroppas meille missä on sellainen maa, johon pitäisi matkustaa lomailemaan?


      • MissÄXön
        oil of ylay kirjoitti:

        Nyt ollaan asian ytimessä. Eipä siellä Libyassakaan asiat ole korjaantuneet, vaikka olen poikotoinut, enkä ole sinne matkustanut.

        Kerroppas meille missä on sellainen maa, johon pitäisi matkustaa lomailemaan?

        Minullakin kurjimmat paikat on boikotissa mutta ei ole olot parantuneet,pitää odotella vielä kun täyttää 85v,jos ne silloin olisi asiat kunnossa niin tilaan matkan johonkin kivaan paikkaan missä kaikilla on kivaa aina,sekä köyhiä ei ole eikä epäkohtia eikä muutakaan vääryyttä.......................hetkinen,enhän mä voi olla kotonakaan,enkä edes palvelutalossa saati vanhainkodissa.
        Mut toisaalta meneekö mun oma elämäni sitten ihan hukkaan hirvitellessä?


      • pyllypyllyrym
        MissÄXön kirjoitti:

        Minullakin kurjimmat paikat on boikotissa mutta ei ole olot parantuneet,pitää odotella vielä kun täyttää 85v,jos ne silloin olisi asiat kunnossa niin tilaan matkan johonkin kivaan paikkaan missä kaikilla on kivaa aina,sekä köyhiä ei ole eikä epäkohtia eikä muutakaan vääryyttä.......................hetkinen,enhän mä voi olla kotonakaan,enkä edes palvelutalossa saati vanhainkodissa.
        Mut toisaalta meneekö mun oma elämäni sitten ihan hukkaan hirvitellessä?

        Kautta aikojen on tehty ohjelmia siitä, että jollain on asiat päin persettä, mutta eipä juuri siitä, että olisi hienosti. Summasummarum, asiat vaan yksinkertaisesti on päin persettä!


    • Esso2299

      Parempi jos pysytte ihan kotona vaan ettekä matkusta yhtään mihinkään. Dubaihan on ainoa paikka joka ihmisiä riistää.

      • Esso2299

        Niin ja vielä lisäys, että mitä voi odottaa ihmisiltä, jotka pitää lakanaa päässä.


      • Näin on
        Esso2299 kirjoitti:

        Niin ja vielä lisäys, että mitä voi odottaa ihmisiltä, jotka pitää lakanaa päässä.

        Maailma on epäreilu.

        Joka paikassa on epäkohtia, (vähän asian vierestä otan esimerkiksi vaikka Thaimaan jossa aikuiset länsimaalaiset (miehet) kulkevat käsi kädessä paikallisten alaikäisten poikien kanssa, syynkin varmasti tiedätte...)

        Turistina (helmikuussa Dubaihin menossa) nautin Dubain turvallisuudesta, siisteydestä, kauniista rannoista, ruuasta ja ostosmahdollisuuksista.


      • kummasteleva
        Esso2299 kirjoitti:

        Niin ja vielä lisäys, että mitä voi odottaa ihmisiltä, jotka pitää lakanaa päässä.

        Miehen puku on khandoora ja paahuivi on kutra EI lakana! Sita paahuivia pitaa paikoillaan Igal panta ja alla pidetaan usein virkattua myssya eli Taqiaa... Otapa ensin selvaa ennen kuin nimittelet kenenkaan asusteita!

        Vai meinaatko tosissasi, etta nukut siella Suomessa Kutran eli paahuivin kokoisissa lakanoissa - Ei mene hyvin siellakaan jos nain on?

        Kuljetkos muuten julkisella paikalla "ihrainen maha paljaana heiluen housun vyotaron paalla"? - Sita ihmettelee moni Suomessa vieraileva turisti, etta eiko siella ole pukeutumisessa mitaan saantoja... Samaa ihmettelen muuten minakin ja suomalaisena!


    • arieigjor

      Philippiiniläiset kotiapulaiset tulevat pääsääntöisesti raiskatuiksi Arabimaissa. Ja väkivaltaisesti, miten julmia tavalliset perheenisät voivat ollakkaan.

    • huhug

      Mitä muutakaan se on kuin orjakauppaa kun passi takavarikoidaan 2 vuodeksi ja matkan hinta pitää maksaa jos meinaa takaisin passin saada ja kotiin päästä. Palkka saatetaan maksaa tai sitten se voi isäntäperheeltä "unohtua" tai summa pienentyä. Töitä pitää paiskia ympäri vuorokauden ja pahimmissa tapauksissa tulla hakatuksi ja raiskatuksi useita kertoja.

      • huhug

        Tai pahin tapaus on joutua murhatuksi, vierastyöläisiä katoaa Dubaissa ja muissa Arabimaissa, eikä heitä kaipaa kuin perhe kotimaassa, joka ei paljon pysty asian eteen tekemään.


    • kummasteleva

      Kaikkihan me ollaan orjia, jos katsotaan "Suomalaisen hyvinvointivaltion silmin"! Saali vain, etta Suomessakin loytyy niita, jotka todella apua tarvitsisivat ja viela yrittavat... MUTTA heita ei auteta! Suomessa apua saavat vain ne,jotka eivat edes itse yrita mitaan, joten eikohan nuo puntit ole aika tasan. Vakisin ei tanne tyohon ole ketaan kahleissa raahattu vaan jokainen tullut omista lahtokohdistaan ihan itse... Ei se ole Arabi Emiraattien vika jos muualla olot on niin huonosti, etta on pakko lahtea ulkomaille toihin.

    • D.U.

      Maailma on paha. Ei auta itku. Te jotka täällä kauhistelette Dubain köyhien työläisten oloja tehkää jotain (Dubain boikotointi ei auta lisääntyvän turismin vuoksi) älkääkä täällä valittako ja kauhistelko.

      Moniko teistäkään on Dubaissa käynyt...

      • minäminä....

        Minä


    • Näin on

      Kirjoitus on politiikkaa, ei matkailua.

    • nnnnnnnnnnnnnnnf

      Törkee maa, toivottavasti peruit matkasi.

    • puistattaa

      törkeetä, ja tuonne vielä kehdataan matkustaa ja tukea turismi rahoilla tuota.

      • helmikuussa matkaan

        Tottakai sinne matkustetaan sankoin joukoin! Ilman turisteja kymmenettuhannet kaukoidän kansalaiset olisivat köyhiä kerjäläisiä.


      • pitäiskö ilmoittaa
        helmikuussa matkaan kirjoitti:

        Tottakai sinne matkustetaan sankoin joukoin! Ilman turisteja kymmenettuhannet kaukoidän kansalaiset olisivat köyhiä kerjäläisiä.

        Höpö höpö...Ihmiskauppiaan heikko esitys. Viranomaisetkin vois vähän seurata.


      • itsesikö?
        pitäiskö ilmoittaa kirjoitti:

        Höpö höpö...Ihmiskauppiaan heikko esitys. Viranomaisetkin vois vähän seurata.

        Koetapas muistaa ottaa ne pillerisi ettei mielikuvitus laukkaa kovin ja kaikenmaailman satuja näy silmissäsi.


      • fgggdg
        itsesikö? kirjoitti:

        Koetapas muistaa ottaa ne pillerisi ettei mielikuvitus laukkaa kovin ja kaikenmaailman satuja näy silmissäsi.

        Sinun kannattaa tilata aika omalääkärille ja kertoa narsistisesta persoonallisuushäiriöstäsi.


      • fyhrty
        itsesikö? kirjoitti:

        Koetapas muistaa ottaa ne pillerisi ettei mielikuvitus laukkaa kovin ja kaikenmaailman satuja näy silmissäsi.

        Päivystäjänä kiirehdit äkkiä kiistämään ihmiskaupan ja orjatyövoimankäytön Dubaissa, Dubaihan on edistyksellinen demokratia josta Suomenkin pitäisi ottaa mallia naisten ja työläisten kohtelussa.


      • eilapsiperheille
        fgggdg kirjoitti:

        Sinun kannattaa tilata aika omalääkärille ja kertoa narsistisesta persoonallisuushäiriöstäsi.

        aivan paska mesta..


    • Jusso56

      Dubaihin ei ole pakko mennä kenenkään.
      Ja jotka haluaa sinne mennä ei toiset voi kieltää ( koskee turisteja ja sinne töihin haluavia )

      • the_slaves_of_dubai

        Ketä vittu kiinnostaa, kyseinen paikka on ihmisoikeuksien persereikä, vedä sinä sitä drinksuu vaan altaas reunalla, mutta tosiasia on, että siinä Dubaissa on kulissit pystyssä ja takana sen täysi ihmisoikeuksien polkemis koneisto jota sinä tuet sillä että viet rahasi sinne.

        https://www.vice.com/video/the-slaves-of-dubai


      • the_wealthy_of_dubai

        Kulissien takana on tyytyväinen aasialainen työväestö.


    • Ajatuksia123

      Dubai sitä Dubai tätä. Uskoisin, että tuota samaa löytyy ihan muistakin turistien suosimista paikoista. Ja oma mielipiteeni kuitenkin on, että siellä on paremmat ihmisoikeudet, kuin monessa muussa arabi maassa (tarkoitan tässä Arabiemiraatteja, joihinka Dubaikin kuuluu) ja kuitenkin on aikaa vakaa maa ei ole sotia ja sisällisotia, joissa todellakin on varmasti ihmisoikeidut alamaissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe