Tähän vedän rajan

raja on tässä

Olen hyvin avoin vapaaehtoistyölle, mutta on olemassa piste johon vedän rajan. En hyväksy SPR:n "ojenna kätesi" kampanjaa, joka yrittää esittää, että myös minulla on olevinaan joku velvollisuus luovuttaa verta.
En luovuta verta millään ehdoilla, enkä neuvottele tästä kenenkään kanssa myöskään minkäänlaisilla ehdoilla. Vihaan neuloja muutenkin. Veri on lisäksi elimistöni tuottamaa, eikä minulla ole minkäänlaista velvollisuutta luovuttaa sitä kenellekään ilman erityistä syytä. Lähiomainen/perheenjäsen on sitten asia erikseen. Muuten yksiselitteisesti kieltäydyn luovuttamasta verta.

Tähän vedän vapaaehtoisuuden suhteen ehdottoman rajan omalla kohdallani. Se on raja, jonka yli en suostu astumaan, koska verenluovutus rikkoo eettisiä näkemyksiäni. Vartalostani päätän itse. Minulla on täysi oikeus vetää raja tähän ja YHDENKÄÄN spr:n fanaattisen kannattajan on turha tulla mussuttamaan yhtään mitään verenluovutuksen puolesta. En välitä jos joku leikkauspotilas sattuu kuolemaan siksi, että en luovuta verta. Jos teillä ei ole ikinä käynyt mielessä niin vihje: jokainen kuolee joskus ja siitä ei ole kukaan muu vastuussa. On yksiselitteisen väärin vaatia ketään luovuttamaan verta.

Jotta kantani tulisi selväksi toistan: tähän vedän ehdottoman rajan, jonka kohdalla hyväksyntäni vapaaehtoisuutta kohtaan päättyy.

Tähän on yhdenkään hihhulin turha ottaa mitään kantaa, koska en kuuntele yhtäkään Greenpeacen tai SPR:n ekoterroristia joka mussuttaa yhteisvastuusta yhtään mitään.

9

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Löllittäjä

      Toivottavasti myös kieltäydyt vastaanottamasta luovutettua verta mikäli itse joudut tilanteeseen jossa sitä tarvitsisit.

    • DRRDREDES

      Parempi olla niin hereillä toimissaan, ettei joudu verta vastaanottamaan. Jos ei ole niin hereillä toimissaan, on syytäkin kuolla pois, maailma on kova paikka ja hereillä pitää olla.

    • qerie

      Onpa omituisen fanaattinen asenne verenluovutusta kohtaan? itse olen ollut luovuttaja vuosia, mutta käyn jos siltä tuntuu. Ei kukaan vaadi sitä sinulta tai keneltäkään muulta, se on tosiaan vapaaehtoista. Eli pidä ihan rauhassa veresi, ei kukaan sitä väkisin ota.

      Niille jotka ovat luovuttajia, niin nostan hattua, olen läheltä nähnyt miten tärkeää se on hengen pelastamisen kannalta ja vaiva sen eteen on todella pieni. Sairaanhoitajat ovat todella taitavia ammatissaan, neulanpisto ei ole kivulias ja koko toimitus on hyvin rento. Aina saa myös juotavaa ja syötävää, ja ainakin itselleni jää myös hyvä mieli. Tuo verimäärä (450 millilitraa) ei aiheuta itselleni huimausta tms. vaikka olen pienikokoinen, mutta ehkä ensikertalaiselle olisi hyvä olla joku mukana ihan varmuuden vuoksi. Ja aina ennen luovutusta tarkistetaan hemoglobiini ja täytetään kaavio jossa kysellään mm. lääkkeistä joita käytät. Se on vain sinun ja veren saajan turvaksi.

      Suosittelen kaikille lämpimästi käyntiä luovutuksessa, se on pieni juttu sinulle mutta voit pelastaa osaltasi jonkun hengen tuolla teollasi (ehkä jopa omasi).

      Ps. veri yleensä jalostetaan erilaisiksi tuotteiksi, veri sellaisenaan on harvoin käytössä. Henkilökunta mielellään kertoo mitä kaikkea sillä tehdään :)

    • Myös luuydinrekister

      Eihän sun tarvitse verta luovuttaa. Mutta ilman muuta olet oikeutettu sitä tarvitessasi vastaanottamaan. Kampanjat on tarkoitettu muistuttamaan halukkaita luovuttajia ja monelle tulee toivottavasti mieleen niistä, että voisinkin ruveta luovuttajaksi, kun ei estettä ole.
      Esteitä on monia, sairaus, lääkitys, ikä, alhainen hemoglobiini, neulakammo jne.
      Siksi meitä, jotka vaivatta voimme luovuttaa, tarvitaan enemmän.

    • vapaudenkaipuu

      Itsekin pelkään piikkejä ja veren luovutus tuntuu ajatuksena hieman kuvottavalta. Kuitenkin mua harmittaa, etten saa luovuttaa sitä. Mun veri on aina ollu niin huonoa ja muutenkin kelvotonta luovuttamiseen. :/

      • Mielellään luovuttai

        Itsekkin olen todella harmissani siitä, etten pysty luovuttamaan verta. Minulla on aina ollut huono hemppari ja siksi eivät ota vertani vastaan. Varsinkin kun kuuluu sellaiseen veriryhmään jota eniten tarvitaan

        Kenenkään ihmisen mielipiteille ei voi mitään mutta silti toivoisi paljon luovuttajia.


    • apu on hyvästä

      Minä luovuttaisin vertani jos vain voisin, mutta lääkitykseni takia se on mahdotonta enkä voi luovuttaa verta. Olen kuitenkin kirjoittanut elinluovutuskortin!

    • 874

      Luovuttaisin jos pystyisin mutta lääkitys estää. Koska lääkitys on elinikäinen en myöskään voi testamentata elimiä "jälkikäyttöön". Luuydinsiirtokin jää ottamatta jos jollakin on siihen tarvetta, tarkistin senkin. Eli täysin käyttökelvoton yksiklö joka suhteessa.

    • hofg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      285
      3023
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      216
      1921
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1241
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1178
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      841
    Aihe