Perinteisen sauvat

hihtäjä

Olen 175 cm ja hiihdän 145 cm:n sauvoilla pertsaa. Nyt jos alelaarista löytäisin uudet sauvat, niin otanko samat 145 senttiset vai pitäisikö ottaa pidemmät? Aika monet suositukset näyttäisivät, että 150 olisi oikeampi mitta. Mitä siis saavutan pidemmillä sauvoilla?

Asiaa sivuten on kyllä sanottava, että hirveän pitkiä perinteisen sauvoja löytyy sunnuntaihiihtäjiltä, vai onko tyyli huono vai sauva liian pitkä, en tiedä. Onko sauvojen pituussuositukset kasvaneet viime vuosina?

5

1561

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmää terästä

Itse olen myös noin 175 cm ja käytän 150 cm sauvoja sekä 147,5 cm sauvoja perinteisessä. Tasatyöntöön pitempi on parempi, mutta vuorohiihtoon lyhempi on puolestaan yleensä parempi. Voisin pärjätä vähän lyhemmilläkin.

Jos löydät halvalla, ota noin 150 cm sauvat, jolloin voit testailla, kumpi on parempi mitta sinulle.

Tosi on, että ladulla näkee ihmisillä liian pitkiä sauvoja. Pituussuosituksista viis. Tekniikka ratkaisee. Jos pukkaa pelkkää tasatyöntöä, voi hyvin käyttää vaikka luistelutyylin sauvoja.

• Rova-Jaska

Sauvoja voi myös itse lyhentää, mutta myös asiansa osaava suksihuolto voi tehdä asian.

Olen myös 175 cm pitkä. Aiempi sauvaparini oli 150 cm, nykyinen 145 cm. Kuten "Kylmää terästä" edellä kirjoittaa, niin tuo 147,5 cm voisi olla juuri optimaallinen ja silloinhan tietenkin tarvitaan 150 cm:n sauvoja, joita lyhennettäisiin tuo 2,5 cm.

Jotenkin huomasin itse helpommaksi hiihtää lyhyemmillä ja nykyaikaiseen tapaan tietysti myös kevyemmillä sauvoilla (60 %:n hiilikuitupitoisuus).

Kävin tänään lenkillä loistavalla kelillä auringonpaisteessa, vaikka kova etelätuuli toiseen suuntaan hieman hidasti hiihtoa. Ja tietysty "pertsalla".

• Kylmää terästä

Jep. Jäi mainitsematta, että aina voi ostaa pitkät sauvat, joita on mahdollista lyhentää mielensä mukaan. Pitkät eivät ole yleensä sen kalliimmat kuin lyhemmät. Sen sijaan lyhyitä sauvoja on hankala pidentää. Tosin kahvaa voi koettaa siirtää sentin tai pari ylemmäs, mutta sauva menettää tällöin tukevuuttaan.

• alkup.

Tasatyöntöä voin lykkiä luisteluvehkeillä, on ainakin sauvat tarpeeksi pitkät..
        Katsotaan mitä sauvoja kaupasta löytyy, voisi tuota 150 cm:n sauvan lyhentämistä kyllä harkita. Toisaalta olen tänä talvena erityisesti nautiskellut tehokkaasta vuorohiihdosta, ja en kyllä osaa sanoa onko vähän pidemmästä sauvasta ollenkaan hyötyä siihen.
        (Swixillä muistaakseni oli sauvoja 2,5 cm:n välein, mutta itse aattelin One Wayta, kun olen Power Bridgeen mieltynyt)

• Sauvomisesta... vinkkejä

nyt on hyvää aikaa rauhoittaa hiihtovauhtia,,ottaa erikohtia maastossa..joissa opettelee ensinnäkin sauvomista,,,
      siis muutenkin kuin vain käsillä työntää j a kuinka eteenne vie sauvaa..
      ja jokainenhan tietää, että opettelee pitämällä paukaloa aluksi vaakaasennoossa, jolloin hipuu housunpuntteja ja iskee aivan sauvan viereen,,

niin sitten alkaa sauvojenkin pituus selvitä. kun taivuttelee itseään ettei vaan käytä käsiään,,sopii opetella ikään- ja mihinkään kajoamatta,,mitenkä suorittautuu,,kaveri katsoopi vierestä,,loivassa nousussa kannattaa aloittaa,sauvomisen opettelut. sitten kesällä kun parituhatta kilsaa olet rullilla kaaputtanut..olet itsesi tähi, tajuat kuinka sauvomisen oppi on tuottanut hyvää- kuntoa- ja osaat opetella ensi- lumilla,, rauhallisuu on kaiken A- ja O...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olisko jo aika?

Voisitko jo viimein puhua tai avata edes yhteydet sen mahdollistamiseksi.
      Ikävä
      101
      1202
    2. Kuin moni sun

Perään on jäänyt itkemään?
      Ikävä
      78
      669
    3. Miten uimaportaat voivat maksaa 250 000 euroa?

Ei mitenkään, jokainen täysjärkinen sen tietää. Ei se ihme ettei verovarat riitä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2
      Maailman menoa
      110
      607
    4. Rakas, ihana rakkain elämäni rakkaus

Minäkin tarvisin ne sanat sinulta. Tosin annat sen tunteen läsnäolollasi.. jos vain me vielä nähdään.. pelkään sitä maai
      Ikävä
      35
      589
    5. Hyvä tietää

Onko jotain, mitä hänen olisi hyvä tietää?
      Ikävä
      48
      578
    6. Jussi kutsuisi eduskunnan koolle, jos joku pyytäisi

Eikös oppositio ole huudellut eduskuntaa koolle jo monta viikkoa? "– En ole saanut siihen liittyvää pyyntöä tai toivett
      Maailman menoa
      94
      557
    7. Hei gaggelibylly ootko valmis?

Tuun kohta hakee sut ratsullani miesprinsessa ❤️
      Ikävä
      77
      540
    8. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      67
      519
    9. Martinalle onnea

Kaunis Martina täyttää tänään 44 vuotta! Olkoon syntymäpäivä iloa ja onnea täynnä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      495
    10. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      47
      468
    Aihe