Lapseni ei halua täyttää 4 vuotta

Äitiäkin itkettää

Alan olla jo huolissani kesäkuussa 4 v täyttävästä tyttärestäni. Hän on jo lokakuusta alkaen ilmoittanut, ettei halua ikinä täyttää 4 v, vaan olla aina aina aina aina vaan 3 vuotta. Samoin hän aina tarkasti, kun keskustelimme jostain tulevasta tapahtumasta, että "oonko mä silloin vielä 3 vuotta?". Aihe pulpahti esiin kerran pari viikossa. Mitä lähemmäs kesää ja kevättä mennään, niin sitä useammin aihe tuntuu tulevan meillä esille. Nyt aihetta sivutaan jo lähes joka päivä. Lapsi tarkastaa, että "tuleeko trampoliini meidän pihaan nyt keväällä?" "onko se ja se paikka keväällä auki?" "Mä en voi hyppiä trampalla kun mä olen 4 vuotta". "En voi mennä kaverin synttäreille elokuussa, kun mä olen silloin jo 4". Lapseni elämä tuntuu päättyvän siihen, kun hän täyttää 4! Onko kellään muulla tällaista? Minua ahdistaa jo se, kun huomana lastani ahdistavan! Jos kysyn, mitä kivaa tehtäisiin kesällä, niin lapsen koko olemus muuttuu. Hartiat painuvat lysyyn ja katse kohdistuu maahan ja vastaa hiljaa, että "ei mitään". Mitään erikoista ei perheessämme tai lähiympäristössä todellakaan ole tapahtumassa nyt kesällä! Minulle on täysin käsittämätöntä, että mistä lapseni on tällaisen kauhean pelkotilan kehittänyt. Olen yrittänyt kysellä kaikin mahdollisin tavoin syytä tähän, mutta vastauksena on vain hiljaisuus tai tyttö vaihtaa puheenaihetta. Muuten lapsi on ihan terve ja iloinen ja hyväntuulinen, mutta tämä aihe tuntuu nyt vaivaavan meitä kaikkia! Onko kellään mitään vastaavaa tai mitään ideoita, miten tätä voisi lähteä purkamaan????

2

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prinzezzaäiti

      En osaa kyllä varmaan oikein auttaa sinua,mutta tyttärelläni oli sama tilanne kun hän oli 2v,muutama kuukausi ennen 3-vuotis synttäreitä,tyttö alkoi puhumaan ettei halua täyttää 3v vaan haluaa olla vauva.
      Juttelimme asiasta melkein joka päivä sen parin kk ajan,ja yritin selittää että kasvaminen on ihan normaalia,ja muutkin lapset täyttää aina vuosia ja sama tyttö hän on kuin ennenkin,ja äiti rakastaa yhtä paljon kuin ennenkin,3v synttäreillä oli kuitenkin iloinen itsensä kun vieraitakin kävi ja leikki reippaasti vieraiden kanssa.
      nyt synttäreistä kulunu noin kuukausi,muutaman kerran on iltaisin tullu syliin ja kysyny että olenko vauva,mutta olen vastannu että olet lapsi,meidän ihana 3 vuotias tyttö :)
      Ajan kanssa se oikeastaan vain meni ohi.
      Luulen että nuo vauva jutut tuli tyttärellemme siitä kun kaksi ystävääni sai vauvan loppu vuodesta ja oli kai mustasukkainen ku pidin vauvoja sylissä ja ihastelin niitä,vaikka tyttökin kyllä tykkää vauvoista tosi paljon ja haluaa itsekin pitää vauvoja sylissä aina kyläillessämme.

      Sinun kannattaisi varmaan kysyä että mitä hän siinä pelkää,jos osaa vastata.
      Ja selittää että kaikki lapset kasvavat ja se on oikeastaan kivaa kun kasvaa ni oppii ja saa kokeilla kaikkia uusia asioita ja voit luvata kaikkea mitä 4-vuotiaat saa tehdä :)

      • äitiäkin itkettää

        Kiitos prinzezzaäiti, mukava kuulla, ettei ole yksin tällaisten asioiden kanssa. Soittelin tässä välissä jo neuvolapsykologillekin ja hän antoi ihan samanlaisen vastauksen kuin sinä :). Eli yritämme neutralisoida koko tilanteen ja kertoa, että kaikki lapset täyttävät 3, 4, 5 jne ja käymme läpi asioita, joita sitten osaa ja saa tehdä. Toivottavasti tyttärenikin olo siitä sitten helpottuisi, koska mitään syytä pelolleen hän ei osaa tai ei halua sanoa. Mutta kiitos sinulle :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe