Tiedän, että opintolaina lasketaan mukaan toimeentulotuessa, mutta miten sossussa suhtaudutaan siihen, jos jättää sen lainan kuitenkin hakematta?
toimeentulotuki ja opintolaina
16
665
Vastaukset
- vihainen.
Käsittääkseni se kuitenkin lasketaan tuloksi vaikka et sitä ota. Näin ainakin n. 10 v sitten. Poikani opintotuki ja oletettu laina otettiin tuloksi ja siihen loppui toimeentulotuki sekä asumistuki väheni. Toinen lapsi ei asunut enää kotona kun opiskeli. Hän ei saanut opintolainaa, koska oli maksuhäiriömerkintä. Silloin ei otettu tuloksi hänelle sitä. Nyt kolmas kotona asuva lapseni aloittaa opiskelut ja pelottaa ihan, miten tulen pärjäämään, pitääkö joitain asumisjärkestelyjä tehdä uusiksi tms. Hän saa nyt vammaistukea (äkillisen sairauden takia), joka loppunee syksyllä. Sitä ei oteta tuloksi. Mutta nyt pitää hakea jotain "kuntoutus rahaa" tms. ja se otetaan tuloksi ja myös asumistuki tarkistetaan uusiksi. Että elämä Kelan ja sossun kanssa voi olla monimutkaista.
- tukien lukija
Toimeentulotuki. Opas toimeentulotukilain soveltajille.
http://www.stm.fi/julkaisut/julkaisuja-sarja/nayta/_julkaisu/1057071#fi
Selvää tietoa toimeentulotuesta. Opas jota sossu käyttää. Ilkeitähän ne sossun työntekijät on kun noudattavat näitä asetuksia. Potkut koko porukalle p.kle. - Lasketaan tuloksi
Lasketaan tuloksi, vaikka et sitä nostaisi.
- ...
Joillakin on käynyt niin, että eivät ole hakeneet tt-tukea kun ovat opiskelleet koska laina olisi otettu tulona huomioon eikä tt-tukioikeutta siten olisi ollut. Sitten on tullut kesä ja opiskelutauko ja ovat hakeneet tt-tukea mutta nostamatta ollut laina on otettu sitten tulona huomioon.
Jotta noin ei kävisi niin opiskelijan pitää hakea tt-tukea joka kuukaudelle vaikka laskelma osoittaisikin pientä ylijäämää koska kehteen kertaan lainaa ei saa tulona huomioida.- toinen/opiskelijah
"koska kehteen kertaan lainaa ei saa tulona huomioida.". Mitä tuolla käytännössä tarkoitat? Meillä se on aivan sama kuinka monta kertaa peräkkäin olet toimeentulotukea hakenut, mutta joka kerta opintolaina lasketaan mukaan.
Vastatakseni aloittajalle. Olen itsekin opiskelija ja joutunut puolisoni työttömäksi jäätyä hakea toimeentulotukea. Päätöksiin on aina laskettu opintolaina mukaan vaikken ole koskaan sitä nostanut tai edes takausta hakenut. Näissä päätöksissä lukikin, että "kehoitetaan opiskelija X hakemaan opintolainan takausta". Viimeisimmässä päätöksessä sävy oli kuitenkin muuttunut, ja luki että "jos opiskelija X ei ole hakenut opintolainan takausta seuraavaan hakemukseen mennessä, toimeentulon määrää vähennetään 10%". Aika karua, että periaatteessa pakotetaan ottamaan lainaa.
...kenellekään kokemusta/ideoita, miten opintolainaan EI saisi takausta, toisin sanoen saisi kielteisen päätöksen sen suhteen? - opiskelija.
toinen/opiskelijah kirjoitti:
"koska kehteen kertaan lainaa ei saa tulona huomioida.". Mitä tuolla käytännössä tarkoitat? Meillä se on aivan sama kuinka monta kertaa peräkkäin olet toimeentulotukea hakenut, mutta joka kerta opintolaina lasketaan mukaan.
Vastatakseni aloittajalle. Olen itsekin opiskelija ja joutunut puolisoni työttömäksi jäätyä hakea toimeentulotukea. Päätöksiin on aina laskettu opintolaina mukaan vaikken ole koskaan sitä nostanut tai edes takausta hakenut. Näissä päätöksissä lukikin, että "kehoitetaan opiskelija X hakemaan opintolainan takausta". Viimeisimmässä päätöksessä sävy oli kuitenkin muuttunut, ja luki että "jos opiskelija X ei ole hakenut opintolainan takausta seuraavaan hakemukseen mennessä, toimeentulon määrää vähennetään 10%". Aika karua, että periaatteessa pakotetaan ottamaan lainaa.
...kenellekään kokemusta/ideoita, miten opintolainaan EI saisi takausta, toisin sanoen saisi kielteisen päätöksen sen suhteen?Ainakin jos KELA on maksanut aiempaa lainaasi takaajan roolissa, tai jos on luottotiedoissa maksuhäiriömerkintä. Itse en saa lainaa maksuhäiriömerkintöjen vuoksi, joten sosiaalitoimisto ei näin ollen ota myöskään sitä tulona huomioon lainkaan.
- Eräs/opiskelija
Mutta siis tarkoitinkin, voidaanko siellä edellyttää, että laina myös haetaan ja nostetaan? Vai laskevatko vain sen mukaan tuloihin - niin, että jos ei hae sitä lainaa, on sitten vaan lainan verran vähemmän rahaa käytössä /kk.
Selvyyden vuoksi: en ole hakenut opintolainoja, joten nostamattomia lainaeriä ei ole odottamassa. Eli eivät voi laskea tuloksi aiempien kuukausien lainoja. - Petu...
Voivat edellyttää, että haet lainaa. Jos hakeminen on vielä mahdollista jälkikäteen esim. kesäloman aikana niin laina on ensisijainen tulo ja tt-tuki vasta toissijainen. Eli tt-tukea kantsii sitten hakea vasta kun lainaa ei enää voi hakea/saada.
- Sekava on systeemi
Mutta eikö niille riitä, että laskevat sen vaan tuloksi? Ei kai sitä pakko ole ottaa?
En muuten tajua, miten tuo kesän lainahomma menee, koska ei kai sitä lainaa saa haettua, jos ei opiskele riittävästi kesällä. Kesällähän opintotukea saa vaan, jos suorittaa riitävästi opintopisteitä.
Tietty, jos on hakenut lainaa aiemmin ja jättänyt nostamatta, voivat vaatia nostamaan sen, mutta takautuvastihan opintolainaa ei voi hakea. Eikä samaa lainaerää voi laskea tuloksi kuin yhden kuukauden aikana. - Yksinkertaista
Eihän se sossulle kuulu haetko sitä lainaa vai et. Mutta kun se on valtion takaama halpakorkoinen laina johon kaikilla opiskelijoilla käytännössä on oikeus, se lasketaan tuloksi riippumatta siitä haetko vai et.
- 29
Sitten kun et enää saa valtion takausta opintolainallesi, niin tuolloin on hyvät mahdollisuudet saada toimeentulotukea, kunhan vaan liittää kieleteisen lainantakauspäätöksen toimeentulotukihakemukseen.
Jotkut paikakunnat taas tarjoavat sosiaalista luototusta toimeentulotuen sijaan. - we3rtyhgtfrdes
Jos polttaa luottotiedot tahallaan, sossu maksaa opiskelut kun ei saa lainaa?
Ja opiskelut kestää yhtä kauan kuin maksuhäiriömerkintä.- elluliini72
Ainakin Helsingissä pitää hakea sosiaalista luottoa opiskeluihin,jos ei opintolainaa saa luottotietojen vuoksi. Lasketaan samalla tavalla tt-tukeen kuin tavallinenkin opintolaina.
- jk
en osaa sanoa
- Kakkahousu
Kyllä se laina kannattaa ottaa ja laittaa vaikka sukulaisen tilille korkoa kasvamaan. Opintolainan korko kuitenkin on melko pieni. Muuten joudut selittelemään ja tappelemaan asian kanssa pitkään. Itellä jäi yksi kesä tuet saamatta tämän takia. Ei auttanut vaikka asiaa käytiin katsomassa hallinto-oikeudessa asti. Helpoimmalla pääset kun nostat lainat ja huolehdit ne pois tililtä.
- HÖÖÖPÖTIII
SITÄ EI OLE PAKKO NOSTAA,MUTTA SE LASKETAAN TULOKSI.USEIMMITEN EI SIIS JÄÄ ENÄÄ TT-TUKISAATAVAA KOSKA LAINA OPINTORAHA ASUMISLISÄ YLITTÄÄ SEN RAJAN ETTÄ ANSAITSISI (MUKA) TT-TUKEA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006