Miehen 16-v tytär raskaana

äiskyli

Moi!

Tytär asuuu äitinsä kanssa kaukana meistä ja on seurustellut vajaan vuoden 18-v pojan kanssa. Nyt on käynyt niin että kuulemma kumi petti ja seurauksena raskaus. Tyttö aikoo pitää lapsen.

Tietysti huoli on kova nuoren lapsen pärjäämisestä elämässä kun lapsi syntyy, mutta minua harmittaa myös ihan itsekkäistäkin syistä. Eli minä olin jo hiukan ilolla odottanut aikaa jolloin hän täyttäisi 18 vuotta että rahatilanteemme kevenisi yksien elatusapujen verran....mutta nyt sitten tulee lapselle lapsi, niin kyllähän se rahantarve taitaa vaan tuplaantua....huokaus :(

196

9979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Happomarjaliisa

      Sanos muuta! Muinaisen postipankin mainoksen tapaan voisin sanoa:"Sinne se minunkin tilini menee." Onneksi meillä on taloudelliset asiat kunnossa, ettei sentään konkurssi uhkaa!

      Meillä tilanne on sellainen, että mieheni 16-vuotias tytär on puoli vuotta hengaillut enemmän tai vähemmän kiinteästi 22-vuotiaan hunsvotin kanssa. Miehellä ei ole sen enempää työpaikkaa kuin kunnon koulutustakaan, on aikamoinen luuseri. Mutta jollain tapaa silti oikein mukava ihminen!

      Nyt tyttö (vasta!) epäilee olevansa raskaana. Äitinsä on heittämässä häntä ulos, jos näin on asia. Tyttö haluaa muuttaa meille, kun meillä on hyvin tilaa, talon toinen pää suurinpiirtein käyttämättömänä. Kaupanpäällisinä tulisi tuo isäkokelas!

      Olemme syytäneet tytölle rahaa ja tavaraa vuosien ajan, äidillä kun ei muka ole ollut varaa esim. skootteriin. Olemme varoitelleet niin tyttöä kuin äitiäänkin siitä, että tuosta suhteesta ei hyvä seuraa. Kyllä nyt on kiva olla oikeassa! Aion kyllä pistää viimeiseen saakka kampoihin. Kun kerran perhettä perustetaan, silloin ollaan omillaan. Keksikööt itse tavan selvitä, auttaahan siinä yhteiskuntakin aika paljon.

      • soskun piikkiin

        SOSSU AUTTAA KEHDOSTA HAUTAAN!


      • Yatzi
        soskun piikkiin kirjoitti:

        SOSSU AUTTAA KEHDOSTA HAUTAAN!

        Sossu auttaa ketä auttaa. Ei ainakaan oikeasti apua tarvitsevia.


      • MISSÄ VASTUU

        TÄSSÄ ON TYYPPIESIMERKKI SIITÄ KUN HYYSÄTÄÄN VAPAITA SUHTEITA....TV TÄYNNÄ SEKSIASENTO-OHJELMIA JA POIKKINAINTI KUKOISTAA

        JA YHTEISKUNTA HOITAA (VERONMAKSAJAT)


        MISSÄ VASTUU ?


      • ohoooo

        MItä hittoa lellitte näitä kakaroita. vai äidillä ei ole varaa skootteriin. Likka voi mennää töihin ja ostaa skootterin ym jos kerran on oma rahaa. Sitten ihmettelette ,kun ovat raskana. Eikös likalla ole muuta tekemista kun seksi????


      • Malla57

        Olipas helv...tin hyvin sanottu!!!
        Kyllä nyt naurattaa............ja ihan syystä, näinhän se on!!!


      • mk

        älkää missään vaiheessa ottako aumaan teille hulttiotytärtä ja antaa tehdä rauhassa omat virheensä. Itselläkin 16v tytär ja jos kotio toisi näytille jonkun yli 20 kymppisen klopin niin ei kävisi kun kerran kun tekisin asian selväksi ja onneksi tyttäreni on niin fiksu ettei vielä ainakaan hengaile kloppien kanssa koska lukiossa on paljon tekemistä että pääsee läpi.


      • Roseliini

        Otit eronneen miehen jolla tytär. Sun ei auta kun kestää. Katos oon itekkin eronnu ja tiedän nämä jutut.. Elä tee virhettä et estät lapsen tulon.(Poikakaveria ei tartte ottaa) teet vain hallaa tyttärelle ja kumppanillesi. Myöskin sitä myötä suhteellenne.


      • vastarantalainen
        soskun piikkiin kirjoitti:

        SOSSU AUTTAA KEHDOSTA HAUTAAN!

        siihen nyt ei ainakaan pidä elämäänsä perustaa! !6-vuotiaat ovat lapsia, eikä heillä ole mitään mahdollisuuksia selvitä yksin. Heillä ei ole sellaista ekonomiaa, eikä mentaalista pääomaa. Omia päätöksiään ei voi (oikeastaan) lykätä yhteiskunnan vastuulle! Vastuuta on kannettava itse.


      • Possuäiti

        On taas itsekkyys ja vastuuntunnottomuus huipussaan... kadulle vaan lapset ja lapsenlapset. On se vaan kumma (lapsissa vika vietysti), kun noista lapsista kuin itestään kasvaa noin kelvottomia. Oisko vanhemmilla vähän syytä katosa peiliin ja kantaa vanhemman vastuu lapsistaan. Jos ei vanhemapana ole auktoriteettia pitää kuria lapselleen ja pistää sopimattomalta tuntuvaa suhdetta poikki, niin hoitakaa ne ei toivotut lapsenlapset, älkää yhteiskunnalle sysätkö. Ja seksivalistuksesta ja jopa e-pillereiden (pakko) aloittamisesta puhumattakaan. Ai, niin kuulutte tietenkin siihen ryhmään, jonka mielestä koulun ja yhteiskunnan tulee valistaa lapsenne ja kasvattaakin.
        Sitten varmaan seuraava vaihe on, kun tuolla mummo palstalla itkette huostaanotetun lapsenlapsenne perään tai kun yli ilkeä tytärpuoli ei anna tavata lastaan.
        Kantakaa nyt hyvät "aikuiset" ihmiset vastuunne!!!


      • eräs deittailija

        16-vuotias tyttö on raskaana ja sekä äiti että äitipuoli näyttävät ovea jos lapsen pitää. Eli käytännössä painostatte tyttöä luopumaan lapsestaan. Onko tytön isällä sananvaltaa tai mielipiteitä ollenkaan?

        Itse 16-vuotiaana tuolla painostuksella todellakin pitäisi lapsen vaikka ihan kiusallani ellen muuten. Eikä se nyt mikään maailmanloppu ole se lapsen saaminen, ihan luonnollinen tapahtuma.

        Pieni lapsi ei paljoa kuluta ja muutamassa vuodessa tyttö ja hänen lapsensa, ehkä lapsen isäkin, löytävät kyllä uuden kodin. Se, että annatte heille mahdollisuuden asua aluksi luonanne, riittää jo, lapsilisällä kustantaa kyllä muut kulut vauva-aikana ellei asunnosta tarvi maksaa.


      • Äiti 27
        ohoooo kirjoitti:

        MItä hittoa lellitte näitä kakaroita. vai äidillä ei ole varaa skootteriin. Likka voi mennää töihin ja ostaa skootterin ym jos kerran on oma rahaa. Sitten ihmettelette ,kun ovat raskana. Eikös likalla ole muuta tekemista kun seksi????

        Joo vähän kans ittee nauratti. Ei mulle kyllä oo mitään skoottereita vanhemmat ostanut ja ei mulla kyllä ikinä sellaista ole ollutkaan, vaikka kavereilla oli. Ihan hyvin pärjäsin jaloilla ja polkupyörällä. Onko ihme, et kakarat lihoo, kun saa skootteritkin ilmasiks, heti kun ei enää jaksa kävellä.


      • toinenkeino

        Olis hyvä syy ilmoittaa sossuun, jos tyttö on ollut alle 16v seksin alettua. Mieshän on aikuinen. Silloin ainakin ne tädit laittaa kurittoman tytön kuriin ja jätkä unohtuu.


      • Vuh!
        Yatzi kirjoitti:

        Sossu auttaa ketä auttaa. Ei ainakaan oikeasti apua tarvitsevia.

        Oon ihan samaa mieltä. Perheillä joilla mennään siinä kohtaa, että puhuttavaa ois, mutta ulkopuolinen saattais vaan pahentaa asiaa niin TOTTA KAI ne tunkee siihen nenänsä. Kun taas perheet jotka tarvis oikeesti ulkopuolisen apua saa elää "rauhassa".Se on mun mielestä aika kohtuutonta.


      • "Paha Teiniäiti"
        eräs deittailija kirjoitti:

        16-vuotias tyttö on raskaana ja sekä äiti että äitipuoli näyttävät ovea jos lapsen pitää. Eli käytännössä painostatte tyttöä luopumaan lapsestaan. Onko tytön isällä sananvaltaa tai mielipiteitä ollenkaan?

        Itse 16-vuotiaana tuolla painostuksella todellakin pitäisi lapsen vaikka ihan kiusallani ellen muuten. Eikä se nyt mikään maailmanloppu ole se lapsen saaminen, ihan luonnollinen tapahtuma.

        Pieni lapsi ei paljoa kuluta ja muutamassa vuodessa tyttö ja hänen lapsensa, ehkä lapsen isäkin, löytävät kyllä uuden kodin. Se, että annatte heille mahdollisuuden asua aluksi luonanne, riittää jo, lapsilisällä kustantaa kyllä muut kulut vauva-aikana ellei asunnosta tarvi maksaa.

        Itse sain niin rakkaan tyttäreni ollessani 15. Hienosti pärjäsin, äitini auttoi tiettyyn rajaan asti. Lapsen ollessa 3kk muutimme omaan kotiin ja hienosti ollaan pärjätty tähänki asti, reipas tyttö lähtee syksyllä esikouluun :) En millään lailla koe olevani mitenkään huono-osainen lapseni johdosta eikä olisi tullut kenellekään mieleen että olisin tehnyt ilmoituksen vanhemmasta isästä, kyllä parisuhteessa kun ollaan niin siihen seksiin tarvitaan aina KAKSI... Ei se mies yksinään sitä lasta tee. Älkää syyttäkö poikaa... On se kurjaa että pieneen elämän ihmeeseen voidaan suhtautua noinkin kyynisesti :(
        Aina ollaan pärjätty eikä itseasiassa minkään sossun avustuksella, kyllä se työtä vaatii mutta on todellakin sen arvoista.
        TEHKÄÄ LAPSIA HYVÄT IHMISET!


      • marianneK
        "Paha Teiniäiti" kirjoitti:

        Itse sain niin rakkaan tyttäreni ollessani 15. Hienosti pärjäsin, äitini auttoi tiettyyn rajaan asti. Lapsen ollessa 3kk muutimme omaan kotiin ja hienosti ollaan pärjätty tähänki asti, reipas tyttö lähtee syksyllä esikouluun :) En millään lailla koe olevani mitenkään huono-osainen lapseni johdosta eikä olisi tullut kenellekään mieleen että olisin tehnyt ilmoituksen vanhemmasta isästä, kyllä parisuhteessa kun ollaan niin siihen seksiin tarvitaan aina KAKSI... Ei se mies yksinään sitä lasta tee. Älkää syyttäkö poikaa... On se kurjaa että pieneen elämän ihmeeseen voidaan suhtautua noinkin kyynisesti :(
        Aina ollaan pärjätty eikä itseasiassa minkään sossun avustuksella, kyllä se työtä vaatii mutta on todellakin sen arvoista.
        TEHKÄÄ LAPSIA HYVÄT IHMISET!

        Kiitos, mutta en taida tehdä. Olis minutkin voinut jättää tekemättä. Mitään virkaa tääl roikkua ja yrittää myydä paskaa ihmisille jotka on yhtä tarpeettomia ku minä. Mutta paskaa on myytävä (en kerro mitä paskaa myyn) ja näillä mentävä. Itsariakaan en uskalla tehdä.

        Tehkää vaan, oi, lisää minun kaltaisia luusereita tänne niin maailma pelastuu.


      • Ylioppilas1
        mk kirjoitti:

        älkää missään vaiheessa ottako aumaan teille hulttiotytärtä ja antaa tehdä rauhassa omat virheensä. Itselläkin 16v tytär ja jos kotio toisi näytille jonkun yli 20 kymppisen klopin niin ei kävisi kun kerran kun tekisin asian selväksi ja onneksi tyttäreni on niin fiksu ettei vielä ainakaan hengaile kloppien kanssa koska lukiossa on paljon tekemistä että pääsee läpi.

        Kyllä siitä lukiosta pääsee läpi tekemättä yhtään mitään


      • selviytyneet

        Kyllä se on niin, että vanhemmat joutuvat elatusmaksut maksamaan alaikäiselle tyttärelleen, vaikka tytär lapsen saakin ja asuu omassa huushollissaan. Jos nuoret innostuvat avioitumaan niin silloin elatusvelvollisuus loppuu avioliittoon, vaikka kysymyksessä olisi alaikäisyys.
        Tämän kaiken olen itse joutunut kokemaan oman lapseni tullessa kuusitoistavuotiaana äidiksi ja isäkin oli samanikäinen.
        Ei se äiti raskaaksi tullutta lastaan ulos heitä, on vain ensireaktio joutuessaan shokkiin tällaisen asian kuullessaan. Kukapa ei olisi. Yllättävän hyvin nuoret vanhemmat selviävät lapsen tullessa elämään, usein jopa paljon paremmin kuin nelikymppinen ensisynnyttäjä.


      • nuori itsekkin

        Happomarjaliisalla sitä oikein kunnon mielipiteet.Eli menet jonkun 16v tyttären kanssa pelimerkeillä"Minähän sanoin sinulle".Ei se kyllä tuon ikäisten kanssa pahemmin kyllä toimi,siinä ei tee muuta kuin tuhoaa oman ja tyttären välit.
        Tottakai,tuon ikäisen pitää jo alkaa kantamaan vastuuta ja tuo hunsvotti saisi kyllä mennä nyt sitten töihin,ottaa sekin vastuuta.
        Mutta,oletteko(äitin mukaan lukien) valmiita katsomaan sivusta kun tyttärenne taistelee pienillä tuilla,vauvan ja hunsvotin kanssa.
        Tänäpäivänä kun ei nämä tuet eikä mitkään rahat ole kyllä sellaisia että kauheasti juhlisi,hädin tuskin tulee toimeen.
        Tuossa kohtaa vanhempien pitää olla enemmän tukena kuin tuomitsemassa.
        Ja perustamassa perhettä,tiedätkö sitten että oli tarkoituksella tullut paksuksi.Epäilen,ja sitä enemmän,tarvitsee vanhempien tukea koska samalla tavalla se on kriisi myös sille nuorelle.Miettikää ny vähän ennen kuin teette jotain peruuttamatonta.


      • kahdenlapsenyh

        Missä järki?? ei ketään jätetä puille paljaille ilman kattoa edes pään päällä, vain siksi että on raskaana. eivätköhän he jossain välissä oman asunnon hommaisi, kuhan apua ensin saisivat että pääsisivät alkuun vauvan kanssa. AUTTAKAA JA SYYTÄKÄÄ RAHAA SILLON KUN TOINEN SITÄ OIKEASTI TARVITSEE eli nyt jos tyttö on raskaana. itse taidat olla varakas ja kunnon perheestä,käytös koulut käynyt ja oikea enkeli ollut aina. eiköhän jokainen 22v poika ole jollain tapaa hunsvotti. mutta tämä ei kyllä ole jos on valmis ottamaan pienentäkään vastuuta vauvasta (joka siis ehkä tulossa)


      • Paljon jo nähnyt
        "Paha Teiniäiti" kirjoitti:

        Itse sain niin rakkaan tyttäreni ollessani 15. Hienosti pärjäsin, äitini auttoi tiettyyn rajaan asti. Lapsen ollessa 3kk muutimme omaan kotiin ja hienosti ollaan pärjätty tähänki asti, reipas tyttö lähtee syksyllä esikouluun :) En millään lailla koe olevani mitenkään huono-osainen lapseni johdosta eikä olisi tullut kenellekään mieleen että olisin tehnyt ilmoituksen vanhemmasta isästä, kyllä parisuhteessa kun ollaan niin siihen seksiin tarvitaan aina KAKSI... Ei se mies yksinään sitä lasta tee. Älkää syyttäkö poikaa... On se kurjaa että pieneen elämän ihmeeseen voidaan suhtautua noinkin kyynisesti :(
        Aina ollaan pärjätty eikä itseasiassa minkään sossun avustuksella, kyllä se työtä vaatii mutta on todellakin sen arvoista.
        TEHKÄÄ LAPSIA HYVÄT IHMISET!

        Ymmärrän kyllä osin positiivista kantaa, ja sen puoleen olen samaa mieltä että nuorena ne lapset on parempi tehdä jos aikoo niitä tehdä. Mutta itse en aio lapsia hankkia mikäli vähääkään on riskiä että joutuisivat kokemaan samanlaisen lapsuuden mikä minulla on ollut. Äitini oli yksinhuoltaja ja kuoli syöpään ollessani 12. Äidin sisaret eivät ole koskaan hyväksyneet minua koska isä oli toisen naisen kanssa naimisissa, eikä isäkään välittänyt oikeastaan minusta yhtään mitään. Itsellä on terveydessä paljon ollut ongelmia ja nyt parikymppisenä eläkeputki on aukeamassa, kiitos vuosia kestäneiden ongelmien. Tällä taustalla ei huvita perhettä perustaa, siitä ei tulisi mitään.


      • Yx mummi

        On olemassa sellainen kuin ensikoti...sinne voi sossun kautta hakeutua nuoriäiti ja isäkin jos haluaa. Oma Poikani ja hänen tyttöystävänsä aikanaan kun saivat ensimmäisen lapsen olivat poika 18v ja tyttö 15v, asuivat puolivuotta ensikodissa kun lapsi syntyi ja sitten saivat oman asunnon kaupungilta. Hyvin pärjäsivät. apua toki aina annettiin jos sitä tarvittiin. Hyvin ovat pärjänneet ja nyt lapsia jo kolme. Ei se aina kato ettei osaisi huolehtia lapsesta vaikka onkin nuori.
        Tsemppiä vaan sekä nuorille että heidän vanhemmilleen


      • daaralei
        Yx mummi kirjoitti:

        On olemassa sellainen kuin ensikoti...sinne voi sossun kautta hakeutua nuoriäiti ja isäkin jos haluaa. Oma Poikani ja hänen tyttöystävänsä aikanaan kun saivat ensimmäisen lapsen olivat poika 18v ja tyttö 15v, asuivat puolivuotta ensikodissa kun lapsi syntyi ja sitten saivat oman asunnon kaupungilta. Hyvin pärjäsivät. apua toki aina annettiin jos sitä tarvittiin. Hyvin ovat pärjänneet ja nyt lapsia jo kolme. Ei se aina kato ettei osaisi huolehtia lapsesta vaikka onkin nuori.
        Tsemppiä vaan sekä nuorille että heidän vanhemmilleen

        olet ihana mummi, kun autat. Meillä ei ole ketään auttamassa. Yksi sisko joskus. Olen jo yli 30v. ja 3 lasta ja mies. Arjessa on rankkaa, harvoin käydään miehen kanssa kahdestaan missään. Lapsiarki vie mehut.


    • hävettää työtn puole

      Juu meillä kans miehen 15 v tyttö seurustelee 18 v miehen kanssa..saas nähä mitä seuraa.. kohta muutta yhteen..

      Onneksi mun omat lapset käyttäytyy fiksusti, eikä ala jätkien kanssa seurustelemaan ja varsinkaan luusereiden kanssa.
      Mutta miehen lapset ovat äitiinsä tulleet. Luusereita kaikki ovat olleet.

      Eip ole tyttö kotoonta eväitä elämään saanut.

      En voisi omilleni pahempaa kuvitella kun samnalainen juippi kun miehen tyttäreillä, huh huh...

      • junttendaali

        Mikä sinua hävettää? Miksi juuri vain ja ainoastaan tytön puolesta?


      • Alissa

        Oletkos nyt aivan varma, että omat lapsesi käyttäytyvät fiksusti silloin kun et ole näkemässä ja ovatko heidän kumppaninsa luusereita? Johan lapset osaa sanoa vanhemmilleen ne oikeat sanat, jos heiltä odotetaan liikoja! Loppujen lopuksi sopivan ikäinen lapsi etsii juuri sitä seuraa mitä vanhemmat ei halua ja ihan vain ilkeyttään ja osoittakseen mieltään!


      • ?

        toisin sanoen miehesi on luuseri?


      • voipasevoi

        Voi luoja mikä luuseri itse olet....*mun omat lapset käyttäytyy fiksusti*....eiköhän se ole vanhemista kiinni, eikä pelkästään äidistä vaan myös isästä, sekä myös ns. äitipuolesta...isäpuolesta, millasen mallin antavat ja miten kohtelevat myös vieraita lapsia....
        Sinunkin kannattas ehkä seurata niitä omia fiksujakin lapsiasia, et ehkä tiedä kaikkea mitä tekevät tai eivät ehkä tuo eteesi seurustelukumppaneitaan....ehkä joku päivä voivat yllättää kivasti.. *mietihän sitä*....


      • äiti-44

        Ajattele sinä joka hävettää tytön puolesta ...miksi olet vienyt tytöltä
        isän, isän jolle kuuluu myös omalle lapselle eväiden antaminen ja
        mistä tiedät minkä linnakundin kanssa omasikin lapsesi alkavat
        seurustelemaan jos ei vielä?
        On nuorilla vaikeata kun tuntevat varmaan että ISÄ eikä ÄITI välitä
        ei vähääkään mitä nuori tekee ,,,,, vanhemmat vaan hengaa
        keskenään mitäkulloinkin .Olkaa vanhemmat enemmän nuortenne
        kanssa ja jutelkaa kuunnelkaa mitä heillä on sanottavaa..tsemppiä
        kaikille nuorille ....


      • vastarantalainen

        15-vuotias on lapsi! Hän ei voi vastoin sinun kieltoasi muuttaa yhteen kenenkään kanssa. Estä moinen typeryys! Äiti joutuu AINA pitämään huolta lapsistaan ( sinä, tässä tapauksessa myöskin tyttären , mahdollisesta, lapsesta) .


      • miettikää sitä

        Hmm. Itse aloin 15 vuotiaana seurustelemaan 18 vuotiaan pojan kanssa. Olemme olleet nyt yhdessä 5 vuotta ja asumme yhdessä. Lapsia ei ole, olemme siis huolehtineet ehkäisystä. Vanhemmat ovat suhtautuneet suhteeseen alusta asti hyvin. En koe olevani luuseri tuon takia. Eikä poikakaverikaan. Töissä olemme molemmat käyneet 16 vuotiaista asti ja koulutus löytyy molemmilta. Typerää yleistystä, että jos alkaa seurustelemaan nuorena, tulee raskaaksi kun ei ole muutakaan tekemistä ja kaikki jätkät jotka sattuu olemaan vanhempia ovat luusereita, niinkun monien kirjoituksista voisi päätellä!


      • miettikää sitä
        miettikää sitä kirjoitti:

        Hmm. Itse aloin 15 vuotiaana seurustelemaan 18 vuotiaan pojan kanssa. Olemme olleet nyt yhdessä 5 vuotta ja asumme yhdessä. Lapsia ei ole, olemme siis huolehtineet ehkäisystä. Vanhemmat ovat suhtautuneet suhteeseen alusta asti hyvin. En koe olevani luuseri tuon takia. Eikä poikakaverikaan. Töissä olemme molemmat käyneet 16 vuotiaista asti ja koulutus löytyy molemmilta. Typerää yleistystä, että jos alkaa seurustelemaan nuorena, tulee raskaaksi kun ei ole muutakaan tekemistä ja kaikki jätkät jotka sattuu olemaan vanhempia ovat luusereita, niinkun monien kirjoituksista voisi päätellä!

        tarkennan vielä, muutimme yhteen siis kun täytin 18 vuotta. VAikka oli 16 vuotiaanakin säännölliset tulot, en mä omillani silloin olisi pärjännyt.


      • Aik poikien äitee51
        voipasevoi kirjoitti:

        Voi luoja mikä luuseri itse olet....*mun omat lapset käyttäytyy fiksusti*....eiköhän se ole vanhemista kiinni, eikä pelkästään äidistä vaan myös isästä, sekä myös ns. äitipuolesta...isäpuolesta, millasen mallin antavat ja miten kohtelevat myös vieraita lapsia....
        Sinunkin kannattas ehkä seurata niitä omia fiksujakin lapsiasia, et ehkä tiedä kaikkea mitä tekevät tai eivät ehkä tuo eteesi seurustelukumppaneitaan....ehkä joku päivä voivat yllättää kivasti.. *mietihän sitä*....

        Niin fiksuksi luuli työkaverinikin lapsiaan kunnes kuuli että tyttö 18v kärys rattiin ja poika se ylioppilas jota yhdessä juhlittiin möi huumeita kun muuta työtä ei saanu eikä päässyt opiskelee...sepä se älä kehu enneko näät ..itse et ainakaan ole fiksu jos noilla rehentelet...eikä ole sydäntä toisten lapsille...minun mielestä aikuisilla vastuu alaikäisistä jos he tekee väärin oli oma tai vieras..poikieni kaverit on myös minulle tärkeät..ovat vieläkin kun jo maailmalla...kaikkea ei rahassa mitata..mitä maksaa ..pitää miettiä naimisiin mennessään ottaa vapaa niin ei tarvii kärvistellä että tyttölapsi on raskaana..ym muuta harmia


      • hassua

        Miehen lapset ovat tulleet äitiinsä eli seurustelevat vain luusereiden kanssa? Varoituksen sana sinulle, miehesikin on siis luuseri. :D


      • Huomannut2

        Ovatko lapsesi siis lesboja ja seurustelevat vain tyttöjen kanssa?


      • terveppä
        äiti-44 kirjoitti:

        Ajattele sinä joka hävettää tytön puolesta ...miksi olet vienyt tytöltä
        isän, isän jolle kuuluu myös omalle lapselle eväiden antaminen ja
        mistä tiedät minkä linnakundin kanssa omasikin lapsesi alkavat
        seurustelemaan jos ei vielä?
        On nuorilla vaikeata kun tuntevat varmaan että ISÄ eikä ÄITI välitä
        ei vähääkään mitä nuori tekee ,,,,, vanhemmat vaan hengaa
        keskenään mitäkulloinkin .Olkaa vanhemmat enemmän nuortenne
        kanssa ja jutelkaa kuunnelkaa mitä heillä on sanottavaa..tsemppiä
        kaikille nuorille ....

        Juu, no täytyy sanoa, että tuo oma nuoruuteni varsin hyvin muistoissani on. En todellakaan kaivanut äitini seuraa enkä neuvoja. Elämä kulkee eteenpäin ja malli otetaan ympäriltä - ei joltain menneille vuosikymmenille jääneiltä äideiltä!

        Ja olen nainen, jos kiinnostaa.


    • Meeeeeeeeeeeeeee

      Alaikäisiin sekaantumisesta on Suomen laissa säädetty rangaistus.

      • äiskyli

        joo niin on mutta tyttöhän on jo 16 vuotias.. Eli lain mukaan ei enää alaikäinen.


      • NYT JO MUMMO

        Voi helkutti. Kyllä sitä ollaan niin fiksuja, että voi voi. Kyllähän tyttö on naidessaan tienyt, mite siinä hommassa tulee, kun kaksi tekee, mitä ovat jo esi-isät puuhastelleet. Itse olin 16v, kun jäin odottamaan esikoistamme.
        Kaikkia muuta ihminen katuu, mutta ei nuorena naimista. En ole päivääkään katunut, sillä olen avioliitossa ollut kohta 50v ja olen onnistunut rakastamaan lapsiani ja miestäni, sekä hiukan tietysti itseäni.

        Älkää olko noin helkkarin heikkoja vanhempia ja sortajia. Katsokaa ensin, miten selviävät ja tuomitkaa sitten vasta, sillä hyvinkin voi monen nuoren elämä pelastua raskaudella muilta paheilta.
        TUKEKAA, ÄLKÄÄKÄ TUOMITKO.


      • Lapsi on lapsi
        äiskyli kirjoitti:

        joo niin on mutta tyttöhän on jo 16 vuotias.. Eli lain mukaan ei enää alaikäinen.

        Säädetäänkö lakia ylöspäin, se vois auttaa. Näitä tapauksia taitaa olla jo useampia. Toivottavasti joku kansanedustaja näkee ja ottaa asian omakseen.

        Sulle toivon iloa lapsesta. Ne on ihania kaikesta huolimatta. Se oli viisas neuvo, että älä estä lasta tulemasta, mutta älä ota sitä miestä taloon, ainakaan ennenkun ovat vihkineet itsensä. Ei ne monta vuotta teidän helmoissa pyöri. Menetät suhteen miehesi lapseen ja tulevaan lapseen, jos olet kovin julma. Auta heitä nyt, kun he apua tarvitsevat.


      • NYT JO MUMMO kirjoitti:

        Voi helkutti. Kyllä sitä ollaan niin fiksuja, että voi voi. Kyllähän tyttö on naidessaan tienyt, mite siinä hommassa tulee, kun kaksi tekee, mitä ovat jo esi-isät puuhastelleet. Itse olin 16v, kun jäin odottamaan esikoistamme.
        Kaikkia muuta ihminen katuu, mutta ei nuorena naimista. En ole päivääkään katunut, sillä olen avioliitossa ollut kohta 50v ja olen onnistunut rakastamaan lapsiani ja miestäni, sekä hiukan tietysti itseäni.

        Älkää olko noin helkkarin heikkoja vanhempia ja sortajia. Katsokaa ensin, miten selviävät ja tuomitkaa sitten vasta, sillä hyvinkin voi monen nuoren elämä pelastua raskaudella muilta paheilta.
        TUKEKAA, ÄLKÄÄKÄ TUOMITKO.

        Olen ihan samaa mieltä. Itse olin 17-vuotias kun esikoiseni syntyi. Mieheni tällöin 19-vuotias. Kyllä 16-vuotias voi pärjätä lapsen kanssa, mutta vastuuta täytyy löytyä ja kyllä siihen äitiyteenkin kasvetaan. Ei kukaan osaa sitä valmiiksi. Minun vanhemmat tukivat minua, kun kerroin raskaudestani ja yhdessä asunto löytyi minulle ja miehelleni, se oli äitini viereisestä talosta, joten tuki oli lähellä mutta meillä kuitenkin oma rauha ja tila. En käytä alkoholia ja minun ei tarvitse eikä silloinkaan tarvinnut viedä vauvaani äidille hoitoon, että pääsisin itse viettämään nuoruuttani, vaan hoidin sen itse mieheni kanssa.

        Nyt minulla on 2 lasta, koulutus, edelleen sama mies (8 vuotta yhdessä), työ josta nautin ja ikää vain 24 vuotta.

        Että miettikääpä sitä, kyllä nuorikin voi pärjätä!!!


      • tervepää
        NYT JO MUMMO kirjoitti:

        Voi helkutti. Kyllä sitä ollaan niin fiksuja, että voi voi. Kyllähän tyttö on naidessaan tienyt, mite siinä hommassa tulee, kun kaksi tekee, mitä ovat jo esi-isät puuhastelleet. Itse olin 16v, kun jäin odottamaan esikoistamme.
        Kaikkia muuta ihminen katuu, mutta ei nuorena naimista. En ole päivääkään katunut, sillä olen avioliitossa ollut kohta 50v ja olen onnistunut rakastamaan lapsiani ja miestäni, sekä hiukan tietysti itseäni.

        Älkää olko noin helkkarin heikkoja vanhempia ja sortajia. Katsokaa ensin, miten selviävät ja tuomitkaa sitten vasta, sillä hyvinkin voi monen nuoren elämä pelastua raskaudella muilta paheilta.
        TUKEKAA, ÄLKÄÄKÄ TUOMITKO.

        Ethän sinä tietenkään voi olla sitä mieltä, että elämä olisi voinut olla mukavaakin. Olet ollut siinä jo niin kauan että et tiedä muusta. Osia en kanssasi vaihtaisi, mieluummin kuolisin.


    • pelastakaa edes laps

      Isättömien lapset ne eivät aina toimi niinkuin on oikein, kun kukaan ei ole heitä neuvomassa.
      Minä olen kyllä laittanut kuriin mieheni lapset oma aloitteisesti, ja siihen on tyytyminen kaikiien, myös heidän äitissnsä joka ei ole tasapainossa edes itsensä kanssa, miten siis lapset oisi.

      Onneksi pelastin miehen siitä hullunmyllystä, ilman minua olisivat kaikki hunningolla..
      voi sitä menoa siellä lsten kotona...

      • voi ei...

        Oletpa itserakkaan tuntuinen. "Pelastin miehen" ... onko miehesi siis selkärangaton nyhverö? Myös isän tulee kasvattaa lastaan eikä laittaa kaikkea äidin syyksi.


      • ValeoN

        jassoo Mun tyttäreni ( 4) eivät yksikään ole olleet miehen kanssa sukupuoliyhteydessä alaikäisenä . JOkainen heistä ehti täyttää 18 v ennen neitsyyden menettämistä . Eli aikamoista yleistämistä . Olen ollut yh vuodesta 1986 ja isä ei juurikaan ole vuoden 1991 jälkeen ollut tekemisissä lastensa kanssa,,,muutti ulkomaille elatusmaksuja pakoon...Kaikilla on sitä paitsi isä vaikka olisivat erossa jääneet äidille....ei sen isän kuuluisi minnekään kadota lapsen elämästä ????
        Vaikutat hyvin omahyväiseltä naiselta.Toivon,että et löydä edestäsi sitä mitä jätät taaksesi ja joudu katumaan näitä kirjoituksiasi, Joka itsensä ylentää se alennetaan.....


      • Omakehu haisee...
        ValeoN kirjoitti:

        jassoo Mun tyttäreni ( 4) eivät yksikään ole olleet miehen kanssa sukupuoliyhteydessä alaikäisenä . JOkainen heistä ehti täyttää 18 v ennen neitsyyden menettämistä . Eli aikamoista yleistämistä . Olen ollut yh vuodesta 1986 ja isä ei juurikaan ole vuoden 1991 jälkeen ollut tekemisissä lastensa kanssa,,,muutti ulkomaille elatusmaksuja pakoon...Kaikilla on sitä paitsi isä vaikka olisivat erossa jääneet äidille....ei sen isän kuuluisi minnekään kadota lapsen elämästä ????
        Vaikutat hyvin omahyväiseltä naiselta.Toivon,että et löydä edestäsi sitä mitä jätät taaksesi ja joudu katumaan näitä kirjoituksiasi, Joka itsensä ylentää se alennetaan.....

        Tarkistit sitten tyttäriesi immenkalvot iltaisin, mahtavaa! Kylläpä oletkin aivan loistava äiti, suvaitsevainen ja toisten elämää ymmärtävä! Nimenomaan, se, joka itsensä ylentää, alennetaan!


      • r-reiska 60
        ValeoN kirjoitti:

        jassoo Mun tyttäreni ( 4) eivät yksikään ole olleet miehen kanssa sukupuoliyhteydessä alaikäisenä . JOkainen heistä ehti täyttää 18 v ennen neitsyyden menettämistä . Eli aikamoista yleistämistä . Olen ollut yh vuodesta 1986 ja isä ei juurikaan ole vuoden 1991 jälkeen ollut tekemisissä lastensa kanssa,,,muutti ulkomaille elatusmaksuja pakoon...Kaikilla on sitä paitsi isä vaikka olisivat erossa jääneet äidille....ei sen isän kuuluisi minnekään kadota lapsen elämästä ????
        Vaikutat hyvin omahyväiseltä naiselta.Toivon,että et löydä edestäsi sitä mitä jätät taaksesi ja joudu katumaan näitä kirjoituksiasi, Joka itsensä ylentää se alennetaan.....

        Hyvin olet tyttäresi kasvattanut...kun eivät ole heti kutemassa jo 14.v läppärikundien kanssa

        Onnittelen sinua...


      • Kullan arvoinen äiti
        ValeoN kirjoitti:

        jassoo Mun tyttäreni ( 4) eivät yksikään ole olleet miehen kanssa sukupuoliyhteydessä alaikäisenä . JOkainen heistä ehti täyttää 18 v ennen neitsyyden menettämistä . Eli aikamoista yleistämistä . Olen ollut yh vuodesta 1986 ja isä ei juurikaan ole vuoden 1991 jälkeen ollut tekemisissä lastensa kanssa,,,muutti ulkomaille elatusmaksuja pakoon...Kaikilla on sitä paitsi isä vaikka olisivat erossa jääneet äidille....ei sen isän kuuluisi minnekään kadota lapsen elämästä ????
        Vaikutat hyvin omahyväiseltä naiselta.Toivon,että et löydä edestäsi sitä mitä jätät taaksesi ja joudu katumaan näitä kirjoituksiasi, Joka itsensä ylentää se alennetaan.....

        Tyttäresihan tietysti sulle ensimmäisenä olisivat kertoneet seksielämästään ennen 18 :D Varsinkin kun tiesivät asenteesi. Kyllä mäkin olisin äitilleni valehdellut. Eivät tainneet olla välit kovin hyvät.


    • comment

      Mitäs se sinulle kuuluu jos tytär vielä asuu äitinsä kanssa kaukana eikä ilmeisesti tule sinun luoksesi asumaan. Ja kyllä pitää olla todellakin itsekäs ja kylmä ihminen luonteeltaan jos vaan laskeskelee päiviä jolloin rahatilanne helpottuu yhden elatusmaksun verran.
      Tuossa iässä ei tosin ole järkevää mielestäni tulla raskaaksi mutta aina sille ei voi mitään.
      Lapsen kuuluisi olla rakas ja tärkeä omana itsenään eikä pitäisi olla laskukone raksuttamassa koska pääsee heistä eroon. Miehelläsi on oikeus avustaa lastaan jos niin haluaa vaikka elatusmaksut virallisesti loppuisivatkin. Äidit eivät lopeta lastensa avustamista ja huokaise helpotuksesta kun lapsi on 18 joten miksi lapsen pitäisi isälle olla taakka josta pääsee eroon kun elatusmaksut on maksettu.
      Miltäs sinusta tuntuisi jos omista lapsistasi ajateltaisiin niin mikäli heitä edes on?

      • äiskyli

        Miksi olet noin hyökkäävästi suhtautuva? Saahan sitä toki olla mielipiteitä asiasta.

        Asia koskee myös minua. Miehen tyttäret ovat minulle läheisiä ja ei ole myöskään mikään mahdottomuus että heistä joku tulisi joskus meillekin asumaan.

        Kerroinhan itsekin että itsekkäästi syvällä mielessäni olin tuota raha-asiaakin ajatellut, en minä ole luonteeltani sen itsekkäämpi kuin muutkaan, mutta halusin vain jakaa tänne nämä salaisimmatkin tuntoni, sillä minulla ei ole ketään kenen kanssa näitä puhella. Miestäni en halua mokomilla asioilla rasittaa, sillä tämä on hänelle erittäin vaikeaa muutenkin. Rakastan miestäni, ja kaikki miitä tapahtuu hänelle, tapahtuu myös minulle. Haluan tukea miestäni olemaan tyttärilleen hyvä isä.
        Olen kyllä tietoinen että rahanmeno ei lopu elareihin muutenkaan, mutta niiden säännölllinen maksaminen muuttuu erilaiseksi ja nyt kun tilanne on tämä, niin rahaa tarvitaan vielä enemmän että lapset pärjäisivät.

        Rahatilanteemme vain on erittäin surkea, syystä joka ei johdu edes meistä itsestämme. :(


      • kkkkkkkkk
        äiskyli kirjoitti:

        Miksi olet noin hyökkäävästi suhtautuva? Saahan sitä toki olla mielipiteitä asiasta.

        Asia koskee myös minua. Miehen tyttäret ovat minulle läheisiä ja ei ole myöskään mikään mahdottomuus että heistä joku tulisi joskus meillekin asumaan.

        Kerroinhan itsekin että itsekkäästi syvällä mielessäni olin tuota raha-asiaakin ajatellut, en minä ole luonteeltani sen itsekkäämpi kuin muutkaan, mutta halusin vain jakaa tänne nämä salaisimmatkin tuntoni, sillä minulla ei ole ketään kenen kanssa näitä puhella. Miestäni en halua mokomilla asioilla rasittaa, sillä tämä on hänelle erittäin vaikeaa muutenkin. Rakastan miestäni, ja kaikki miitä tapahtuu hänelle, tapahtuu myös minulle. Haluan tukea miestäni olemaan tyttärilleen hyvä isä.
        Olen kyllä tietoinen että rahanmeno ei lopu elareihin muutenkaan, mutta niiden säännölllinen maksaminen muuttuu erilaiseksi ja nyt kun tilanne on tämä, niin rahaa tarvitaan vielä enemmän että lapset pärjäisivät.

        Rahatilanteemme vain on erittäin surkea, syystä joka ei johdu edes meistä itsestämme. :(

        Tiesittehän, että vanhempien elatusvastuu jatkuu kaksikymppiseksi, jos lapsi opiskelee...


    • vanhat lapset ei tar

      Uusissa perheissä raha tilanne on todella surkea! Se on totta. Kun mies maksaa entisistä lapsistaan äidille avustusta, niin ei stiä paljon omalle perheelle rahaa jää! Se on totta se.
      Luulisi nyt äidin elättävän lapsensa kun on niitä halunnutkin.
      Alkaisi itse maksaan kahteen taloudteen palksta rahaa, niin tietäisi ettei se ole helppoa.
      Kyllä ne etntiset lapset on jo sen verran isoja, että elareita voisi laskea alaspäin. Kun on meidän pienistä lapsista kyse, ne tarvii kaikennäkööistä ja onhan se reilumpaa että maksetaan sen hetkinen perhe elämä ja unohdetaan entiset.

      • äiskyli

        Rahatilanteemme surkeus ei ole lapsien (ei entisessä eikä nykyissessä suhteessa syntyneiden) syytä. Taloutemme kärsi erittäin pahan kolauksen v.2008 ihan muista syistä kuin lapsista.

        Kyllä lapsia avustetaan ja sen 18-vuotispäivänkin jälkeen, mutta elatusmaksut sellaisena kuin ne ovat nyt, jäisivät pois. Rahan tarve on kyllä kasvanut sitä mukaa kun lapsetkin kasvavat luonnollisesti.

        Kyllähän se lapsesta huolehtiminen kuuluu vanhemmille yhdessä. Lisäksi lapsi on aina lapsi vaikka olisi jo esim 30-vuotias. Todennäköisesti viestisi oli sarkasmia.

        Surkeaa on toki myös sellaisilla lähihuoltajilla, joilla ei ole mahdollisuutta saada elatustukea lasten toiselta vanhemmalta.

        Raha vaan on sellanen asia ettei se kasva puussa ja sen puutteen on alkanut tuntea lähes joka päivä.


      • Neitsytäitikö?

        Ennenkuulumatonta uutta tietoa näemmä tarjolla liittyen lasten syntymään! Jotkut lapset syntyvät siis neitseellisesti pelkästään äideistä?!

        Kyllä mies ihan itse päättää, kenen kanssa antautuu sellaisiin suhteisiin, että voi lapsikin tulla. Ja tässäkin tapauksessa ilmeisesti useita. Ihan omia ne on entisen rouvankin kanssa tehdyt lapset. Eivät lapset muutu entisiksi, vaikka suhde päättyisi. Pysyvät nimittäin lapsinasi elämänsä ajan. Sitä olisi pitänyt ajatella silloin kun oli niitä lapsia laittamassa.

        Pitää miettiä, onko yleensä varaa tehdä lapsia, jos ei ole varaa heitä elättää. Aikuistu!


      • helpottaa..
        äiskyli kirjoitti:

        Rahatilanteemme surkeus ei ole lapsien (ei entisessä eikä nykyissessä suhteessa syntyneiden) syytä. Taloutemme kärsi erittäin pahan kolauksen v.2008 ihan muista syistä kuin lapsista.

        Kyllä lapsia avustetaan ja sen 18-vuotispäivänkin jälkeen, mutta elatusmaksut sellaisena kuin ne ovat nyt, jäisivät pois. Rahan tarve on kyllä kasvanut sitä mukaa kun lapsetkin kasvavat luonnollisesti.

        Kyllähän se lapsesta huolehtiminen kuuluu vanhemmille yhdessä. Lisäksi lapsi on aina lapsi vaikka olisi jo esim 30-vuotias. Todennäköisesti viestisi oli sarkasmia.

        Surkeaa on toki myös sellaisilla lähihuoltajilla, joilla ei ole mahdollisuutta saada elatustukea lasten toiselta vanhemmalta.

        Raha vaan on sellanen asia ettei se kasva puussa ja sen puutteen on alkanut tuntea lähes joka päivä.

        lähihuoltajalla on oikeus saada elatustukea vaikka toinen vanhempi ei sitä maksaisikaan. yhteys oman kunnan lastenvalvojiin ja sitä kautta kaupunki/kunta maksaa tuen. perii kyllä takaisin ulosottoteitse saatavansa tai nykyään taitaa kela hoitaa elatusasiatkin..joten ottaa selvää


      • ValeoN

        Mistä sitä koskaan tietää ketä niitä lapsia on halunnut? Mun mies halus itse koko ajan lapsia lisää, kun kaikki kolme lasta olivat tyttöjä ja halusi pojankiin , mutta suurin syy oli kait se , että luuli. että sit pysyisin "hellan ja nyrkin välissä", mutta nyrkki ei maistunutkaan ja otin eron. Hän silloin sanoi,että ei näin monen lapsen vanhemmat eroa ja paljasti syyn miksi niitä lapsia oli halunnut , jotta ei koskaan erota.
        Hänelle raha merkitsi enemmän ja muutti ulkomaille eikä ole sen koommin lapsiinsa ollut yhteydessä .Siitä on tänä vuonna 20 v .
        Monen lapsen äitinä totean, että kun lapset ovat pieniä ne kuluttaa vähän, kun vaatteita voi omas perhees kierrättää ja lapsilisät kattaa jo osan kuluista, mutta nuorella lapsilisää ei enää ole ja kulutkin on isommat ...Tää on mun henk koht näkemys ...


      • Jokaiselle jotakin

        Jos on lapsia monesta liitosta tai muuten vaan paljon lapsia, on paljon huollettavia, yksinkertaista matematiikkaa... Miten se olisi reilumpaa huolehtia vain "uusista" lapsista??? Reilua on huolehtia parhaansa mukaan kaikista lapsistaan. Eikä ne lasten kulut juuri vähene lasten kasvaessa, ennen kuin itse alkavat ansaita, päinvastoin...


      • kuka!
        ValeoN kirjoitti:

        Mistä sitä koskaan tietää ketä niitä lapsia on halunnut? Mun mies halus itse koko ajan lapsia lisää, kun kaikki kolme lasta olivat tyttöjä ja halusi pojankiin , mutta suurin syy oli kait se , että luuli. että sit pysyisin "hellan ja nyrkin välissä", mutta nyrkki ei maistunutkaan ja otin eron. Hän silloin sanoi,että ei näin monen lapsen vanhemmat eroa ja paljasti syyn miksi niitä lapsia oli halunnut , jotta ei koskaan erota.
        Hänelle raha merkitsi enemmän ja muutti ulkomaille eikä ole sen koommin lapsiinsa ollut yhteydessä .Siitä on tänä vuonna 20 v .
        Monen lapsen äitinä totean, että kun lapset ovat pieniä ne kuluttaa vähän, kun vaatteita voi omas perhees kierrättää ja lapsilisät kattaa jo osan kuluista, mutta nuorella lapsilisää ei enää ole ja kulutkin on isommat ...Tää on mun henk koht näkemys ...

        Mikä hemmetin "ketä"?


      • ?

        "Luulisi nyt äidin elättävän lapsensa kun on niitä halunnutkin."
        voihan se niinkin olla ettän isä on sen lapsen halunnut tai että molemmat on halunnut lasta yhtä paljon. Lapsen syntymän jälkeen on vaan mennyt aikusilla sukset ristiin. yhtälailla lapset voisi asua isänsä tykönä ja äidillä on uusi perhe ja jakaa rahansa kahden perheenkesken!


      • Miten voi
        ValeoN kirjoitti:

        Mistä sitä koskaan tietää ketä niitä lapsia on halunnut? Mun mies halus itse koko ajan lapsia lisää, kun kaikki kolme lasta olivat tyttöjä ja halusi pojankiin , mutta suurin syy oli kait se , että luuli. että sit pysyisin "hellan ja nyrkin välissä", mutta nyrkki ei maistunutkaan ja otin eron. Hän silloin sanoi,että ei näin monen lapsen vanhemmat eroa ja paljasti syyn miksi niitä lapsia oli halunnut , jotta ei koskaan erota.
        Hänelle raha merkitsi enemmän ja muutti ulkomaille eikä ole sen koommin lapsiinsa ollut yhteydessä .Siitä on tänä vuonna 20 v .
        Monen lapsen äitinä totean, että kun lapset ovat pieniä ne kuluttaa vähän, kun vaatteita voi omas perhees kierrättää ja lapsilisät kattaa jo osan kuluista, mutta nuorella lapsilisää ei enää ole ja kulutkin on isommat ...Tää on mun henk koht näkemys ...

        aikuinen ihminen puhua kieltä:"ketä niitä lapsia on halunnut" Mikä helvetin "KETÄ"? Ymmärrän jos joku "teinix" puhuu noin älyttömän huonoa kieltä mutta aikuisilta odottaisi sentään suomen kielen perusteiden hallintaa.


      • hahaaaaaaaaaaaaa
        Miten voi kirjoitti:

        aikuinen ihminen puhua kieltä:"ketä niitä lapsia on halunnut" Mikä helvetin "KETÄ"? Ymmärrän jos joku "teinix" puhuu noin älyttömän huonoa kieltä mutta aikuisilta odottaisi sentään suomen kielen perusteiden hallintaa.

        "ketä" on ihan normaalia suomenkielen murretta..


      • vastarantalainen
        hahaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        "ketä" on ihan normaalia suomenkielen murretta..

        Ei se ole murretta, vaan väärä sijamuoto. Partitiivi sanasta kuka. Kuka (nominatiivi) se on? Ketä (partitiivi) tarkoitat?


      • vastarantalainen

        Eipäs nimitellä! Ulkomaalaiseksi hän puhuu aika hyvin, ihan ymmärrettävää!


      • En tänne ite halunnu

        Anteeksi kuinka? Unohdetaan entiset?? Jospa ihan ammuttais kuula kalloon.
        Lapsen tekemiseen tosiaan tarvitaan munasolu ja siittiösolu.
        Jos menet yhteen ihmisen kanssa jolla on lapsia, niin eivät ne lakkaa olemasta.
        Vastuu on aina omista lapsista.
        Ei sitä voi menneisyyttä muuttaa. Eiköhän niitä vanhojapoikiakin olisi, jos ei lapsia jo tehneen ihmisen kanssa yhteistä perhettä halua.
        Minustakin vastuu on lapsen omilla vanhemmilla siitä, mitä nämä touhuavat ainakin sinne 18 vuotiaaksi asti.
        Lapsi on viaton syntyessään tänne. Tämä täytyisi muistaa aina.
        Kyllä sen ovat vanhemmat aikaan saaneet ketkä suunnitellen, ketkä enempi vähempi vahingossa. Kumpa ette sitten jo valmiiksi pilaisi tämän pienen elämää, kun ne tärkeimmät vuodet ovat 0-3v ja tietysti myös sen jälkeen. Monella ei pitäisi olla lapsia ensinkään. Niin itsekeskeisiä ovat.


      • Pöllökö olet?

        Mitkä entiset lapset?
        Kyllä ne kaikki lapset ovat lapsia ihan hautaan saakka ja varsinkin perinnönjaossa sitten joku päivä ettei tule sulle yllätyksenä.
        Jaa kenelle se on reilumpaa että unohdetaan vanhemmat lapset???


    • ei ymmärrä

      Siis mies ei maksa äidille mitään vaan ainakin meillä elatusmaksu ei todellakaan riitä edes kaikkiin menoihin, saati että siitä jäisi äidille itselleen senttiäkään!
      Ja kuinka niin "äiti on lapsia halunnut"? Kuvitteletko että mies on ollut pakotettu niitä väsäämään? Jos niin on niin mies on ansainnutkin "kohtalonsa", siis sinun mukaasi isyyden.
      Voi hyvä sylvi mikä ajatuksen juoksu.

      • häh???????????

        "meillä elatusmaksu ei todellakaan riitä edes kaikkiin menoihin, saati että siitä jäisi äidille itselleen senttiäkään!"

        Mitä ihmettä selität? Ei siitä elatusmaksusta kuulukaan jäädä äidille senttiäkään! Kaikki on tarkotettu LAPSEN elatukseen, ei äidin sukan varteen!


      • Tässä tosiaan näemme

        Suomen kotiäitien aatelia! Elämäänsä tympääntynyt solvailee netissä muita.

        Mieti tosiaan niitä sanamuotoja ennekuin alat rääkymään.


      • ei ymmärrä
        häh??????????? kirjoitti:

        "meillä elatusmaksu ei todellakaan riitä edes kaikkiin menoihin, saati että siitä jäisi äidille itselleen senttiäkään!"

        Mitä ihmettä selität? Ei siitä elatusmaksusta kuulukaan jäädä äidille senttiäkään! Kaikki on tarkotettu LAPSEN elatukseen, ei äidin sukan varteen!

        Et sitten kestänyt muita vastausta tuohon vaan poistatit sen :D
        Edelleen, en tarkoittanutkaan että siitä pitäisi jäädä äidille vaan mikäli olet lukutaitoinen ja tekstinanalysointitaitoinen niin huomaat että kirjoitin tuossa että ei äidille riitä siitä elatusmaksusta vaan että se ei edes riitä saati että jäisi äidille.
        Olet kyllä vitsi.


    • vieras4321

      Tiukkana pitää pysyä sellaisessa, että jos aikoo perheen perustaa niin sitten pitää myös varautua tulemaan toimeen omillaan ja kustantamaan itse omalle lapselleen tarvikkeet eikä olettaa että isovanhemmat maksavat kaiken ja lisäksi hoitavat lasta aina kun on tarvis.

      Ikävä kyllä ette voi tehdä asialle mitään. Mutta olette velvollisia maksamaan elatusmaksuja vain tästä 16v tytöstä, ette hänen lapsestaan.

    • minun mielipiteeni

      Kukaan ei todellakaan pakota miestäsi tai sinua maksamaan tytölle hänen oman lapsensa elättämisestä, ja eikös sen elatusavun voi siirtää niin, että se menee suoraan tytölle, ei hänen äidillee, etenkin, jos tyttö nyt muuttaa omilleen.Tai vaikka määrätä ulkopuolinen seuraamaan, että rahat todella menevät työn tarpeisiin,eikä hänen äitinsä.
      Minä en ole ikinä pyytänyt tai edes huolinut vanhempieni rahoja, vaikka välillä on tehnyt todella tiukkaa.
      Ei minun vanhempanikaan, saati sitten isovanhemmat saaneet mistään mitään armopaloja, omillaan oli elettävä..vanhempani ovat moniin kertoihin joutuneet miettimään, myydäkkö rakas koti (jossa isäni,hänen isänsä ja paappansa ovat syntyneet), koska rahat ovat olleet välillä todella vähissä.
      Mutta aina on he ovat selvinneet.
      Totta kai minunkin vanhempani auttavat, esim. katsovat joskus lastani kun menen kauppaan tms. Mutta rahaa en kehtaisi heiltä ottaa..heilläkään ku sitä ei ole liikaa.
      Joten elatusapua nyt vain maksaa vielä sen 2vuotta, nopeasti se aika menee.
      Ja jos tyttö pyytää rahaa, ja miehesi välttämättä haluaa auttaa, kysykää mihin hän sitä tarvii..jos vastaus on vaipat,ruoka,lääkäri tms. ...niin käykää ostamassa hänelle (vaikka hänen kanssaan) ruokaa,vaippoja tai pyytäkää se lääkärilasku, että voitte maksaa sen. Sillä tavalla ainakin tiedätte, että raha oikeasti menee sinne, minne tyttö väittää sitä tarvitsevansa.
      Koska monet kerrat olen nähnyt sitäkin,että rahaa pyydetään ruokaan, mutta oikeasti se menee johonkin ihan muuhun (turhaan) ja sitten taas pyydetään uudestaan rahaa..

      • ÄITELI51

        LAPSI SAA LAPSILISÄÄ NIINKUIN TUO 16V TULEVA ÄITIKIN...NIINKU VANHA KANSA SANOI ETTÄ LAPSI TUO LEIVÄN..ÄLÄKÄÄ MUREHTIKO ETUKÄTEEN KAIKK KÄY HYVIN..


    • isomamma

      Miksi rahantarve tuplaantuu? Vaikka tuleva äiti on alaikäinen niin hänen vanhempansa ovat elatusvelvollisia vain häntä kohtaan, ei tulevaa lasta kohtaan.
      Tyttäreni sai lapsen 17 vuotiaana eikä me hänen vanhempinaan oltu elatusvelvollisia tietenkään hänen lapselle.
      Taloudellista apua annettiin mutta se ei ole lakisääteistä.

      • äiskyli

        Joo kiitos tässä välissä kaikille vastaajille! Välillä mä kyllä olin ihan pihalla että minne tää juttu on oikeen rönsynnyt, mutta mielenkiinnolla olen lukenut viestejä ja vielä on lukemattomiakin.

        siis rahanmenon tuplaantumisella tarkoitin vain sitä, että tämän nuoren parin ja syntyvän vauvan myötä tottakai avustamme heitä selviytymään, emme voi jättää heitä ikäänkuin kovasti sanottuna heitteille.
        Haluamme että he pärjääisivät itsenäisesti, mutta sehän on tälle tyttärelle nyt tällä hetkellä mahdottomuus ja tod.näk taloudellisia vaikeuksia on vielä 18-vuotta täytettyänsäkin.

        Haluamme lapsille hyvää ja auttaa heitä, mutta se harmittaa että tälläinen lisätaakka budjettiin nyt kuitenkin tuli.


      • isomamma
        äiskyli kirjoitti:

        Joo kiitos tässä välissä kaikille vastaajille! Välillä mä kyllä olin ihan pihalla että minne tää juttu on oikeen rönsynnyt, mutta mielenkiinnolla olen lukenut viestejä ja vielä on lukemattomiakin.

        siis rahanmenon tuplaantumisella tarkoitin vain sitä, että tämän nuoren parin ja syntyvän vauvan myötä tottakai avustamme heitä selviytymään, emme voi jättää heitä ikäänkuin kovasti sanottuna heitteille.
        Haluamme että he pärjääisivät itsenäisesti, mutta sehän on tälle tyttärelle nyt tällä hetkellä mahdottomuus ja tod.näk taloudellisia vaikeuksia on vielä 18-vuotta täytettyänsäkin.

        Haluamme lapsille hyvää ja auttaa heitä, mutta se harmittaa että tälläinen lisätaakka budjettiin nyt kuitenkin tuli.

        Itsestä on kiinni minkä verran auttaa taloudellisesti. Yhteiskunnan tuet on sitä varten, siis myös meitä suomalaisia varten.
        Muutenkin kun nuori täyttää sen 18v niin tuki on tarpeen senkin jälkeen vaikka pakollinen elatusvelvollisuus loppuu. Vaikka sitä lapsenlasta ei olisikaan tulossa. Harva 18vuotias pärjää täysin omillaan.


    • onnellinen mummi

      Mun oma tytär tuli raskaaksi 16 vuotiaana ja poikakaveri oli 18v.. olin tietty ensin shokissa mutta kun he yhdessä päätti että pitävät vauvan niin eipä ollut siihen paljon sanomista. Ja tämä tapahtui vuonna 2005. Tyttö on kihloissa saman pojan kanssa(häät suunitteilla buoteen 2012), pojalla hyvä ammatti ja tytär toisen lapsen kanssa kotona äitiyslomalla. jatkaa merkonomi opiskelua taas syksyllä kun poika on 1,5 v. Että aina ei ole huonoa vaan heillä on mennyt ihan hyvin, vaikka olivatkin nuoria kun saivat lapset. Ja täytyy sanoa että lapsenlapset ovat kyllä elämän ilo =) Tyttö nyt 5 1/2 vuotta ja poika 1v.

      • Sivusta seurannut...

        Ihmisillä on juoksuaikansa,jos alle kaksikymppisenä tehdään mukuloita jolloin muut vaan hurvittelevat,juoksuaika tulee sitten myöhemmin....Ja jos silloin ollaan parisuhteessa,niin ihme on jos kestää...


      • oksoksokk
        Sivusta seurannut... kirjoitti:

        Ihmisillä on juoksuaikansa,jos alle kaksikymppisenä tehdään mukuloita jolloin muut vaan hurvittelevat,juoksuaika tulee sitten myöhemmin....Ja jos silloin ollaan parisuhteessa,niin ihme on jos kestää...

        Kaikki kun eivät välttämättä koskaan kaipaa sitä juoksuaikaa.. omat vanhempani olivat alle kakskymppisiä kun perheen perustivat,edelleen yhdessä. Siskoni alkoi seurustella miehensä kanssa kun oli 14 vuotias ja kohta 20 vuotta taivalta yhdessä. Itse sain oman lapseni 19 vuotiaana ja saman miehen kanssa edelleen. Ei ole koskaan nuo juoksut kiinnostanut.


    • .................

      Näinpä, elatusvelvollinen on vain omista lapsistaan eikä tämä ole näiden lasten vika. Jos lapsia halutaan, niin niistä huolehditaan, myös taloudellisesti, itse. Jos 16-vuotias saa lapsen niin huolehtii itse lapsensa elatuksesta lapsen isän kanssa ja näiden teinejen vanhemmat vain omien lastensa elatuksesta. Helppoa ja yksinkertaista.

      Ja toinen: millä oikeudella kukaan haukkuu ketään luuseriksi? Jos ne rakkaat lapset löytää suhteen, jossa on onnellisia, niin ei tosiaan kuulu vanhemmille heidän välisensä asiat (ellei kyse ole väkivallasta tms, johon ulkopuolisen puututtava). Annetaan jokaisen elää omaa elämäänsä, jokainen mokailee eikä kukaan oo täydellinen. Kukaan ei myöskää voi määritellä millainen ihminen sit on täydellinen..vaan ei ainakaan sellainen, joka arvostelee muita.

      • ilman kumia

        jos rahaa alatte syytämään niin varmasti eivät koskaan pärjää omillaan .se on nähty. tottakai on hyvä jeesata vähän mutta ei mitään raha-automaattia ole muillakaan.


    • ajomiesxxxsdwe

      niin se vaan on tytöt ovat alta vastaavina varsinkin nuorina kun vanhemmat kaverit ajelee niitä koska heilta saa helposti, muistan itsekin nuoruudessani seukanneeni ajokorttiikäisenä 14 tytön kanssa ja kyyti oli tiukkaa ja luikasta, mutta osasin käyttää kortonkia joskin laitoin sen juuri ennen h hetkeä niin ei mennyt rikki, ei se olisi sellaista polkemista kestänytkään ehjänä. ja muutenkin seukkasin aina impien kanssa, tai ainakin meille mentäessä oli vielä koskematon ja aamulla pois lähtiessä oli otettu ns löysät pois.

      • paljaana sisään

        joo muistan mäkin ne ajat. oli se ihanaa ku oli riippumatonta tavaraa ja tosi liukasta. kun nuoli niin oli koko naama märkänä. oi niitä aikoja...aaah


      • wudyojouseiu

        Tuo aloittajahan just kertoi että kortonki oli rikkoontunut, mistä seurasi raskaus. Kuinkahan monta elätettävää on yhteiskunnalle sinunkin jäljiltäsi jäänyt?


      • paljaana sisään
        wudyojouseiu kirjoitti:

        Tuo aloittajahan just kertoi että kortonki oli rikkoontunut, mistä seurasi raskaus. Kuinkahan monta elätettävää on yhteiskunnalle sinunkin jäljiltäsi jäänyt?

        jos kortonkia on käytetty raskaudenestoon niin luulis sit sen petettyä aborttia ajattelevan tarkkaan. mulla on pari lasta ja hyvin on mennyt.kotona ne asuu. oli se nuoruus ihanaa. sul ei varmaan ollu?


    • tenHoNaaTTori

      Mitä sitä värkkää näitä lapsia maailmaan. Pallo on muutenkin ylikansoitettu ja kaikille ei riitä ruokaa etes hyvässä yhteiskunnassa. Ennenkun lyö kumia mulkulle niin kannattaa miettiä kaks kertaa omallakinkohdalla että jos se nyt pettäis niin.. iteppä oot saanu aikaseks lapsen joka tekee nyt lapsen kans. Ota isänä vastuu teoistasi ja ole lapsesi tukena. Ehkä sama ohgelma oli sinunkin vanhemmillasi.

    • 40+ äiti

      Pienten lasten äitinä en voi kuin taas surulla todeta kuinka suuri valta rahalle annetaan. Minulla on lapsia myös aiemmasta liitosta ja elatuksesta se isä ei ole nurissut, ymmärtänyt liikemiehenä kuinka kulujakin toiminnasta tulee, niin yrityksessä kuin perheessäkin. Vaikken miestä muuten kunnoitakaan, yrittää kuitenkin lasten parhaaksi maksaa hieman ylimääräistäkin vaatteiden, lomamatkojen jne. muodossa. Itselläni ei 5 lapsen hoitovapaalla olevana yh:na ole varaa mihinkään tuollaiseen luksukseen nyt.
      Miksikö olen yh taas, mies jonka kanssa pienet tein ja hän niiden elämään ja elatukseen lupasi osallistua oli juuri sellainen rahan itkijä. Ex-vaimoaan mollasi jatkuvasti kuinka ei lapsille anna mitään ja kaikki rahat menee siihen äitiin. Oikeudenmukaisena ihmisenä en voinut kuunnella hiljaa, vaan yritin oikaista ajatuksia todellisuuteen. Totesin hänelle että .. jos näin olisi että äitiin ne rahat menevät, olisihan se sitten välillisesti lastenkin etu jos äiti on tyytyväinen. Mies kuitenkaan kun ei mitään maksa, Kela se äidillekin ne itketyt elatusmaksut maksaa että miehellä jää rahat juottamaan muite vanhojapoikia ja kavereita. Mikään ei auttanut, tappaa olisi kaikki ihmiset pitänyt ja muitakin hälyttäviä merkkejä tuli, siksi nyt yksinhuoltajana.
      Ei se tytär tulevan perheen kanssa varmaan ainoastaan taloudellista tukea hae. Kyllä yhteiskunta tukee niin ettei kukaan asunnotta ja ruoatta pienen lapsen kanssa ole. Enemmänkin nuoret tarvitsevat varmaan tukea ja lastenhoitoapua, hieman sitä nykyään kuulutettua laatuaikaa, sitäkin voi viettää vaikka kävelemässä rannassa kahdestaan, ei siihenkään kalliita kylpylälomia tarvita.
      Antakaa sydäntä, hyväksyntää, käsiä älkääkä kolikoita.

    • kukunoor

      Kulta pieni! Kun tyttö saa lapsen, hänen tulee hakea apu muualta kuin sinun kukkarostasi. Sinä et voi etkä saa kokoikääsi kantaa vastuuta hänen teoistaan. Hän on itse nyt valintansa tehnyt, ole nyt sen verran "itsekäs2, että annat hänen oppia elämää. Tuleva lapsi on sinulle varmaan rakas, mutta tyttö on hänen äitinsä, holhoojansa ja vanhempansa, et sinä. Aloituksesi oli avoin, rehellinen. Toivon että ymmärrät tilanteen sinusta irrallaan olevana maailman menona. Ei sorsaemokaan iänkaiken kanna poikasiian selässään. Voi hyvin. Tue tyttöä, mutta älä ota taakkaa itsellesi!

    • nuorenaäidiksi

      Jaa, ei Suomessa kyllä köyhyyteen kuole. Lapsilisät, elatustuet ja kotihoidontuet, ja siihen vielä asumislisät. Asioista pitää ottaa selvää, ja opetella elämään ilman skoottereita, suuria puhelinlaskuja tai uuden uutuuksia vaatteita, levyjä, mp3:ia tai ipodeja.

      Itse tulin nuorena, 18-vuotiaana äidiksi ja samalla muutin omaan vuokrayksiöön. Hunsvotti-isä ei välittänyt vastasyntyneestä eikä vapaaehtoisesti antanut pennin hyrrää. Oma mokani, en käyttänyt ehkäisyä ja olin nuoruuden ruusunpunaisten silmälasien läpi katsoja! Mutta äkkiä kasvoin ja lapsi oli kaikki kaikessa, halusin olla hyvä äiti.

      Nautin täysin siemauksia tästä pienestä kääröstä jonka sain, ja hänen kasvaessa 2,5 vuotiaaksi opiskelin hoitoalalla jo toisen ammatin!

      Köyhiä oltiin, kirpparilta vaatteet eikä varaa ollut uusiin huonekaluihin kuin harvoin. Tupakkaa en polttanut enkä viinalla läträillyt, joten rahat riitti ruokaan ja vuokraan.

      Vanhemmat eivät pystyneet auttamaan ollenkaa rahallisesti. Nyt vasta myöhemmin olen ajatellut, miten onnekkaita ovat ne nuoret, joiden vanhemmat pystyvät antamaan vaikka 100 euroa avustaakseen nuorta. Sillä saa jo ruokaa kivan kasan! Ainakin jos lapsia on vain yksi:)

      ps. säästätte rahaa kierrättämällä, laatutavaraa vauvalle pienellä rahalla!

    • Äippä itsekkin...

      Äippä itsekkin....

      Minulla itselläni 14vuotias tyttö ja yritän parhaani mukaan ohjata häntä
      tulevaisuuteen.Koulu ennen kaikkea tärkein ja ystävät ja että äitiin
      tai isään voi luottaa vaikeissakin asioissa.toivonut tyttäreltäni hartaasti,että
      miettisi asioita tarkkaan eikä harrastaisi seksiä moneen vuoteen.mutta aina sitä
      kuitenkin pelkää koska sattuu vahinko,koska maailma on julma.Luotan kuitenkin
      tyttäreeni että tietää itse koska on valmis noihin seksileikkeihin on se kuitenkin
      aina minun lapseni,jos vaikka olisi sen verran järkevä että kun siihen ikään tulee
      niin olisi koulutus/ammatti,vakituinen työpaikka haluamassaan ammattissa ym.
      kunnossa,perustisi sitten perheen vaikka me emme koskaan oikein ole siihen
      valmiita.Lapsi tulee,menohalut kasvaa ja muut hoitavat se ei ole oikein
      vaan itse täytyy vastuu kantaa.tyttärelleni olen sanonut että saa kotona asua niin kauan kuin haluaa ja on valmis kylmään ja kovaan maailmaan,mutta
      sanonut myös sattui mitä tahansa tuen häntä loppuun asti,vaikka ei minulla
      raha kasva puussa,mutta olen hänet tähän maailmaan halunnut niin autan
      aina.tiedän senkin että hän on järkevä tyttö,mutta maailmasta ei koskaan tiedä kelle sattuu mitäkin,joten en ymmärrä äitiä joka heittää lapsensa
      ulos silloin kun äitiä eniten tarvitsee ja varsinkin äidin rakkaus on korvaamaton.

      • Pysytään asiassa

        Näähän on provoja kaikki nää kirjoitukset. Soini sai tämän vyöryn aikaan.Tekis mieli sanoa, että koko kirjoittelu tässä tapauksessa on ihan hanurista.Plompsis!


      • voi itku
        Pysytään asiassa kirjoitti:

        Näähän on provoja kaikki nää kirjoitukset. Soini sai tämän vyöryn aikaan.Tekis mieli sanoa, että koko kirjoittelu tässä tapauksessa on ihan hanurista.Plompsis!

        ja mitä soinilla tämän kanssa on tekemistä...

        tuskinpa hän sentään tähän on syyllinen


    • Mummi kahdesti

      Voin omasta kokemuksesta kertoa, että ensin järkytys ... tyttö 15w ja kertoo olevansa raskaana. Mutta kaikki mennyt hyvin. Tyttäreni jopa enemmän aikuistunut kuin oma äitinsä..hih... Ole onnellinen siitä lapsenlapsestasi, ei elämä pelkkää rahan kanssa leikkimistä ole. Saat paljon iloa lapsesta, tiedän sen kokemuksesta. Nyt olen kahden lapsen mummi, vaikka tyttäreni täyttää vasta huhtikuussa 18w. Enkä vaihtaisi yhtään hetkeä pois. Itsekin ole eronnut, joten tietysti rahat tiukilla, avustan tyttäreni perhettä niin paljon kuin mahdollista, ja nautin heidän ihanasta seurastaan, tasapainoisia ihmisiä verrattuna moneen aikuiseen.

      • PIENENÄ PAKSUKSI

        JEP KYLLÄ SOSSU MAKSAA


    • piij-a

      Kyllä herran jestas, moni nuori pärjää vaikka lapsi olisi tuloillaan/tullut, minullakin on nyt neljä alle 18-vuotiasta hyvää ystävää jotka ovat saaneet vauvat, ja hyvin pärjäävät, eikä kenenkään vanhemmat auta taloudellisesti, joten kyllä sitä rahaa muualtakin tulee, kun vanhemmilta :-) joten eiköhän se 16v pärjää ihan hyvin, vaikka ette taloudellisesti auta, tyttö osaa olla hyvin iloinen jo siitä jos autatte joskus esim: öisin että äitikin saa lepoa, niin sillä jo pötkitään pitkälle :)

      • vastarantalainen

        Mutta kun ne lapset pitäisi pystyä elättämään itse, eikä laskelmoida, että kyllä se yhteiskunta....


      • raha ei kaikkea ratk
        vastarantalainen kirjoitti:

        Mutta kun ne lapset pitäisi pystyä elättämään itse, eikä laskelmoida, että kyllä se yhteiskunta....

        eiköhän meidän jokaisen lasten elatukseen yhteiskunta jollakin tapaa ole osallistunut, en tiedä kuin yhden perheen joka ei ole ottanut esim. lapsilisiä.
        Toisaalta, jos ei nuorella ei ole ammattia ja työtä silloinhan säästetään päivähoidossa, jossa kustannukset lasta kohden ovat noin 1200 euroa kuukaudessa, siitä ei kuitenkaan keneltäkään täysimääräisesti veloiteta.
        Näitä esimerkkejä säästöistä löytyisi tahattomasti...
        Tärkeintä lienee kuitenkin se mitä tuolla jossain luin, tukea ja käsiä niitä ne nuoret tarvitsee, enemmän kuin niitä itkien annettavia kolikoita tai isompiakin rahoja.


    • 88mrs

      Ajattele myös näin.. Oma mieheni on tällaisen teiniraskauden tulos vanhempansa olivat 17-vuotiaita kun hän syntyi. Ovat edelleen yhdessä ja onnellisia ja vahingon ansiosta minä sain unelmieni aviomiehen xxxx

      • äiskyli

        =)
        Aloittaja täällä taas!

        tämä viesti sai minut superhymyilemään, sillä näin on myös minunkin mieheni kohdalla =)))

        Juu kyllä asiat suttaantuu ja kaikki toimeen tullaan,, tuli vain silloin niin toivoton olo rahan riittävyydestä kun sitä ei nytkään ole tilillä kuin ehkä lapsilisän verran.


    • Hei!

      Mikään maailmanloppu se ei ole, että 16 vuotias saa lapsen. Tietysti hän on vielä itsekin nuori ja se lisää varmaan ainakin henkistä taakkaa selviytyä. Mutta toisaalta hän saattaa olla oikein hyvä äitinä.

      Taloudellisesti hänen on varmaan mahdollista saada asumistukea, elatusapua, lapsilisää jne. Vaikka kaikki on kallista, ei sinun jä miehesi /siis hänen isänsä tarvitse kovin paljon enemmän antaa kuin, mikä nyt on elatusapu. Itse olen vaari ja autamme mummon kanssa aina välillä, ei meilläkään niin hyvin mene, että voisimme huolehtia kaikesta. Uskon, että pienikin apu auttaa ja paljon merkitsee jo se myönteinen suhtautuminen sinänsä. Se jo helpottaa nuoren äidin asemaa eikä tunnu, että koko maailma on vastaan. Ja tämä apu ei maksa mitään. Sitä paitsi vaarina ja mummona tai mummopuolena on ihan kiva nähdä vauvan kasvavan ja oppivan uusia asioita. Sinäkin varmaan pääset välillä antamaan lapselle omia oppejasi! Mutta se edellyttää suhtautumista positiivisesti koko asiaan.
      Iloista perhetapahtumaa!
      Terveisin Jaakko

      • äiskyli

        Kiitos vaari ja mummo! =)
        Aurinkoista kevättä teille myös!


      • vastarantalainen

        Niinpä, muut maksakoot!


    • Mummon poika1

      Tyttäreni oli 17- vuotias saadessaan ensimmäisen lapsensa. Oli vieraalla paikkakunnalla koulussa. Tutustui siellä lapsen isään. Kun vauva syntyi, olivat kaksi viikkoa meillä, opettelivat vauvan hoitoa. Itse on elättänyt ja hoitanut lapsensa. Vauva oli helppohoitoinen, nukkui pitkiä päiväunia. Imetyskin onnistui melkein vuoden ikäiseksi. Koulunkäynnissä tuli vuoden tauko, mutta sitten lapsi pääsi koulun omaan päiväkotiin. Tytär kävi koulunsa loppuun.Nyt tuo lapsi on jo kaksikymmentäyksi vuotta.

    • =)<1<2<3<4<5<6<7<8<9

      Hah, Nah!
      Mistä aiheesta kirjoitattekaan!
      Potaschkaaaaaa!

    • panu2.toivonen

      Uusi elämä alkanut.
      Nuoruus on huuman aikaa. Kun sitten tuloksena on raskaus, niin siinä sitä ollaan. Platoninen rakkaus on kevyttä ja jälkioireita ei synny, mutta media toitottaa seksismiä. Niinpä herkät ihmiset joutuvat kiusaukseen ja kun tunteet saavat vallan, ollaan vastuusta luopumassa.

      Jokainen varmaan osaa ajatella mihin on ryhtymässä, kun pelkkä hymyily ei riitä tai ystävällinen sana, vaan kyse on tositoimesta. Teiniraskaus näyttää olevan jonkinlainen alttius joillekin. Lääketieteellinen raskaudenkeskeytys on vaihtoehto, mutta teini-ikäinen osaa jo päätellä, millainen on hänen käsityksensä äitiydestä.

      Markkinamaailma luo erotiikan painotusta. Millä tavoin sitä voitaisiin rajoittaa, jotta vaikutus sen kautta voidaan rajoittaa?

    • sepexxx

      pankaa perseeseen emäntiinne ni ei tule lapsia

      • toinen insinööri

        eikös silloin tule insinöörejä ? ja mihin niitä tarvitaan kun teollisuus ajetaan suomessa alas kaikkien persuajatusten avulla


    • e-pilleri

      Näkemykseni olisi tämä jos et tahdo tyttösi tulevan paksuksi olisiko hyvä opastaa hänet e-pillereihin? (tietenki myöhästä siinä kohin jos on jo lapsi tulossa)
      Vaikka kumi pettäis niin ei ainakaan tulisi raskaaksi taudeiltahan se ei suojaa :(.
      Noh, jokainen tekee valintansa ja eihän siinä muuta voi toivoa kuin, että kaikki menisi niin lapsen kuin vanhemmankin kannalta hyvin.

      • rakkaat lapset

        meillä yksi pillerityttö ja yksi rengaspoika.. ei ne ole 100% varmoja edes oikein käytettynä


    • nykyään 2v, 3v ja 7v

      en ihan noin sanoisi. meillä oli käytössä pillerit 4 vuotta joita söin säännöllisesti ja aina tiettyyn aikaan. kuitenkin perheeseen syntyi pienityttö kaikesta huolimatta.

    • eikait ole joutunut

      maahanmuuttajamiesten leikkikaluksi tämä tytär ?

      • äiskyli

        Ei ole. Ihan kotimainen pellavapäinen nuorimies. Mukavakin.


    • Haloo Pahvit

      Herätkee!
      Onko noin vaikea muistaa mitä on olla nuori?
      Eikö pienessä mielessä käynyt kaikessa täydellisyydessään ja rahankiilto silmissä jutella tytön kanssa esimerkiksi e-pillereistä? Tyttö on vasta 16, ja tarvitsee nyt enemmänkin tukea vanhemmiltaan, kuin "äitipuolen" itsekästä valittelua ja riepottelua täällä! Minusta on kamalaa lukea chatista, mitenkä äitipuoli valittaa miehensä lapsen elatusmaksusta, olen itsekin kasvanut uusioperheessä. Ja äitipuoli ei todellakaan ole äiti, hän saa opastaa ja ohjata, mutta mitä tulee vanhemman tehtäviin kuten poikaystävät ja taloudellinen tukeminen jne, ne kuuluvat lasten ja biologisten vanhempien setvittäviksi. Vaikka ne toki vaikuttavat asioihin uusioperheen sisällä.

      Raha ei kasva puussa, eikä elatusvelvollisuutenne koske hänen tulevaa lastaan.
      Mutta vanhempien tehtävä on opastaa, rakastaa ja ohjata (liitännäis lapsia ja omiaan) maailman tuulissa ja tuiskuissa. Etsikää ja suunnitelkaa yhdessä tytön kanssa, mitenkä/ mistä hän saa apua taloudellisesti ja henkisesti, kuinka asumisen voi järjestää. Jutelkaa ja keskustelkaa mitä on edessä. Antakaa henkisiä eväitä, sillä raha ei tuo onnea ja katoaa sen sileän tien; Tuki ja auttavat kädet auttavat huomattavasti, osa opeista tarttuu päähänkin!

    • hrehrhreh

      Pillereitä,seksiä,viinaa,huumeita,sossu,yh-äitejä,elatusmaksut,kela,alaikäinen, hohhoijaa hyvällä malilla tää nuorison toimet. Mehän näiden teinilasten vauvan ruat maksetaan veroeuroina ihme jos suomella on valtion velkaa miljardi tolkulla kun näin tyhmiä kansalaisia täällä palloilee.

    • apua teineille

      Mun mielestä teiniäidin raskauden isoin huoli ei todellakaan ole raha, vaan se, että miten noin nuori LAPSI kykenee kasvattamaan lasta. Usein tuollainen 15-16 -vuotias on itsekin vielä kypsymätön, itsekäs ja monin tavoin vasta kasvamassa lapsuudesta aikuisuuteen. Fakta on se, että teiniäidit tarvitsevat paljon yhteiskunnan tukea ei vain rahallisesti, vaan myös tukea kasvatukseen.

      Tietenkin näissä asioissa on yksilökohtaisia eroja, mutta usein on kuitenkin niin, että ne, jotka unohtavat ehkäisyn ja koheltavat kännipäissään harjoittaen lihallisia nautintoja ovat juuri niitä, jotka eivät ole niitä laatikon terävimpiä veitsiä. Tiedän, että jotkut teinit saattavat jopa ajatella, että lapsen saaminen nuorena tarkoittaa lapsilisää ja yhteiskunnan tukea eikä tarvitse mennä opiskelemaan, kun ei yhtään tiedä, että mitä haluaisi tehdä aikuisena. Sillä asenteella lapsen saaminen on järkyttävä shokki, kun tajuaa, että ei pystykään hoitamaan lasta.

      Alle 20-v ikäisen äidin kanssa olisi ihan mahtavaa, jos isovanhemmat kykenevät antamaan tukea lapselleen ja lapsenlapselleen. Usein nimittäin tuore äiti joutuu aikamoiseen vastuuseen ja hän selviää jotenkuten, koska on pakko. Sen sijaan saman ikäluokan miehet hyvin harvoin pystyvät ottamaan vastuuta, koska pojat kypsyvät niin paljon hitaammin. Siksi on helppoa suunnitella yhdessäpysymistä ENNEN kuin lapsi on syntynyt. Kun vauva itkee, rahasta on pulaa ja vaimo valittaa väsymystään, niin moni teinipoika karkaa siitä tilanteesta (moni aikuinen mieskin pakenee vastuutaan samassa tilanteessa....).

      Koulussa pitäisi enemmän puhua seksuaalisuudesta, ehkäisystä ja myös teiniäitiydestä. Pitäisi sanoa, että äitiys on yleensä upea asia, mutta ensiksi kannattaa hoitaa pois opiskelut ja kun elämäntilanne jne on kunnossa, niin sitten on aika miettiä lapsia. Liian moni käyttää nykyään esim. aborttia ehkäisykeinona.

    • Vanessssa89

      onneks en ite ollu niin tyhmä, että oisin pitäny lapsen ollessani 16 vee :D siit on 7 vuotta aikaa ja elämä mallillaan ja opinnot lopuillaa, mahtava poikaystävä ja elämä muutenkin hymyilee. Olisin paljosta jäänyt paitsi, jos oisin pitäny sillon lapsen. elämä olis tod.näkösesti yh köyhä sossu paska elämää, mutta nyt, ai että. voi vaan matkustella poikaystäväni kanssa, opiskelut juuri opiskeltu ja rahaa tulee :) olisin todennäkösesti masentunu yh äiti ja elämänsä pilannu jos oisin tolle lapsitielle lähteny. onneks jokainen meistä voi tehdä ne oikeat valinnat ja ite tunnen helpotuksen huokausta, kun tää elämäntilanne mikä nyt on, ei onnellisempi voisi olla. En edes ole mikään erityisen lapsirakas, joten ei kiinnosta edes lapsi aihe.

      Toi on NIIN totta, että teiniäidit on just niitä tulevia Köyhiä yksinhuoltajia, jotka ei viitsi opiskella eikä rehevää persettä sohvalta nostaa. paska haisee koko kämpässä ku ollaan niin laiskoja ja penskat rääkyy ja äiti taistelee omaa psyykettään vastaan onnettomana marisemassa lisää valtiolta rahaa ku perhana ei talous/ kantti riittänytkään lapsen elättämiseen. ei kiitos tollasta elämää. Itse hankin lapsia vasta kolmikymppisenä ja elän ihan rauhassa nuoruuttani matkustellen, nauttien elämästä ihanien kumppanien kanssa monta lemmikkiä rinnalla, heistä ei onneksi samanlaista vastuuta ole ku pikkuvauvoista ja kaiketi paljo sulosempia ja viattomampiakin ku rääkyvät kakarat.tällähetkellä ajatusmaailmani on tämä ja mulla on siihen oikeus, mutta tottakai joskus halutaan perhe se on selvää mutta sitten kun siihen on kypsä, niin ajatusmaailma ja suhtautuminen on eri. ja oma lapsi on aina oma lapsi, ei ole epäilystä etteikö siihen sitten joskus rakastuisi kypsänä ja nuoruuden hurvittelut eläneenä aikuisena, joilla on hyvä taloudellinen tilanne ja lapset saa harrastaa ja elää onnellisena onnellisten vanhempien kanssa. :)

    • roskapostirobotti121

      roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,obotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostiroboroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,tti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,rroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobottroskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,roskapostirobotti,oskapostirobotti,

    • Palleroinen3

      Onko ehkäisypillerit tuttujuttu nykyajan Suomessa? Luulisin että Suomessa vähintään viisikymmentävuotta on jokainen tiennyt mistä lapset tulevat! Haikara jutut eivät ole nykypäivää!
      Ei ole varsinaisia vahinkoraskauksia olemassakaan! Mitenkäs syntyvän lapsen isä tiedostaa tämänkin seikan? Vastuu on myös hänen!
      Kaksin aina kaunihimpi!

    • älä puutu toisten as

      Mitä se sulle kuuluu? Lapsen äiti ja isä ovat onnellisa kun saavat olla mummi ja vaari. Sie oot vaan kateellinen ja katkera, kun et saa sukuun vuavaa.....hahaaaaaaa

    • äiskyli

      joo tosiaan joo. hohhoijaa!

    • töitälöytyy

      Sulla mitään hulta oo... huli on vaan miehen rahoista... heh... kuten itse mainitsitkin... mene töihin ettei tarvi toisten rahoilla elää.

    • Äiti nyt ja aina.

      Tytär ei ole sinun tyttäresi; hänen omat vanhempansa auttavat häntä taloudellisesti, sinun tehtäväsi se ei ole. Noin nuori tyttö on hyvin kypsän ja fiksun tuntuinen, kun tahtoo pitää lapsen vaikeuksista huolimatta. Sinun rahatilanteesi ei muutu puolison elatusvelvollisuuden päättyessä; kai sinä hoidat omat menosi ja miehesi omansa. Ei isä lakkaa auttamasta lastaan taloudellisesti, vaikka lapsi täyttää 18 vuotta, kyllä elatusvelvollisuus isän ja äidin mielestä tarkoittaa sitä, että autetaan lasta oman elämän alkuun niin kauan, kunnes hän pystyy tulemaan toimeen omillaan. Lapsella on oikeus olla varma, että isä ja äiti tukevat häntä aina niin paljon, kuin kykenevät, myös silloin kun lapsella on vastoinkäymisiä -ja varsinkin silloin.

    • Tämmöinen tilanne on kyllä aina vaikea.

      Tapani ajatella kuitenkin on, että selvitellään elävät ennen tulevia ja menneitä. itse sain lapsen kun olin 19 vuotias, aivan liian nuori ja aivan liian sekaisin.

      Aika sen vain näyttää, mitä lapsesta lopulta tulee, ja että pystyykö hän olemaan onnellinen vähintäänkin epätäydellisen vanhemman kasvattamana.

      Itse en koko asiaa ajatellut, olin niin vässykkä, että päätin äidin päättää, parisen vuotta sitten mietin, ja aika kylmästikin, että ehkä olisi ollut kaikille parasta lopettaa raskaus ennen kuiun lapsesta kehittyy mitään, koska lapsi on lisäksi lisännyt ongelmallisuutta elämässäni. Ja juuri ennen kun lapsi oli syntynyt sain hetken järjen puuskan ja ehdotin adoptiota. Se ei äidille käynyt päinsä,, hän oli aina suunnitellut yksinhuoltajuutta eikä ollut siitä millään luopumassa.

      Lapsen saanti voi tuhota koko elämän, siinä mielessä, ettei äiti ehdi kokemaan muiden ihmisten tavoin asioita yhtään, ja se voi aiheuttaa yksinäisyyttä ja suuria ongelmia lapselle kuin äidillekin, ja äitikin on vasta niin lapsi..

      Ehdottaisin, että jotenkin saat asian hoidettua niin, että tiedät kaikkien nyt olemassa olevien ihmisten pärjäävän hyvin, se vauva ei ole vielä vauva ollenkaan, ja joka kuukausi naisessa tapahtuu jonkin sortin "keskenmeno", sekä vielä lisäksi, joka kerta kun ihminen kieltäytyy seksistä tai käyttää mahdollisesti ehkäisyä sanoo hän ei mahdolliselle vauvalle.

      "Mitä jos, nyt en saa ikinä tietää mitä vauvasta olisi tullut."

      Ei sitä tiedä muutenkaan mitä siitä olisi tullut, mutta itse haluaisin vain parasta lapselleni, eikä raskauden jälkeen ehkäisy ole kovinkaan eroavainen sitä ennen tapahtuvaan ehkäisyyn, näin kylmän loogisesti. Vieläkään en tiedä olenko tyytyväinen lapseni olemassa oloon hänen itsensä takia, koska hänell on kovat ajat edessä, harvinaisen kovat ajat tietyistä syistä. Olisi ehkä ollut parempi, ja valitettavasti, että olisin odottanut parempaa naista ja parempaa aikaa, ihan kaikkien kannalta.

      Ja tämä on vain minun mielipiteeni, mutta ota vakavasti mahdollisuus saada kovin epäonnistunut tilanne aikaiseksi ottamalla tämä lapsi, ja puhu asioista tunteja tämän tytön kanssa, niin kauan että kaikki pienetkin asiat on selvitetty, ja yritä saada hänet tunteidensa lisäksi ajattelemaan myös järkevästi, joka joskus on valitettavasti pakko tehdä.

      Onnea teille.. Vaikea tilanne, eikä kukaan oikein voi antaa mitään oikeaa ratkaisua.

      • ....................

        Muistuttaisin kuitenkin! Se on helppo vierestä käskeä tekemään abortin kun ei itse tarvitse olla siinä toimenpiteessä mukana. Siinä on mahdollista nähdä kuollut sikiö ja se voi olla hyvin traumaattinen kokemus. Abortti ei ole mikään helppo vaihtoehto vaan siitä seuraava suru voi pysyä abortin tehneen naisen mukana läpi koko elämän. Koskaan ei tule painostaa ja manipuloida naista aborttiin vastoin tämän tahtoa. Tuossa tilanteessa on sivullisten helppo olla ns. "järkeviä" ja suositella aborttia kun sitä ei heidän itsensä tarvitse käydä läpi.


      • .................... kirjoitti:

        Muistuttaisin kuitenkin! Se on helppo vierestä käskeä tekemään abortin kun ei itse tarvitse olla siinä toimenpiteessä mukana. Siinä on mahdollista nähdä kuollut sikiö ja se voi olla hyvin traumaattinen kokemus. Abortti ei ole mikään helppo vaihtoehto vaan siitä seuraava suru voi pysyä abortin tehneen naisen mukana läpi koko elämän. Koskaan ei tule painostaa ja manipuloida naista aborttiin vastoin tämän tahtoa. Tuossa tilanteessa on sivullisten helppo olla ns. "järkeviä" ja suositella aborttia kun sitä ei heidän itsensä tarvitse käydä läpi.

        Niin se on, abortti ei ole yksi pelkän järjen asia.

        Täytyy punnita mahdollisten vahvojen tunteiden välillä. Vaikeimpia asioita ihmisen elämässä varmaankin.

        Toivottavasti sellainen ratkaisu löytyy, jota voi katsoa jälkeen päin edes lohdullisesti siitä, että teki oikean ratkaisun. Se taitaa vain aikamoista arpapeliä olla..


    • elämä on arvokas.

      se on sellasta nykyään, kun liian nuorena aloitetaan seksielämä. riski on aina olemassa. missään tapauksessa sinä et ole se elättäjä, ainoastaa tukena voit olla... yhteiskunta huolehtii kyllä. sossuun vaan ja onnea joka tapauksessa. lapsihan on silti lahja. toivottavasti avioituvat...siunausta.

      • ei perhana

        sossun akat ainakin sanoivat mun tyttären olleen alaikäinen kun täyttää 16 v
        kun oli kyseessä poikakaverin liiallinen ahdistelu ja et tyttö ei muuta teekkään kuin on pojan kans muut jää kotona tekemättä,sekä jo muuttamassa toiseen paikkakuntaan,poika mukana ,eivät asu yhdessä,ei tosiaan .
        olen koko seurustelua vastaan kun on maahanmuuttajan kanssa siis ,poika)
        olen pelännyt samaa et kohta tyttö raskaana kun aina siellä poijaan luona kuppaa.mut jos niin käy tässä iässä se sit loppuu saman tien koko touhu.
        eikös lapsilisää 17 makseta ?vai olenko väärässä,eikös se silloin vielä lasp ole..
        laista en tiedä!!


    • joopatijooo

      Vittu siinä mikään kortonki pettänyt, vaan ne teki penikan, koska on buumi päällä, tajuatko?
      - Kortongin pettäminen on tekosyy sille, että saadaan nyt sitä kakaraa hoitaa kotona ja ei tarvi mm. opiskella tai tehdä työtä. Jotain statustakin sillä koitetaan saada ja saada se teinirakkaus kestämään -mutta erio tulee, se on varma!
      Tää on tätä nykyaikaa ja kiitos Matti Vanhasen ja kepulaisen sun muiden: "Lapsentekotalkoiden".

      Otan osaa suruusi!

    • :)

      Minun äiti sai minut nuorena ja on ollut todella hieno äiti, yksin huolsi minua pitkään. Raha ei ikinä ole ollut ongelma. Kyllä aina on ollut kaikki tarvittava eli vaatteet,ruoka,lelut ja rakkaus. Itse olin 3 lapsen kanssa yksin ja pärjäsin ja koulutinkin itseni.Elatusmaksutkin olivat minimit ja silti pärjättiin,oli auto ja netti ja ruuat ja vaatteet ja lelut ja tietenkin äidin rakkaus. Lomillakin käytiin, se on ihan kiinni siitä, että miten raha-asiansa hoitaa. ei ole pakko ostaa kalliimpia rattaita, vaatteita kun halvemmatkin on ihan yhtä hyvät. Tukea löytyy nuorille vanhemmille. Nyt minulla on uusioperhe. Miehellä 3 lasta enkä ikinä olisi katkera elatusmaksuista, tottakai ne kuuluu lapsille ja kyllä se isi voi auttaa lapsiaan 18-vuoden jälkeenkin. En tiiä mikä on ap:n rahatilanteen laita, meillä miehellä on velkaa niin rutosti ettei sitä elämän aikana lyhennetä, velkasaneeraukseen odottaa..mutta silti me pärjätään, molemmat ollaan työssä ja miehen palkasta suurin osa menee ulosottoon, mutta silti on ruokaa,vaatteita ja molemmilla autot.

      Se mitä tulee 16-vuotiaaseen äitinä niin riippuu siitä tytön kypsyydestä ja vanhemmuus kasvattaa. Tukea on hyvä olla, mutta kerkee ne koulut käydä sitten kun lapsi on isompi, niin munkin äitee kävi. Tsemppiä sinne. Niin ja eihän ne minimielarit oo ku vajaa 150 euroa, mihinkä rahahuoleen sellainen summa toisi helpostusta?

    • teenmam

      Hei! Minä olin 15-vuotias kun sain lapseni. Sain vanhempieni tuen siihen ja onneksi sainkin koska mietin tuolloin aika kauheita ratkaisuja päässäni. Tukekaa vaikka se tuntuukin kauhealta ajatukselta. Lapsihan olin tuolloin mutta se kasvatti kovasti kun lapsi syntyi tähän maailmaan. Tällä hetkellä asiat ovat mainiosti ja meillä menee hyvin sekä taloudellisesti että muutenkin. Olemme edelleen yhtenäinen perhe ja aiomme olla jatkossakin. Myrskyjä ja tuulia on ollut mutta kaikista on selvitty. Tukekaa hyvät vanhemmat näitä tapauksia älkää kääntäkö selkäänne mutta muistakaa samalla kertoa että vauvan synnyttyä on liikut kiinni ja kestettävä kaikki sen tuomat muutokset. Puhukaa asioista älkää jauhako ja kauhistelko täällä selän takana.

      • Tarinaniskijä

        Mitenkä tämä nuori tulee pärjäämään. Ois kavereiden kans mukavaa menoa, mutta ei, pitää jäädä kotiin vaihtaan vaippoja. Ei voi muuta sanoa, että sääliks käy nuorta poikaa.


    • kikiki

      Itse käytin 4 vuotta pelkkää kumia ehkäisynä poikaystävän (joka sittemmin avomies). Pillerit eivät sopineet mulle, koska aiheuttivat haluttomuutta. Kertaakaan ei mennyt kumi rikki. Kun jätettiin kondomi pois tarkoituksella, niin tulin heti raskaaksi.

      Oon eronnut myöhemmin, mutta nykyään käytän ehkäisynä kierukkaa kondomia. Tällä tavoin en tule raskaaksi enkä saa tauteja. Kannattaa miettiä ehkäisyasiat kuntoon, niin ei tule ikäviä yllätyksiä. Nuoret tytöt tulevat helposti raskaaksi, joten kannattaa tarkkaan miettiä ehkäisy etukäteen kuntoon.

    • yks monista

      Ihanaa. Juuri nuorena lapset pitää tehdä. Onnea tulevalle mummolle.

    • Aikansa kutakin.

      Meillä puntataan pian viiskymppistä teiniraskautta rahallisesti edelleen niin että kannattaa miettiä toisenkin kerran miten paljon avustaa kylmällä käteisellä. Kannustimet omaan pärjäämiseen on jaettava jo nyt tai saatte siirtää tilinne suoraan teiniodottajalle lopun elämäänne.

    • ÄLÄ HUOLI

      kyllä se paikkansa hakee vaikket niin hemmetisti huolehtiskaan. Toisella puolen kuolee kymmeniätuhansia tsunamin alle ja loput saavat ydinvoiman varjopuolta lopuksi ikkänsä, sinä kannat murhetta uuden ihmisen ja äitinsä elämästä.
      Mieti ennen miten voit tukea ja lopeta tuo jeesustelu. Ihmisiä on syntynyt niin kauan kuin on yhdytty eikä se taivastelu tulevan edessä ole kenenkään taivalta auttanut.

    • 2 + 9

      Me saimme mieheni kanssa 16 vuotiaina ensinmäisen lapsemme eikä kyllä kaduta yhtään.Tällä hetkellä olemme ylpeitä ekaluokkalaisen vanhempia ja työ sekä talous asiat ovat hyvässä kunnossa vaikka silloin ei ollut mutta iso kiitos kuuluu ihanille vanhemmille jotka ovat tukeneet ja auttaneet koko ajan meitä

    • mk

      Sanot asiallisesti tytöllesi että jos halat lapsen pitää niin silloin pitää hommata omat asunnot ja rahat millä elää niin ajatus voi muuttua äläkä missään tapauksessa rupea elättämään lastasi ja lastenlasta koska muuten eivät opi vastuullisuutta.

    • ritva111

      Olkaa nyt hankkimatta niitä lapsia liian nuorena. Nuori ei ole vielä kehittynyt senkään vertaa, että voisi huolehtia kunnolla lapsesta.
      Ekana elämä kuntoon ja uomiinsa eli asunto, koulutus, työ, naimisiin ja sitten vasta lapsia jos tahtoo. Eihän nuoret (alle 18-vuotiaat) voi vielä käsittää tätä elämän järjestystä vaan hankkivat vahingossa/tahallaan lapsia. Tulevan lapsen kannalta on parempi, että oma elämä on kunnossa kuin myös kumppanin elämä.
      Mitä näitä nuoria oikein vaivaa tänä päivänä??? Vähän enemmän vastuullisuutta ja maalais järkeä elämään.
      En ole ikinä halunnut lapsia, koska se ei ole minun juttu. Lapset ovat kivoja kunhan eivät ole omia.
      Onnea vaan elämälle jos hankkii nuorena lapsen.
      PS. Aborttikin on vaihtoehto.

    • 4387568

      ja meillä 11v seurustelee 68 v. kanssa, ja sit...oho,, se tuli raskaaks, kuis siinä ny niin?
      Sua vaan ei kiinnostanu soittaa poliisille lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä silloin kuin olisi pitänyt, ja saada 18 v telkien taakse lapsenraiskauksesta. Tuo ei ole normaalia että 18 ja 15 sekstaa. Mitä oikein ajattelitte. No, nyt saitte uuden suun ruokittavaksi. Ehkäpä opitte tästä jotain? Kenties pikkusiskot laitetaan e-pillereille, sit kun ne aloittaa seurustelemaan 33 v. pedofiilin kanssa.

      • Humma.

        438....mitä hourailua tuo on..kaikenlaisia höppänöitä täällä kirjoittelee aikansa kuluksi, ei kai vaan työaikana. Enää - sanassa ei ole tuota "ännää" perässä muuten..se opetetaan koulun ensimmäisillä luokilla.


    • ---

      Silloin kun teinistä tulee äiti itse, elatusavut katkeaa siihen, joten ole huoleti. Ei teidän rahoja yhteiskunta enään tarvitse.

    • Jytäjumppaa

      Kaikenlaisia harrastuksia nuorilla on.

    • mummoksiko jo

      Eipä ole mikään ihannetilanne tosiaan. Nuorille kyllä koulussa kerrotaan niinsanotusta "seuraavan päivän pilleristä". Varmasti juuri näissä kumin rikkoutumistilanteissa olisi tarpeellinen varmistus.Mutta kun on itsekin vielä melkein lapsi, niin on varmaan asenne "ettei mulle mitään satu, ne on ne muut"...En tiedä kuinka kypsä se teidän nuori on, mutta nyt hän kuitenkin tarvii tukea, eikä moitteita...sattunu mikä sattunu. -nuoruus jää elämättä. Ja kokemuksesta tiedän, että se vaihe tulee, kun täytyy mennä...

    • evelin25

      Olen tällä hetkellä 25- vuotias ja molemmat siskoni ovat saaneet lapsen 17 -vuotiaana. Näin jälkeenpäin ajateltuna kaikille paras vaihtoehto olisi tuolloin tehdä abortti, vaikka se nyt sanottuna kuulostaakin hurjalta. He olivat molemmat, niinkuin kaikki tuossa iässä olevat, hyvin itsekkäässä vaiheessa. Molempien suhde isään katkesi jo raskauden aikana tai heti vauvan synnyttyä eikä mies nuoren ikänsä takia ota sille kuuluvaa vastuuta. Toinen siskoistani jopa yritti itsemurhaa raskauden loppuvaiheessa. Siskoni on myös itse tiedostanut että oli aivan liian nuori hankkimaan tuolloin lapsen.

      Toisen isomman siskoni tilanne on tänä päivänä vielä pahempi, hän kärsii masennuksesta ja alkoholismista, ja tällä hetkellä sosiaaliviranomaiset ovat tiiviisti mukana perhe-elämässä. Lapsiin kohdistuvan henkisen kärsimyksen lisäksi heillä on myös suuret taloudelliset ongelmat. Toisella siskollani on ulosotossa lähes kymppitonni. Meidän äitimme on vähistä rahoistaan aina auttanut ruokaostoksissa sun muissa lapsiin liittyvissä hankinnoissa. Kummallakaan siskoistani ei ole työpaikkaa ja toiselta puuttuu kokonaan koulutus.

      Mietin vain minkälainen elämä heitä olisi odottanut jos olisivat tehneet abortin?

    • ajuhsjhd

      miksi te pelkäätte niin paljon lapsenlapsia?
      ei ne teidän lapsia ole.

      jos haluatte että lapsenne hommaakoulutuksen, työn, asunnon ja menee naimisiin
      sitten vasta lapsia. niin ne on jotai 30-40 vuotiaita sitten
      ja te ite ootte si jotai 60-80 vuotiaita.
      osa jo haudattu ja unohdettu.
      on siin lapsilla sitten kivaa kun äiti on 40 eikä jaksa enää leikkiä ja mummoo ei oo koskaan nähnykkää.

    • jaärkyttävää!

      Onko sulla lupa juoruta tosten perheen asioita?
      Miksi se sinua kiusaa? Rahan takiako? Mene töihin ja ota vaikka toinen työ jos et pärjää.
      Minusta olisi kauheeta jos joku vieras ihminen alkaisi minun lapsistani juoruta täällä.

    • Minne joutuvat omat

      Maahanmuutajilla olisi tässäkin tapauksessa sosiaalitoimisto auttamassa yllinkyllin, asunto, tuet ja jatkuva sos.työntekijän apua. Mutta kun on kyseessä suomalainen, hän jää oman avun varaan.
      Tämähän on laillistettu totuus asaista.
      Lopultakin omien nuorien asioita pitäisi hoitaa eikä ottaa muita hoidettavaksi. Ei tämän maan asiat parane siitä, että ollaan vieraskoreita....

    • Isäksi nuorena

      No jos lapsi on tulossa, niin eiköhän ole aika ryhtyä miettimään tulevan lapsen elämän alkua, eikä sitä kuka kustantaa. Käsittääkseni tulevalla lapsella on myös isä. Eikö nykyään osata kantaa teoista vastuuta, vastuussa tulevasta lapsesta ovat nuori äiti ja nuori isä, jotka tarvitsevat ohjausta elämän alussa niin kyllä se siitä elämä ohjaa itse itseään.

      Olen itse mennyt nuorana naimisiin olin itse 19 ja vaimo 17 kun saimme esikoisemme sen jälkeen kaksi muuta lasta. Meidän molempien vanhemmat kuten isovanhemmat olivat jo siirtyneet rajan taakse, joten ei rahallista eikä muutakaan tukea sieltäpuolelta. Nyt on vaimon kanssa oltu 36 vuotta naimisissa ja on jo lapsen lapsiakin. Että kyllä sitä pärjää mutta elämä on elettävä lapsen ehdoilla. Isovanhemmat hoitakaa lapsenlastanne silloin tällöin ja kannustakaa lapsianne kuitenkin normaaliin elämiseen ja opiskeluun.

      Opiskelu onnistuu myös lapsen kanssa, kokemusta on. Lapsi ei ole este mihinkään jos tahtoa läytyy ja kyllähän sitä löytyy kun sellainen on jo hankittu.

    • rfh

      Tällaiseen tilanteeseen pitäisi valmistautua lapsen kasvaessa. Sinun on oltava tytärpuolen tukena ja autettava hänen vanhempnsa kanssa lapsen kannsa selviämisessä kunnes hän kykenee vastaamaan lapsesta itse.

    • vinks vonks

      Tämä on vaan minun mielipiteeni, mutta minusta tässä pitäisi erotella nyt järki ja tunteet toisistaan. (kumpa se olisikin helppoa)

      Tunteet tietty sanoo että nuorta pitäisi auttaa kaikin keinoin, myös rahallisesti. Ja järki sanoisi ainakin minulle että kukin tulkoot toimeen omillaan. Kylmää mutta totta.

      Meistä varmaan jokainen haluaisi auttaa lapsia ja lapsenlapsia kaikin mahdollisin keinoin, mutta jos siihen ei pysty niin ei pysty.

      Ja miksipä nuoret ei pärjäisi omillaan??? Varmaan kuitenkin suurin apu on tarjota nuorille joskus kahdenkeskistä aikaa.

      Ja sinulle "ritva 111" Tiedän monta nuorena äidiksi tulleita jotka ovat pärjänneet hienosti elämässä ja kaikki kunnia heille :)

    • Tyttö__1992

      Täällä sitä vaan suunnilleen haukutaan nuorten tyttöjen/naisten päätöksiä. Itse aloin seurustella 16 vuotiaana itseäni viisi vuotta vanhemman miehen kanssa ja kokemuksesta voin sanoa, että se kannatti. Kummankaan vanhemmat eivät olleet suhdettamme vastaan ja hyvä niin. Se että ikäero on suhteellisen suuri, ei ole mikään este yhteiselämälle. Nyt muutama vuosi seurusteltu ja vuosi oltu kihloissa ja hyvin menee. Itse olen valmistumassa ylioppilaaksi ja mieheni työskentelee. Lapsia ei olla sen pahemmin suunniteltu mutta jos tulee niin on tullakseen. Kyllä niistä itse selvitään ja tarvittaessa vanhemmat auttavat.

      Itse en tajua tätä nykyajan suhtautumista nuoriin pariskuntiin, joille ensimmäinen lapsi on tulossa. Jos he itse ovat valmiita ottamaan vastuun ja pärjäävät omien vanhempien pienellä avustuksella niin mikäs siinä. Pitää kyllä myöntää, että itsekään en ymmärrä nuoria naisia/tyttöjä, jotka eivät ole varmoja seurustelustaan saati sitten itsestään. Silloin olisi paras pitää huoli ehkäisystä ennen kuin on liian myöhäistä.

      Mutta joka tapauksessa suhdetta vanhempaan mieheen ei pitäisi arvostella, mikäli siihen ei oikeasti ole syytä.

    • Suvaitsevaisuutta

      Hyvä aloittaja, näyttää nyt olevan sinulla tilanne niin, että raha on tärkeämpää, kuin lasten hyvinvointi. Kukaan meistä ei ole täydellisiä, ei edes lapsemme. Itse me ne kasvatamme ja ohjeet elämän tielle annamme. Tietysti vahinkoja sattuu ja niiden kautta myös opitaan. Minusta sinun pitäisi nyt keskittyä ratkaisemaan tilanne järkevästi ja jo 16-vuotias on kypsy puhumaan ja osaa puhua ja keskustella asioista rauhallisesti jos siihen annetaan vain mahdollisuus. Syyttely ei auta ketään ja jos syytettyä haetaan, niin pitää katsoa myös itseä peiliin. Voihan lapsi myös syyllistää miehesi, kun on jättänyt lapsen ja ottanut uuden vaimokkeen itselleen eli jossitteluja ja syitä aina löytyy. Ramoin asioiden on aina tapana ratketa ja kun vanha asia saadaan alta pois, niin uusi jo kolkuttelee oven takana. Tämä on elämää, ja taatusti tytär ei ole ainut maailmassa, jolle vahinko on sattunut, kuule näitä on myös esim. huumeäideissä. Ole onnellinen, että tytär ei ole sekoillut huumeisiin ja sitten tullut raskaaksi, ongelma se on sekin. Seksi kuuluu myös osana nuoren kehitykseen ja kasvuun ja on tietysti yksilöllistä, milloin sen aloittaa, eli nykyään on vanha-aikaista ajatella, että seksiä aletaan harrastamaan kun on vasta 18-vuotta. Kaikki kunnia jos näin tapahtuu, mutta ei ehkä todellista enään nyky päivänä. Enne odotettiin, että pappi on sanonut aamenen ennenkuin hypättiin sänkyyn, no sujuiko se seksi toislla sujui toisilla ei eli eroja tuli myös. Onneksi nykyään tutustutaan kumppaniin perin pohjin ennenkuin avioon mennään.

    • kasjkd

      Jos mä olisin äiti tai äitipuoli ja miettisin vaan millon omat lapset / toisen lapset lähtee kotoa omilleen niin vihaisin itteäni. En myöskään sortaisi lapsiani tai ajettelisi että perkele kun pitää vielä elättää vaikka ovat jo täysikäisiä. Lapsia jos saadaan niin kaikista tärkein on tajuta että se on sitten koko elämän. Ei lapsen hoivaaminen lopu vauva ikään. Jos omat lapseni joskus saavat lapsia niin en myöskään heitä hylkää ja avustan heidän perheitään myös niin kauan kuin varmasti pärjäisivät omillaan.

      Jotkut puhuu täällä niin välinpitämätöömään sävyyn että etoo. Miksi että halua auttaa ? Mikä on muuttunut siitä kun oma lapsenne oli vauvana hymyilevänä sylissänne ja nyt on 16-v. ja raskaana ? Se on edelleen sama ihminen.

      Selventäkää kiitos. Etoo pahasti.

    • NuoriMammaMyös

      Voi luoja miten laidasta laitaan täällä "puhutaan"... Itse olen saanut kunnian tulla 17v äidiksi. Eikä ole edes vahinkolapsi! Meillä suvussa on paljon lapsettomuutta joten ratkaisu oli selvä, valinnan vapaus oli haluanko lapsia nyt vai en ollenkaan! Emmekä halunneet "vain" yhtä lasta... Viimeisimmän kanssa olimme jo kovilla ja ikäeroa lapsillekin tuli "liikaa"... Olkaa onnellisia, että lapsenne edes saavat lapsia, toisille se ei ole itsestäänselvyys! Omat vanhempani tukivat minua henkisesti, muutoin olen pärjännyt mieheni kanssa ihan omillamme. Ei sitä soppa kauhaa tarvi lapsen suuhun oman lompakon kautta läpi elämän laittaa! Tiedän vanhempia jotka ostelevat aikuisille lapsilleen jopa autoja ym. "kivaa", mutta odottakaas jos kyseessä onkin oma lapsen lapsi, johan rahahanat sulkeutuu ja veri ei olekaan vettä sakeampaa. Toivon tulevani myös nuorena mummoksi jotta jaksan olla oman lapsenlapseni kanssa ilman vanhuuden vaivaa ja toivon, että myös rahatilanteeni sallisi joskus omaa lastani auttaa. Itse menin töihin/kouluun ja välissä pidin 1v äippäloman, mies on minua vanhempi ja pääsi nopeammin vakitöihin. Jos siis kumppani on jo täysi-ikäinen, niin eiköhän tekevälle töitä löydy. Hauskaahan tämä elämä ei aina ole, mutta se opettaa (jopa 16 vuotiaan) niin että siinä pärjää. Älkää viitsikö moittia kasvatusta tai siirtää vastuuta "telkkarista tulee sitä ja sitä paskaa niin ei se kumma ole" Itsehän te arvon äidit suotte lapsenne katsovan ala-arvoista ohjema sisältöä. Lapsen kanssa voi myös viettää aikaa ja keskustella, eikä olettaa että koulu tekee tehtävän puolestanne, tai marisette kaveripiiristä tmv MIHIN ITSE ETTE EDES YRITÄ VAIKUTTAA!!! SINÄ olet se roolimalli, SINÄ äitinä voit vaikuttaa. Fiksu nuori kyllä osaa kuunnella ja nostan hattua, että tämä alkuperäistekstin nuori tuleva äiti haluaa pitää lapsen eikä lähde aborttilinjalle hoitamaan asiaansa, sieltä mistä aita on matalin. Voit joko tukea tai olla tukematta, joko rahallisesti tai ilman, pääasia että tuet. Mutta jos selkänsä kääntää ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen, et ole alúnalkaenkaan lastasi kyllä ansainnut. Hävetkää, jotka olette lemppaamassa oman lihanne ja verenne oman perseenne hyvinvoinnin takia! Muutamat täällä onneksi ovat oikeilla linjoilla kanssani, hienoa!

    • lapsia lisää

      No sellaistahan se on.

      Toivottavasti miehesi jaksaa tukea tytärtään ja auttaa parhaansa mukaan. Kahdensantoistavuotiaat isät ovat ailahtelevia tapauksia todellisen tilanteen tullessa joten toivottavasti sekä äidin että isän rakkaus kantaa hankalienkin asioiden yli.

      Raha on jotenkin kuitenkin toisarvoinen seikka - ja kyllä lapset aiheuttavat kaikenlaista vielä täysi-ikäisinäkin. Ikävää jos elatusapu on murheenne, kuluttaahan lapsi monesti enemmän kuin elatusapu kattaa, ja toivottavasti elatusapu ei ole ainoa yhteys miehen lapseen - hän ei ole syyllinen elatusapuun eikä aikaisempaan eroon.

      Toivottavasti raskaudessa kaikki menee hyvin ja "lapsesta" kasvaa hyvä vanhempi.

    • Cheryl64

      Olin 16 kun aloin odottamaan poikaa joka nyt täyttää 30, minua luullaan joskus jopa hänen vaimokseen :) Ei se aina välttämättä ole huono asia, jos tyttö vaan on muuten kypsä äidiksi, ja vaikka ei vielä olisikaan niin kun lapsi syntyy niin silloin viimeistään. Jokaisella ihmisellä on oma tiensä kuljettavanaan ja se on tyttäresi tie...onnea sinulle ja hänelle.

      • kahdenlapsenäiti

        todellakin voi.. raskausaikana moni kasvaa äidiksi, tai viimeistään kun vauva on syntynyt.!! harvoja tapauksiakin varmasti löytyy missä nuoresta ei olekkaan äidiksi. nimimerkillä kahdenlapsenäiti ja ikää 21v


    • aina tukena

      Vanhempioen tehtävä on tukea lapsiaan ja lapsipuoliaan, silloin kun he tukea tarvivat. Tärkeintä elämässä ei aina ole raha. Toivottakaa tyttärenne ja lapsi tervetulleeksi ja tytär on miehensä valinnut, tukekaa siinäkin päätöksessä, vaikka se ei teille mieleistä olisikaan. Jos hän joskus miehestä eroaa, tukekaa silloinkin. 16-vuotias on lapsi vielä itsekin, hän tarvii kaiken tukenne. En tarkoita että rahaa pitäsi syytää, vaan olette henkisesti läsnä. Kertokaa, että olette tarvittaessa lapsenvahtina, on ihanaa kun kun tulee lapsenlapsi. Kannustakaa nuorta äitiä omien resurssienne mukaan. Se on satsausta nuoren elämään. Ja hyvin, hyvin tärkeä asia. Jokainen tarvii tukea jossain elämän vaiheessa, tehtyä ei saa tekemättömäksi vaan siitä elämäntilanteesta on lähdettävä jatkamaan eteenpäin. On kurjaa jos silloin vanhemmat hylkäävät, kun heitä eniten tarvitsisi.

    • eipä äiskyli

      Hmm... Mies kirjoittaa nimimerkillä äiskyli ja keskustelun otsikoksi on laitettu "miehen 16-v tytär raskaana". Itse viestissä ei mainintaa tytön iästä. Olen pitänyt p* puheena sitä, että ylläpito tehtailee noita etusivun juttuja, en taida pitää enää

      • ihmettelyä

        i
        "äiskyli
        19.3.2011 15:36


        joo niin on mutta tyttöhän on jo 16 vuotias.. Eli lain mukaan ei enää alaikäinen. "

        Siinä mainitaan tytön olevan 16 vuotias..

        20.3.2011 11:29


        Asia koskee myös minua. Miehen tyttäret ovat minulle läheisiä ja ei ole myöskään mikään mahdottomuus että heistä joku tulisi joskus meillekin asumaan.
        "

        Viestissähän lukee että miehen tyttärestä on kyse?

        miten niin mies kirjoittaa ? Eikö viestissä lue selvästi, että kyse on naisesta ja hänen miehen tyttärestä?


    • loukattu_3

      Pakko ottaa asiaan kantaa, minä tulin raskaaksi 18-vuotiaana enkä ollut päivääkään ollut töissä jos kesätöitä ja työharjoitteluita ei lasketa.. Opintoni olivat täysin kesken ja puoli vuotta kestänyt seurustelu rakoili.. Päätimme kuitenkin pitää lapsen, aborttia olisin saanut kantaa kontollani koko elämän.. Mutta se oli vaikeaa, aamupahoinvoinnit olivat hirvittäviä, kouluun oli pakko lähteä, rahaa ei ollut riittävästi. Muutimme poikaystävän kanssa yhteen ja hän törttöili ja joutui sairaslomalle. Minun opintotukeni ja hänen sairaspäivärahansa eivät kattaneet meidän tuloja. Rahat menivät vuokraan ja muihin laskuihin, muutama euro jäi ruokaan. Joka päivä koulussa tankkasin itseni täyteen ruokaa koska tiesin ettei kotona ollut mitään. Jouduimme pyytämään vanhemmiltamme rahaa ja he olivat tiukilla..Meidän ylpeys ei antanu periksi, että oltais haettu sossusta apua.. Opiskelin ahkerasti ja loppu jo häämötti, tuli kesä ja opinnäytetyö oli valmis, valmistuin ammattikoulusta, mutta vielä oli syksyllä kirjoitukset. Mietin, miten jaksan kun silloin on jo lapsikin.. Kesällä on koskenutkaan oppikirjoihin . Odotimme lapsen syntymää innolla, kaikki meidän kihlarahat menivät uuden tulokkaan tavaroihin. Raskaus meni kaksi viikkoa yli ja se piti käynnistää 16.8.2010, synnytys oli kamala. Lapsi oli niin suuri ja minä niin pieni. Mutta viimein se tuli ulos ja lujaa kyytiä vietiin teho-osastolle saamaan happea. Olin niin sekaisin etten edes tajunnut mitään, tärisin ja olin kamalan kipeä.. Vihdoin pääsin suihkuun ja sain ruokaa ja sitten saimme mennä katsomaan lastamme, se oli poika ja painoa 4925 grammaa ja pituutta 56,5 cm, en ollut uskoa korviani. Mutta sitten alkoi huoli miten pärjäämme lapsen kanssa, miten jaksamme, ikinä en ollut lapselle vaihtanut edes vaippaa, en pitänyt lapsista.. Poikaystävä oli onneksi ekspertti näissä asioissa, hän osasi vaihtaa vaipan ja aluksi hän ottikin kaiken vastuun lapsesta, olin niin kipeä etten pystynyt kuin imettämään.. Sitten pääsimme kotiin ja viikon kotona olon jälkeen jouduimme lapsen kanssa uudestaan sairaalaan koska minulle tuli rintatulehdus ja se uusi kolme kertaa, olin kipeä.. Kirjoitukset painoi päälle ja en ollut kerinnyt koskeakaan kirjoihin, viimein tuli aamu kun piti mennä äidinkielen yo-kokeeseen ja englannin kuunteluun ja kirjalliseen.. Edellisenä päivänä olin lukenut, mutta siinä se.. En tajunnut englannista mitään, veikkasin puolet vastauksista, äidinkielen tiesin menevän suhteellisen hyvin. Tuloksia odotettiin jännittyneinä ja viimein tuli se päivä, kun tulokset tulivat ja minä olin ylioppilaiden joukossa :) Tein kaksoistutkinnon, olin perheestämme ensimmäinen joka painoi valkolakin päähänsä.
      Oli mahtavaa olla lukion salissa, istua eturivissä muiden kanssa ja oli mahtavaa kun nimeni sanottiin ja sain hakea todistukseni ja lakkini, ikimuistoisin hetki, kun saimme laittaa lakin päähän, mutta silti kaksoistutkinto ei tuntunut miltään vaikka olin sen eteen uurastanut 3,5 vuotta ja mahtavat juhlat odotti.. Olin saavuttanut elämässäni jotain parempaa, jotain suurempaa, minusta oli tullut äiti. Olin saanut ihanan ja terveen pojan, josta sain olla ylpeä. Olin saavuttanut ja kokenut niin paljon enemmän kuin muut kaverini, olin kokemusta rikkaampana.
      Jare on nyt 8 kk enkä vaihtaisi elämässäni mitään toisin, rahahuolet ovat helpottaneet, ylpeys antoi periksi ja haimme sossusta apua. Kelalta oleme myös hakeneet tukia. Kyllä lapsen kanssa pärjää, ei se ikää katso.Mieheni on töissä ja ja minä olen lapsen kanssa päivisin ja se on parasta kun saan nähdä lapseni kasvavan ja kehittyvän, kuulla hänen naurunsa. Olemme lapseni kanssa niin läheisiä, rakastan lastani niin paljon! Äitiys tulee kyllä esiin, kun kiintyy lapseensa ja oppii hoitamaan sitä. Toki teini-ikä jää lyhyeksi, mutta oma lapsi on niin parasta että sitä ei mitkään teini-iän ryyppäämiset voita. Sinä, jonka tytär on 16-vuotias ja raskaana niin ole ylpeä ja tue häntä. Hän tarvitsee kaiken mahdollisen tuen perheeltään, henkinen tuki on tärkeintä!! Sinun ei tarvitse pelätä, että hän olisi kylällä ympäri kännissä ja vehtaisi kaikkien kanssa, hänellä on poikaystävä rinnallaan ja heille syntyy lapsi. Toki heidän elämänsä tulee olemaan vaikeaa ja täytyy sopeutua uuteen tulokkaaseen ja irtautua perheestä ja aloittaa elämä oman perheen kanssa, mutta kaikki menee varmasti hyvin, tukiverkosto on tärkein. Ja jos heillä on vaikeuksia niin kannattaa heidän mennä juttelemaan seurakunnan perheasiainneuvottelukeskukseen, käymme mieheni kanssa siellä, koska vanhemmuus ja vastuu ovat niin suuria asioita että oli pakko hakea apua.. Ja jos tyttönne ja hänen poikaystävänsä meinaavat erota niin kannattaa tukea heitä ja pitää vihreätä valoa yhdessä ololle, avun hakeminen ei ole noloa. Mutta lapselle on aina parempi jos on isä ja äiti yhdessä ja varsinkin kun he ovat niin nuoria. En halua millään tavalla puuttua tai loukata mutta tiedän mistä puhun ja toivottavasti tästä omasta kertomuksestani oli jotain hyötyä :)

    • ican-iwill

      Nauratti ihan tuo yksi viesti tuolla, että nuori (alle 18v) ei ole kypsä äidiksi. Onko 18-vuotias sitten niin aikuinen, että kykenee huolehtimaan lapsesta? 16-vuotiaskin voi olla kykenevämpi huolehtimaan lapsesta, kuin tämä kunnioitettu täysi-ikäisyys. Tiedän moniakin tapauksia, joissa jopa parikymppiset ovat lapsellisimpia kuin 16-vuotiaat...

      Minun mielestä päätös on nuoren oma asia ja jos hän haluaa pitää lapsen, se mahdollisuus hänelle on pakko antaa. Miltä teistä tuntuisi, jos lähipiiri painostaisi aborttiin ja itse haluaisit lapsen? Pahalta. Mitä enemmän ko. nuorta painostatte, sitä varmemmin ongelmia syntyy.

      Antakaa tukea, edes henkistä. Eiköhän sitä pahoinvointia ole tässä yhteiskunnassa jo aivan tarpeeksi muutenkin.

    • Yualle

      18-22v amiksen renkaanvaihtolinjan keskeyttäneet hemmot ovat kovaa kamaa suhdemarkkinoilla 15-17v tytsyjen keskuudessa. Kun kumikorjaamolle ilmestyy isukkinsa mukana mustaksi hiuksensa värjännyt ja mainitussa iässä oleva tytön tappi, niin hemmot joutuvat pistämään puna-sinisissä haalareissaan tupakaksi ..., olen omin silmin nähnyt tämän erään autoverstaan pihamailla :)

      Noille tytöille sanon, että tervemenoa amiksen hiustenhivelylinjalle ja sen jälkeen BB:hen :>

    • zzz..........

      NO MIKÄS JUTTU TÄÄ TAAS; PÄSSINPÄÄT OLI?
      IHAN ITSEKKÖ; JOKU KYSELI TAAS JA ITSE VASTAILI:
      SIIS TÄMÄ S...., ELI TUULI,

    • myönnä pois!

      Taitaa olla sun oma kersa paksuna! Hih...

    • Kuvia herkutteluun..
    • janskulii

      ihmettelen kyllä tuota miksi aina sanotaan että alle 18 vuotias ei ole kypsä äidiksi. Moni alle 18 vuotias saattaa olla paljon kypsempi kuin vaikka 20 vuotias, ei se äitiys ikää katso, jokainen itse tietää milloin on valmis, tai eihän kukaan valmis äiti ole vaan siihen äitiyteen ja isyyteen kasvetaan sen lapsen myötä. Itse olin 18 kun aloin odottaa esikoista mieheni kanssa, minulle tuli synnytyksen jälkeinen masennus mutta selvisin siitä perheen ja ystävien tuella sekä mieheni tuella. Päätimme tehdä toisen lapsen, täytin juuri 20 kun tyttäremme syntyi. Helppoa ei ole aina ollut mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Lasten välillä suoritin lähihoitaja opinnot loppuun jotka jäivät kesken esikoista odottaessani kovan pahoinvoinnin vuoksi. Mikään ei ole mahdotonta, vaan kaikki on mahdollista. Ja kehotan että tuossa tilanteessa pysy ehdottomasti tyttäresi tukena koska sitä hän todella tarvitsee. Asiat voivat mennä paljon huonommin jos te läheiset ihmiset hylkäätte juuri silloin kun teitä eniten tarvitaan.

    • Katteellinen

      Onhan siinä ihanatkin puolet tässäkin asiassa. Tytärpuolesi on saanut ihanasti kullia ja poika joka häntä nai on saanut nuorta pillua - eläköön! Ainakin minä olen ihan katteellinen heidän ihanien seksikokemusten vuoksi.

    • ...

      Voihan v...u mitä ihmiset kirjottelee, omasta elämästään. Mä en ainakaan tänne kerro mitään omasta elämästäni, enkä lapsistani, mitä ja ketä se hyödyttää ja vähänkö toisten elämä hetkauttaa..kertoo nyt että tytärpuali saa lapsen..huh huh ja hoijakkaa sentään.Eikö ole parempaa tekemistä vai saako siitä jotain tyydytystä kenties kun näkee oman tekstinsä...

    • vastaan

      Etenee liian nopeaa tahtiin. Myöhemminkin on aikaa tehdä lapsi. Lapsi on liian nuori tekemään lapsen. Omallelapselle sanoisin, että tekee abortin. Sossuun ei kannata tyytyä!! Oma oli vika

    • Kuunelkaa itseänne!

      Kyllä on niin kamalaa luettavaa että ei voi kuin ihmetellä!!!! Yksinhuoltaja olen itsekin...lasten ikä tulee kohta kahdeksaantoista mutta opinnot ovat kesken ja rahanmeno on kovaa kun kirjoja ym joutuu ostamaan tuon tuosta ja kulutuskin on kovaa. Isä maksaa elatusapua sinne täysi-ikäisyyteen,mutta onneksi meillä se myös jatkuu senkin jälkeen koska en itse taloudellisesti pysty kustantamaan kaikkia menoja. SIIS LOPPUUKO SE VANHEMPANA OLEMINEN KUN LAPSET OVAT TÄYSI-IKÄISIÄ???? En tarkoita vain rahallista apua vaan muutakin....itse olen saanut omilta vanhemmiltani neuvoja ja apua vielä näinäkin päivinä enkä osaa kuvitella että kääntäisin selkäni lapsilleni kun joku luku on täynnä! Lapsemme ovat lapsiamme siihen hamaan saakka kun täällä eletään ja aina ykkösinä elämässämme ennen yhtäkään uutta kumppania!

    • ei ikä ratkaise

      Tunnen monta nuorta äitiä. Osa on ottanut hyvin vastuun ja ovat hyviä ja rakastavaisia äitejä lapsilleen, niin ne yhksinhuoltajat kun ne parilliset. Osa nuorista äideistä taas eivät ota vastuuta ollenkaan, juopottelevat ja rellestävät, jolloin lapset ovat isovanhempien taakkana..
      Ei ole siis ikä kysymys tämä, vaan miten valmis on vanhemmuuteen. Tunnen myös vanhempia äitejä, jotka ovat paljon vastuuttomimpia kun nämä 16-vuotiana äidiksi tulleet.

    • äiti 41v

      Itselläni 16 v tytär joka täyttää elokuussa 17.
      Poikaystävänsä on 19v, ovat seurustelleet 1,5 vuotta.

      Tämä mami sanoo onnellisena että minun tyttärelläni ei ole kiire sänkyyn, kyllä nuo nuoret kerkiävät sitten valmiina sitä seksiä harjoittamaan.

      Ja gynekologilla olin kuukausi sitten mukana tyttäreni vaatimuksessa jossa tuli kyllä selväksi tyttäreni neitsyys.

      Itsekin vasta menetin neitsyyteni 18vuotiaana...

      Kusipäitten vanhempien ( jotka eivät osaa olla vanhempia, rakkaus/ rajat/ normaali läheisyys puuttuu) lapsista tulee samanlaisia, ja teiniraskauksia tulee.

      onnittelut siis myös isovanhemmille hyvästä kasvatuksesta.

      kiireellä tulee kusipäisiä lapsia.

    • Miten niin yllätys teiniraskaus? Jos nai niin voi tulla raskaaksi, se ei ole kenellekään yllätys.

      No 16-vuotias elää niin kuin petaa. Toki vanhemmatkin voivat pohtia hieman suvaitsevaisuuttaan; tämäkö on nyt se hyvä mitä lapselleen toivoivat: vai toivoivatko ihan oikeasti, kun kerran ovat eronneet.

      Oliko liitto koskaan kestävällä pohjalla.

      No, elatusmaksujen velvoite taitaa loppua kun tyttö on 18 - vuotias. Lapsen isähän on 18-vuotias ja täysin elatusvelvollinen.

      Vielä muutama vuosikymmen 16 vuotias ei ilman vanhempien lupaa olisi seurustellut: mutta sehän on vanhoollista, että vanhemmat jotain kieltäisi; varsinkin sellaista jonka seuraukset eivät ole lapsen hallittavissa.

      Mutta elämme edistyksellistä aikaa; toivottavasti tulevan lapsen mahdollisuudet eivät ole yhtä heikoilla kuin edellisen sukupolven.

      Vastuullinen vanhemmuus kun on hyvän elämän kannalta lapselle tärkeämpää kuin edistys.

      NINEL

    • Ylläpito kusettaa!

      Mitä helevettiä?

      Aloituksessa ei sanottu tällaisesta sanaakaan, mutta siitä huolimatta Suomi24 etusivun mainoksessa kerrotaan näin:

      "Teinien seurustelu sai yllättävän käänteen, kun kondomi petti ja raskaustesti näytti plussaa. Minulla on kova huoli siitä, kuinka tytärpuoleni pärjää pienen vauvan kanssa, enkä osaa suhtautua siihen, että alaikäinen lapsi saa nyt oman lapsen. Lue lisää
      30.3. klo 07:22"

      Todistaako tämä lopultakin sen että ylläpito näitä "etusivun uutisia" tehtailee tänne?

      "Minulla on kova huoli siitä, kuinka tytärpuoleni pärjää pienen vauvan kanssa, enkä osaa suhtautua siihen, että alaikäinen lapsi saa nyt oman lapsen."

      Aloituksessa ei ole sanallakaan sanottu tuollaista!

      Sitäpaitsi 16 vuotias on seksuaalisesti täysi-ikäinen ja joutuu pitämään huolta jälkikasvustaan ihan omaehtoisesti ilman vanhempien väliintuloa.

    • pesä oli kunnossa

      harjoittelu ja leikkiminen munan kanssa voi tuottaa tuskaa ja iloa.
      loppu on itsestä ja elämästä kiinni.

    • rennaali

      Kyllä ymmärrän rahahuoltasi, mutta: sa et voi tiedä mikä on Kaikkivaltiaan suunnitelma sen lapsen kohdalla. Koeta ajatella positiivisesti. Lapsihan saa Suomessa valtiolta rahaa, ei kuka näe nälkää vaikka tiukka joskus onkin.
      Aina Elämän Puolesta!
      R

    • äiskyli

      Seurustelu pitäisi KIELTÄÄ LAILLA alaikäisillä. Monenkohan opiskelutkin on mennyt hukkaan seurustelun takia?

      SEURUSTELU ON TURHAA KUIN PAKKO RUOTSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • äiskyli

      SIIS MIKSI ALLE 18-VUOTIAIDEN PITÄÄ SEURUSTELLA. SUOMEEN LAKI JA SAKKOJA.

      TUOMIOKSI PAKKORUOTSIA VIISI VUOTTA, NIIN EIKÖHÄN ASETU!

      • vastaan

        Asiaa.

        Tuon jälkeen suomen autoverokin poistuisi, koska on mitätön "TeiniRakkausVero" © ® ™ - a'la suomenValtio.

        TRV:n keräämisen yhteydessä - nuoret saisivat KUNNON autoja, koska autovero ei estä turvavarusteiden ostamista ja kaikki saisivat turvallisia autoja ESP:llä varustettuna.

        Kannatetaan 1.


    • 675675676575675577

      Ihan verotonta on. sori vaan jos on pettymys himoveronmaksajalle.

      • 333633633633663663

        Ei ole verotonta. Älä korjaa toisten linkkejä, kiitos. NUMEROPELLE


    • Se voisit olla Sinä

      Job 31:
      mitä minä tekisin, jos Jumala nousisi, ja mitä vastaisin hänelle, jos hän kävisi tutkimaan?
      15 Eikö sama, joka äidin kohdussa loi minut, luonut häntäkin, eikö sama meitä äidin sydämen alla valmistanut?

      Armonaika on tarkoitettu parannuksen tekemiseen: syntinen ihminen voi uskossa turvata Vapahtajaansa.

    • FAIL FAIL FAIL

      Jaahas, taas yksi turha äpärä lisää maailmaan jonkun himokkaan panonuken takia. Tällaiset failure-pennut pitäisi suoraan kantaa ladon taakse käsiteltäväksi!

    • Lapset 1,2,13,15,17

      On täällä monenlaista vastausta. Asiallinen keskustelu on tietysti hyvä juttu.
      Jos mennään tuohon nuoren kypsymättömyyteen miten tutkimukset ovat sillä kannalla että nykyään tehdään lapset liian myöhään ja useimmiten juuri itsekkäistä syistä, halutaan ensin elää jne..
      Mielestäni nuoret ovat nuoria, osa heistäkin hienosti hoitaa tuon vanhemmuuden, osa hieman vähemmän huonosti. Onpa noita ongelmia kuitenkin kaikissa ikäluokissa. Kyllä itsekin sävähtäisin jos pian 16 v tyttäreni ilmoittaisi minusta tulevan mummon. Tukisin kuitenkin kaikin tavoin, ennenkaikkea opettamalla harkitsemaan elintapojaa ja tarjoamalla niitä avustavia käsiä, vaikka omat kädetkin vielä lastenhoitotyössä ovat.
      Suvaitsevaisuutta rakkaat ihmiset.

    • Mistä.

      Aloittaja tietää ulkopuolisena niin tarkasti,että kondomi petti? Ehkä kondomia ei käytetty sukupuoliyhdynnässä laisinkaan? Jos kyseessä oleva lapsi tekee lapsen,niin veikkaanpa että siinä kärsii molemmat osapuolet,sekä vauva että myös lapsiäiti. Ei voida olettaa,että lapsiäiti olisi jo niin henkisesti kypsä,että hän voisi kantaa vastuun omasta lapsestaan. Ensinäkään hänellähän ei voi olla vielä ammattia,ei töitä ei omaa asuntoa. Suoraan sanottuna,kumpaisellakin on tulevaisuuden näkymät pilalla.

      • Ota toki huomioon, että tämä LAPSI on 16 vuotias. Eli hän ei ole LAPSI, hän on NUORI. Ja ihan RIIPPUU NUORESTA, onko hän valmis. Ja useimmiten NUORI AIKUISTUU raskauden aikana ja viimeistään lapsen synnyttyä. Ja opiskelut odottavat kyllä. Elämästä tulee ehkä hieman hankalampaa, mutta kyllä siitä selvitään. LAPSEN SAAMINEN ON YHTÄ RANKKAA SEKÄ NUORILLE KUIN VANHEMMILLEKIN. Ja riippuuhan se siitäkin, millainen lapsi tulee.


    • diudaudau

      Toivottavasti miehesi ei ajattele tyttärestään noin. Lapsi on lapsi, vaikka olisi täysi-ikäinen. Myös täysi-ikäinen lapsi voi tarvita apua, saati sitten 16-vuotias.

    • suomi24satuilee

      jaahas kaikkee se suomi24 keksiikin et saisi juttua aikasekseen hehe heh ja ihmiset menee suomi24 vedätyksiin aina

    • adjgccv

      Mutta tässä sitä hedelmistään nautitaan, eli vapaus mennä ja tulla kuinka lystää! Ilman neuvontaa ja määräämistä. Kortsut ei puhkea jos ei niitä kynsillään revi! tai jätä peräti käyttämättä! Saahan sitä selitellä. Vastuutonta sakkia kaikki muut paitsi tuo uusäiti. Vaan uusioliitoissakin piilee se vielä suurempi ongelmien mahdollisuus!

    • ei voi olla totta

      on se ikävää jos rahaa vaan mietitään kun 16 v on raskaana ja tarvis vanhempien tukee. itse olen saanut lapseni 16 vuotiaana ja on pärjätty vaikka vanhemmat eivät oo elättäny! ja kaikkein tyhmintä olis tehdä ilmotusta pojasta jonka kanssa tyttö seurustelee, sillä tavalla lapsenne ainakin menetätte! itse sain vanhemmiltani vain oman lapsilisäni kunnes sekin loppui. pahimmassa tilanteessa anto ruoka rahaa ja jotain tarvikkeita lapselle osti. mutta jos on mahdollisuus lapsen elämää tukea miks ei sit niin tekis? kaikilla ei siihen tietenkään oo mahdollisuutta mutta ne joilla on niin auttakaa ihmeessä! ei ihmisten tarvi pärjätä yksin. sekin pisti naurattaan että tytön äidillä ei kuulemma ollut rahaa ostaa esim. skootteria :D no onko se joku ihme että suomessa kaikilla ei oo varaa ostaa skootteria?? ei se oo mikään välttämätön asia nuorelle!

    • Ei pitäisi "pompata" kenenkään sänkyyn, ennekuin varmasti osaa ehkäistä ja VARMASTI TEITÄÄ, ettei se petä.

    • Näin kokemuksesta voisin sanoa, että ei auta muu, kuin olla tukena niin paljon kuin mahdollista. Muista kuitenkin, että vaikka tyttö sinun silmissäsi onkin lapsi, Ei hän ole enää ihan pieni. Tottahan hän on nuori, mutta useimmiten raskaus kasvattaa. Ja rahahuolista sen verran, että vaikka hän on alaikäinen, hänen lapsestaan ei tule osa teidän perheen elatusvastuuta. Kannattaisi yrittää puhua tytön äidin kanssa, ja pojan vanhempien kanssa avoimesti siitä, miten kannattaisi toimia. Ehkäpä te yhdessä saisitte kaikkia miellyttävän ratkaisun aikaiseksi? Näin ainakin meillä..

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      329
      1534
    2. Milloin on kaivattusi nimi päivä?

      Otsikossa kysymys. Osumien kautta illaksi viä treffeille 💁💁💁
      Ikävä
      64
      1162
    3. Alan kyllästyä ihmisiin

      Hyvää yötä ja loppuiltaa. ☀️🥱🌌💤🌃✨🍁👍👎👐🫶🖖🧟‍♀️🫅🏼❄️💫
      Ikävä
      176
      1047
    4. Vanhan Mestarin porttikieltolaiset?

      VM lopettaa ja uutta tulee tilalle. Onnea uudelle yrittäjälle! Tuli vaan tuossa mieleen, että säilyvätkö vanhat porttiki
      Suomussalmi
      35
      1013
    5. Sofia Virta sanoi totuuden suoraan....

      ....Suomessa ei tarvita Persuja maamme taloutta hoitanaan. Hyvin sanottu.
      Maailman menoa
      314
      901
    6. Mitä pidät

      Siitä että suhde alkaa pettämisen kautta
      Ikävä
      130
      888
    7. Machokultti vai tasa-arvoa

      Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen
      Hindulaisuus
      265
      880
    8. Kimmeliin yöksi?

      Sopii minulle, mutta en tiedä sopisiko se sinuun.
      Ikävä
      64
      822
    9. Venäjän ydinaseet??

      Tuntuvat olevan muutamille jonkinlainen lähes seksuaalinen fantasia ja kierouma. Uskonnollinen (?) fetissi. Niillä sit
      Maailman menoa
      234
      821
    10. Millon näit kaivattusi viimeksi? Missä??

      saitko vihdoin kerrottua häälle mitä tunnet? Oliko hetki lämmin vai kylmä.
      Ikävä
      28
      700
    Aihe