Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Soveltuuko noutaja minulle

Kerrostaloasukas

Hei,

Olen pitkään haaveillut koirasta ja nyt vihdoin minulla olisi mahdollisuus sen hankintaan. Olen aina pitänyt noutajista ja ns. "kookkaamista" koirista (voi kuullostaa hieman pinnalliselta, mutta niin asia vaan on). Omien mieltymyksieni täyttäminen ei kuitenkaan ole etusijalla, vaan on myös tärkeää, että koira on onnellinen. Siksi mietinkin, onko oikein hankkia noutajaa kerrostaloasuntoon? Asun 120 neliöisessä kaupunkiasunnossa ja pitäisin kyllä huolen siitä, että koira pääsee ulkoilemaan ennen töitäni ja niiden jälkeen. Pelkään kumminkin, että työpäiväni aikana lemmikki tylsistyy yksinään asunnossa.

Käsitykseni mukaan noutajat ovat rauhallisia ja ne pystyy kouluttamaan olemaan haukkumatta niin ettei naapureille koidu harmia. Mutta voiko noutaja olla onnellinen kerrostaloympäristössä. Jos ei, niin osaisiko joku suositella jotain muuta rotua?

10

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei enään koiraa

      Noutajat ovat rauhallisia vain aikuisina ja saadessaan purkaa päivittäin suuren energiamääränsä muuten tulee ongelmia.Ihanne tapaus noutajalle olisi olla aina vapaana isomalla tontilla maalla toisten seurassa.Noutaja haukahtaa kuullessaan jotain kolinoita ovelta yms tilanteissa muuten on haukumatta.Noutaja Ikävöi aina yksin jäädessään onhan se pakon edessä yksinkin päivän ajankin.

    • Meillä on labbis (3v narttu) ja on aina asuttu kerrostalossa. Pentuna toki tuhosi paikkoja, mutta pennun kasvaessa se jäi. Nykyään se nukkuu päivisin aina, eikä ole tuhonnut, jos sille ei ole jätetty tarkoituksella esim. pahvilaatikko. Ei ole koskaan haukkunut yksin ollessaan (ainakaan ei ole tullut valituksia). Joskus haukkuu silloin, kun joku ketä SE ei tunne tulee meille. Sitäkin harvoin. Minusta voit hyvin hankkia noutajan kerrostaloasuntoon, kunhan se vain pääsee tarpeeksi ulos. :)

      • ´´´´´´

        Koiran on päästävä muuten tarpeeksi ulos myös omakotitalossa asuessa. Mutta olet oikeassa siinä, että mikään ei estä hankkimasta koiraa kerrostaloon. Koira sopeutuu myös yksinoloon, kunhan se luottaa omistajaansa, eli tietää hänen tulevan aina takaisin jossakin vaiheessa.


      • `öhöm öhöm`
        ´´´´´´ kirjoitti:

        Koiran on päästävä muuten tarpeeksi ulos myös omakotitalossa asuessa. Mutta olet oikeassa siinä, että mikään ei estä hankkimasta koiraa kerrostaloon. Koira sopeutuu myös yksinoloon, kunhan se luottaa omistajaansa, eli tietää hänen tulevan aina takaisin jossakin vaiheessa.

        Tarkoitatte kai ulkoILEMAAN, eikä vain ulos.


    • Ainakin minä tarkoitin:) Mielessä oli lenkki, mutta kirjoitin sen vain lyhkäsesti..

      • ´öhöm öhöm´

        Hienoa, reipas tyttö :-)


    • koiraimmeinen.

      Riippuu millaiset ulkoilumahdollisuudet teillä on kerrostalon lähellä. Jos lähellä on metsää, etkä asu ydinkeskustassa, sitten:).
      -Kannattaa harkita hoitovapaan ottoa (jos kotiin ei jää ketään muutakaan). Äitini otti sitä n. pari viikkoa kun nyt 3.v ruskea poikalabbis tuli pentuna taloon:)Meillä labukka yleensä seuraa perässä koko ajan ja jos pyykkiä pestessä pesupallo vaikka esim. tippuu pesukoneesta, meiän koira on heti vierellä:D, sellainen seurakoira se todella onkin:D (mutta kyllä se joskus rauhaankin jätttäää, vähintään silloin kun ite nukahtaa..)
      Toivottavasti löydät itsesi noutajan viereltä, se on kyllä aivan ihana^^)

    • Noutaja ihminen ;)

      ^^ Komppaan :) Riippuu noutaja rodusta en suosittele mitään hirmu aktiivista ottamaan jos koira joutuu oleman monta tuntia yksin esim. yli 8h Ellet saa lenkitys apua ym. Koulutuksesta ja ulkoilusta se loppujen lopuksi kiinni on :) Onnea etsintöihin!

      Terv. Onnelinen käy-labu nartun omistaja pian myös tollerin ;)

      • liikuntarodut

        Kaikki 6 noutajarotua ovat kylläkin erittäin liikunnallisia ja toiminnanhaluisia. Englanninbulldogin kaltaista sairasta ja liikuntakyvytöntä noutajarotua ei olekaan, vaain kaikki noutajarodut ovat terverakenteisina säilytettyjä. Minulla on ollut kihara, mutta siitä on jo 12 vuotta aikaa. Se pärjäsi kotona yksin ollessaan 8 tuntia, kun sai aina työpäivää ennen tai työpäivän jälkeen sekä vapaapäivinä paljon liikuntaa, aktivointia ja ulkoilua. Lisäksi se oppi, että palaan aina takaisin kotiin, eli ei kärsinyt eroahdistuksesta, vaan luotti minuun.


    • tralalaa

      Kuinkahan paljon lenkkeilet? 10 min pihalla pyörähdys ei ole lenkki, se on vaan pikakusetus. Noutajat ovat aktiivisia koiria, onhan ne jalostettu noutamaan lintuja. Täten ne tarvitsevat liikuntaa ja virikkeitä. Turhautuessaan kyllä keksivät itse sitten sitä tekemistä, mihin purkaa ylimääräinen energia, esim. seinien kulmat ja listat on sitten vaarassa samoin satasen kalliit korkokenkäsi.

      Näin kärjistettynä voisin sanoa, että kultanennoutaja on noutajista helpoin versio. Pehmeä, nöyrä ja omistajaansa kiintyvä koira olematta kuitenkaan mikään sähköjänis (kuten esim. tolleri, flatti ja osa labbiksista).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe