E-lisäaineet ja tinnitus

Minulla on vuosikaudet ollut 2 erilaista tinniääntä, Molemmissa korvissa on ollut korkea yhtäjaksoinen ääni. Toisessa korvassa on matalampi sykkivä ääni. Kummankaan syy ei ole selvinnyt, mutta ihan itse pääsin eroon korkeasta äänestä ja haluan kertoa siitä muillekin, jos joku haluaisi kokeilla samaa.

Luin sattumalta lehdestä, että eräät yleiset lisäaineet (sorbinohappo ja bentsoehappo) aiheuttavat tinntusta henkilöille, jotka ovat yliherkkiä asperiinille. Asperiinin olin lopettanut kauan sitten. Nyt tarkistin ruokien e-koodeja. Huomasin että kyseisiä aineitä oli monessa ruuassa, esim. päivittäin käyttämässäni raejuustossa. Aloin ostaa vain tuotteita, joissa ei näitä aineita ollut, ja jätin puolukat pakastimeen. Vinkuna lakkasi, (mutta tuohon matalaan ääneen, varsinaiseen riesaan ei ollut kyllä apua).

Olen nyt tehnyt kokeiluja näillä hapoilla ja tullut tulokseen, että kerran nautittu happo aiheuttaa tinniä kahden-neljän seuraavan vrk ajan.

Kun kerroin tästä korvalääkäreille, toinen sanoi asiassa olevan järkeä, toinen lähinnä naureskeli ja "naistenlehden" jutulle. Silloin asia oli minulla vasta kokeiluvaiheessa, joten en voinut ruveta inttämään, mutta nyt olen varma. Kyllä on helpotus varsinkin nukahtamisessa kun tuo vinkuääni on poissa.
5376
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Kiitos tästä vinkistä... pitääpä katsoa jatkossa noita aineita omista ruuista ja kokeilla jospa niiden välttämisessä olisi edes pieni positiivinen vaikutus omaan vinkunaan.

Pitikö sinun poistaa mainitut aineet ruokavaliostasi kokonaan vai riittikö vain vähentäminen?

Äänestä
  • Näitä aineitahan voi olla ruuassa sinänsäkin, ainakin siis puolukoissa on.
    Tuoteselosteita tehdään kahdella tavalla, lisäaineet on joko E-numeroina taikka niminä. Pyrin nykyään siihen, etten osta mitään jossa näitä aineita mainitaan olevan, mutta varmahan ei voi olla, jos se ei ole lisäaine.
    Tulos on nyt kumminkin se, että yleensä nyt ei ole tuota korkeaa ääntä ollenkaan, vaikka se aiemmin oli äänekäs, ylitti selvästi esim. vieressä olevan pakastimen pörinän, ja haittasi nukahtamista. Elämä tuntuu paljon mukavammalta nyt, vaikka tuo toinen ääni onkin jäljellä, tuo matala. Lääkäri ehdotti sen selvittämiseksi kuvausta.
    Olen siis kokeeksi ostanut esim. raejuustoa ja hilloa, joissa on mainittu noita aineita. Kyllä vaan tulee vinkuääni takaisin korvaan ja pysyy jonkin aikaa.
    Mutta ajattelen siten, että jos joku hlö sietää syödä kohtuullisen annoksen asperiinia ilman että saa oireita, niin ei kai näilläkään hapoilla ole merkitystä hänelle. Itse saan vinkunaa asperiinistakin, paitsi ihan pienestä määrästä.

    Äänestä

aloittaja: on joo joskus vaan pirullista se että jotkut aineet yksin ok mutta sekaisin ei tai toisinpäin vaikkapa tätä ihmettelen nyt julkisesti kun olen lukenut hyvästä lähteestä
(joku lisäaine opus joka tekijöistä osa on lääkäreitä)
että olikohan se e202 ja e211 (numerot melkein varmaksi nuo) tekee erikseen virtsakiviä mutta yhdessä ei että miksi nykyään toinen on karsittu monesta tuotteesta...
ps. kun nykyään valmistajat kustettaa käsitteellä Hiivauute joka siis kemiallisesti kuulemma sama kuin natriumglutamaatti joka yksi ongelma aine. tosin ei tähän asiaan ehkä mutta yleisesti ja vain esimerkki aineena. Lisäaineita tarvitaan jotta ruuasta saadaan halpaa.:)

Äänestä

202 kaliumsorbaatti
211 natriumbentsoaatti

Kyllä voi olla perää yhteisvaikutuksessa, yleensä. Ennenhän esim sanottiin että kupuun ei pidä käyttää samanaikaisesti kahta kipulääkettä. Nyt suositellaan että käytetään kahta eri lääkettä, yhteisvaikutuksen ansiosta tehoavat paremmin kipuun pienempänä määränäkin kuin yksi lääke isompana määränä.

Lisäaineet 180-233 on muuten kaikki merkitty rastilla, mikä tarkoittaa että niiden epäillään aiheuttavav yliherkkyyttä.

Äänestä

Mulla ollu jo 30vuotta korvien kanssa riesaa on tinnitusta,huimausta kuulonalenemista näköönkin vaikuttaa.
On tullu kyl koettua kaikki mitä vaan voi,ei ole mulle lisäaineet syynä tiedä mikä sitte aikaan saanu mut nyt siellä syö joku sienirihmasto korvaa jos varsinkin tulehtuu,vettä ei voi päästää korviin alkuunkaan että ei sitte uida,en kyl olekaan uinu en muista koska viimeks.
Että yhtä helvettä on ollu toivottavasti loppuu elämä nopeasti aina toivonkin

Äänestä

Kommentoi aloitusta


e-aineita kirjoitti:

Minulla on vuosikaudet ollut 2 erilaista tinniääntä, Molemmissa korvissa on ollut korkea yhtäjaksoinen ääni. Toisessa korvassa on matalampi sykkivä ääni. Kummankaan syy ei ole selvinnyt, mutta ihan itse pääsin eroon korkeasta äänestä ja haluan kertoa siitä muillekin, jos joku haluaisi kokeilla samaa.

Luin sattumalta lehdestä, että eräät yleiset lisäaineet (sorbinohappo ja bentsoehappo) aiheuttavat tinntusta henkilöille, jotka ovat yliherkkiä asperiinille. Asperiinin olin lopettanut kauan sitten. Nyt tarkistin ruokien e-koodeja. Huomasin että kyseisiä aineitä oli monessa ruuassa, esim. päivittäin käyttämässäni raejuustossa. Aloin ostaa vain tuotteita, joissa ei näitä aineita ollut, ja jätin puolukat pakastimeen. Vinkuna lakkasi, (mutta tuohon matalaan ääneen, varsinaiseen riesaan ei ollut kyllä apua).

Olen nyt tehnyt kokeiluja näillä hapoilla ja tullut tulokseen, että kerran nautittu happo aiheuttaa tinniä kahden-neljän seuraavan vrk ajan.

Kun kerroin tästä korvalääkäreille, toinen sanoi asiassa olevan järkeä, toinen lähinnä naureskeli ja "naistenlehden" jutulle. Silloin asia oli minulla vasta kokeiluvaiheessa, joten en voinut ruveta inttämään, mutta nyt olen varma. Kyllä on helpotus varsinkin nukahtamisessa kun tuo vinkuääni on poissa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu