DAF hyvä auto ?

berlingo-4

Jos on lompakko kunnossa,niin osta Daf.
Jos haluat päästä verstaalle lorvailemaan,osta Daf
Ei ole mikään köyhän miehen auto,rikkaasta tulee
äkkiä köyhä.Olen seurannut minun kaverin autoilua
Daffilla,ostivat uuden Daffin ettei tarvi tehdä remonttia.
Auto on 2008 mallia,ensin konstaili ADBLU systeemi
tehot häipyi koneesta.Auto on kulkenut 320000km.
joulun aikaan siihen tehtiin koneremontti,oli sylinteriputket
kuluneet,oli tullut Hollannista määräys,tiesivät heikkoudet.
Eilen kaveri soitti minulle,että taisi mennä turbo.Auto on
Norjan liikenteessä.Auto hinattiin noin 90km verstaalle
Örebrohon ( Ruotsissa) Ei ole Daffilla huolto verkostoa,
niin kuin Scanialla ja Volvolla.Siihen vaihdettiin uusi turbo
eilen illalla ja mies pääsi jatkaa matkaa,hän soitti minulle
illalla,ettei jaksa ajaa pitkälle,että jää nukkumaan.
Hänen piti hakea trailer Borlängestä,kun se jäi sinne.
Tänään noin 2tuntia sitten,hän soittaa että hän on
Karlstadissa,odottaa hinuria,meni moottori paskaks....?
Oli kait päässyt turbon siiven paloja moottoriin,itse epäili.
Olisko minuutin hiljaisuus paikallaan DAFFI Autoilijoille ????

52

3320

Vastaukset

  • Sehän olkuin kaanjan remontti lista kerran vuores.....et sillain

    • On kyllä todella harvassa huoltopisteitä jos jopa 90km matkaa tehty hinurin persässä. Kuinka siiven paloja voi mennä välijäähdyttimen läpi?


    • daf lover kirjoitti:

      On kyllä todella harvassa huoltopisteitä jos jopa 90km matkaa tehty hinurin persässä. Kuinka siiven paloja voi mennä välijäähdyttimen läpi?

      Ompas tainnu sattua oikein maanantaipäivän auto jos noin huonosti pelaa, itse ajoin Daf lla 200000 km ja oli tosiaan loistava ajettava ja ei ollut oikein mitään suurenpaa vikaakaan. Nyt tulossa taloon kuulemma lisää Daffeja Scaniat menee vaihtoon.


    • daf lover kirjoitti:

      On kyllä todella harvassa huoltopisteitä jos jopa 90km matkaa tehty hinurin persässä. Kuinka siiven paloja voi mennä välijäähdyttimen läpi?

      Daf ei tarvitse huoltopisteitä niin paljon kuin Scania ja volvo niitä täytyy viritellä jokaisen kilometritolpan juuressa joskus jopa välilläkin.

      On ollut scanioita/ volvoja viimeisimmät daffeja ja edelleenkin tilasin uuden dafin.

      Scaniat on vain näyttelyihin tehtyjä volvot taas seisomaan verstojen pihoille.

      Liikennöitsijä ruotsista.

      Kyllä asia vain niin on jotta ei niihin scanioihin tai volvoihin löydy varaosia edes täältä ruotsistakaan hyllystä.

      Nim; kokemusta on.

      Esim; Volvolla kun ajaa ei uskalla edes sivuille katsella kun pitää rystyset valkeena puristaa ratista jotta pysyy omalla kaistalla, lisäksi sisällä niin kauhia meteli että asiat puhuttava selväksi ennen ajoon lähtöä.


  • No mitäpä kaverin lompakko mahtoi tykätä jos tehdas halusi tehdä koneremontin eikä kaverin tarvinnut tehdä sitä myöhemmin ilman tehtaan ehdotusta ?
    Eikös tuo ole aika fiksua jos huomataan jonkun materiaalin keston heikot kohdat ja tehdas Hollannissa määrää vaihtamaan ennen kuin mitään tapahtunut. Scaniassa jos vaihdetaan laakereita "normaalina" toimenpiteenä asiakkaan piikkiin niin enpä oikein tiiä olisiko jo kuitenkin vika eikä huoltotoimenpide...
    Ja 90km hinaus maailmanloppu ? itse olisinkin kyllä soittanyt ITS palvelun kautta huoltoäijän paikan päälle enkä maksanut hinausmaksua. Turbon vaihtaminen on pieni työnä. Jos siiven palat mennyt moottoriin saakka niin kyllä on täytynyt jäädä cooleri puhaltamatta vastapuolelta ennen matkaan lähtöä.
    Harmi sinun puolesta kun joudut "asiantuntijana" ja lähes melkein auton omistajana kirjoittelemaan tänne kuinka huono kuorma-auto Daf on. Tosin me ketkä oikeasti niitä useampia omistetaan niin tiedetään kuinka hyvä Daf on ajaa, kuinka hiljainen, super space cab hytin tilat ja lämmön riittävyyden, voimansiirron ja jarrujen kestävyyden, pienen kulutuksen verrattuna muihin jne. Mutta sekin ehkä kertoo jotain, että pihalla seisoo Scaniat ja Volvot eniten kun niitä ei kuljettajat tahdo ajaa jos vaan on mahdollisuus jollain Dafilla lähteä :)
    Moni näitä nettikeskusteluja mollaa ja nyt kyllä uskon jo itsekin kuinka helposti hevosmiesten jutut täällä kasvaa. Aina tunnetaan joku kaverin kaveri jostain mille oli mitäkin tapahtunut. Itse kyllä kehottaisin kysymään vanhoilta Daf omistajilta suoraan, mitä mieltä autosta ovat. Kummalisesti eräs kymmenkunta Scaniaa omistanut ja ikänsä Scania miehenä tunnettu taitaa omistaa jo seitsemän Daf merkkistä tällä hetkellä.. eikä suunta ole muuttumassa.
    Vai onko huonosti, 95 xf, 1,65 milj.kilometriä. Konetta ei ikinä avattu ja öljyä ei vienyt vielä vaihtoon lähtiessäkään. Kytkin laitettu 950 tkm kohdalla. Vetoakselin nauhat 1,15 milj.km kohdalla. Ja loput normaaleja, 1 kpl startti, 1 kpl turbo, 1 kpl nelipiiriventtiili, vaimentaja haitariputkineen, vetopöydän per.kunnostus ym. pien huoltoa koko tuon kilometrimäärän aikana.
    Keskikulutus 29,8l/100km kun vuodessa matkattu 128 tkm. Ppv yhdistelmä.
    Ihan vaan faktoja, ei propagandaa..

    • Kyllähän Daffi kuskille on mukava auto ajo ominaisuuksiltaan
      ja pienellä kulutuksella Suomen teillä.Mutta lähdeppä Norjan
      vuoristoon 30tonnin kuormalla,niin jo alkaa kulutuskin 45-50litraa
      ei mee 29,8 litraan.Mitä tulee lämpöön,hytti on huonosti lämpö
      eristetty,ei wepasto jaksa pitää lämpöä,kun viima puhaltaa,
      ei ole kuin yksi auto mikä sopii Norjan ajoon,en tarkoita mihinkää Osloon vaan Bergeniin.....Niin se on 164 SCANIA
      siihen ei ole kellään mitään sanomista,siellä tulee monella
      paskat housuun.Siellä saa alkaa varautuun jo talven tuloon,
      mittari on käynyt jo nollassa....


    • EX Scania kuski kirjoitti:

      Kyllähän Daffi kuskille on mukava auto ajo ominaisuuksiltaan
      ja pienellä kulutuksella Suomen teillä.Mutta lähdeppä Norjan
      vuoristoon 30tonnin kuormalla,niin jo alkaa kulutuskin 45-50litraa
      ei mee 29,8 litraan.Mitä tulee lämpöön,hytti on huonosti lämpö
      eristetty,ei wepasto jaksa pitää lämpöä,kun viima puhaltaa,
      ei ole kuin yksi auto mikä sopii Norjan ajoon,en tarkoita mihinkää Osloon vaan Bergeniin.....Niin se on 164 SCANIA
      siihen ei ole kellään mitään sanomista,siellä tulee monella
      paskat housuun.Siellä saa alkaa varautuun jo talven tuloon,
      mittari on käynyt jo nollassa....

      No helvettikö siinä on, ettei voi muilla lähteä, kun pakoputkiviritetyllä kaanialla? Onko siellä voinut ennen moista viritelmää käydä rekalla ollenkaan?


    • Kuka se nyt niin mielenvikainen on,että ei Scanialla lähde liikenteeseen jos on mahdollisuus Daffilla lähteä?
      Itse teen tällä hetkellä osa-aika työtä siitä syystä,kun Scaniaa ei ole kotiseudulla tarjolla ajokiksi.
      Kyl töitä on tarjottu,mut kun täytys ajaa,Volvolla,Mersulla,Sisulla.Tämän seudun autoilijat ei älyä hyvän päälle.
      Mikäli ei Scanialla saa ajaa,niin eipä ajeta sitten ollenkaan.


    • Paska puhetta ei tee remonttia öljyn vaihtovälillä 15 litraa menee öljyä se on kuulema normaalia ei mun mielestä vaihdon scaniaan .


  • taitaa kanjan kulutus olla norjassa lähempänä 70L/100km! ja pysyykö
    kanjan ikkunat kirkkaina. Webasto(ain,kanjanssa onkin se Eberi paska!)
    laulaa kanjassakin! Ja pysyykö vetoakselit perän sisällä,Norjassa kun joutuu
    ketjuttaaa.

    • Faktaa!!!!! Norjan Bergenin vuorilla 164 Scanian keskikulutus
      30 tonnin kuormalla 37-42 litraa.Daf 105. 500 hv saman-
      laisella kuormalla 44-45 litraa.
      Mitä tulee Scania akseleihin olihan se ennen napavälitystä
      heikko kohta,oli liikaa tehoa moottorissa,vähän niinkuin
      Lokomon kaivinkone "320-340"hydraulinen ei vaijerikone
      oli liian tehokas hydrauliikka, hajoitti itsensä.
      Olen minäkin ollut tukin ajossa 70 luvun alussa,oli 65 vuoden
      76 Super Scania Vabis,siinä oli pitkä perä,oli joku välitys,se
      oli ruotsista uitettu tukki-auto.Se painui kerran akseleita
      myöten metsästä tultaessa täydellä tukkikuormalla,niin
      paukkui molemmat vetoakselit poikki.Eikä me saatu
      akseleita ulos se oli ihan jumissa,piti polttaa banjo poikki
      ensin...PS.Olihan siinä isot talkoot et saatiin auto mettästä
      pois,tukit jäi metsään,piti haalata kaivin kone,et saatiin ylös.
      Että elämä on ollut kovaa...


    • berlingo-4 kirjoitti:

      Faktaa!!!!! Norjan Bergenin vuorilla 164 Scanian keskikulutus
      30 tonnin kuormalla 37-42 litraa.Daf 105. 500 hv saman-
      laisella kuormalla 44-45 litraa.
      Mitä tulee Scania akseleihin olihan se ennen napavälitystä
      heikko kohta,oli liikaa tehoa moottorissa,vähän niinkuin
      Lokomon kaivinkone "320-340"hydraulinen ei vaijerikone
      oli liian tehokas hydrauliikka, hajoitti itsensä.
      Olen minäkin ollut tukin ajossa 70 luvun alussa,oli 65 vuoden
      76 Super Scania Vabis,siinä oli pitkä perä,oli joku välitys,se
      oli ruotsista uitettu tukki-auto.Se painui kerran akseleita
      myöten metsästä tultaessa täydellä tukkikuormalla,niin
      paukkui molemmat vetoakselit poikki.Eikä me saatu
      akseleita ulos se oli ihan jumissa,piti polttaa banjo poikki
      ensin...PS.Olihan siinä isot talkoot et saatiin auto mettästä
      pois,tukit jäi metsään,piti haalata kaivin kone,et saatiin ylös.
      Että elämä on ollut kovaa...

      Vielä vähän lisään Bergenin vuorilta.Mun kaverilla oli Daffilta
      lainassa jokin Volvo rekka veturi.Siinä ei jaksanut teli nousta
      eikä lukko toiminut,Hinuri veti sitä kilometrikaupalla vuorilla.
      Hinuri oli vanha 140 Scania.että se siitä..


  • saiskin daffin alle..

  • Daffista pamahti vesiletku Bergenin vuorilla,oli kylmä yö odotella
    huolto miestä,kesti 17 tuntia kun huoltomies tuli ilman vesiletkua.
    Teki jonkin hätäkorjauksen "jeesus teipillä"mikä petti heti.10km...
    päässä olis ollut Scanian verstas.Daffi ei vastaa muualla tehtyjä
    korjauksia.huoltomies ajoi noin 600km,että tälläista tällä kertaa...

    • No kyllä se sitten aivan ROMU,ku vesiletkukin sillain hajos...Kaanjaan olis vaihdettu koko moottori jo samalla vaivalla onne pojaat senverran sitä harjoitelleet.


    • Daffin mielestä pitää pärjätä kaksi vuorokautta 30 asteen pakkasessa sanovat Vantaan toimi pisteestä.


  • Ja mulla meni kaaniasta veto-akseli äänekosken m-realin puntarilla! oli 33astetta lämmintä kerkesin purkaa perän eikä näkyny scanian 24h miestä missään, ku aloin soitella että missä viipyy ni selvis ettei OLE SCANIAN VETAREITA koko valtakunnas! ku on ollu niin ristuksen kova menekki.

    edellisen kerran vetari oli meni samalta puolen 9kk aiemmin norjassa, siellä meni vaan yks päivä ku Scaanian mies kävi vaihtamassa. se oli kyllä muistanu ottaa veto-akselin mukaan lähtiessään muttei työkaluja.

    • Seuraavan kerran kun väität ettei koko Suomessa ole jotain osaa, Scaniaan tai mihin tahansa merkkiin, niin älä valehtele. Voin ihan henkilökohtaisesti osoittaa tuon vetarijutun valheeksi. Juu, olen Scanian leivissä ja siksi tommonen valehtelu ja liiottelu kyrsii


  • Ei mun tarvihe valehdella mitään. 21.7.2010 Minulle sanottiin ettei ole vetoakselia.
    sain kyllä puhelin-numeroita mistä voisin kysellä, lopulta veto-akseli löytyi Jämsänkoskelta yksityiseltä autoilijalta, tosin se oli 141:n mutta sekin kävi siinä kohassa hyvin.

    Kyllä on paljonki osia mitä ei suomesta löydy hyllystä. Mua kyrsii tässä Scanian tyyli hoitaa asioita/ vastuuta pientä yrittäjää kohtaan. Auta armias jos on kyseessä isompi yritys jolla on 10kpl autoja, kyllä ois etitty veto-akselia ja jos ei ois löytyny ni kyllä joku olis hälytetty kiirunaan kaivaa malmia että saatas nopeasti asia hoitoon.

    Eläkä vaan ala väittää ettei asia ole näin.

    • No kylläpä väitän että liioittelet. Enkä muuten arvannut, että ajat historic-luokan vehkeillä. 141:en vetari ei nimittäin käy tämän päivän laitteisiin.......


  • Kellä on Scanikoita 10 ja ylikin niin varmaan löytyy omasta hyllystä jo veto-akseleita, kannattaa kauppaa tehdessä tinkiä kauppaan vetoakseli hyllyyn.

  • Arvoisa nim. Vetari. 4 sarjaan asti käy 140,141,142,143:sen vetarit ainoa eroavaisuus löytyy lukon puolen vetarista koska vanhoissa jopa ensimmäisissä 2-sarjalaisissa oli lukon spoori tehty vetariin. e
    Elikkä uudempiin autoihin käy vanhasta muttei toisinpäin jos haluaa lukon toimivan.

    Se että ajanko Historic vehkeellä. niin kyllä ajan 4 sarjalaisella! koska en yksinkertaisesti pääse siittä eroon,

    • Ja väität edelleen että koko suomesta ei löydy akseleita hyllystä? Tuu meille, meillä on koko ajan semmonen hyllyssä. Ei niitä kyllä paljon mene, mutta pakko pitää varalla kun matka katkeaa asiakkaalta jos semmosta ei ole. Väitän siis edelleen, että niitä pidetään varastossa eikä menekki ole niin valtavaa kuin väitetään. Mutta näissäkin asioissa yleensä se lopullinen totuus tulee esiin Teboilin baarissa.....

      Ja mitä tuohon käypäsyyteen tulee, saatat olla kyllä oikeassa, mä en niin hyvin niiden vanhojen osia tunne. Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni.


  • En väitä ettei niitä koskaan ole ollu hyllyssä, mutta sillä hetkellä ei ollu. Onneksi kuitenkin Teljän Kuljetuksen vanhassa varastossa oli.

    Valitettavasti en saanut teidän firman yhteystietoja mutta Scan-autolla, Eljanderilla ja Trailconilla myytiin Ei Oota.

    Anteeks pyyntö hyväksytty. :)

    • No, ei Teljälläkään ihan kaikkea varastossa ole, vasta äsken kävin osia antamassa......Joten ei Scania Suomi ihan turha paikka ole


  • MInä SAIN 2002 vuonna UUDEN 124/420 SCANIAN,ajoin sillä
    9.vuotta.viat mitä oli katsastuksessa EU heijastimet ja rekisteri
    kilpi valo.Jarruihin ei tarvinnut koko aikana tehdä mitään.
    Mä ajoin sillä aina telipyörät alhaalla koska se oli täysilma
    jousitus ja ohjaava teli.vaihdoin työpaikkaa ja sain uuden
    MANNIN,eiköhän silläkin pärjää.Olisin kyllä pitänyt vanhan
    SCANIAN.Mutta kun.isäntä oli 72vuotias,alkoi muisti pettää.
    Lopetti yrityksen...ETTÄ älkää morkatko SCANIAA.....

  • paljonko oli kilsoja,,minkälainen ajo?ajoko sama kuski.

    F 12 volvoolla n 850 000 km,etujarruhihnat vaihtoo.Neljä eri kuljettajaa,huollot tehtiin ite,
    me-pa ajo. aika kestävä auto!

    • Daffi vie konkurssiin.Tarttis olla vanha Scania että pystyy
      maksaan Daffin remontti laskut.Yhden paikan saat korjattua,niin
      jo toisesta paikasta hajoaa.Leasing auto.ei pääse eroon
      muuten kun hirttää itsensä.kyllä vihon viiimeisin tapa,ottaa
      auto leasigillä..


    • Scania tienaa kirjoitti:

      Daffi vie konkurssiin.Tarttis olla vanha Scania että pystyy
      maksaan Daffin remontti laskut.Yhden paikan saat korjattua,niin
      jo toisesta paikasta hajoaa.Leasing auto.ei pääse eroon
      muuten kun hirttää itsensä.kyllä vihon viiimeisin tapa,ottaa
      auto leasigillä..

      Miksi Leasing autosta ei pääse eroon? Eikös siitä pääsekkää eroon leasing ajan päätyttyä?


  • Joka auton omistajalla mielestään maailman parhain auto.Toisilla romuja tai väärän merkkisiä.Luulotautiin ei ole lääkettä keksitty.

  • Daf on unelmien rekka! Se kulkee yli 300 sataa jos virität!

  • Itse olen muutamia kertoja ajanut 20 tonnista vuoden vanhaa DAF:ia

    Muutama asia pistänyt silmään:

    Sivuikkunat toteutettu typerällä tavalla, eli iso lasi, josta aukeaa keskeltä pieni luukku

    Autossa ei ole lainkaan ilmajousia edessä

    Ilmajousten säätö toimii idioottimaisesti "pakkotoimisesti" eli säätö onnistuu vain kun pitää kokoajan pohjassa... eikä totuttuun tapaan että yksi painalmus ajaa jouset ääriasentoon, ellei paina STOP painiketta... usein jouset kuitenkin säädetään täysin ylös tai alas.

    Ilmajousten kaukosäädin ei ole valaistu, vaikka tällainen ratkaisu löytyy jo muista 2010 vuoden autoista

    Lähes kaikki nappulat ja käyttökytkimet yms on A kaukan kuljettajasta B ratin tms. takana piilossa

    Tupakansyttimessä ei voi käyttää muutakuin tupakansysytintä, lautrit yms. osuu vaihdekeppiin

    Jarrupoljin on TODELLA ärsyttävä, sellainen alhaalta saranoitu levy

    Toki autossa on keskuslukitus, matkustajan oven saa auki kun kurkottelee tapreeksi kauas siihen sähköiseen avausnappiin

    Vaihteisto on toteutettu surkealla tavalla, vaihteita on 4 C ja napilla toimiva aluevaihteisto, alue ei vaihdu jos on vaihde päällä, eikä mikään muutenkaan kerro vaihtuiko alue tai ei, ei siis merkkivaloa tms. lisäksi keppi keskittyy aivan väärään paikkaan, eli täysin oikeaan reunaan, eikä keskelle.... Mersun "tupla H" jossa on sama määrä vaihteita, on kymmenen kertaa helpompi ja sujuvampi.

    Auton sähköt kytketty myös miten sattuu, perälauta toimii vain jos on auton virrat päällä, mutta autoa ei saa käyntiin jos on perälaude virrat päällä... lisää kivasti tyhjäkäyntiä.

    Autossa jotain samoja vaikutteita Ivecon kanssa, kummastakaan merksitä ei paljao kokemusta, joten en sano enenmpää

    Autossa todella selkeä ja helppokäyttöinen ajotietokone... tosin olisi ihan kiva jos se tietokone näyttäisi esim. päällä olevan vaihteen myös....

    Kantavuutta todella hyvin 20 tonnin kokonaispainolla saa autoon ottaa kyytiin 10.000 kiloa, mutta koska ollaan suomessa, saa 2 akselinen painaa vain 18 tonnia, eli painoa saakin olla enää 8 tonnia...

    Ratissa hyät säädöt

    Tehoa aivan perkeleesti, jos ois kunnon vaihteisto, niin AJAMINEN voisi ollakin ihan kivaa tällä....

    Tällaisia kokemuksia siis viiden kerran jälkeen

    • No just. Daffiin kuten muihinkin autoihin varmaankin eteen saa ilmajouset, jos tilaa eteen ilmajouset. Ei ne mikään vakiovaruste ole.

      Ei kai missään autossa aluevaihtaja vaihda kuin vapaalla. Puolittaja toimii vaihde päällä. Sen napin voi kyllä kääntää valmiiksi ennen vaihtamista ja alue vaihtuu kepin käydessä vapaa-asennossa.

      Mitä sillä päällä olevan vaihteen näytöllä tekee muuta kuin automaatissa? Johan sen vaihteen kepin asennosta huomaa. Merkkivaloa päällä olevalle alueelle ei myöskään yleensä ole. Kyllä sen nyt muutenkin älyää, kumpi alue on päällä. Puolittajalle sen sijaan yleensä merkkivalo löytyy.

      Nythän tommonen 20 tonnin teknisellä kokonaismassalla oleva 2-akselinen auto on kova sana, kun saa seuraavat 5 vuotta hyödyntääkin sen.

      Ei muuten lähde uudet Mersutkaan käyntiin perälaudan virrat päällä. Vissiin joku turvallisuusvaatimus tullut siihenkin. Muutenkin noi perälaudat asennellaan vasta päällirakentajan toimesta ja siinä kohtaa pääsee valitsemaan, tommoset, että pitääkö autossa olla virrat päällä vai ei, kun perälautaa käytetään.

      Kai missä vaan autossa on tehoa, jos on tehokas moottori?


    • just joo kirjoitti:

      No just. Daffiin kuten muihinkin autoihin varmaankin eteen saa ilmajouset, jos tilaa eteen ilmajouset. Ei ne mikään vakiovaruste ole.

      Ei kai missään autossa aluevaihtaja vaihda kuin vapaalla. Puolittaja toimii vaihde päällä. Sen napin voi kyllä kääntää valmiiksi ennen vaihtamista ja alue vaihtuu kepin käydessä vapaa-asennossa.

      Mitä sillä päällä olevan vaihteen näytöllä tekee muuta kuin automaatissa? Johan sen vaihteen kepin asennosta huomaa. Merkkivaloa päällä olevalle alueelle ei myöskään yleensä ole. Kyllä sen nyt muutenkin älyää, kumpi alue on päällä. Puolittajalle sen sijaan yleensä merkkivalo löytyy.

      Nythän tommonen 20 tonnin teknisellä kokonaismassalla oleva 2-akselinen auto on kova sana, kun saa seuraavat 5 vuotta hyödyntääkin sen.

      Ei muuten lähde uudet Mersutkaan käyntiin perälaudan virrat päällä. Vissiin joku turvallisuusvaatimus tullut siihenkin. Muutenkin noi perälaudat asennellaan vasta päällirakentajan toimesta ja siinä kohtaa pääsee valitsemaan, tommoset, että pitääkö autossa olla virrat päällä vai ei, kun perälautaa käytetään.

      Kai missä vaan autossa on tehoa, jos on tehokas moottori?

      "Ei ne mikään vakiovaruste ole"

      Mitäs taitaa olla Ategossa 12 tonnista ylöspäin AINA edessä ilmajouset 18 tonnia ja isommis (Antos, Axor ja Actros) ne on luonnollisesti aina...

      "Ei kai missään autossa aluevaihtaja vaihda kuin vapaalla. Puolittaja toimii vaihde päällä. Sen napin voi kyllä kääntää valmiiksi ennen vaihtamista ja alue vaihtuu kepin käydessä vapaa-asennossa."

      Mersu hoitaa käsivaihteiissa aluevaihdon itse isommalle, kun keppi viedään vaihteen väliin 5/6 ja pienemmälle kuin viedään väliin 3/4... tosin uusissa sitä oikean viiksen nappia väännetään eteenpäin, kun ahlutaan etenep'in, ja taaksepäin kun taaksepäin...

      "Mitä sillä päällä olevan vaihteen näytöllä tekee muuta kuin automaatissa?" automaattissa sillä ei tee mitään, mutta tommosessa tekee, ei mene kokemattomana niin helpolla "sekaisin" vaihteissa, ja tietää vaihtuiko alue tai ei... sen kyllä kuulee äänestäkin...

      Ja kyllä ainakin uusi Antos, ja jotkut Ategot lähtee päälle jos on perälaudassa sähköt päällä... laki ei sano tähän mitään, se on asennustavasta kiinni... mutta se on jo asennusVIRHE jos on kuten DAF:issa että pitää olla autossa virrat päällä että lauta toimii...

      Sekin on muuten ihan kaukosäätimen asentajan TAIDOSTA kiinni aukeaako/sulkeutuuko lauta kaukosäätimestä tai ei... laki ei tähän sano mitään...

      Antosissa tosiaan on "tekninen kokonaispiano" 19 tonnia... kai sen saisi käyttöön ihan katsastusasemalla käymällä.... auto on tullut tehtaalta kuitenkin viikkoja sittne, joten ihme, että paino ei ole vakiona siinä


    • re5g456ew4g65 kirjoitti:

      "Ei ne mikään vakiovaruste ole"

      Mitäs taitaa olla Ategossa 12 tonnista ylöspäin AINA edessä ilmajouset 18 tonnia ja isommis (Antos, Axor ja Actros) ne on luonnollisesti aina...

      "Ei kai missään autossa aluevaihtaja vaihda kuin vapaalla. Puolittaja toimii vaihde päällä. Sen napin voi kyllä kääntää valmiiksi ennen vaihtamista ja alue vaihtuu kepin käydessä vapaa-asennossa."

      Mersu hoitaa käsivaihteiissa aluevaihdon itse isommalle, kun keppi viedään vaihteen väliin 5/6 ja pienemmälle kuin viedään väliin 3/4... tosin uusissa sitä oikean viiksen nappia väännetään eteenpäin, kun ahlutaan etenep'in, ja taaksepäin kun taaksepäin...

      "Mitä sillä päällä olevan vaihteen näytöllä tekee muuta kuin automaatissa?" automaattissa sillä ei tee mitään, mutta tommosessa tekee, ei mene kokemattomana niin helpolla "sekaisin" vaihteissa, ja tietää vaihtuiko alue tai ei... sen kyllä kuulee äänestäkin...

      Ja kyllä ainakin uusi Antos, ja jotkut Ategot lähtee päälle jos on perälaudassa sähköt päällä... laki ei sano tähän mitään, se on asennustavasta kiinni... mutta se on jo asennusVIRHE jos on kuten DAF:issa että pitää olla autossa virrat päällä että lauta toimii...

      Sekin on muuten ihan kaukosäätimen asentajan TAIDOSTA kiinni aukeaako/sulkeutuuko lauta kaukosäätimestä tai ei... laki ei tähän sano mitään...

      Antosissa tosiaan on "tekninen kokonaispiano" 19 tonnia... kai sen saisi käyttöön ihan katsastusasemalla käymällä.... auto on tullut tehtaalta kuitenkin viikkoja sittne, joten ihme, että paino ei ole vakiona siinä

      "Mitäs taitaa olla Ategossa 12 tonnista ylöspäin AINA edessä ilmajouset 18 tonnia ja isommis (Antos, Axor ja Actros) ne on luonnollisesti aina..."

      Paskanmarjat, esim. Schenker Cargolta löytyy varmaan sata täysperänveturia Actrosia, joissa on rautajouset edessä.

      "Mersu hoitaa käsivaihteiissa aluevaihdon itse isommalle, kun keppi viedään vaihteen väliin 5/6 ja pienemmälle kuin viedään väliin 3/4... tosin uusissa sitä oikean viiksen nappia väännetään eteenpäin, kun ahlutaan etenep'in, ja taaksepäin kun taaksepäin..."

      Kyllä tota ZF:n twinspiltteriä löytyy myös esim. Sisusta ja Renaultista ja on aivan surkea systeemi. Aluevaihtaja katkaisijalla on sata kertaa parempi kunhan siihen tottuu. Vaihderobotteja löytyy kaikilta merkeiltä. Omasta mielestä parhaiten toimiva robotti on Volvon I-shift.

      "automaattissa sillä ei tee mitään, mutta tommosessa tekee, ei mene kokemattomana niin helpolla "sekaisin" vaihteissa, ja tietää vaihtuiko alue tai ei... sen kyllä kuulee äänestäkin..."

      Automaatissa (tai siis robottivaihteisessa) sillä juuri tekee. Tietyissä tilanteissa kun sitä vaihteistoa haluaa käyttää manuaalilla ja silloin on ihan oleellista tietää, mikä vaihde on päällä. Kuinka ollenkaan osaat ajaa henkilöautolla? Niissä ei yleensä ole vaihdenäyttöjä manuaalimalleissa ja nykyään alkaa jo olla järjestään 6-vaihteisia. Kolmen-neljän vaihteen perusvaihteistokaaviosta on aika helppo vaihde päätellä ihan ilman näyttöjäkin, vaikka vaihteita parin vivun avulla löytyykin yhteensä 12 tai 16. Voihan tuossa kokemattomalla päivä-pari mennä opetellessa, mutta niin se menee muutenkin uuden auton kanssa.

      "Ja kyllä ainakin uusi Antos, ja jotkut Ategot lähtee päälle jos on perälaudassa sähköt päällä... laki ei sano tähän mitään, se on asennustavasta kiinni... mutta se on jo asennusVIRHE jos on kuten DAF:issa että pitää olla autossa virrat päällä että lauta toimii..."

      Edelleen sen perälaudan asentaa päällirakentaja. Ei se DAFfin vika ole, jos ajamassasi DAFfissa on ollut perälauta laitettuna virtalukon taakse. Itse olen ajanut uutta Actrossia (siis sellaista, jossa startti on jo napilla ja virta-avain on vaan semmonen "kasetti", joka työnnetään kojelaudassa olevaan reikään). Se ei ainakaan lähtenyt käyntiin, jos perälaudassa oli virrat päällä. Kyllähän asentaja voi turvaominaisuudet ohittaa, mutta sitä varten perälaudan sulkeutuminen kaukosäätimellä yleensä estetään, ettei kaukosäätimen toimintahäiriö pysty sulkemaan kuljettajaa lavalle.

      "Antosissa tosiaan on "tekninen kokonaispiano" 19 tonnia... kai sen saisi käyttöön ihan katsastusasemalla käymällä.... auto on tullut tehtaalta kuitenkin viikkoja sittne, joten ihme, että paino ei ole vakiona siinä"

      Koska rekisteröity? Jos ennen 1.11., saa sen 19 tonnia käyttöön. Jos auto on otettu käyttöön ennen 1.10. ei ole automaattisesti täydet painot käytössä, vaan vaatii muutoskatsastuksen. Viitisen vuotta on siirtymäaika, jolla tuota pääsee hyödyntämään ennen 1.11. rekisteröidyissä.


    • just joo kirjoitti:

      "Mitäs taitaa olla Ategossa 12 tonnista ylöspäin AINA edessä ilmajouset 18 tonnia ja isommis (Antos, Axor ja Actros) ne on luonnollisesti aina..."

      Paskanmarjat, esim. Schenker Cargolta löytyy varmaan sata täysperänveturia Actrosia, joissa on rautajouset edessä.

      "Mersu hoitaa käsivaihteiissa aluevaihdon itse isommalle, kun keppi viedään vaihteen väliin 5/6 ja pienemmälle kuin viedään väliin 3/4... tosin uusissa sitä oikean viiksen nappia väännetään eteenpäin, kun ahlutaan etenep'in, ja taaksepäin kun taaksepäin..."

      Kyllä tota ZF:n twinspiltteriä löytyy myös esim. Sisusta ja Renaultista ja on aivan surkea systeemi. Aluevaihtaja katkaisijalla on sata kertaa parempi kunhan siihen tottuu. Vaihderobotteja löytyy kaikilta merkeiltä. Omasta mielestä parhaiten toimiva robotti on Volvon I-shift.

      "automaattissa sillä ei tee mitään, mutta tommosessa tekee, ei mene kokemattomana niin helpolla "sekaisin" vaihteissa, ja tietää vaihtuiko alue tai ei... sen kyllä kuulee äänestäkin..."

      Automaatissa (tai siis robottivaihteisessa) sillä juuri tekee. Tietyissä tilanteissa kun sitä vaihteistoa haluaa käyttää manuaalilla ja silloin on ihan oleellista tietää, mikä vaihde on päällä. Kuinka ollenkaan osaat ajaa henkilöautolla? Niissä ei yleensä ole vaihdenäyttöjä manuaalimalleissa ja nykyään alkaa jo olla järjestään 6-vaihteisia. Kolmen-neljän vaihteen perusvaihteistokaaviosta on aika helppo vaihde päätellä ihan ilman näyttöjäkin, vaikka vaihteita parin vivun avulla löytyykin yhteensä 12 tai 16. Voihan tuossa kokemattomalla päivä-pari mennä opetellessa, mutta niin se menee muutenkin uuden auton kanssa.

      "Ja kyllä ainakin uusi Antos, ja jotkut Ategot lähtee päälle jos on perälaudassa sähköt päällä... laki ei sano tähän mitään, se on asennustavasta kiinni... mutta se on jo asennusVIRHE jos on kuten DAF:issa että pitää olla autossa virrat päällä että lauta toimii..."

      Edelleen sen perälaudan asentaa päällirakentaja. Ei se DAFfin vika ole, jos ajamassasi DAFfissa on ollut perälauta laitettuna virtalukon taakse. Itse olen ajanut uutta Actrossia (siis sellaista, jossa startti on jo napilla ja virta-avain on vaan semmonen "kasetti", joka työnnetään kojelaudassa olevaan reikään). Se ei ainakaan lähtenyt käyntiin, jos perälaudassa oli virrat päällä. Kyllähän asentaja voi turvaominaisuudet ohittaa, mutta sitä varten perälaudan sulkeutuminen kaukosäätimellä yleensä estetään, ettei kaukosäätimen toimintahäiriö pysty sulkemaan kuljettajaa lavalle.

      "Antosissa tosiaan on "tekninen kokonaispiano" 19 tonnia... kai sen saisi käyttöön ihan katsastusasemalla käymällä.... auto on tullut tehtaalta kuitenkin viikkoja sittne, joten ihme, että paino ei ole vakiona siinä"

      Koska rekisteröity? Jos ennen 1.11., saa sen 19 tonnia käyttöön. Jos auto on otettu käyttöön ennen 1.10. ei ole automaattisesti täydet painot käytössä, vaan vaatii muutoskatsastuksen. Viitisen vuotta on siirtymäaika, jolla tuota pääsee hyödyntämään ennen 1.11. rekisteröidyissä.

      Nyt oli puhe uusista/uudekoista autoista...

      Ei taatusti uusissa yli 12 tonnin mersuissa ole edessä rautajousia...

      Siitä avainkasetista saa muuten ulos sen metallitikun, jolla voi avata esim polttoainesäiliö korkin (lukko lisävaruste)

      Auto on rekisteröity noi 3 viikkoa sitten

      Ja se meneekö/aukeaako perälauta säätimestä on ihan asetajan taidoista kiinni... helpoin tapa on vetää kaukosäätimen johdot siihen "sisäkapulaan" jolloin ei mene kiinni säättimestä ikinä, eikä edes aukea aina


    • 5445465156 kirjoitti:

      Nyt oli puhe uusista/uudekoista autoista...

      Ei taatusti uusissa yli 12 tonnin mersuissa ole edessä rautajousia...

      Siitä avainkasetista saa muuten ulos sen metallitikun, jolla voi avata esim polttoainesäiliö korkin (lukko lisävaruste)

      Auto on rekisteröity noi 3 viikkoa sitten

      Ja se meneekö/aukeaako perälauta säätimestä on ihan asetajan taidoista kiinni... helpoin tapa on vetää kaukosäätimen johdot siihen "sisäkapulaan" jolloin ei mene kiinni säättimestä ikinä, eikä edes aukea aina

      "Ei taatusti uusissa yli 12 tonnin mersuissa ole edessä rautajousia..."

      Mee sinne Turun sataman nurkkaan katteleen Schenker Cargon Actroseja. Ei ole ilmajousia edessä alta vuoden vahoissakaan. Seuraavaksi varmaan väität, että Mersun sora- ja pölliautoissakin on ilmajouset. Puolikkaanvetureissakaan harvemmin eteen ilmajousia laitetaan.


    • just joo kirjoitti:

      "Ei taatusti uusissa yli 12 tonnin mersuissa ole edessä rautajousia..."

      Mee sinne Turun sataman nurkkaan katteleen Schenker Cargon Actroseja. Ei ole ilmajousia edessä alta vuoden vahoissakaan. Seuraavaksi varmaan väität, että Mersun sora- ja pölliautoissakin on ilmajouset. Puolikkaanvetureissakaan harvemmin eteen ilmajousia laitetaan.

      Nyt puhuttiin ihan "perus" autoista eli Atego Axor/Antos ja Actros

      Mutta pointti on se, että DAF:in autossa ei sitä ole, vaikka paaaaljon pienemmissä mersuissa on...

      Pienin auto missä oon tainnut nähdä ilmajouset edessä oli 10 tonninen MAN mutta se oli taatusti lisävaruste....

      Mersuissa muuten semmonen "mukavuusistuin" on myös vakiona vain yli 12 tonnississa... pienemmissä on normaali "pakupenkki"


  • Kyllä polttoainekulut tippui kun vaihdoin Daf kuorma-autoon.Mitään moittimista ei ole ollut.Harmittaa kun en ennemmin vaihtanut.Syynä ennakkoluulo joka vaivaa meitä Suomalaisia.

    • Poltto aineen kulutus on daffissa suurempi kuin 580 scaniassa itellä on samassa ajossa kumpikin remontti kulut on Sarri saa paljon suuremmat seisokki päiviä tulee draftin paljon vuodessa.


  • Jo 20 vuotta on tullut ajettua Daf kuorma-autoilla ja paskapuhetta että on aina verstaalla.On ollut monenmerkkistä autoa ja tyytyväinen olen ollut. Kuten tuo entinen Mersumies totesi se Suomalaisten ennakkoluulo on perisynti.

  • Täällä eräs satusetä kirjoitti että Daf vie konkurssiin.Montako kuljetusyrittäjää on mennyt konkurssiin ja autostako johtui? Näitä Essonbaarin juttuja usein kuulee.Olenpa itsekin seurannut erästä kuljetusyrittäjää joka vaihtoi Skaniat Daf merkkiin eikä ole konkurssista tietoakaan.Joten jatkakaa vain niitä satujuttujanne eihän niitä kukaan usko.

    • Aloittajan Daffi löysi tiensä Afrikkaan.Ei kelvannut kenellekään Suomessa,oli se niin maanantai tekele. Ehti seistä pitkään Daffilla


  • Se on gauheeta jos piti Afrikkaan viedä.Meni liike sen takia konkurssiin.Se on gauheeta.

  • moro...

    onks kenelläkään tietoa, saako daf cf85 6X2 vaihtolava kuokkiin korotetut paino?

    • Elä osta olet kuusessa sen kans.mulla on sellainen ei ole minkään laista huoltoa Oulusta ei löydy etes jarrupaoja!!!!!!!!


  • Suunnitelmissa ostaa euroopasta Daf fa lf 55 250 automaatti. Ei mitään kokemuksia kyseisestä merkistä, mutta osaisiko joku kertoa onko millainen auto kyseessä, onko jotain tyyppivikoja tms.
    Kiitos.

  • vuosimalli 2007

  • KONTIO sisun kun uuden sais......

    • ja valmetin nelipyttynen kone siihen,paskanruskean värinen öljyruisku!
      Onko sulla ase?


    • Lopakkoni on kunnossa ostin Daffin.


  • Onnittelen,hyvä valinta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.