CANON EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM

trotttl

Onko kokemuksia minkälainen tuo otsikon tötterö on hämärässä kuvaamiseen? On kova polte hankkia objektiivi luontokuvaamiseen (eläimet pääpointtina, maisemakuvat vasta kakkossijalla) ja Canon 100-400 olis käsittääkseni aika monipuolinen laite.

Yksi intohimon kohde on hirvien kuvaaminen, ja niitähän näkee enimmäkseen kun on jo vähän hämärää. Tuo Canonin malli ei ole mkään maailman valovoimaisin, mutta pitkän zoomitötterön tarjoama monipuolisuus houkuttelee. Hintakin on aikalailla maksimi mitä olen valmis objektiivista maksamaan. Kai sillä pärjäisi harrasteluonteisessa hirvien kuvaamisessa? Yhdellä tutulla on tuollainen lintuobjektiivina ja siihen se näkyy soveltuvan hyvin.

En ole (vielä :) mikään pro kuvaamisessa, mutta eikös se ole niin että huonompaa valovoimaisuutta pitää hämäräkuvauksessa korvata pidemmällä valotusajalla, mikä voi sitten johtaa vakaajasta huolimatta jalustan/tuen tarpeeseen ?

13

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huygy

      minulla on samanlainen. Oiva peli ja monipuolinen. Olen kuvannut sillä pääasiassa lintuja ja pari kertaa karhuja. Tietenkin valovoimaa voisi olla lisää, muttta vakaaja antaa vähän anteeksi. Suositttelen.

    • kiugy

      100-400 7d aloittelija = vuodenluontokuvaaja.blogspot.com

    • canonEOS

      Tuo EF 100-400 IS on ihan hyvä putki vaikka valovoima ei päätä huimaa. Mutta ei siellä hämärässä metsässä mikään valovoima riitä ilman kovia ISOja.

      Saahan sillä tietysti hämärässä kuvan siinä kun 2.8 primelläkin ainakin paikallaan olevasta hirvestä. Vauhtikuvat hämärässä ei onnistu helposti millään muullakaan putkella. Mutta valoisaan aikaan 100-400 on kelpo peli vaikka lintujen kuvaamiseen.

      • trotttl

        Monestihan ne hirvi-tilanteet on melko rauhallisia. Mulle riittäis se että saa kuvaa paikallaan olevasta elukasta.

        Kameraksi olen ajatellut Canon EOS 60D:tä. Siinä ominaisuudet riittänee hämäräkuvaukseen?

        Tässä on ote www.canon.fi.stä:

        Suuri ISO-herkkyys hämäräkuvausta varten
        Kun valon määrä laskee, EOS 60D -kameran ISO-herkkyys nousee jopa 6400:aan. Lisäksi se voidaan laajentaa arvoon 12 800 kuvattaessa ympäristöissä, joissa salaman käyttö ei ole suotavaa.


    • Canonisti minäkin

      Jos löydät vielä 50D:n jostain, ota se. Canon selvästi downgrade'si kympin. Ilmeisesti 50D oli mallistossa liian lähellä 7D:tä.

      • Trotttl

        Mitäs ominaisuuksia 60D:ssä on "downgreidattu" 50D:hen verrattuna?


      • Canonisti minäkin
        Trotttl kirjoitti:

        Mitäs ominaisuuksia 60D:ssä on "downgreidattu" 50D:hen verrattuna?

        Rakenne.


    • canonEOS

      Ei siinä mitään muuta ole "downgreidattu" kun rungon koko ja materiaali. Kuvanlaatu on luultavasti parempi ja kohinat paremmin kurissa.

      Ja onhan siinä monta asiaa myös "upgreidattu", esim parempi etsimen peitto ja moni muu asia.

      • jdlsfioaan...

        Runko on huomattavasti heikompi muovinen saippuarasia. Yleisvaikutelma lelumaistunut. RAW-kohina pahempi suuremman pikselimäärän vuoksi. Kuvausnopeus alentunut.
        Studiosalama kontakti puuttuu.
        Ei ole sääsuojattu

        Parannukset:
        Valotuksen korjaus - 5 EV
        Monilohkomittaus 63 pistettä.
        Video
        Näytön tarkkuus hieman parantunut. 1040 000 pistettä.
        Etsimen peitto parantunut peräti yhden (1) prosentin. 96 %.

        Olin vähällä hankkia 60 D:n, mutta kun näin ominaisuudet niin kauhistuin.
        7D; joka oli kuitenkin pettymys kuvanlaadussa. Vanha 5 vuotta käytetty kamera tekee parempaa jälkeä ja kohisee vähemmän.


      • canonEOS
        jdlsfioaan... kirjoitti:

        Runko on huomattavasti heikompi muovinen saippuarasia. Yleisvaikutelma lelumaistunut. RAW-kohina pahempi suuremman pikselimäärän vuoksi. Kuvausnopeus alentunut.
        Studiosalama kontakti puuttuu.
        Ei ole sääsuojattu

        Parannukset:
        Valotuksen korjaus - 5 EV
        Monilohkomittaus 63 pistettä.
        Video
        Näytön tarkkuus hieman parantunut. 1040 000 pistettä.
        Etsimen peitto parantunut peräti yhden (1) prosentin. 96 %.

        Olin vähällä hankkia 60 D:n, mutta kun näin ominaisuudet niin kauhistuin.
        7D; joka oli kuitenkin pettymys kuvanlaadussa. Vanha 5 vuotta käytetty kamera tekee parempaa jälkeä ja kohisee vähemmän.

        Onhan siinä 60D:ssä muitakin huononnuksia. Mutta myös näppäriä parannuksia.

        Mikä ongelma tuossa kohinassa noin ylipäätään on?. Ootkos koskaan kurkannut ihan käsittelemätöntä CR2-tiedostoa?

        Ilman minkäänlaista kohinanpoistoa RAW-filessä on jo aika pienillä ISO-arvoilla melkoisesti kohinaa mallista rippumatta, myös täyskennoisissa. Mutta senhän saa pois vaikka Lighroom 3.3:lla ja lopputuloksen voi itse säädellä kohina/detail-akselilla haluamakseen. Jos kamera tekee kohinanpoiston eli valmiin JPG:n niin silloin säätömahdollisuudet on aika rajalliset ja vaihtelee rungoittain.

        Ei noita kohinoita kannata tuijottaa liikaa. Osta kunnon kuvansäätösofta. Se parantaa kuvanlaatua selvästi enemmän kun uus runko.


    • trotttl

      no kele mä jo kuvittelin että se kameran valitseminen olis se helppo juttu... :)

      Tänään sain lainalle Canonin 450D:n EFS 18-200 mm tötteröllä. Silläkin "ylettyi" sentään jo aika pitkälle. Kiertelin paikkoja joissa olen usein nähnyt hirviä, ja koekuvaus osoitti että zoomi olisi ollut ihan riittävä hirvien kuvaamiseen. Linnuista saisi otettua sellaisia kuvia joissa esim. teeri(parvi) istuu puussa, mutta ihan sellaista lähipotrettikuvaa ei olis saanut.

      Tuo 200 mm alkoi kiinnostamaan kun se olis kuitenkin inhimillinen kannettavakin. CANON EF 70-200/4 L IS USM:än kuvalaatua on käsittääkseni kehuttu. Sellaisen saisi näköjään tonnilla rajalalta. Ja se on käsittääkseni sen verta laadukas että siihen voisi laittaa sellaisen jatkotötterön jos lisäzoomia joskus tarvii? Objektiivin hinta tuntuis paljon halvemmalta kun ostelis niitä kalliita palikoita pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä :)

    • fotari99

      100-400 on hyvä yleistyökalu lintu ja eläimiin
      lentokuvauksessa ehdoton. Hämärässä sillä
      ei oikein tee mitään. 300/2.8 maunaalitarkenteisena
      sopis kyllä hirville. e-baysta tonnilla.

    • canon100-400

      Oletko jo hankkinut himoitsemasi lasin? Olen ajaellut luopua tuosta samasta lasista. Luopumisen syy on kuvauskohteiden vaihtuminen enkä pysty pitämään tuota lasia jos aion hankkia uusia. laittele viestiä aeta (ät) iki piste fi jos haluat vaikka harkita ja ehkä kokeilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe