Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuorsaan - Uniapneaa?

apua elämään

Olen 19-vuotias perusterve tyttö, mutta kärsin valtavasti kuorsaamisesta. Olen kuorsannut kai lähes koko elämäni, eikä se ole mitenkään pientä ja sievää vaan kunnon korinaa. Ylipainoa minulla on n. 10 kiloa, mutta luku on pienenämään päin, syön terveellisesti ja harrastan liikuntaa 3-5 kertaa viikossa. En tupakoi, alkoholia käytän silloin tällöin, runsaammin tulee otettua noin kerran kuussa. Taipumus ylipainoon kulkee suvussa, ja isälläni on todettu uniapnea. En tiedä, katkeileeko hengitykseni öisin, mutta olen erittäin aamu-uninen ja "vaikeasti käynnistyvä". Lisäksi kurkkuni on usein aamuisin kipeä ja karhea koko yön kestäneestä kuorsauksesta. Minulla on ahtaat hegitystiet, kita- ja nielurisat on leikattu pois jo pienenä, ja nenäni on jatkuvasti tukossa. Onkohan kuorsaukseni syy rakenteellinen, vai sairastanko uniapneaa? Miten kuorsauksen saisi loppumaan tai edes vaimenemaan? Tilanne ahdistaa ja vaikeuttaa elämääni, esimerkiksi ystävien luona yöpyminen nolottaa ja seurustelu on mahdotonta.

13

3539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

      en osaa sanoa

    • apua elämään

      no suuri kiitos tästä asiatuntevasta kommentista.

    • snoring

      kannattaa käydä korva/nenä/kurkkulääkärillä sieltä saa ensimmäistä palautetta asiasta, en varmaan uniapneaa, enemmän ahtaan nielun vuoksi tapahtuvaa.

    • Entinen kuorsaaja

      Hei! Oireesi kuulostavat uniapneaan sopivilta, suosittelisin siis käyntiä lääkärillä esim. ihan terveyskeskuksessa, sieltä sitten ohjaavat eteenpäin. Jos et apua saa terveyskeskuksesta, kannattaa mennä ykistyiselle puolelle. Olethan jo tutustunut uniapnea.fi sivuihin? Sieltä itse ainakin löysin paljon tietoa ja oppaan asiasta.

    • Avun saanut

      Ahtaat hengitystiet ja tukkoinen nenä aiheuttavat kuorsausta. Rakenteellisiin syihin ei edes paino vaikuta, esimerkiksi laiha veljeni kuorsaa yhtä lailla kuin ylipainoiset isänsä ja siskonsa, koska meillä kaikilla on samanlaiset ahtaat "röörit" ja allerginen nuha.

      Tärkeintä on selvittää, onko sinulla apneaa vai ei. Apnea on nimittäin hengenvaarallinen tila, joka on ehdottomasti hoidettava. Muu kuorsaus häiritsee lähinnä vieressä nukkujaa.

      Apnean selvittämiseksi hakeudu unitutkimuksiin esimerkiksi terveyskeskuksen kautta. Unitutkimuksessa nukut sairaalan "unilaboratoriossa" erilaisiin mittareihin kytkettyinä yön, tai sitten saat salkunkokoisen laitteen lainaksi kotiin yöksi. Tuloksista selviää, kuinka paljon ja äänekkäästi kuorsaat, kuorsaatko eri asennoissa vai vain esim. selälläsi, ja kaikkein tärkein, onko sinulla hengityskatkoja.

      Uniapneaan auttaa CPAP- eli ylipainehengityslaite. Se ei maksa mitään, vaan saat sen lainaksi lähimmästä keskussairaalasta.

      Jos sinulla ei ole uniapneaa, voit saada avun kuorsauskiskoista, joita on erilaisia ja erihintaisia. Minulle teetettiin yksityishammaslääkärin kautta kisko, joka maksoi 800 euroa ja auttoi vain pari vuotta. Sitten se löystyi, ja kun se ei enää pysynyt hampaissa tiiviisti, se ei tietenkään estänyt kuorsaustakaan. Kuorsauskisko on yleensä silikoninen, hampaisiin yöksi kiinnitettävä laite, jonka toiminta perustuu siihen, että se pitää suun melkein kiinni. Näin hengityksen on pakko kulkea nenän kautta, ja kun hengität nenän kautta, et kuorsaa. Laite tuntuu aluksi vähän epämiellyttävältä, mutta siihen tottuu nopeasti.

    • Tätsy..

      Kuorsauksen hoito RFA- menetelmällä

      Menetelmä eroaa aikaisemmasta kuorsausleikkauksesta siten, että unessa tärisevää suulakea ei lyhennetä leikkaamalla ja että kokotoimenpide voidaan tehdä jokseenkin kivuttomasti polikliinisesti. Myös toipuminen on vaivattomampaa verrattuna perinteisiinkuorsausleikkauksiin. Yleensä potilas tarvitsee sairaslomaa toimenpidepäivän lisäksi 1–2 vuorokautta.
      Toimenpiteen tulokset ja aiheet

      Toimenpide suoritetaan paikallispuudutuksessa ja voidaan tarvittaessa uusia noin kahden kuukauden kuluttua. Tulokset ovat samaa luokkaa kuin perinteisessä kuorsausleikkauksessa. Sosiaalisesti häiritsevä kuorsaus vähenee tai katoaa suurimmalla osalla potilaista. Ylipaino on tärkein yksittäinen tekijä, joka heikentää toimenpiteen tulosta. Jos paino jaettuna pituuden neliöllä (BMI) on yli 30 palaa kuorsaus muutaman vuoden kuluessa jokseenkin kaikille. Tällä kuten muillakaan suulakea lyhentävillä menetelmällä ei voida hoitaa uniapneasyndroomaa (hengitys katkeilee yli 7 kertaa/tunti ja potilaalla on merkittävä päiväaikainen väsymys.

      Oman painoindeksin (=BMI) voi laskea osoitteesta: http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/bmi/index.xsp

      Unenaikaiset hengityskatkot eli uniapnea
      Ajanvaraus

      Potilas käy yleensä ensin toimenpidearviossa korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalla. Poliklinikalla lääkäri arvioi, mikä hoitomuoto on potilaalle sopivin. Jos päädytään RFA-hoitoon, asetetaan potilas toimenpidejonoon. Toimenpideaika on yleensä 2–3 kuukauden kuluttua. Ajasta sovitaan potilaan kanssa puhelimitse hyvissä ajoin. Hän saa kotiin kirjalliset ohjeet toimenpiteestä ja kotihoidosta.
      Toimenpiteen suoritus

      Toimenpideaamuna saa juoda ja syödä normaalisti sekä ottaa aamulääkkeet. Jorvin sairaalaan voi tulla omalla autolla. Korvapoliklinikalla potilas saa ensin tablettina tulehduskipulääkkeen. Sen jälkeen suu ja nielu puudutetaan suihkeella ja suulakilihakseen annettavalla puudutteella. Toimenpide kestää puudutuksineen noin 40 minuuttia. Lähtiessä potilas saa soittoajan voinnista hoitavalle lääkärille.

    • Tempur Sleep Center

      Potilasjärjestö Uniliitto antaa neuvontaa ja kirjallisuutta löytyy esim. Unitutkija Markku Partisen "unikoulu aikuisille". Molemmissa tahoissa suositellaan kuorsauksen vähentämiseksi yhtenä kotikonstina ergonomisesti yksilöllistä Tempur -tyynyä jonka avulla hengitystiet pysyvät avoinna paremmin. Usa:ssa tehty tutkimus osoitti 75% koehenkilöistä saanneen apua näinkin yksinkertaisella keinolla kuin päänasentoa oikein tukevalla tyynyllä. T. Nukkumisergonomian neuvonta / Tempur Vantaan Tikkurilan Sleep Center

    • kuorsauksen loppu

      Kokeile oikeesti ensin näitä suukappale kiskoja: Esim. Amazonista saatilattua: Snoremeds, Experian etc. Itsellä toi Snoremeds käytössä jo 6kk ja toimii oikeesti, alus vähän tulee alahampaat kipeeks mut helpottaa ajanoloon. Pääsin eroon Uniapnealaitteesta tällä ja vaimo on tod. tyytyväinen hinta on n.40-50e kuluineen.

    • uniapneaa

      Olen perinyt uniapnean isältäni, jolla on tosin huonot elintavat. Minäkin olen tupakoinut paljon, liikkunut huonosti ja syönyt väärin. Ei ihme että kuntoni on ollut kuin vanhalla ja uniapnea on pahentunut.
      Hengitys on helpompaa ja tasaista heti jos on liikkunut kunnolla, syönyt terveellisesti ja ollut tupakoimatta/vähentänyt. En nuku enää päikkäreitä.
      Joskus harvemmin hengitys katkoilee ja herään siihen, että meinaan tukehtua... mutta se liittynee henkiseen stressiin osittain.

    • kohtalainen uniapnea

      Eilen sain lääkäriltä soiton, että minulla on kohtalainen uniapnea. noin 20 hengityskatkosta tunnissa. CPAP hoitokokeiluun on 3-4 kuukauden jonot,

      • kohtalainen uniapnea

        Ylipainoa minulla ei ole yhtään. Astma diagnoosin sain syksyllä.


    • Ihanaa tämä auttoi

      Nyt kaikki korva kuulolla jotka haluatte että kuorsaus loppuu...Tilanne oli meidän perheessä jo se että jouduin nukkumaan yläkerrassa. Kertakaikkiaan vaimo ei enää kestänyt kuorsaustani. Ongelma se että nukuin aina selälläni ja kuorsaus oli väistämätön tosi asia...ohessa linkit jolla loppui.
      Tyyny on aivan mahtava muunmuassa ozbaby Turussa myi tuotetta ja moni muukin. Kallis on mutta toimii.
      http://www.bumbeez.com/Doomoo-Buddy-imetystyyny-Light-Pink-Taupe
      ja tuossa kisko jonka tilasin Ebaysta hinta lähetyksineen 14€

      http://viewitem.eim.ebay.fi/STOP-SNORING-MOUTHPIECE-ANTI-SNORE-DEVICE-SLEEP-AID-NEW/130518458694/item

      Nyt on vihdoin hiljaista ja itsekin nukun aivan loistavasti töyden yön unia.
      Suosittelen kaikille lämpimästi.
      Tyynyn ansiosta nukun nyt kyljelläni ja tyyny mukautuu mahtavasti Tulee ns. ihanne asento kyljellään ja suu kisko auttaa leukaa eteenpäin.
      En ole vielä uskaltanut koittaa, mutta luulen että kiskon voin jättää pois kun nnyt kerran pysyn kyljelläni koko ajan.
      Eli nyt kipin kapin ostamaan miehelle lahjaksi "Buddy" imetystyyny...
      Ei ne kumminkaan itse sitä kehtaa ostaa!!!!

      • Masakasa

        Tyyny hankittu. Tuo kisko ei sopinu mulle, mutta hommasin täältä muokattavan version www.medaccess.fi nimeltään Snoremeds

        Yhdistelmä toimii todella hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe