Ostin juuri autooni Jvc, Kd-r511 usb-autostereon ja vaikka kuinka luen ohjeita miten saa tallennettua omat asetukset niin silti aina kun sammutan auton ja käynnistän sen niin kaikki tallenteet on hävinnyt vaikka niiden pitäisi tallentua user nimiseen vaihtoehtoon.
Ainoastaan radiokanavat säilyvät, mutta muut esim. bassovahvistukset plus muut eivät säily.
Osaako kukaan kertoa miksen onnistu tässä?
Osaisiko kukaan neuvoa?
22
776
Vastaukset
- 23r3e3
Sitä tuskin ohjeissa lukee, koska asetusten kuuluisi säilyä automaattisesti kunhan soitin on asennettu oikein. Todennäköisesti soittimen muistivirta on nyt virtalukon takana, joten muisti nollautuu aina kun auto sammutetaan. Muistivirta tulisi ottaa suorasta virrasta/akulta.
Yleensä muistivirta on punainen johto ja käynnistysvirta keltainen. Voi vaihdella tapauskohtaisesti.
ps. älä käytä bassovahvistuksia :)- tyttö hädässä
kiitos tiedoista! mutta en kyllä itse osaa näitä johtoja laittaa :o pitää sysästä jos broidi osais tai ehkä sit tyydyn siihen että joka kerta kun haluan kuunnella musaa autossa vähän kovempaa niin vaihtelen asetuksia.
ja miksi ei bassovahvisruksia? mulle musiikki autossa on tärkeä osa :D - 4r243r
tyttö hädässä kirjoitti:
kiitos tiedoista! mutta en kyllä itse osaa näitä johtoja laittaa :o pitää sysästä jos broidi osais tai ehkä sit tyydyn siihen että joka kerta kun haluan kuunnella musaa autossa vähän kovempaa niin vaihtelen asetuksia.
ja miksi ei bassovahvisruksia? mulle musiikki autossa on tärkeä osa :DKoska ne saa musiikin kuulostamaan epäluonnolliselta, basson kumisevalta, aiheuttaa säröä vähänkään kovemmalla kuunnellessa. IMO loudnesit yms. boostit pitäisi poistaa kaikista soittimista.
Suosittelen ennemminkin kääntämään sitä volumea lujemmalle kuin vääntämään "bass boostia". No jos laitteisto ei ole niin viimeisen päälle niin samapa tuo vaikka boostaisitkin ;) - tyttö hädässä
4r243r kirjoitti:
Koska ne saa musiikin kuulostamaan epäluonnolliselta, basson kumisevalta, aiheuttaa säröä vähänkään kovemmalla kuunnellessa. IMO loudnesit yms. boostit pitäisi poistaa kaikista soittimista.
Suosittelen ennemminkin kääntämään sitä volumea lujemmalle kuin vääntämään "bass boostia". No jos laitteisto ei ole niin viimeisen päälle niin samapa tuo vaikka boostaisitkin ;)noo onhan tos mun autos alkuperäiset kaiuttimet ja hyvältä ne kuullostaa. ehkä sit keskityn enempi auton ulkonäköön kuin musiikin parantamiseen =)
- 314123
tyttö hädässä kirjoitti:
noo onhan tos mun autos alkuperäiset kaiuttimet ja hyvältä ne kuullostaa. ehkä sit keskityn enempi auton ulkonäköön kuin musiikin parantamiseen =)
Alkuperäiset lähes poikkeuksetta ovat huonommat kuin melkeen mitkä tahansa uudet korvaavat.
- ffsbw
314123 kirjoitti:
Alkuperäiset lähes poikkeuksetta ovat huonommat kuin melkeen mitkä tahansa uudet korvaavat.
Älä puhu paskaa, useet alkuperäset hakkaa 100-0 jotku focuksen volcanot, bossit yms. paskakajarit. Itellä vm. 98 rellussa alkuperäset soi todella hyvin, kun on hyvä soitin ja kunnon säädöt. Pesee äänenlaadussa kaverien halppis jälkiasennuskajarit mennen tullen. Ja muutenki jos äänenlaatua haluu, nii älkää hyvät ihmiset ostelko niitä 6x9 tai koaksiaalikaiuttimia, erillissarja on ainoo oikee vaihtoehto hyvään lopputulokseen.
- tf43f
ffsbw kirjoitti:
Älä puhu paskaa, useet alkuperäset hakkaa 100-0 jotku focuksen volcanot, bossit yms. paskakajarit. Itellä vm. 98 rellussa alkuperäset soi todella hyvin, kun on hyvä soitin ja kunnon säädöt. Pesee äänenlaadussa kaverien halppis jälkiasennuskajarit mennen tullen. Ja muutenki jos äänenlaatua haluu, nii älkää hyvät ihmiset ostelko niitä 6x9 tai koaksiaalikaiuttimia, erillissarja on ainoo oikee vaihtoehto hyvään lopputulokseen.
Hienoa että otit osaa keskusteluun, mutta puhut itse paskaa.
Katsos kun itse omistan myös -98 rellun niin voidaan puhua ihan asiasta.
Orkkiskajarit ovat kiinni muovisissa ovikoteissa. Edes sinä kaikkine "tietoinesi" et voi väittää että yksikään kajari soisi optimaalisesti tuommoisessa asennuspaikassa. Orkkiskajarit saadaan aivan varmasti soimaan paremmin kuin moni jälkiasenteinen MIKÄLI ne orkkikset asennetaan uudestaan suoraan oven sisäpeltiin, tukevoittaen asennusalusta ja vaimentaen ovet.
Mitään uutta kajaria ei ole järkeä ostaa mikäli sen asentaa "orkkispaikalle". Viidenkympin kajari soi hyvin asennettuna paremmin kuin tonnin kajari päin persettä asennettuna. Minulle on päivänselvää että kajarit asennetaan kunnolla eikä heitetä niille paikoille mitä sieltä nyt sattuu löytymään.
Nuo merkit mitä mainitsit, olet varmastikin kuullut asiallisesti asennettuna? Jos et tajunnut niin tuo oli sarkasmia. En usko että olet eläissäsi kuullut mitään hyvin asennettua saatika säädettyä.
"alkuperäset soi todella hyvin, kun on hyvä soitin ja kunnon säädöt."
Vittu mitä paskaa. Kajarin soinnissa 90% laadusta tulee asennuksesta. Loppu sitten vahvarista/soittimesta/säädöistä ja jopa kaapeleista. Luulen että sinun mielestäsi hyvät säädöt on loudnesit yms. bassboostit täysille väännettynä.
"Pesee äänenlaadussa kaverien halppis jälkiasennuskajarit mennen tullen."
Kertookin kaiken kavereidesi asennuksista.
"erillissarja on ainoo oikee vaihtoehto hyvään lopputulokseen."
Aha.. ja tähän lopputulokseen olet päätynyt millä meriiteillä? Itelläni tällä hetkellä olevat laajakaistaelementit soivat paremmin kuin yksikään aiempi asennus erkkasarjoilla. Ja on tullut kokeiltua kuule monenlaista. - jepulis jee
tf43f kirjoitti:
Orkkiskajarit ovat kiinni muovisissa ovikoteissa. Edes sinä kaikkine "tietoinesi" et voi väittää että yksikään kajari soisi optimaalisesti tuommoisessa asennuspaikassa. Orkkiskajarit saadaan aivan varmasti soimaan paremmin kuin moni jälkiasenteinen MIKÄLI ne orkkikset asennetaan uudestaan suoraan oven sisäpeltiin, tukevoittaen asennusalusta ja vaimentaen ovet.
Mitään uutta kajaria ei ole järkeä ostaa mikäli sen asentaa "orkkispaikalle". Viidenkympin kajari soi hyvin asennettuna paremmin kuin tonnin kajari päin persettä asennettuna. Minulle on päivänselvää että kajarit asennetaan kunnolla eikä heitetä niille paikoille mitä sieltä nyt sattuu löytymään.
Nuo merkit mitä mainitsit, olet varmastikin kuullut asiallisesti asennettuna? Jos et tajunnut niin tuo oli sarkasmia. En usko että olet eläissäsi kuullut mitään hyvin asennettua saatika säädettyä.
Vittu mitä paskaa. Kajarin soinnissa 90% laadusta tulee asennuksesta. Loppu sitten vahvarista/soittimesta/säädöistä ja jopa kaapeleista. Luulen että sinun mielestäsi hyvät säädöt on loudnesit yms. bassboostit täysille väännettynä.
Aha.. ja tähän lopputulokseen olet päätynyt millä meriiteillä? Itelläni tällä hetkellä olevat laajakaistaelementit soivat paremmin kuin yksikään aiempi asennus erkkasarjoilla. Ja on tullut kokeiltua kuule monenlaista.Minkä perusteella tulee 90% äänen laadusta pelkällä asennuksella ja loput 10% sit laitteistolla????? Onhan se totta, että hyvin tehdyillä ja suunnatuilla kaiutin paikoilla saadaan se ääni paremmin kuuntelijan korviin, mutta pitää myös muistaa ettei ne vaneri/muovi/lasikuitukitti pahkat sitä ääntä tee.
Kunnon laitteistolla saadaan se ääni kuulostamaan hyvältä eikä pelkästään asennuspaikalla. auto missä on suuntaukset kunnolla tehty ja kokeillaan 150euron erkkasarjaa ja 1500euron ja vertaillaan soundia samalla laitteistolla ja säädöillä niin uskallan väittää, että tuo kalliimpi setti soi paljon paremmin kuin halpa. - 123ee23
jepulis jee kirjoitti:
Minkä perusteella tulee 90% äänen laadusta pelkällä asennuksella ja loput 10% sit laitteistolla????? Onhan se totta, että hyvin tehdyillä ja suunnatuilla kaiutin paikoilla saadaan se ääni paremmin kuuntelijan korviin, mutta pitää myös muistaa ettei ne vaneri/muovi/lasikuitukitti pahkat sitä ääntä tee.
Kunnon laitteistolla saadaan se ääni kuulostamaan hyvältä eikä pelkästään asennuspaikalla. auto missä on suuntaukset kunnolla tehty ja kokeillaan 150euron erkkasarjaa ja 1500euron ja vertaillaan soundia samalla laitteistolla ja säädöillä niin uskallan väittää, että tuo kalliimpi setti soi paljon paremmin kuin halpa."Minkä perusteella tulee 90% äänen laadusta pelkällä asennuksella ja loput 10% sit laitteistolla????? Onhan se totta, että hyvin tehdyillä ja suunnatuilla kaiutin paikoilla saadaan se ääni paremmin kuuntelijan korviin, mutta pitää myös muistaa ettei ne vaneri/muovi/lasikuitukitti pahkat sitä ääntä tee. "
Pitääkö tämä oikeasti perustella!?!?
En puhunut edes mistään suuntauksista, niillä haetaan sitten parempaa stereokuvaa ja syvyyttä äänikenttään.
Aivan perusehto elementin optimaaliselle toiminalle on tukeva asennus. Piste! Eikä ole mitään välimuotoa tai kompromissia.
Vastaus kysymykseesi: Sillä perusteella että mikäli asennusalusta ei ole tukeva, suuri osa elementin tekemästä työ häviää asennusalustansa liikuttamiseen eikä äänen tuottamiseen. Ja lisäksi heikko asennusalusta tuo mukanaan erinäisiä resonansseja(= soraääniä).
Tarkennetaan nyt vielä että BASSOtaajuudet ovat ne herkimmät heikolle asennukselle.
"Kunnon laitteistolla saadaan se ääni kuulostamaan hyvältä eikä pelkästään asennuspaikalla. auto missä on suuntaukset kunnolla tehty ja kokeillaan 150euron erkkasarjaa ja 1500euron ja vertaillaan soundia samalla laitteistolla ja säädöillä niin uskallan väittää, että tuo kalliimpi setti soi paljon paremmin kuin halpa. "
No tottakai. Kysymys oli siitä että jos halpa sarja asennetaan hyvin ja kallis sarja huonosti niin se halpa soi paremmin. Enkä nyt väitä että kallis olisi aina parempi. Tämä oli pelkkä esimerkki. Jos molemmat asennetaan optimaalisesti niin kyllä sillä kalliilla(lue paremmalla) saadaan parempi lopputulos. Tästä ei ollut missään vaiheessa kyse tai että sitä olisi ollut syytä epäillä.
Jokainen hyvä tulos on saatu aikaan kunnollisilla asennuksilla. Totta vitussa ne laitteet merkkaavat, mutta sinne on ihan turha änkeä tonnin erkkasarjaa jos sen asentaa päin vittua. Silloin on aikalailla sama onko siellä se satasen sarja vai tonnin sarja. - adbab
tf43f kirjoitti:
Aha.. ja tähän lopputulokseen olet päätynyt millä meriiteillä? Itelläni tällä hetkellä olevat laajakaistaelementit soivat paremmin kuin yksikään aiempi asennus erkkasarjoilla. Ja on tullut kokeiltua kuule monenlaista.No joo, vanhassa autossa oli vähän erilainen setti, edessä focal k2 power, takana dls ms6a, vahvari focal solid 4, subbari ground zero hydrogen, vaffarina subille ground zero GZHA1.1200DXII, ground zeron konkka, kaapelit yms. järeintä mahollista laatua. Soitin alpine cda-9887r Ovet, lattia, ja takakontti oli vaimennettu dynamatilla (sitä oli 3 kerrosta päällekkäin asennettuna) kaiuttimet oli asennettu tukevasti suoraan ovipelteihin. Olen nyt vuoden jos toisenkin noitten hifien kanssa puuhaillu että tiedän kyllä mikä soi hyvin ja mikä on hyvin asennettu. Kaverit myös harrastanu näitä hommia vuosien ajan (lukuunottamatta muutamaa pelleä jotka huudattelee niitä hong kongista ostamiaan 20euron paskoja)
Pointtihan mulla oli tässä lähinnä se että ku väitetään että mikä vaan soi paremmin ku orkkikset nii käy ihmetyttää. Ei todellakaa saa soimaan millään tavalla jotain halvimpia halpahallien kaiuttimia. Yritin lähinnä sanoo,et laatuu kannattaa panostaa. Jokainen saa ostaa tietty mitä haluaa, ei kuulu mulle
Toi asennushomma nyt on itsestäänselvä: eihän uusien poppien hankkimisessa ole mitään järkeä jos ne vaan nakkaa miten sattuu jotenkin kiinni. Säädöt ei myöskää mulle tarkota mitää loudnessia tai bassboosteja: en oo ikinä koskenu ees sellasii, koska ne pilaa äänenlaadun välittömästi. Voit uskoa mitä tahdot mun asennuksien pätevyydestä, mutta kyllä olen kaiutinasennukset hoitanut oikein huolella. Niin ja noi orkkiskajarit, oon kiinnittäny ne suoraan ovipeltiin ja vetäny niille paksummat kaapelit bitumit ovii (tulevaa erkkasarjaa varten valmiiks) sen vuoks soi jeesisti.
Ihan sama mitä sä sanot, mutta ite en ikinä tuu ostamaa laajakaistaelementtejä, omat kokemukset niistä ei ole kovin hyviä. Ite luotan laadukkaaseen erillkissarjaan mielummin (relluun tulossa sitten kun rahatilanne sallii ground zero uranium-erkkasatsi).
Jep, myönnän että tuli vähän kärkkäästi ilmotettua mielipide, mut tarkotus ei ollu provosoida ketään. - 5y45g5
adbab kirjoitti:
No joo, vanhassa autossa oli vähän erilainen setti, edessä focal k2 power, takana dls ms6a, vahvari focal solid 4, subbari ground zero hydrogen, vaffarina subille ground zero GZHA1.1200DXII, ground zeron konkka, kaapelit yms. järeintä mahollista laatua. Soitin alpine cda-9887r Ovet, lattia, ja takakontti oli vaimennettu dynamatilla (sitä oli 3 kerrosta päällekkäin asennettuna) kaiuttimet oli asennettu tukevasti suoraan ovipelteihin. Olen nyt vuoden jos toisenkin noitten hifien kanssa puuhaillu että tiedän kyllä mikä soi hyvin ja mikä on hyvin asennettu. Kaverit myös harrastanu näitä hommia vuosien ajan (lukuunottamatta muutamaa pelleä jotka huudattelee niitä hong kongista ostamiaan 20euron paskoja)
Pointtihan mulla oli tässä lähinnä se että ku väitetään että mikä vaan soi paremmin ku orkkikset nii käy ihmetyttää. Ei todellakaa saa soimaan millään tavalla jotain halvimpia halpahallien kaiuttimia. Yritin lähinnä sanoo,et laatuu kannattaa panostaa. Jokainen saa ostaa tietty mitä haluaa, ei kuulu mulle
Toi asennushomma nyt on itsestäänselvä: eihän uusien poppien hankkimisessa ole mitään järkeä jos ne vaan nakkaa miten sattuu jotenkin kiinni. Säädöt ei myöskää mulle tarkota mitää loudnessia tai bassboosteja: en oo ikinä koskenu ees sellasii, koska ne pilaa äänenlaadun välittömästi. Voit uskoa mitä tahdot mun asennuksien pätevyydestä, mutta kyllä olen kaiutinasennukset hoitanut oikein huolella. Niin ja noi orkkiskajarit, oon kiinnittäny ne suoraan ovipeltiin ja vetäny niille paksummat kaapelit bitumit ovii (tulevaa erkkasarjaa varten valmiiks) sen vuoks soi jeesisti.
Ihan sama mitä sä sanot, mutta ite en ikinä tuu ostamaa laajakaistaelementtejä, omat kokemukset niistä ei ole kovin hyviä. Ite luotan laadukkaaseen erillkissarjaan mielummin (relluun tulossa sitten kun rahatilanne sallii ground zero uranium-erkkasatsi).
Jep, myönnän että tuli vähän kärkkäästi ilmotettua mielipide, mut tarkotus ei ollu provosoida ketään."Jep, myönnän että tuli vähän kärkkäästi ilmotettua mielipide, mut tarkotus ei ollu provosoida ketään. "
Kärkkäästi tässä itse kukin välillä suhtautuu asioihin. Mutta ei oteta itseensä ;)
Enhän toki maininnut aivan ehdottomasti vaan nimenomaan että "lähes poikkeuksetta" ja "melkeenpä mitkä vaan". Aivan uusimmissa ja/tai hieman arvokkaammissa menopeleissä on jopa tuota musiikkipuolta osattu ajatella jo tehtaalla ja niissä saattaa ollakin oikeasti jollain tapaa toimiva kokoonpano. En kyllä ole vielä kuullut että niitäkin ei olisi voinut parantaa pienellä tai joskus vähän suuremmalla vaivalla. Hieman yleistin toki, koska en laske ihan noita 8 euron elementtejä edes olemassa oleviksi, vaikka niitä ikävä kyllä taitaa olla olemassakin. Miellän halvan erkkasarjan sinne noin viidenkympin tietämille.
Yleisesti kuitenkin näissä perus ysikytluvun menopeleissä ne orkkiskajarit on jotkut merkittömät(tai saattaa niillä olla auton merkki) paperikartioiset joilla mielestäni voi nakata lähintä lokkia.
"Ihan sama mitä sä sanot, mutta ite en ikinä tuu ostamaa laajakaistaelementtejä, omat kokemukset niistä ei ole kovin hyviä. Ite luotan laadukkaaseen erillkissarjaan mielummin (relluun tulossa sitten kun rahatilanne sallii ground zero uranium-erkkasatsi). "
Omat Genesiksen Studio 11:set on toimineet oikein hyvin. Jos jotakin joskus rohkenet kokeilla niin noita voin ainakin suositella ilman että hinta pomppaa tuhansiin euroihin. Tarvitsevat tietenkin hyvät midit kaveriksi, koska jako autossa noille Genesiksille on pidettävä 300-350Hz. Mutta säästää säätö- ja asennusvaivaa kun erillistä diskanttia ei tarvitse ja nuo monista muista laajureista poiketen toistavat hyvin aivan ylös asti. Eikä tietoakaan mistään diskantin ja keskarin välisestä vaihe- tai viive-erosta, kun samasta kapineesta tulee molemmat. En väitä että nämä olisi mitenkään parhaat, mutta itse olen saanut ne soimaan parhaiten verrattuna esim. DLS Iridiumiin, Focalin K2:siin tai Rainbown Profilineen.
Kun taso nousee alkaa vähän kaikki vaikuttamaan kaikkeen ja jotakin ei vaan saa millään soimaan haluamallaan tavalla jossakin autossa.
No hard feelings. Eiköhän tämä ollut tässä. - dggfss
5y45g5 kirjoitti:
"Jep, myönnän että tuli vähän kärkkäästi ilmotettua mielipide, mut tarkotus ei ollu provosoida ketään. "
Kärkkäästi tässä itse kukin välillä suhtautuu asioihin. Mutta ei oteta itseensä ;)
Enhän toki maininnut aivan ehdottomasti vaan nimenomaan että "lähes poikkeuksetta" ja "melkeenpä mitkä vaan". Aivan uusimmissa ja/tai hieman arvokkaammissa menopeleissä on jopa tuota musiikkipuolta osattu ajatella jo tehtaalla ja niissä saattaa ollakin oikeasti jollain tapaa toimiva kokoonpano. En kyllä ole vielä kuullut että niitäkin ei olisi voinut parantaa pienellä tai joskus vähän suuremmalla vaivalla. Hieman yleistin toki, koska en laske ihan noita 8 euron elementtejä edes olemassa oleviksi, vaikka niitä ikävä kyllä taitaa olla olemassakin. Miellän halvan erkkasarjan sinne noin viidenkympin tietämille.
Yleisesti kuitenkin näissä perus ysikytluvun menopeleissä ne orkkiskajarit on jotkut merkittömät(tai saattaa niillä olla auton merkki) paperikartioiset joilla mielestäni voi nakata lähintä lokkia.
"Ihan sama mitä sä sanot, mutta ite en ikinä tuu ostamaa laajakaistaelementtejä, omat kokemukset niistä ei ole kovin hyviä. Ite luotan laadukkaaseen erillkissarjaan mielummin (relluun tulossa sitten kun rahatilanne sallii ground zero uranium-erkkasatsi). "
Omat Genesiksen Studio 11:set on toimineet oikein hyvin. Jos jotakin joskus rohkenet kokeilla niin noita voin ainakin suositella ilman että hinta pomppaa tuhansiin euroihin. Tarvitsevat tietenkin hyvät midit kaveriksi, koska jako autossa noille Genesiksille on pidettävä 300-350Hz. Mutta säästää säätö- ja asennusvaivaa kun erillistä diskanttia ei tarvitse ja nuo monista muista laajureista poiketen toistavat hyvin aivan ylös asti. Eikä tietoakaan mistään diskantin ja keskarin välisestä vaihe- tai viive-erosta, kun samasta kapineesta tulee molemmat. En väitä että nämä olisi mitenkään parhaat, mutta itse olen saanut ne soimaan parhaiten verrattuna esim. DLS Iridiumiin, Focalin K2:siin tai Rainbown Profilineen.
Kun taso nousee alkaa vähän kaikki vaikuttamaan kaikkeen ja jotakin ei vaan saa millään soimaan haluamallaan tavalla jossakin autossa.
No hard feelings. Eiköhän tämä ollut tässä.Ohoh ohoh noi genesikset vaikuttaa aikas laadukkailta mitä vähän tässä tutkailin. Kyllä varmasti saa tuollaiset laajakaistat soimaan :) en oo vaa itse törmännyt muuta kuin alle 200e laajakaistaelementteihin. Toisaalta en oo kalliimpia yrittänykkää ettiä mistää. Ja noi ois kyllä tosiaan näppärät ku ei tarvi alkaa jakosuotimia virittelemää mihinkää.
Tosiaan niinkuin mainitsit, uusissa autoissa, esim. audeissa alkaa olemaan jo aivan ok tasoiset äänentoistolaitteet jo tehtaalta tullessa. Myös jeepin joihinkin malleihin saa infinityn äänentoistojärjestelmän lisävarusteena. Että tollasiin vehkeisiin ei kannata välttämättä mitään ihan halvimpia jälkiasennuskaiuttimia ostaa tilalle jos nyt tahtoo uudet vaihtaa orkkiksien tilalle.
- 23423ed
Jotenkin semmoinen kutina että jengi alkaa esiintymään "tyttöinä" oletuksena saada asiallisempia tai parempia neuvoja?
Jotenkin tuommoinen nimimerkki `tyttö hädässä` tai `naisautoilija` on vähän.. erikoinen.
No voihan se olla että kyseessä on jopa tyttö ja että vastauksetkin ovat parempia ;)- tyttö hädässä
no onneksi voin kertoa etten ole jätkä ja pystyn jopa sen todistamaan x)
- sälli12
tyttö hädässä kirjoitti:
no onneksi voin kertoa etten ole jätkä ja pystyn jopa sen todistamaan x)
Se olisi oikein mukavaa jos jotenkin sen todistaisit :D
- Matias.
Ongelmallinen juttu. Kun nuo radiotaajuudet kuitenkin tallentuu, pitäisikö vielä yrittää tallentaa ne äänensävyjutut uudelleen?
Kun menet sinne user -valikkoon, valitset ensin Bass, sen jälkeen taajuuden jota korostat (60-80-100-200) ja sitten paljonko korostat (1-6) ja lopuksi valitset korostettavan taajuuden leveyden (esim. 0,15, 0.20)
Sen jälkeen sama homma midlen ja high -kanssa.
Huom! et voi korosaa bassoissa kuin yhtä noista valinnaisista taajuuksista.
Ohjekirja ei kerro asiaa kunnolla. Näin vain on.
Kun olet säätänyt nuo taajuudet ja niiden korostukset, paina sitä säätönappulaa niin että näytössä on joko bass, midlle tai high.
Sen jälkeen paina back tai exit nappulaa. Se on siinä ison säätönappulan (volume plus em. säädöt) vieressä.
Nyt pitäisi pysyä - tai sitten laite on viallinen tai väärin kytketty.
Siitä bassojen korostamisesta: Säädä sellaiseksi mikä omaan korvaan tuntuu hyvältä. Unohdat asiantuntijoiden neuvot.- ed23er3
"Siitä bassojen korostamisesta: Säädä sellaiseksi mikä omaan korvaan tuntuu hyvältä. Unohdat asiantuntijoiden neuvot. "
Tuo on ihan totta, mutta pieni suunnannäyttäminen ei liene välillä pahitteeksi ;)
Esimerkiksi itse alkuaikoina kun asentelin poppeja mutsin Jettaan niin olin suorastaan hurmioitunut siitä äänestä mitä kajareista tuli. Siis oikeasti olin vaikka sieltä kuului lähinnä "TONK TONK" loudnesin yms. bassonkorostuksien ollessa täysillä. Sitten yksi hieman enemmän harratanut kaveri varovaisesti vihjaisi että diskantit ja laulu taitaa hieman hukkua ylikorostuneen basson alle. Samaten mutsi kiroili että aina radiota kuunnellessaan matalat puheäänet murahtelevat luonnottomasti kun olen säätänyt bassot täysille.
Aloin hieman tutkiskelemaan säätömahdollisuuksia ja jossakin vaiheessa oivalsin että kun korostuksien kanssa basso oli tietyllä tasolla esim. volumella 20, mutta sieltä ei juuri muuta kuulunutkaan kuin bassoa. No otin kaikki bassonkorostukset pois päältä ja huomasin että laitteita voi soittaa paljon kovemmalla ja saman bassotason saavutti volumen pykälällä 30, mutta nyt sieltä tuli melko tasapainossa koko musiikin kirjo. Eli diskantit ja laulu eivät hukkuneet enää sen TONK TONK äänen alle. Vielä kun hieman enemmän harrastin, tajusin että se basson laatukin oli paljon parempi ilman niitä korostuksia.
Mielestäni tuommoinen säätö onnistuu aivan keneltä tahansa ja voi tuottaa huomattavan parannuksen hyvinkin yksinkertaiseen laitteistoon.
En minäkään täysin tuomitse bassboostia. Esim joskus hiljaa kuunnellessa, kun basso tahtoo hukkua moottori- ja tiemeluun niin sitä voi hyvinkin sieltä pari pykälää korostaa.
Tottakai sitä on tyytyväinen niin kauan kun ei tiedä paremmasta, mutta pikkuhiljaa kannattaa edetä harrastuksessa.
- minä vaan
Äänenlaatu. Siinä on sellainen parametri mikä muuttaa jokaisen kokijan mukaan muotoaan. Toisille äänenlaatu on sittä että basso tulee kovaa esille ja kuuluu varmasti pitkälle. Toisille se on sitä että voi luukuttaa laitteitaan mahdollisimman kovaa. Ja toisille se on sitä että yritetään saavuttaa mahdollisimman luonnollinen ja aito äänimaailma. Kahta ensimmäistä tyyppiä näkee lähes kaikkialla. Niin tapahtumissa kun omalla kylänraitilla kiertämässä. Itse kuulun tähän viimeiseen ryhmään. Tässä viimeisess ryhmässä on poikkeuksena se että "hyvällä" laitteistolla voi tarvittaessa soittaa myös kovaa. Ja tarvittaessa se bassokin kuuluu pitkälle.
Itse en ihan noin radikaalisti lähti laskemaan tuota paljonko kunnon asennusmerkkaa soinnissa. ehkä sanoisin että se on enemmänkin 50/50. Ja tämäkin lähinnä midbasso ja basso taajuuksilla. Varsinkin midin toisto on todella paljon kiinni asennuksista. Ennen kaikkea hyvään äänentoistoon vaikuttaa kokonaisuus. Toiset autot on helpompi saada soimaan hyvin kun toiset, eli joissain pitää tehdä kompromisseja saadakseen hyvän äänentoiston. Toisiin saa taas paljon helpommin hyvän äänen. Maksimaaliseen paineeseen taas pitää olla toisenlainen autotyyppi kun äänenlaadullisesti tasapainoisempaan. Kun tarpeeksi on tehnyt ja kokeillut niin sitä oppii yhtä ja toista. Mikäli neuvoja hyvän äänenlaadun saamiseen haluaa niin hyvä paikka on mennä vaikkapa Emma finlandin järjestämiin äänenlaatu kisoihin ja sieltä kysyä kilpailijoilta neuvoa. He/me annamme niitä mielellämme. Eikä se ole pois suljettua että osallistuisi vaikkapa entry luokan kilpailuun mistä saa kosolti neuvoja ja tietoa tulevaisuutta varten. - rf423trf4r3e
Joskus tieto muuttaa myös makutottumuksia.
Kun minulle aikanaan kerrottiin miltä sen musiikin "kuuluisi" kuulostaa niin pikkuhiljaa halusin että se omakin laitteisto alkaisi kuulostaan ns. luonnolliselle. Ja sen koommin aina kiinnitti huomiota jos asiat eivät tulleet ulos tasapainossa ja se alkoi häiritä. Toisin sanoen aloin nauttimaan enemmän siitä luonnollisemmasta toistosta.
Asuu minussa vielä pieni painevammakin ja sitä varten laitteistosta löytyy kapasiteettia enemmän kuin normi kuunteluun tarvittaisiin.
Niille joille pointti on vielä epäselvä niin ideahan oikeissa hifiasennuksissa on luoda illuusio konsertista - > kaikki ääni tulee edestä, eri soittimien sijainnin pystyy paikantamaan etualalta kuin myös laulajan, joka on stereokuvan keskellä(ei aivan välttämättä kojelaudan keskellä). Hyvillä laitteilla, asunnuksilla ja säädöillä äänilähteitä ei pitäisi pystyä paikantamaan tulevaksi kaiuttimista. Eli kun suljet silmäsi, tuntuu kuin kojelaudan päällä oikeasti olisi liveorkesteri.
Huolimatta siitä että äänen tulisi kuulua edestä, voi jokin kaiutin sijaita silti kuuntelupisteen takana(= subbari), jota harvoin ilman suurta työmäärää on mahdollista sijoittaa etupuolelle. Kuitenkin hyvin säädetyn subbarin toistamat taajuudet ovat niin matalia että korva ei enää paikallista niiden tulosuuntaa. Tähän vaikuttaa myös auton vaimennus yms. Sillä myös subbarin aiheuttamat resonanssit voivat paljastaa äänen tulosuunnan. Kuten todettua subbari tarvitsee kaverikseen hyvin toimivat ja asennetut midit, joilla saadaan hyvin yhteen sovittamalla tämä konserttiefekti toteutettua ilman että tuntuu kuin basisti olisi selän takana.
Autossa joka tapauksessa luonnollisen äänentoiston tuottaminen on äärimmäisen haastavaa. Vaikka kotona jotkut kaiuttimet saattavat toimia erinomaisesti vain heittämällä kaiuttimet nurkkaan niin autossa samat elementit voivat vaatia kymmenien tai sadankin tunnin työ- ja säätömäärän, eivätkä ne silti soi samanveroisesti kuin kotona.
Auto olosuhteena korostaa bassotaajuuksia, tuulilasi aiheuttaa yleensä julmetun korostuman 500-800Hz taajuuksille, joka saa mieslaulajan kuulostamaan kuin hoilaisi tynnyristä. Autossa on lukematon määrä erilaisia heijastupintoja, joista ääni kimpoilee ja aiheuttaa päänvaivaa hieman kokeneemmillekin hifistelijöille.- 2er23ed
..kun nyt päästiin vauhtiin niin jatketaan toki vielä hieman
Ideaalinen kuuntelipiste kotona on kolmion kärki. Eli kaiuttimet ovat edessäsi sivuilla ja itse istut niiden keskellä oikealla etäisyydellä. Näin ääni saapuu molempaan korvaasi samanaikaisesti ja syntyy stereokuva.
Autossa on yleensä likimain mahdotonta saada sijoitettua kaikkia kaiuttimia samalle etäisyydelle korvista, joten avuksi on keksitty nykyisin jo soittimissa hyvin yleisest digitaaliset prosessorit, joilla voi säätää viivettä kaiuttimiin. Näin voidaan viivästää hieman lähempänä olevasta kaiuttimesta tulevaa signaalia ja saada ääni korvaan saapuvaksi samanaikaisesti kuin kauemmasta kaiuttimestakin tuleva ääni.
Sitten on vielä nämä kaiuttimien suuntaukset yms. Aina kuitenkaan suoraan korvaan suunnattu kaiutin ei ole paras ratkaisu, vaan parempi lopputulos voidaan saada esim. tuulilasin kautta heijastamalla. Tämä riippuu paljon käytetystä elementistä, sen ominaisuuksista, autosta, tehdystä työmäärästä yms. Jollakin kaiuttimella saattaa olla hieman piikikäs diskantti tietyllä taajuudella ja se saadaan soimaan sävyisämmin suuntaamalla hieman ohi korvan. Toki näissä hienommissa soittimissa on myös taajuuskorjaimia joilla voi vastaavasti vaimentaa tai korostaa musiikissa esiintyviä "virheitä". Kuitenkin lähtökohtaisesti yleensä paras lopputulos saadaan mitä vähemmän musiikkia joutuu digitaalisesti prosessoimaan. Kun kaikki muut keinot on käytetty, mutta lopputulos ei ole vielä aivan tyydyttävä niin sitten voidaan viimeistellä se pienellä taajuuskorjaimen viilailulla.
Kaippä tästä saisi juttua parin kirjan tarpeiksi, mutta ehkä näitä ei jaksa monikaan lukea.. - jebogvnv
2er23ed kirjoitti:
..kun nyt päästiin vauhtiin niin jatketaan toki vielä hieman
Ideaalinen kuuntelipiste kotona on kolmion kärki. Eli kaiuttimet ovat edessäsi sivuilla ja itse istut niiden keskellä oikealla etäisyydellä. Näin ääni saapuu molempaan korvaasi samanaikaisesti ja syntyy stereokuva.
Autossa on yleensä likimain mahdotonta saada sijoitettua kaikkia kaiuttimia samalle etäisyydelle korvista, joten avuksi on keksitty nykyisin jo soittimissa hyvin yleisest digitaaliset prosessorit, joilla voi säätää viivettä kaiuttimiin. Näin voidaan viivästää hieman lähempänä olevasta kaiuttimesta tulevaa signaalia ja saada ääni korvaan saapuvaksi samanaikaisesti kuin kauemmasta kaiuttimestakin tuleva ääni.
Sitten on vielä nämä kaiuttimien suuntaukset yms. Aina kuitenkaan suoraan korvaan suunnattu kaiutin ei ole paras ratkaisu, vaan parempi lopputulos voidaan saada esim. tuulilasin kautta heijastamalla. Tämä riippuu paljon käytetystä elementistä, sen ominaisuuksista, autosta, tehdystä työmäärästä yms. Jollakin kaiuttimella saattaa olla hieman piikikäs diskantti tietyllä taajuudella ja se saadaan soimaan sävyisämmin suuntaamalla hieman ohi korvan. Toki näissä hienommissa soittimissa on myös taajuuskorjaimia joilla voi vastaavasti vaimentaa tai korostaa musiikissa esiintyviä "virheitä". Kuitenkin lähtökohtaisesti yleensä paras lopputulos saadaan mitä vähemmän musiikkia joutuu digitaalisesti prosessoimaan. Kun kaikki muut keinot on käytetty, mutta lopputulos ei ole vielä aivan tyydyttävä niin sitten voidaan viimeistellä se pienellä taajuuskorjaimen viilailulla.
Kaippä tästä saisi juttua parin kirjan tarpeiksi, mutta ehkä näitä ei jaksa monikaan lukea..Näitä juttuja jaksaa lukea vaikka kuolemaan saakka :)
- minä vaan
Ja onhan noita kirjoja tehtykkin tästä asiasta :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706