Huolto-ohjeita

Gniiksu

Mikä näitä autojen käyttöohjekirjoja nykyään vaivaa, niillä ei tee oikeastaan mittään. Kaikki namikat ja nappulat oppii paremmin kokeilemalla kuin kirjan ohjeilla, jos niissä nyt mittän outoa onkaan, kun ovat lähes samanlaisia kaikissa autoissa.

Mutta kaikki asiaat pitäisi hoitaa valtuutetulla merkkikorjaamolla akun varaustilan ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta alkaen. Mitään hyödyllisiä korjaus- ja huolto-ohjeita niissä ei enää nykyään ole. Suraava vaihe on kai kehotus tuoda auto pesetettäväksi valtuutettuun korjaamoon, ettei maali vaurioidu. Vanhoina hyvinä aikoina auton käyttöohjekirjan avulla pystyi tekemään kaikki yksinkertaisemmat huolto- ja korjaustyöt.

14

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Almer(i)a

      Käyttäjän käsikirjoilla ei todellakaan tee mitään. Osta noista http://www.biltema.fi http.//www.ago.fi Haynesin automallikohtainen korjaus- ja huolto-ohjekirja, maksaa runsaat 20 euroa. Sieltä löytyy kaikki tarpeellinen tieto.

    • Puntero

      Olet väärässä, ei se ole mikään seuraava vaihe, ainakin Fiatilla täyttä totta. Jo muutama vuosi sitten omistajan käsikirjoissa oli tarkat ohjeet, kuinka auton pesu, akun lataus ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistus on turvallisinta suorituttaa valtuutetussa Fiat-huollossa.

      Siellä huippuasiantuntija, vasta amiksesta päässyt nenärenkaalla varustettu teinipoika hoivaa autoasi (kuin omaansa?).

    • 100 Finn

      Automaahantuojien katteiden pienennyttyä halutaan menetetyt rahat rosvota omistajilta kalliilla merkkikorjaamoilla.

      • Tat-Sun

        Juuri näin, ja kaikilla maahaantuojilla sama juttu merkistä riippumatta.


      • Niisula
        Tat-Sun kirjoitti:

        Juuri näin, ja kaikilla maahaantuojilla sama juttu merkistä riippumatta.

        Haynesin ohjeiden avulla pystyy säästämään satoja euroja vuodessa jo ihan yksinkertaisimmissa perushuolloissakin.


      • Kuash-kai
        Niisula kirjoitti:

        Haynesin ohjeiden avulla pystyy säästämään satoja euroja vuodessa jo ihan yksinkertaisimmissa perushuolloissakin.

        Surullisinta nykyään on korjaamoiden työn heikko laatu. Ennen sai maksaa turhaan renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta ja pissapojan täytöstä, mutta varsinaiset huoltotyöt tehtiin tunnollisesti. Nykyisin autokorjaamot ovat täynnä nenärenkailla varustettuja amispellejä, jotka tekevät työt huonosti tai jättävät ne kokonaan tekemättä.


      • ssdr
        Kuash-kai kirjoitti:

        Surullisinta nykyään on korjaamoiden työn heikko laatu. Ennen sai maksaa turhaan renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta ja pissapojan täytöstä, mutta varsinaiset huoltotyöt tehtiin tunnollisesti. Nykyisin autokorjaamot ovat täynnä nenärenkailla varustettuja amispellejä, jotka tekevät työt huonosti tai jättävät ne kokonaan tekemättä.

        Korjaamoalalla on aivan liian vähän kilpailua.


      • Näin Toyotalla
        Tat-Sun kirjoitti:

        Juuri näin, ja kaikilla maahaantuojilla sama juttu merkistä riippumatta.

        Kyllä yariseen löytyy ohjekirjasta "tee se itse" ohjeet.


    • Miten voi säästää.

      satoja euroja kun huoto-osatkaa. ei maksa satasta.
      Se mitä kirjoissa ei ole tarkoittaa suomenkielellä ettei sine mennä ruuvaanmaa.

      • Silviisii vois

        Tämä onkin tyhmemmän vaikea ymmärtää, mutta korjaamolaskun hinta koostuu valtaosin työn tuntihinnasta. Varaosien hinnoilla on merkitystä vain joissakin poikkeustapauksissa.


    • ahmattiviksari

      Olen aina autoa pestessä pyöritellyt pesuharjan hiekassa jotta mahdolliset pölyhiukkaset harjojen seassa putoaisivat pois. Kun vielä harjaa hankaa hiekkaista maata vasten, harjojen terävät päät tylsyvät jolloin harjat eivät naarmuta auton maalipintaa. Sitten vaan harja Fairyvedellä täytettyyn sankoon ja hinkkaamaan auton pintaa. Ruskeaksi värjäytyvästä vedestä en ole välittänyt, huuhtelenhan auton kuitenkin ja viimeistään sade huuhtelee auton pinnan.
      Vahan olen levittänyt hiekkapaperilla jottei vaha imeytyisi levityksessä käytettävään "mediaan", kiillotukseen olen käyttänyt teräsvillaa.

    • erwryeyrururur

      Taitaa Nissania lukuunottamatta autot olla vähän erilaisia kuin vanhaan hyvään aikaan. Näillä palstoilla törmää usein tarinoihin, joissa perinteinen rasvanäppi on alkanut huoltaa uudenpaa autoaan ja saanut aikaan ison vahingon.

      Paermpi kun jätätte ne Nissaninne liikkeen huollettaviksi.

      • mppeh

        Näin tietysti jokainen merkkiliikkeen asentaja toivoo. Kun huoltaa itse, työt tulevat tehtyä paremmin, huolellisemmin ja - paljon halvemmalla.


      • ssdr
        mppeh kirjoitti:

        Näin tietysti jokainen merkkiliikkeen asentaja toivoo. Kun huoltaa itse, työt tulevat tehtyä paremmin, huolellisemmin ja - paljon halvemmalla.

        Jos kaikki merkkihuoltojen asentajat olisivatkin ammattitaitoisia, kovia tuntiveloituksia voisi ehkä jotenkin ymmärtää. Usein kuitenkin monet työt jätetään vasta amiksesta tulleille apupojille, joilla on heikko työmoraaali ja jotka vain sotkevat asiakkaiden autoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe