Mikä näitä autojen käyttöohjekirjoja nykyään vaivaa, niillä ei tee oikeastaan mittään. Kaikki namikat ja nappulat oppii paremmin kokeilemalla kuin kirjan ohjeilla, jos niissä nyt mittän outoa onkaan, kun ovat lähes samanlaisia kaikissa autoissa.
Mutta kaikki asiaat pitäisi hoitaa valtuutetulla merkkikorjaamolla akun varaustilan ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta alkaen. Mitään hyödyllisiä korjaus- ja huolto-ohjeita niissä ei enää nykyään ole. Suraava vaihe on kai kehotus tuoda auto pesetettäväksi valtuutettuun korjaamoon, ettei maali vaurioidu. Vanhoina hyvinä aikoina auton käyttöohjekirjan avulla pystyi tekemään kaikki yksinkertaisemmat huolto- ja korjaustyöt.
Huolto-ohjeita
14
391
Vastaukset
- Almer(i)a
Käyttäjän käsikirjoilla ei todellakaan tee mitään. Osta noista http://www.biltema.fi http.//www.ago.fi Haynesin automallikohtainen korjaus- ja huolto-ohjekirja, maksaa runsaat 20 euroa. Sieltä löytyy kaikki tarpeellinen tieto.
- Puntero
Olet väärässä, ei se ole mikään seuraava vaihe, ainakin Fiatilla täyttä totta. Jo muutama vuosi sitten omistajan käsikirjoissa oli tarkat ohjeet, kuinka auton pesu, akun lataus ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistus on turvallisinta suorituttaa valtuutetussa Fiat-huollossa.
Siellä huippuasiantuntija, vasta amiksesta päässyt nenärenkaalla varustettu teinipoika hoivaa autoasi (kuin omaansa?). - 100 Finn
Automaahantuojien katteiden pienennyttyä halutaan menetetyt rahat rosvota omistajilta kalliilla merkkikorjaamoilla.
- Tat-Sun
Juuri näin, ja kaikilla maahaantuojilla sama juttu merkistä riippumatta.
- Niisula
Tat-Sun kirjoitti:
Juuri näin, ja kaikilla maahaantuojilla sama juttu merkistä riippumatta.
Haynesin ohjeiden avulla pystyy säästämään satoja euroja vuodessa jo ihan yksinkertaisimmissa perushuolloissakin.
- Kuash-kai
Niisula kirjoitti:
Haynesin ohjeiden avulla pystyy säästämään satoja euroja vuodessa jo ihan yksinkertaisimmissa perushuolloissakin.
Surullisinta nykyään on korjaamoiden työn heikko laatu. Ennen sai maksaa turhaan renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta ja pissapojan täytöstä, mutta varsinaiset huoltotyöt tehtiin tunnollisesti. Nykyisin autokorjaamot ovat täynnä nenärenkailla varustettuja amispellejä, jotka tekevät työt huonosti tai jättävät ne kokonaan tekemättä.
- ssdr
Kuash-kai kirjoitti:
Surullisinta nykyään on korjaamoiden työn heikko laatu. Ennen sai maksaa turhaan renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta ja pissapojan täytöstä, mutta varsinaiset huoltotyöt tehtiin tunnollisesti. Nykyisin autokorjaamot ovat täynnä nenärenkailla varustettuja amispellejä, jotka tekevät työt huonosti tai jättävät ne kokonaan tekemättä.
Korjaamoalalla on aivan liian vähän kilpailua.
- Näin Toyotalla
Tat-Sun kirjoitti:
Juuri näin, ja kaikilla maahaantuojilla sama juttu merkistä riippumatta.
Kyllä yariseen löytyy ohjekirjasta "tee se itse" ohjeet.
- Miten voi säästää.
satoja euroja kun huoto-osatkaa. ei maksa satasta.
Se mitä kirjoissa ei ole tarkoittaa suomenkielellä ettei sine mennä ruuvaanmaa.- Silviisii vois
Tämä onkin tyhmemmän vaikea ymmärtää, mutta korjaamolaskun hinta koostuu valtaosin työn tuntihinnasta. Varaosien hinnoilla on merkitystä vain joissakin poikkeustapauksissa.
- ahmattiviksari
Olen aina autoa pestessä pyöritellyt pesuharjan hiekassa jotta mahdolliset pölyhiukkaset harjojen seassa putoaisivat pois. Kun vielä harjaa hankaa hiekkaista maata vasten, harjojen terävät päät tylsyvät jolloin harjat eivät naarmuta auton maalipintaa. Sitten vaan harja Fairyvedellä täytettyyn sankoon ja hinkkaamaan auton pintaa. Ruskeaksi värjäytyvästä vedestä en ole välittänyt, huuhtelenhan auton kuitenkin ja viimeistään sade huuhtelee auton pinnan.
Vahan olen levittänyt hiekkapaperilla jottei vaha imeytyisi levityksessä käytettävään "mediaan", kiillotukseen olen käyttänyt teräsvillaa. - erwryeyrururur
Taitaa Nissania lukuunottamatta autot olla vähän erilaisia kuin vanhaan hyvään aikaan. Näillä palstoilla törmää usein tarinoihin, joissa perinteinen rasvanäppi on alkanut huoltaa uudenpaa autoaan ja saanut aikaan ison vahingon.
Paermpi kun jätätte ne Nissaninne liikkeen huollettaviksi.- mppeh
Näin tietysti jokainen merkkiliikkeen asentaja toivoo. Kun huoltaa itse, työt tulevat tehtyä paremmin, huolellisemmin ja - paljon halvemmalla.
- ssdr
mppeh kirjoitti:
Näin tietysti jokainen merkkiliikkeen asentaja toivoo. Kun huoltaa itse, työt tulevat tehtyä paremmin, huolellisemmin ja - paljon halvemmalla.
Jos kaikki merkkihuoltojen asentajat olisivatkin ammattitaitoisia, kovia tuntiveloituksia voisi ehkä jotenkin ymmärtää. Usein kuitenkin monet työt jätetään vasta amiksesta tulleille apupojille, joilla on heikko työmoraaali ja jotka vain sotkevat asiakkaiden autoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818