Walesin omistajat

Kiia81

Porukoillani on n.5-vuotias leikattu uros jota "lainaan" aina silloin tällöin ja muutenkin seuraan porukoitten elämää tän karvakaverin kanssa. Koira on varmaankin ihan perus koheltaja welshi. Vieraita arastelee tosi harvoin ja tulee lastenkin kanssa tosi hyvin toimeen, tajuaa päästää lelusta ja on tosi huumoriveikko lasten kanssa touhutessa. Oppii innokkaasti uusia juttuja ja makupalojen eteen tekee mitä vain ;).

Sellainen ongelma on kuitenkin, että suhtautuu toisiin koiriin todella agressiivisesti, joka on yksi syy siihen, et pallit lähti veks. Toiveena oli, et se rauhoittaa koiraa, näin ei kyllä tarpeeksi käynyt. Kun toinen koira tulee näköpiiriin lenkkeillessä, tää yks jäykistyy samantien eikä enää kuuntele yhtään mitään, kohtaamiseen saakka vain "vaanii" hiljaa, kunnes päästään kohdalle ja "helvetti" pääsee irti...voi sitä haukuntaa, vinkumista, ulinaa ja riehumista...tosissaan saan minäkin pitää kiinni. Olen yrittänyt istuttaa, seistä edessä, mennä nopeasti ohi, kuljettaa vierellä, päästää haistelemaan mutta mikään ei auta. Istuu kyllä kun käskee ja "pakottaa" istumaan mutta on tosi kiihtynyt koko ajan. "Vaaran" mentyessä ohi, rauhoittuu kyllä pian ja jatkaa kuin ei mitään, omana iloisena itsenään...
ASIALLISIA kommentteja kiitos! :)

6

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suden verinen

      Alistamisliike tuo väijynnällä lähestyminen ja yhtäkkinen hyökkääminen. Ei tiedä, mistä koira on saattanut saada päähänsä kilpailla vallasta toisten koirien kanssa. Se on kumminkin susille (koirien esi-isät) luontainen käytösmuoto lajikumppaneitaan kohtaan. Joidenkin koirien veri tuo yhä susimaisia käytösmuotoja esiin.

    • 2 walesia omistava

      Oletko kokeillut, että et itse huomioi vastaan tulevia koiria laisinkaan vaan jatkat matkaa rennosti ja hihnaa kerimättä. Meillä tämä toimi hyvin, koira ei enää kiinnitä muihin koiriin mitään huomiota, kun en kiinnitä minäkään. Se että itse jännität tulevaa tilannetta välittyy koiraan ja saa aikaan räyhäämisen. Toistoja, toistoja ja tuhansia toistoja niin kyllä se siitä paranee. Tietysti oltava sen verran varuillaan, että koira on hallinnassa vaikkei hihna tiukalla olisikaan. Kannattaa myöskin mennä jonkin seuran järjestämiin harjoituksiin, missä harjoitellaan juuri ohituksia jne.

    • jtsoaäjosjGO

      Meillä toimii Cesar Milanin terävä sähähys ja remmin nyppäisy kielletyille käytöksille. Jos vastaan tulee arveluttavan näköinen koira, otan oikein päättäväisen ja itsevarman asenteen ja sanon koiralle "anna olla", minkä olen opettanut tarkoittamaan jotakin, mikä jätetään rauhaan, mitä ei mennä haistelemaan jne. Jos kohdalla koira reagoi esim. toisen koiran räksytykseen, teen sähähdyksen ja nyppäisyn.

      Puutu koiran toimintaan jo siinä vaiheessa kun koira alkaa vaanimaan. Vilkaise Cesar Milanin jaksoja vaikka nettitelkkarista, olikohan se ruutu.fi.

    • VOitte myös sopia että alatte kulkea samaa matkaa lenkeillänne ja niinhän Cesarkin tekee.

    • hyvin menee

      Meidän Wales tulee melkein poikkeuksetta todella hyvin toimeen kaikkien koirien kanssa. Narttu kylläkin, joten sikäli varmasti helpompi. Toiset koirat eivät ole koiralle ykkösjuttu, vaan se että pääsee metsään haistelemaan ja tonkimaan sekä joskus ajmaan pupuakin, jota ei kyllä saa kiinni. Tykkää toisista koirista siis tosipaljon, mutta on vasta 2 vanha joten pentuvaihe vasta ohi menossa. Olemme huomanneet pientä jäykkyyttä ilmassa kun tapaa toisen nartun, mutta useimmiten kohtaamiset menee hienosti.

    • huliviliwalesit

      Minulla ihan sama juttu. Itse omistan 2v walesi nartun ja olen koittanut pähkäillä pääni puhki kuinka saan tuon toisen koiran ohittamisen helpommaksi. Ihmisten ohittamisessa toimii tuo Cesarin suosima keino, mutta sitten kun koira on mukana niin "vaaniminen" ja hillitön vetäminen hihnassa alkavat. Tilanteessa koirani ei meinaa millään huomioida minua ja on vaan keskittynyt haukkumaan vastaantulijalle. Toisaalta jos päästän koirani nuuhkimaan toista koiraa tilanne rauhoittuu ja koirani myös mutta jos lupaa tutustumiseen ei tule niin tilanne on tosi vaikea.
      Toistoistahan se on kiinni ja minusta itsestäni, joten ehkä tästäkin tavasta vielä päästään jossain vaiheessa! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe