Onko tietoa jotunheimin alueen matkailusta. Siellähän on Norjan korkeimmat huiput n.2,5km.
Kuinka helposti niille pääsee esim. sauvojen kanssa vai tarviiko hakut ja jääpiikit?
Onkohan laaksossa hyvää n. 2-3 pv lenkkiä?
Sitten on jokin yli 200m korkea putous, mutta nimeä en muista, muistaisiko joku?
norjan jotunheim
3
3621
Vastaukset
- Monni
Juvasshyttanille pääsee autolla; siitä korkeimmalle kohdalle Galdhöpiggenille on alle kilometrin nousu. (Johdettu retkue taitaa lähteä kesäisin joka päivä klo 10.)
- ursis
löytyy varmasti tietoa Jotunheimenista, etsi vaikka googlella... tässä on muutama linkki
http://www.pahta.net/2003/jotunheimen/tietoa.php
tuon sivun alalaidasta löytyy muutama linkki:
http://otax.tky.hut.fi/~teepakki/retket/jotunheimen99/
...norjankielisen retkioppaan (turguide) voi ladata tältä sivulta:
http://www.turistforeningen.no/dataland/media/docs/Jotunheimen.pdf - Eeva
Kävitkö vaeltelemassa Jotunheimissa, ellet käy ihmeessä. Seudulta löytyy reittejä joka makuun j akuntoon!
Hanki karttakeskuksesta retkeilykartta Jotunhaim/ alueelta jossa mm. Galdhobiggen sijaitsee (2640mmpy on Pohjoismaiden korkein huipp) Huopulle pääsee vallan hyvin ns. kesäreittiä sauvoilla tai ilman. Eikä vaadi kuin kohtuullisen peruskunnon, riittävästi aikaa = 8-10 h. vähän evästä, juotavaa riittää matkanvarrella. Huipulla tuulenpitävää vaatetta! Näköaloista kannattaa nauttia, eikä pilata sitä turkalla kiireellä!
Lähin lähtöpaikka on tunturikeskus Spitertulen, jossa myös hyvät leirintäalueet. Ja ko.laaksossa ja koko jotunhaimin alueella riittää hyvin merkittyjä reittejä vaikka kuinka paljon, oman valinnan mukaan!
Suosittelen mm. Gjendejärven ympäristöä-mahtavat reitit ja ko. pikassa on myös mahdollisuus taittaa osa matkasta veneellä joko järven päästä päähän, tai jäädä pois järven puolivälissä !
Olen itse 50 v-keskinkertaisen fys.kunnon omaava ulkoilmaihminen ja ainakin minun kuntoni kesti loistavasti seudun korkeimman paikan huiputuksen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1486207
- 431624
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes351211- 45978
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.320963Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13879Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se45873Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384846Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75835Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14827