Mac OS x vs. Windows 7

-Jyri-

Tämä ei ole ehkä paras paikka tällekeskustelulle, mutta en parempaakaan löytänyt.

Tähän kysymykseen ei oikein koskaan saa kunnollista vastausta, koska melkein kaikki kehuvat käyttöjärjestelmää mitä itse käyttävät, mutta koitetaan saada jonkin lainen selkeys.

Mac OS X vs. Windows 7

* Linkit käyttöjärjestelmien kotisivuille
- Mac OS x - http://www.apple.com/fi/macosx/
- Windows 7 - http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows7/products/home
- Linux Ubuntu - http://www.ubuntu-fi.org/

Olen käyttänyt koko elämäni Linuxin Ubuntua. Nyt kun tulee eteen uuden kannettavan osto, aion myös siirtyä uuteen käyttöjärjestelmään, koska digiboksini, valvontakamerani ja kännykkäni eivät tule toimeen Ubuntun kanssa.

Mitä konkreettisia eroja on Macillä ja Windowsilla, kun läppäriä käytetään ...
- koti- ja työkoneena
- ulkomailla
- liikkuvassa kulkuneuvossa ?
* läppärillä ei pelata, mutta siinä on oltava tehoja ja hyvä näytönohjain, koska työssä tarvitsen usein 3D:tä.

Ubuntulla olen tottunut nopeaan käynnistykseen ja sammutukseen, sekä helppoon ylläpitoon, koska virustorjuntaa ei tarvitse, ja päivitykset asentuvat itsestään.

Millaisia Mac OS x ja Windows 7 ovat ylläpidoltaan, kun ottaa huomioon, että käytän käyttöjärjestelmää ensimmäistä kertaa ?


*Ne jotka ovat käyttäneet molempia käyttöjärjestelmiä, vastatkaa tähän...

Kumpi oli mielestänne parempi, ja antakaa lyhyt perustelu ?


Sitten ihan molempien plussia ja miinuksia.



Kiitos jo etukäteen vastauksista !!

-Jyri-

11

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Nyt kun tulee eteen uuden kannettavan osto, aion myös siirtyä uuteen käyttöjärjestelmään, koska digiboksini, valvontakamerani ja kännykkäni eivät tule toimeen Ubuntun kanssa."

      Miksi ostat niin huonoja laitteita, että eivät tule toimeen Ubuntun kanssa?

      "Mitä konkreettisia eroja on Macillä ja Windowsilla, kun läppäriä käytetään ...
      - koti- ja työkoneena
      - ulkomailla
      - liikkuvassa kulkuneuvossa ?"

      Mac OS X:ssä WLAN:ien käyttö on mukavempaa, ja siinä voi vaihtaa käyttöjärjestelmän kieltä halutessaan. Windows 7:ssa kielenvaihto on kömpelöä ja estetty monista versioista.

      "Ubuntulla olen tottunut nopeaan käynnistykseen ja sammutukseen, sekä helppoon ylläpitoon, koska virustorjuntaa ei tarvitse, ja päivitykset asentuvat itsestään."

      Mac OS X käynnistyy ja sammuu myös nopeasti. Windows 7 jää tästä jälkeen.

      "Millaisia Mac OS x ja Windows 7 ovat ylläpidoltaan, kun ottaa huomioon, että käytän käyttöjärjestelmää ensimmäistä kertaa ?"

      Paljon vaikeampia kuin Ubuntu. Mac OS X on marginaalisesti parempi Windows 7:aa koska siinä on PDF-tuki valmiina. Flash ja Javatuki sen sijaan lähtee siitä pois seuraavassa Mac OS X 10.7 julkaisussa ja tämä koskee monia käyttäjiä. Mac OS X 10.6:ssa nuo olisi mutta sillä nyt on elinkaarta enää 2.5v jäljellä, että aika huono hetki ostaa Mac OS X:ää. Windows 7 Professional olisi paljon pitkäikäisempi. Windows 7:n pitkäikäisyys (Professional ja Enterprise) on ehdottomasti Windowsin paras etu. Muilta osin Mac OS X on Windowsia parempi.

      • -Jyri-

        " Miksi ostat niin huonoja laitteita, että eivät tule toimeen Ubuntun kanssa?"
        Kuka niitä rupeaa selville ottamaan ja mistä, jotta tietäisi, mikä lisälaite toimii ubuntussa.

        Siinä on perin heikko lisälaitetuki! Pitää ajatella myös sitä ostohintaa - ei niinkään sitä, toimiiko se tietokoneessa, varsinkin kun se ubuntussa on noinkin onnenkauppaa.


    • Molempia käyttäneenä olen aika kyllästynyt Windows 7:ään enkä koske enää siihen kuin pakon edessä tai jonkin asian Windows-toimintaa tutkiakseni. Onneksi niitä pakkoja ei enää juurikaan tule, kun Macissa toimii kaikki mitä tarvitsen tai edes etäisesti haluan eikä tuttavapiirissäkään enää juuri Windowsia käytetä.

      Mac on siitä mukava, että useimmat asiat toimivat siten kuin voisi selkäytimellä olettaa ja ne opeteltavatkin on helppoja ja loogisia. Seiskasta ei vieläkään voi sanoa samaa. Windowsista eroten Macin ylläpito hyvässä iskussa onnistuu tumpeloltakin, eikä järjestelmä juuri koskaan hidastu mystisesti jopa uudelleenasennuskuntoon.

      Maciin on tällä hetkellä netissä tyrkyllä yksi toimiva haittaohjelma, jonka poistaminen on helppoa eikä siihen tarvita mitään ohjelmia. Windowsille saatavien toimivien haittisten määrää en uskalla edes arvailla. Epäilemättä Macin haittiksia tulee vastaisuudessakin pienin määrin esiintymään, kun järjestelmä syö koko ajan lisää markkinaosuutta Windowsilta.

      http://macdailynews.com/2011/05/23/apples-mac-is-kicking-windows-pc-ass/
      http://macdailynews.com/2011/05/22/where-in-the-world-are-mac-sales-growing everywhere/

    • Maciin tympääntynyt

      Win 7 on käyttis joka "toimii".

      En nyt jaksa perustella mutta sanon sen että olen ollut suurensuuri Omppu-fani.
      Mutta totuus on se että Lion kusee.

      Järjestelmäasetukset bugaa joka toisella käyttökerralla, kaikki on hankalampaa kuin Win 7.

      En nyt jaksa perustella pidempää maratoonia.

      T: _Entinen_ Mac-fani

    • X-Macisti

      Mulla oli kans MacBook Pro. Kyllästyin siihen niin möin pois. En ole katunut.

      • kde4

        Mulla oli lentävä lautanen mutta myin pois ja aloitin kävelyn uudelleen.


    • 10+13

      Yksi iso ero myös hinnassa: Mac-kone maksaa ainakin 50 % enemmän kuin vastaavilla ominaisuuksilla varustettu Win7-kone. Tämä johtuu Applen monopolista Mac-koneiden valmistuksessa. Jos et halua maksaa muutamaa sataa euroa Applen tietyissä piireissä tuomasta "statuksesta", osta Win7-kione.

      • 17+15

        Määrittele ensin "vastaavat ominaisuudet", niin katsotaan sitten.

        Huomioi myös, että design, materiaalit ym. omvat myös koneen ominaisuuksia, vaikket itse niistä välittäisikään.

        Kyllä nuo aika yksi yhteen ovat hinnat hyvien PC-koneiden ja Maccien välillä.


    • macSurkea

      Osx käyttistä paskempaa saa ihan ettiä. Jopa linuxit hakkaa sen mennen tullen.

    • 19+20

      > Mitä konkreettisia eroja on Macillä ja Windowsilla, kun läppäriä käytetään ...
      > - koti- ja työkoneena

      Macissa tulee iLife-paketti mukana, joka on ihan pätevä ohjelmistopaketti "normaaliin" kuvankäsittelyyn ja arkistointiin, musiikin toistoon, videoeditointiin yms. Jos taasen olet vähänkään vakavampi "alan harrastaja", niin joutunet joka tapauksessa investoimaan johonkin erilliseen ohjelmistoon, eli siinä mielessä ei eroa juuri ole.

      Macin Time Machine on mielestäni myös parempi kuin mikään Windowsin mukana tuleva varmuuskopiointitoiminto.

      Windowsissa taasen on mielestäni mm. parempi ikkunoiden hallinta, parempi ohjelmisto- ja laitetuki sekä ylipäätään enemmän valinnan mahdollisuuksia kaiken suhteen, laitteista ohjelmistoasetuksiin.

      Aika lailla makuasia kumpi on parempi, itse käytän päivittäin kumpaakin ilman sen kummempia ongelmia.

      > - ulkomailla

      Ei mitään eroa.

      > - liikkuvassa kulkuneuvossa ?

      Ei mitään eroa.

      > Ubuntulla olen tottunut nopeaan käynnistykseen ja sammutukseen, sekä helppoon ylläpitoon, koska virustorjuntaa ei tarvitse, ja päivitykset asentuvat itsestään.

      Ei juurikaan eroa tuossakaan suhteessa. Jos nopea käynnistyminen on tärkeää, niin hanki SSD-levyllinen läppäri. Ylläpito on ihan yhtä automaattista kummallakin, paitsi Windowsiin kannattaa asentaa Microsoftin Security Essentials käyttöönoton yhteydessä.

      En osaa sanoa kumpi on parempi. Minulla on kotona iMac ihan puhtaasti ulkonäöllisistä syistä, ja vaikka todennäköisesti seuraava läppärinikin on Applen tekemä, ei siihenkään vaikuta käyttöjärjestelmä tippaakaan.

    • -Logic2012-

      Hinta ei ole relevanttia kun verrataan Applen laitteita ja Windows koneita.
      Toki Applen MacBook pro maksaa mutta niin maksaa mikä tahansa vastaavista materiaaliesta rakennettu windows läppäri. Ja materiaalilla tarkoitan muutakin kuin sitä pii pohjaista rautaa.

      Uuden macbook pron retina näyttö on omasta mielestäni melko asiallinen.
      Jos rahaa on enemmän voi kannettavan macin seuraksi ostaa vaikka Applen thunderbolt 27" näytön joka hintalaatu suhteeltaan erinomainen!

      Mitä itse käyttikseen tulee, OSX on paljon mukavampi käyttää ja perusylläpito on helppoa. Lähinnä asentaa päivityksen kun kone sitä tarjoaa. Myös timemachinen varmuuskopiointi on parhautta.

      Windowissa taas saa enemmän ohjelmistoja. Tosin ennen hankitaa kannattaa katsoa mitä ohjelmia oikeasti tarvitsee ja onko niitä miten saatavilla Macille / Windowsille. Ylläpitoa on Windowsin kanssa hieman enemmän. Toki voi jättää myös ylläpitämättä ;)
      Laitetuki on se pelottava mörkö kaapissa mutta omien lisälaitteiden kohdalla ei ole ollut ongelmia kummankaan kanssa. Kaikki toimivat sekä osx että windows. Jos sulla on paljon exsoottista tavaraa niin kannattaa ensin tarkistaa onko ne osx yhteensopivia. Jos macciin kallistut.

      Itse olen Mac käyttäjä ihan vain siksi että harrastan musiikkia ja Applen Logic Studio on paras työkalu musiikin parissa mitä olen koskaan käyttänyt enkä siitä aio luopua koskaan.

      Pelejä en pelaa juurikaan, konsolilla joskus, 3D mallinusta en tarvitse enkä muutakaan erikoista. Netti ja musa, niillä mennään.

      Työkalut käytön mukaan, tietokoneessa ei tarvitse olla tuhatta ja yhtä ominaisuutta jos niitä ei tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1449
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1123
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      964
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      141
      939
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      165
      890
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      832
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe