Konepaketti vs itse koottu konepaketti

Novice

Itselläni on 3 vuotta vanha Fujitsu Siemens 1000 MHz kone (SDRAM-muistia on nyt 256 Mt eli tuplasin muistia alkuperäisestä), jonka ostin Hobby Hallista (hinta silloin noin 10000 mk). Hintaa on tullut lisää mm. näytönohjaimen vaihdosta:

NVIDIA Riva TNT2:n 32 MB (Model 64) => Geforce3 Ti 200 (64 MB)

Kone on toiminut kohtuullisesti, mutta nyt olen miettinyt uuden (peli-)koneen ostoa, koska aivan uusimmat pelit eivät kunnolla pelitä. Jopa Ghost Recon-peli silloin tällöin tökkii, kun näytössä on paljon toimintaa.

Mm. Anttilasta saa alehintaan aivan loistavia konepaketteja ja mielestäni ne (alehintaiset konepaketit) vetävät vertoja itsekoottuihin paketteihin.

Esim. HP Pavilion T469-tietokoneen saa Plussa-kortilla 999,00 euroon (norm.hinta 1199,00 euroa):

suorittimena AMD Athlon XP2800 (2,08 GHz),
512 Mt DDR muistia,
160 Gt Ultra DMA:n kiintolevy (7200 kierrosta minuutissa),
ATI Radeon 9200SE -näytönohjain 128 Mt:n muistilla,
17" näyttö (kuvaputkinäyttö),
HP DVD R/ RW kirjoittava DVD-asema,
verkkokortti ja modeemi,
IEEE 1394 Firewire-liitäntä,
6 USB 2.0 -liitäntää,
muistikortinlukija kahdeksalle eri kortille,
langaton näppäimistö ja hiiri,
Microsoft XP Home -käyttis,
MS Word 2002, MS Works 7.0. Takuu 12 kk.

HYVÄ PAKETTI, EIKÖ!?

Mun mielestä tuo valmis paketti on aivan kilpailukykyinen hintatasoltaan, mutta toki itse koottuihin paketteihin saa sellaiset härdelit mitkä haluaa tai/ja on varaa ostaa (ei tarvitse ostaa esim. käyttistä, jollei halua). Pelit varmaan toimii ilman käyttistä (HUOM! olen noviisi), mutta itse haluan käyttiksen.

Hintansa puolesta valmis paketti on mielestäni hyvä, mutta mitkä seikat vielä puoltavat itse kootun paketin ostoon? Tietokoneliike laittaa (itse kootun paketin) koneen jopa toimintakuntoon pienestä maksusta, joka on minulle varsin hyvä juttu.

Pakettilaskurit on varsin näppärä juttu, mutta noviisin pitäisi mennä liikkeessä käymään ja kertoa toiveistaan.

4

1111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ok.

Jos ei ole kovasti koneisiin perehtynyt, niin hyvä kohtuuhintainen paketti on varmasti ok valinta.

"Pelit varmaan toimii ilman käyttistä (HUOM! olen noviisi)"

No ei ne toimi. Noviisi on ollut kovinkin guru joskus.

• Tõppõ

"mitkä seikat vielä puoltavat itse kootun paketin ostoon"

Minä nyt kuljen tuon suhteen vähän eri maailmassa kun en ole pelaaja enkä välitä peleistä tuon taivaallista. Itselläni on vuonna 1995 ostettu kone, edelleen käytössä mutta ainoatakaan alkuperäistä osaa ei siitä koneesta tietenkään ole. Kaikki osat on vaihdettu moneen kertaan.

Näin pystyn pitämään kohtuullisilla vuosittaisilla kuluilla koneeni aina hyvässä iskussa. Suurin menoerä tulee aina siinä vaiheessa kun joutuu ostamaan samalla kerralla emon, prossun ja muistit.

Itse kootussa on se hyvä puoli että voi hommata itselleen sopivan kotelon (minun tapauksessani ison) jolloin ei ongelmana ole ainakaan monien konepakettien ahtaus. Standarditavaroiden ostosta seuraa vähemmän ongelmia päivitettävyydessä muutenkin.

Tietoa ja asiaan perehtymistähän se tietenkin vaatii mutta siinä samalla onkin sitten tasan tarkkaan tietoinen oman koneensa kokoonpanoista ja pullonkauloista eikä tarvitse ostaa turhaa tavaraa kun koneen tehot eivät riitä johonkin tiettyyn hommaan.

• Minä

Ei todellakaan ole hintaansa nähden hyvä kone. Koneissa on houkuttimena "hienon näköinen" kotelo, tehokas prossu, paljon kovotilaa mutta kaikki muu on kulujen karsimiseksi pelkkää paskaa. Mm. et pärjää Radeon 9200 SE:llä enää nykypäivänä jos pelaat uusimpia pelejä. Voisin vaikka malliksi koota paljon paremman koneen näytön kera.

• Tõppõ

No joo, tiedänhän minä ettei noissa ikinä ilmoiteta mikä emolevy niissä on. Ei ilmoiteta vaikka se on erittäinkin tärkeä osanen koneessa, itse asiassa koko koneen perusosa. Onko kukaan koskaan nähnyt konepakettimainoksessa mainintaa emolevyn merkistä ja mallista?

Käsittääkseni noihin pakettikoneisiin laitetaan halvin mahdollinen (ja vanhin varastosta löytyvä) emo joka hyväksyy justjajust ilmoitetun prosessorin. Mitä sillä on väliä millainen on päivitettävyys, OSTAJA MAKSAA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13