Hei voiko sarjakuvalla lyödä rahoiksi? olen tehnyt oman sarjakuvan.
Pitäisikö se myydä jonnekkin vai miten voin tehdä sillä rahaa.
oman sarjakuvan julkaiseminen
2
1788
Vastaukset
- professionaali
Juu, tarvitset kustantajan. Tosin kustantajien himo rahaan on suurempi kuin sinun joten heillä on aika tarkka seula mihin sijoittavat. Jos haluat sarjastasi hitin kuten Viivi & Wagner tai Fingerpori niin se pitäisi saada ensin julkisuuten sanomalehtistrippinä kuten edellä mainitut ovat tehneet. Sitten kun massojen suosio on saatu voidaan ruveta tuottamaan kokoelma-albumeita. Jos/kun albumit myyvät ja suosio säilyy niin ruvetaan tekemään oheiskrääsää; mukeja ja postikortteja ja peflettejä ja pyyhkeitä ja wc-paperia, ym.
Tietenkään kun emme tiedä millainen tekele sinulla on, että onko se strippisarja vai mikä niin on paha sanoa. Jos sinulla on valmiina kokonainen värialbumi ja onka haluat ihan ensimmäiseksi pihalle niin se on aika riskabeeli homma. Kallis tuottaa, jakelu ei ole itsestään selvyys, saatikka että kansa ostaisi.
Omakustanteena tietysti voit tehdä mitä vaan mihkä sulla paukut riittää. Useimmilla ei riitä.
Suosittelen käyttämään nettiä hyväksi. Luo sarjallesi kotisivut tai blogi ja julkaise sitä siellä ilmaiseksi. Rahaa ei tietenkään tule mutta netti on halpa markkinointikanava. Jos nettisivustasi tulee "ilmiö" ja joku kriitikon pökäle tai toimittajan planttu sillä täyttää tyhjää palstatilaa niin sinulla alkaa olla jo olla mahkuja päästä esim. sanomalehden sarjissivulle.
Strippisarjoissa veri punnitaan vasta kun olet 2-3 vuotta näyttänyt että kykenet rustaamaan uuden stripin joka stnan päivä - ja aina pitää olla vähintään yhtä hyvä kuin eilen, mielellään parempi.
Ansaintalogiikka on tämä; kaikki mitä teet ennen kuin saat stripistäsi päivittäin ilmestyvän otetaan sinun nahastasi, ts. et tienaa. Kun sarjasi on sen 2-3 vuotta päivittäin useammassa kuin yhdessä lehdessä niin voit harkita jo ostavasi nötköttiä leipäsi päälle. Kun pääset albumien kustannusvaiheeseen (olettaen että ne albarit myy, eivätkä jää kaupan hyllyyn homehtumaan), voit jo harkita snagarin myyjän osa-aikajobisi jättämistä, tienaat kumminkin saman verran piirtämällä kuin tarjoilemalla lihiksiä. Kun pääset siihen vaiheeseen että hengentuotoksistasi tehdään em. krääsää - ja joku hullu sitä vielä ostaa, niin olet voiton puolella. Seuraava porras onkin jo avain rikkauksiin, enkä muista että kukaan suomalainen olisi sinne asti päässyt, eli saat myytyä sarjasi, yhtä kovalla volyymilla kuin kotona, ulkomaille ja Hollywood kiinnostuu filmausoikeuksista. Sitten sinä voitkin palkata armeijan P-Korealaisia lapsia piirustamaan hahmoistasi kulttisarjaa ja ryömiä kultakasasi päälle kuolaamaan. - scarabaeus
professionaali
pistelee nyt tiukkaa vastausta. Ja tätä lukiessani tuli vaan mieleeni tänään Hesarista näkemäni kuva
Nalle Wahlroosista joka tähyää yhä ylöspäin.
Hauska kuva !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279