Tarviin pikaista apua! Mulla olis perjantaina maantiedon yo-koe (mantsa siis pakollisena). En osaa mitään ja nyt iski vielä flunssa; olisi alunperinkin pitänyt ilmoittautua vasta syksyn kokeeseen. Voinko jäädä yo-kokeesta pois ja kirjoittaa vasta syksyllä? Valmistun 3½ vuodessa ja kirjoitan silloin pari muutakin ainetta.
Abin Ohjeistossa lukee näin: "Hylätty pakollinen koe: Jos et osallistu kokeeseen tai et jätä koetta arvosteltavaksi, koe katsotaan keskeytyneeksi ja hylätyksi. Jos hylätty pakollinen koe on kompensoitu, saat uusia sen kaksi kertaa ilman aikarajaa."
Päteekö tuohon "kokeesta poisjäämiseen" siis sama kuin tavallisiinkin yo-kokeisiin? Että voi uusia normaalisti kaksi kertaa? Vai menetänkö jotain jos en kokeeseen mene???
YO-kokeesta pois jääminen???
6
9068
Vastaukset
- pruits
No menetät ensinnäkin selvää rahaa, jos et mene tuonne kokeeseen (28e jos et kirjoita tällä kertaa kuin tuon niin myös perusmaksu 27e)! Jos flunssa vaivaa vielä perjantaina, niin voit hankkia itsellesi lääkärintodistuksen ja flunssasi voidaan mahd. ottaa huomioon pisteytyksessä. Kyllä se kannattaa käydä katsastamassa, sillä yleensä ihan "perustiedolla" voi sen A:n/B:n saada (ja voit silti uusia kokeen ensi keväänä, jos siltä tuntuu).
Jos kuitenkin päätät olla menemättä tuohon kokeeseen, saat siitä automaattisesti i=:n ja sinun on mahdollista suorittaa nuo uusintakertasi kahdesti seuraavan kolmen kirjoituskerran aikana (eli kaksi seuraavista: s2011, k2012, s2012) (ellet sitten saa kompensaatiolla). - geography
Olo on kyllä aika huono... :/ En pystyisi keskittymään varmaan yhtään. Ja muutenkin tavoitteenani oli vähintään C (mieluusti M tai E) ja tiedän että en tässä kondiksessa ja tällä valmistautumisella tavoitteeseeni pääse, varmaan olisi i tulossa. :/ aivot täynnä räkää.
Kirjoitin tänä keväänä kaksi muuta ainetta, eli en ainakaan menettänyt perusmaksua. Mutta jos en mene, on se sama kuin jos olisin nyt kirjoittanut i=:n? Eli voin uusia seuraavalla kahdella uusintakerralla. Mulle se uusinta olisi sitten luultavasti ensi syksynä...- entinen_abi
Käy heti tänään lääkärissä ja pyydä lääkärintodistus. Toimita lääkärintodistus rehtorille ennen koepäivää, siis jo tänään. Lääkärintodistuksen perusteella voit olla poissa kokeesta etkä menetä osallistumiskertaa. Jälkikäteen hankittu lääkärintodistus ei riitä, ei myöskään poisjäänti ilman lääkärintodistusta.
- tohtori setä äijä
Täytyy pitää järki kädessä. Silloin kun on flunssa, ollaan petissä, ei mikään ole niin tärkeää, että pitäisi vaarantaa oma ja muiden terveys. Jos et muun syyn takia, niin ainakin siksi, ettet mene muita tartuttamaan, pysy kotona sängyssä ja juo paljon lämmintä.
- geography
"Jälkikäteen hankittu lääkärintodistus ei riitä, _ei myöskään poisjäänti ilman lääkärintodistusta_."
Hmmm... Olenko käsittänyt nyt väärin? :/ Käsitin, että jos ei mene nyt kokeeseen (vaikka ilman syytä), on se sama kuin menisi ja kirjoittaisin hylätyn(?) Ja minulla on mahdollisuus uusia kaksi kertaa (esim. ensi syksynä (JA ensi keväänä)? Meneekö se näin vai olenko käsittänyt väärin? En ehdi lääkärintodistusta hankkimaan, eikä minua haittaa vaikka tässä menisi se yksi kirjoituskerta (jos siis on kaksi mahdollisuutta uusia?). Ajattelin soittaa tänään rehtorille ja ilmoittaa. Voiko sen ilmoittaa etukäteen että jättää osallistumatta, ettei tarvitse sitten koepäivän aamuna alkaa soitella ympäriinsä?- abivuosientakaa
Jos saat lääkärintodistuksen, niin et välttämättä menetä kirjoituskertaa (eli et saa edes i:tä, ja mahdollisesti saat rahatkin takaisin). Olen kyllä kuullut, että mikään flunssa ei esim. ole vielä "este" sille, etteikö menettäisi tuota kirjoituskertaa, mutta voi tosiaan tuota kompensaatiota saada sitten kokeen arvioimisessa.
Omasta koulustani oli yksi ruotsin kirjallisissa kokeissa mahataudissa ja siinä sitten sai kotiin valvojan/teki kokeen kotona ja lääkärintodistus lähetettiin YTL:n, että sai mahd. jotain kompensaatiota, mutta tosiaan suoritti kirjoitukset.
Jos siis jätät kokeeseen menemättä, niin saat siitä automaattisesti tuon i=:n ja sinulla on mahdollisuus uusia se kaksi kertaa. Ilman lääkärintodistusta tms. et saa rahojasi takaisin ja menetät yhden kirjoituskerran (eli jäljellä kaksi). Suosittelen tosiaan soittamaan koululle, etteivät sitten huomenna metsästä sinua koirien ja kissojen kanssa sinne kokeeseen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657