Myynkö vai korjaanko?

mietinvaan

Olen suunnitellut kerrostalokolmioni myymistä, ja sitä ajatellen kokeilin koputella kylpyhuoneeni laattoja jotka on laatoitettu edellisen omistajan aikana ja silloin ei ollut vesieristys käytössä. nyt kun siis koputtelin niitä laattoja niin löytyi kohtia missä laatat ovat hiukan koholla ja koputtelu kuullosti erillaiselta niinkuin ne muutamat laatat eivät olisi
kunnolla kiinni ja nämä laatat ovat suihkun alueella.Muuten ne ovat ihan siististi paikallaan eikä mitään reikiä eikä rakoja näy missään.
Nyt olen ajatellut että myyntiä varten en rupeaisi laatoittamaan, koska sinä on
isommat riskit joutua ostajan kanssa oikeusriitaan koska nykyään tehdään sutta ja sekundaa.ja joutuisin vaan uusimiset toisenkerran maksamaan ostajalle.
Miten suosittelisitte että kaupan teen.Tietenkin huolehdin että tämä vika tulee selvästi kirjallisesti ilmi kauppakirjassa, Mutta onko minulla mitään velvollisuuksia ilmoittaa asiasta taloyhtiölle.tuleeko siitä mitään riitoja
taloyhtiön kanssa jälkikäteen jos en ole heti ilmoittanut laatoista taloyhtiölle
olen käsittänyt että nykyään tämmöisistä pitäisi ilmoittaa jos havaitsee jotain.

2

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillai....

      Jos myöhemmin todetaan kosteusvahinko,niin taloyhtiö voi vedota osakkaan ilmoitusvelvollisuuteen jos pystyy todistamaan että osakkaan olisi pitänyt huomata asia.Eli jos et ilmoita taloyhtiölle vaan pelkästään ostajalle,niin taloyhtiö pystyy todistamaan että olet laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden. Koska kylpyhuone ei ole alkuperäinen,niin kosteusongelmat korvaat ilmeisemmin sinä ja/tai taloyhtiö.Jos ongelma leviäisi naapuriin,niin joudut korvaamaan jos et ole ilmoittanut ja olet asiasta tiennyt.

      Jos et olisi mennyt koputtelemaan laattoja,niin olisko asiaa mitenkään muuten huomannut? Tuskimpa osakkaan velvollisuutena on säännöllisesti koputella laatat läpi. Eri asia olisi jos laattoja olisi oikein irronnut,tai suihkuseinän toisella puolella olisi kosteutta näkyvissä.

      Itse olisin hiljaa ja jos asia tulee eteen esim. ostajan kunto/kosteusmittauksen yhteydessä,niin käsittelisin asian vasta silloin.Eli ostaja usein teettää kosteusmittauksen ja asia todettaisiin siinä. Jos ei kosteutta ole,niin voisi kauppakirjaan kirjata että tältä alueelta laattoja irti ja ostaja vastaa korjauksista.Jos kosteutta löytyy,niin koko kylpyhuone menee remonttiin.Voitte sopia vaikka hinnanalennuksen ostajan kanssa,että ostaja teettää remontin. Kaikki tarvii vain erittäin huolellisesti kirjata kauppakirjaan.
      Talo-yhtiölle tarvii ilmoittaa jos ilmoitat laatoista ostajalle tai jos kylppärissä todetaan kosteutta.

      Eihän siellä välttämättä kosteutta ole,mutta luultavimmin irronnut kosteuden takia. Jos rupeet remontoimaan,niin nykyään tarvitsee etukäteen hakea luvat taloyhtiöltä ja taloyhtiö valvoo remonttia tarkkaan. Jos et ole oikea ammattilainen,niin en lähtisi itse remontoimaan.Voipi tulla lasku perässä jokatapauksessa.

      Itsellä vähän vastaava tapaus myyntikohteessa.Oli ilmoitettava yhtiölle koska kosteus oli levinnyt kylppäristä toiseen huoneeseen.En muuten olisi tajunnut edes asiaa. Ei ollut eristeitä ja alkuperäinen kylppäri.Mun onneksi yhtiö maksaa korjauksen,mutta aina ei ole niin. Yhtiö on kuitenkin vastuussa rakenteissa jos niissä on kosteutta.Mutta jos kylppäriin on tehnyt remontin aikaisempi osakas,niin yhtiö ei yleensä korvaa kuin vesieristyksen. Jos kylpyhuone menee remonttiin,niin kannatta kysyä isännöitsijältä että millainen oman oman yhtiösi kanta asiaan.

    • mietinvaan

      Siis jos ilmoitan taloyhtiölle ja menee laatoitus uusiksi niin korvaako taloyhtiö
      sen vesieristyksen, eihän siinä sitten tarvi kuin laatoituksen omalla rahalla kustantaa.
      minulla on kyllä sellainen muistikuva että se oli koholla siitä kohti jo ostettaessa
      siinä on varmaan alustasoite mennyt epätasaisesti ja en usko että kosteutta siellä välissä on.
      tässä on viellä kyllä sekin ongelma kun se taloyhtiö on rakennettu 1969 ja ei ole putkiremppaa tehty taloyhtiöön niin se on harmi alkaa ennen sitä tekemään
      kallista laatoitusta ja kun ei haistelemalla mitään tunkkaista tai homeen hajua ole.Eivät ole viellä puhuneet mitään putkirempasta mutta kyllä se alkaa olla jos sen ikäinen että ei enään kauaa mene.Jäänkö vain asumaan ja odottamaan että
      putkiremppa tulee ja senjälkeen muutan etelään töidenperässä pitää elää pienellä työttömyyskorvauksella siihen asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe