San Franciscoon kesällä 2011

madeira12

Ollaan lähdössä SF:oon ensi kesänä; ollaan varattu sinne aikaa kolme viikoa. Olemme etupäässä kaupungin alueella, mutta muutamaksi päiväksi vuokraamme auton. Mutta hei, miten sinne koko matkalle kannattaa varata tuota valuuttaa? Siis kannattaako vaihtaa eurot jo täällä Suomessa dollareiksi, vai maksaa kaikki esim. Visalla?

21

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihda Suomessa

      Itse maksan aina kaiken mahdollisen perillä luottokorteilla. Tarvitset silti myös käteistä pikkuostoksiin, tippeihin jne. Vaihda käteistä ainakin muutama satanen jo Suomessa ja pieninä seteleinä. Viittäkymppiä suurempia seteleitä ei kannata ottaa mukaan, niitä epäillään aina väärennetyiksi ja useissa pikkupaikoissa ei ole vaihtorahaa antaa takaisin. Ota osa seteleistä dollarin seteleinä, niin ei tarvitse tipata isommilla. Olisi ihanteellista, jos olisi kaksi erilaista luottokorttia mukana, kun Visakaan ei kelpaa joka paikkaan.

    • madeira12

      Kiitos vastauksesta; kuulostavat hyviltä ohjeilta . Osaatko muuten sanoa jotain USAn hinnoista verrattuina Suomen hintoihin, esim. ruoka ravintoloissa ja kaupoissa, vaatteet, ostokset ym. Entäs luuletko, riittääkö New Yorkissa vaihtoaika 4 tuntia San Franciscon koneeseen, lähtevät kuulemma samasta terminaalista?

      • maailman_matkaaja

    • Lisäinfoa...

      Yleensä kaikki on siellä halvempaa, vaatteet varsinkin. Jotkuthan lähtevät sinne pelkästään shoppailemaan tyhjän laukun kanssa. Ravintoloiden hinnat riippuvat paikasta, mutta yleensä hinnat ovat vähän halvempia tai samaa tasoa.
      Kyllä 4 tuntia riittää vaihtoon, jos ei jotain aivan ihmeellistä tapahdu.
      Silloin kun teillä on auto käytössä, niin ajakaapa Golden Gate-sillan yli ja heti sillan jälkeen oikealle rampille ja sitten vasemmalle ison tien ali, niin pääsette ajamaan sillan vasemmalla puolella olevalle vuorelle, josta on mahtavat näkymät sillan yli kaupunkiin.

      • madeira12

        Hei , onpa hyvä kuulla että siellä on tietyt asiat halvempia kuin täällä meillä. Vastauksestasi päätellen ilmeisesti tunnet paikan hyvin, täytyy käydä katsastamassa kuvailemasi paikka siinä sillan kupeessa. Sitten muuten ajateltiin ajella Yosemiteen, taitaa olla noin 250 km päässä SF:sta, mutta sinne ei varmaankaan riitä aivan yhden päivän retki, luulisin että on sellainen paikka missä riittää katsomista. Oletko käynyt siellä? Mitä muita autoretkiä suosittelet? Niin ja sitten tietenkin itse kaupungissa riittää katsomista vaikka kuinka paljon. Osaatko sanoa kuinka paljon auton vuokraus maksaa noin suurin piirtein?
        Ollaan menossa ensimmäistä kertaa tuonne rapakon taakse, eli suuri matka kaikenkaikkiaan tulossa. Toisaalta jännittää miten kaikki sujuu , mutta eiköhän se hyvin mene. Mukava kuulla kokemuksiasi paikan tuntevana.


    • Se olen minä, kun olen vastaillut sinulle tuossa aiemmin. En vain silloin ollut kirjautuneena sivuille.
      Yosemiteen on noin 300 km, en ole itse käynyt, kun olen sielläpäin ollut liikkeellä aina niin varhain keväällä, että tiet ovat olleet suljettuja. Yosemiten vuoristotiet aukeavat yleensä vasta kesäkuussa, kun lumet ovat sulaneet. Tilanteen näet kyllä netistä helposti. Se on varmasti paikka, jossa kannattaa käydä. Yellowstonessa olen käynyt ja se oli ainakin mahtava paikka. Yöpyminen matkalla on varmasti järkevää, motelleja on kaikkialla, eikä niitä tarvitse varata etukäteen. Ottaa sen mikä miellyttää ja sopii kukkarolle.
      Auton vuokra riippuu tietysti autosta, mutta katsele sitä vaikka vertaa.fi-sivuston kautta. Olen itse käyttänyt tätä sivustoa hyvällä menestyksellä ja saanut aina sopivan auton halvemmalla kuin itse vuokrausliikkeestä. Näissä hinnoissa on myös jo valmiina riittävät vakuutukset. Golden Gaten pohjoispuolella on Muirin kansallispuisto, jossa pääsee näkemään punapyökkejä. Eivät ne niin mahtavia ole kuin Californian pohjoisosissa, mutta näkemisen arvoisia kuitenkin ja tähän puistoon ei ole matkaa kuin parikymmentä kilometriä.
      Vilkaise matkasivujani (www.jukksa.blogspot.com), niin löydät ehkä jotain vihjeitä reissuusi. Turha jännittää, se maa on rakennettu varsinkin autoilevalle ihmiselle ja kaikki toimii ja ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia.

      • madeira12

        Hei JukkSa,

        Katson oikein mielelläni sivusi, niistä varmaan löytyy hyviä vihjeitä ja tietoa matkan varalle. Kyllä se onkin hyvä, kun voi tällä tavalla saada kelpo vinkkejä sellaisilta , jotka tuntevat paikkoja jo entuudestaan. Matkalle lähdetään kesäkuun lopussa, joten se alkaa jo pikku hiljaa häämöttämään. Kiitos vielä kerran vinkeistä.


    • eRkkiW

      Hei,
      Me oltiin muutama kesä sitte Kalifornian reisussa, ajeltiin San Franciscosta Yosemiten ja Dead Valley:n kautta Las Vegasiin. Oltiin mennessä yötä ennen Yosemitea ja Yosemitessä yö Curry Villagessa. Yosemitestä lähdimme 'vuoristotien kautta eteenpäin' ja oltiin välillä yksi yö motellissa. Yosemite upea paikka, suosittelen. Ja myös Las Vegas jos mahtuu ohjelmaan.
      Me vuokratiin auto ebookers:n kautta Suomesta, oli silloin ainakin kohtuuhintainen vaihtoehto.

      • 20

        Varatkaa lamminta vaatetta mukaan, SF voi olla yllattavan kylma kesalla. Mina palelin elokuussa.


    • SanFranciscoon

      Olemme tässä myös lähdössä piakkoin käymään San Franciscossa. Hotellimme sijaitsee Geary Streetillä, Union Squaren lähellä. Millaista aluetta tuo lienee? Ilmeisesti aika vilkas meininki?

      Osaako joku muuten sanoa tuosta International Film Festivaalista mitään? Itseä kiinnostaisi tuo Midnight Awards. Onko kukaan koskaan käynyt? Kokemuksia kommentteja?

    • SanFranciscoon

      Ai niin ja sellainen kiinnostaisi, että kun viime kesänä kävimme Nykissä ja siellä oli kuitenkin suht paljon tällaista Mart-kulttuuria eli Walmartteja ja Duane Readeja oli aika paljon, niin löytyykö SF:stä vastaavanlaisia tuon Geary Streetin lähettyviltä? :)

    • matkailija-x

      Hyvä väline suunnitteluun on www.maps.google.com, sieltä etsit Geary street ja sitten käytät "etsi lähiseudulta"-toimintoa; hakusanaksi esim.Walgreens (jota ilmeisesti tarkoitit, Manhattanilla kun ei ole Walmarteja), pharmacy, convenience store jne.

      Aikaisemmin tuo Tenderloinin alue oli aika rähjäinen, paljon kerjäläisiä ja narkomaaneja, vaikka kulman takana Union Squarella on luksusliikkeitä ja loistohotelleha. Nuorempana asuin muutamassakin hotellissa tuolla alueella parikin kertaa, kun olivat aika edullisia. En ole ollut San Franciscossa kuuteen vuoteen, Tenderloinin alue on voinut siistiytyä viime vuosina.

      Dottie's True Blue Cafe, 522 Jones Street Gearyn ja O'Farrelin välissä on erinomainen aamiaispaikka. Jos on yhtä hyvä kuin ennen, kannattaa vaikka vähän jonottaa.

    • SanFranciscoon

      Kappas, miähän ihan sekoilen, Kmarttia meinasin enkä Walmarttia, niitä tosiaan oliki siellä Jerseyn puolella.

      Mutta kiitos paljon vinkistä, ainakin tuo Walgreens löytyi ihan kulman takaa :)

      Olen muualtakin kuullut kehuja tuosta Dottien mestasta. Täytyy käydä katsomassa ja maistamassa.

      Et oo sattunu olemaan koskaan paikalla noihin leffafestareiden aikoihin, vaikuttaako paljonkin katukuvaan tai turistien määrään?

    • kertauksen vuoksi

      Jos aiotte viettää San Franciscossa kolme viikkoa , niin kannattaa vuokrata auto pidemmäksi aikaa kuin pariksi päiväksi. SF:n kaupungin alueella ette tarvitse autoa, mutta Bay Area on täynnään kiinnostavia kaupunkeja, paikkoja, ostoskeskuksia ym., jonne on helpointa mennä omalla autolla. Itse kaupunki tulee suhteellisen nopeasti nähtyä ja nopeasti tekee mieli nähdä vähän enemmän.

      SF:ssä on USA:ksi poikkeuksellisen toimiva joukkoliikenne, mutta se ei ole miellyttävin tai mukavin tapa liikkua. Vuokratkaa ehdottomasti auton yheydesä myös GPS-laite, jottei tarvitse alkaa pulaamaan karttojen kanssa. Niistä ei saa kuin päänharmia ja vaaratilanteita. Liikenne täällä on sellaista, ettei kannata ehdoin tahdoin hankkia lisää vaaratilanteita tihrailemalla jotain karttoja. GPS kertoo yleensä hyvissä ajoin jopa kaistavalinnat, joka on mielestäni tärkeää.

      Suosittelen vaihtamaan rahaa jo Suomessa. Pyytäkää matkailun kannalta käyttökelpoista rahaa (erityisesti 1-20 dollarin seteleitä tippailuun ja pieniin ostoksiin, 50 dollaria isompiin ostoksin). Päinvastoin kuin joku sanoi, niin 100 dollarin setelit otetaan vastaan vähänkin isommissa liikkeissä ihan mukisematta. Jos ostos on useita kymmeniä dollareita, niin 100 dollarin seteli on aivan hyväksytty maksuväline, mutta jos maksat satasella 5 dollarin jäätelön niin voi tulla kyräileviä katseita. Ylipäätään jo hyväkuntoinen 20 dollarin seteli tarkistetaan siltä varalta, ettei se ole väärennös. Sinun kannaltasi asialla ei ole merkitystä, koska siinä kuluu enintään pari sekuntia ja on rutiinitoimenpide.

      Luottokortteja on hyvä olla mukana kaksi, jos mahdollista. Usein jostain syystä toinen niistä ei toimi tietyissä kaupoissa. Se on ihan kauppakohtaista ja ennakoimatonta. Siltä varalta, ettei kumpikaan kortti toimi on hyvä olla myös käteistä. Samoin kehotan välttämään maksamista luottokortilla pienissä tai vähänkin epämääräisissä paikoissa. Minulta on kopioitu kortti New Yorkissa, kun en ollut riittävän varovainen ja sillä oli myöhemmin ostettu vaikka mitä paikallisista kaupoista. Nykyään katson tarkkaan missä korttiani uitan.

      Huomaa myös, että varsinkin ulkomaisella luottokortilla maksaessa käytännöt vaihtelevat. Joku liike voi kysyä henkkareita, mutta suurimmaksi osaksi ei kysytä mitään, eikä PIN-koodia käytetä. Paikallisilla korteilla maksaessa voi PIN-kysely toimia, muttei ulkomaisilla. Toisinaan ei kysytä edes allekirjoitusta (joka kirjoitetaan aina digitaaliseen ruutuun), vaan pitää vain painaa "hyväksy" -nappia. Nopeimmillaan on itsellä käynyt niin, ettei edes sitäkään kysytä vaan kuitin saa välittömästi sen jälkeen kun on vinguttanut korttia lukulaitteessa.

      San Franciscossa, kuten ylipäätään USA:ssa, monet asiat ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Nyt vielä dollarin vaihtokurssi on euroon nähden suomalaiselle suotuisa. Vaatteet ovat erittäin halpoja, eikä kannata raahata liikaa mukanaan Suomesta asti. Muuten ostokset ei mahdu matkalaukkuun paluumatkalla. USA:ssa on myös paljon outlet- ja halpatavaraliikkeitä, joista saa yllättävän laadukasta tavaraa aivan pilkkahintaan. Tälläisiä ovat SF:n ympäristössä mm. Ross, Marshalls, ym. Myös perinteiset tavaratalot ja isot liikkeet kuten Macy's ovat edukkaita.

      Ruoka yleensä ei ole San Franciscossa edullisimmasta eikä omasta mielestäni parhaasta päästä, mutta ylipäätään pikaruoka puolestaan on halpaa. Halvimmalla pääsee kun mättää itseensä pikaruokaa. Haittapuolena on se, että pikaruoka on usein todella rasvaista; voita, juustoa, sokeria ym. ei täällä säästellä. Myös annoskoot ovat suuria. Kävin hiljattain lounaalla Denny's -ravintolassa ja siellä oli jälkiruokavaihtoehtona 'rapeaksi paistettua pekonia sundaejäätelöön sekoitettuna sekä päällä runsaasti herkullista vaahterasiirappia'. Eipä tullut kokeiltua.

      • madeira12

        Voi kiitos kattavasta vastauksesta, paljon hyödyllistä tietoa tuli taas. Tosiaan ollaan lähdössä kesäkuun lopulla ja alkaa pikkuhiljaa olla matkakuumetta. Toivottavasti vaan tämä mailmantilanne pysyy rauhallisena, eikä tapahdu mitään odottamatonta tuolla terroririntamalla, jotta yleensä uskaltaa matkustaa tuonne jenkkeihin, mutta ei auta kuin olla optimistinen.Hyvää viikonloppua.


      • ase322

        "Haittapuolena on se, että pikaruoka on usein todella rasvaista; voita, juustoa, sokeria ym. ei täällä säästellä"


      • rasvaa ja läskiä
        ase322 kirjoitti:

        "Haittapuolena on se, että pikaruoka on usein todella rasvaista; voita, juustoa, sokeria ym. ei täällä säästellä"

        Ei In-n-Out ole ainut pikaruokapaikka. Eikä hampurilaiset ole ainutta pikaruokaa. Pikaruokaa on monenlaista ja sitä saa monista paikoista. Vaikkapa Food Courteista. Ne ovat useimmiten hyvin rasvaisia, suorastaan lilluvat rasvassa. Hinta sen sijaan on edukas. Toisaalta rasvaisa ruoka on maittavaa ja halpa hinta houkuttelevaa. Siksi niihin sortuu helposti, ainakin jonkin aikaa, ennenkuin tulee vastareaktio. Viikon lomamatka on juuri sopiva; ei liian pitkä jotta ehtisi kyllästyä rasva-, kalori- ja lisäainepommeihin. Muutama viikko alkaa jo tökkiä.


      • Madeira12

        Hei,

        Ajattele nyt se meidän matka on sitten jo takana päin, eli kotiin tultiin melkein kolmen viikon matkalta pari viikkoa sitten. Ja paljon koettiin ja nähtiin sekä itse SF:n kaupungissa että sen ulkopuolella. Kaikki meni hyvin, emme olleet sairaina, eikä tullut edes rakkoja jalkoihin vaikka käveltiin niitä kukkuloita ylös ja alas päivittäin. Kerran meinasi taskuvaras viedä mieheni taskusta bussissa pikkulompsan, mutta oli vissiin harjoitteleva varas, kun pudotti sen bussin lattialle. No siitäpä opimme itsekin jotain.

        Sää oli vaihtelevaa, aurinkoista, sumuista, tuulista ja kosteaa, lämmintä ja viileää ja kaikkea näiden väliltä. Olin ajatellut, että Kaliforniaan en kyllä takkia ota mukaan , mutta jouduin sellaisen fleecen kyllä ostamaan kun lähdettiin eräänä kylmänä päivänä Alcatraziin.

        Kaupungin alueella oli tosi paljon katsottavaa ja kävimme joka päivä tsekkaamassa jonkin kohteen. Iltapäivisin vähän huilattiin ja sitten minä jatkoin vielä kiertelyä ostoskeskuksissa ja tavarataloissa, sillä aikaa kun mieheni otti iisimmin hotellissa. Hyvin meni niin.

        Vuokrattiin pariin otteeseen auto ja ajoimme Yosemiteen, mikä oli kerrassaan upea paikka, sinne pitää vissiin kyllä mennä vielä toisenkin kerran, jäi nimittäin niin monta paikkaa vielä katsomatta....Sitten ajeltiin Lake Tahoelle, jossa olisi myös voinut olla muutaman päivän.Kävimme myös etelässa Montereyssä , mikä oli todella kaunista seutua, kuten koko Highway 1:n seutu.

        Kaupunki oli siisti , vaikka eihän siellä voinut olla törmäämättä kodittomiin, jotka kerjäsivät kaduilla. Se oli kyllä outoa, eikö todellakaan noin suurella valtiolla ole varaa hoitaa kuntoon vähäosaisten asioita toisella tavalla? Todella surullista.

        Ihana luonto ja kauniita paikkoja ja rakennuksia, kylminä päivinä museot tarjosivat meille hyvin katsomista. Ja minulle tietenkin naisena nuo vaatteiden ostosmahdollisuudet olivat huikeat. Matkalaukut olivat vain puolillaan kun sinne menimme, mutta täpötäynnä tullessamme takaisin.

        Liikenne oli vilkasta, mutta hyvin onneksi pärjättiin silloinkin kun ajettiin itse ja kuin ihmeen kaupalla aina löydettiin hyvin takaisin kaupunkiin , oikealle kadulle ja oikeaan suuntaan, siellä kun on todella paljon yksisuuntaisia katuja. Muuten kuljettiin paljon linja-autoilla, raitiovaunuilla, metrolla ja tietysti myös cable carilla, vaikka siihen olikin yleensä aina hirveä jono.

        Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Kun päivällä söi lounaaksi yhden hampurilaisen, pärjäsi sillä melkein koko päivän. Illalla teki tietysti mieli jotain hyvää ja sitten haettiin käytiin esim. Lori`s Dinerissä syömässä applepiet. ...Ravintoloita löytyi joka lähtöön ja välillä käytiin myös hakemassa Cala-kaupasta valmista ruokaa kuten makaroni and cheese, oli muuten ihan hyvää. IHOPista sai oikein hyvää perunamuusia.

        Meille jäi matkalta oikein hyviä muistoja, niitä varmaan muistelee koko loppuiän. Katsotaan nyt sitten innostutaanko lähtemään jonnekin muualle Pohjois-Amerikkaan muutaman vuoden päästä. Lennot länsirannikolle olivat vain hurjan pitkiä, vaikka välillä muutaman tunnin olimmekin New Yorkissa. Varsinkin kotiinpäin tultaessa olen edelleenkin sitä mieltä, että lentokapteeni kiersi jostain tosi kaukaa, kesti niin kauan ennen kuin olimme Helsingissä.

        Kiitos sinulle kovasti kun kerroit tuossa yllä kaupungista, sen nähtävyyksistä ja "tavoista", niistä oli kovasti hyötyä matkalla , olen lukenut ne monesti läpi. Onko näin , että itse asut tai olet asunut alueella? Voi onnen pekkaa, saat nähdä noita ihania paikkoja joka päivä. Hyvää jatkoa sinulle sinne sumujen kaupunkiin.
        PS. Golden Gate oli kyllä jotenkin satumainen yhdistyen sumuun ja aurinkoon, vuoriin ja meren turkoosinsiniseen väriin.


    • kertauksen vuoksi

      Eipä mitään. Asun nykyään täällä San Francisco Bay -alueella ja ikkunastani näkyy kaupunki, joten yritän kertoa jotain vinkkejä vielä myöhemmin kun tulee mieleen.

      Olin lukevinani, että olette ensi kertaa tulossa Yhdysvaltoihin? Siinä tapauksessa vielä pikavinkkinä muutama asia, jotka on hyvä tietää jos ette ole muualta vielä lukenut niitä.

      Ensinnäkin tippaus. Kun saat kuitin, katso aina onko siinä mainintaa tipistä (voi olla myös nimellä service charge). Jotkut ravintolat lisäävät sen kuittiin, mutta monet eivät. Jos sitä ei ole laskettu valmiiksi, niin teidän odotetaan maksavan tippiä 15-20% loppusummasta (jotkut laskevat sen verottomasta summasta; itse helppouden vuoksi kuitin viimeisestä loppusummasta). Tippi on siis USA:ssa selvästi isompi kuin Keski-Euroopassa.

      Toiseksi myyntivero. Hinnat ovat kaupoissa ym. tyypillisesti ilmoitettu verottomina. Toisinsanoen niiden päälle tulee noin 10% myynti-/arvonlisävero. Tämä siltä varalta, ettet ihmettele kun loppusumma onkin isompi kuin hintalapun perusteella luulit. Kyseessä ei siis ole vedätys, vaan lakisääteinen vero.

      Kolmanneksi liikenne. San Franciscon alueella asuu paljon ihmisiä ja suurella osalla heistä on auto. Liikenne on sen vuoksi vilkasta kaikkina vuorokauden aikoina. Osa kuskeista ajaa kuin olisi voittanut kortin lotossa. Kannattaa siis ajaa varovaisesti ja käyttää GPS:ää apuna. On hyvä muistaa, että liikennevaloissa Kaliforniassa saa (=pitää) kääntyä oikealle, vaikka palaisi punainen valo, mikäli sitä ei ole kyltillä erikseen kielletty. Kääntyjä on kuitenkin väistämisvelvollinen. Jos jää odottamaan valon vaihtumista vihreäksi, voi takaa kuulua vihaisia tööttäyksiä.

    • california2011

      Ollaan siskon kaa lähös San Franciscon seuduille ens kesänä ja oon aatellu ostaa sielt aika paljon vaatteita, mutta en tiedä että mikä olisi paras tapa saada ne Suomeen???

      • vaatteita usa:sta

        Paras tapa on lähteä mahdollisimman tyhjin matkalaukuin. Lähtee sillä mielellä, ettei kanna kumpaankaan suuntaan mitään turhaa. Kaiken voi ostaa paikan päältä ja yleensä paljon halvemmalla kuin Suomesta. Jos tärkeimmät asiat saa mahtumaan käsimatkatavaroihin, niin ruumaan menevä iso matkalaukku voi lähteä melkein tyhjänä. Sitten vain ostatte ison matkalaukun täyteen vaatteita. Näin on tullut tehtyä lukuisat kerrat. Rahaa on palanut valtavasti, mutta vaatekaappi on täyttynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1112
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      917
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      10
      788
    Aihe