Työkkäristä kun ei saa kunnon tietoa niin kysyn täältä.
Kohta on tulossa 500 pv täyteen eli olen oikeutettu korotettuun palkkatukeen. Mahdollinen, tuleva työpaikka olisi yhdistyksessä ja 5h/pv. Saako yhdistys tällöin sen koko korotetun palkkatuen, yli tonnin kuussa, vaikka onkin osa-aikainen työ kyseessä? Kuinka kauan palkkatukea on mahdollisuus saada korotettuna tai ylipäätään jonkinmoisena muotona? Työkkäristä saadussa paperissa luki, että 10 kk, mutta sitten taas jossain oli kerrottuna ihan muuta. Miten se homma menee?
Palkkatuki
26
4027
Vastaukset
- 5
Palkkatuki menee työnantajalle. Ja kun yritys saa sinusta korotettua palkkatukea, sinulle ei kerry ansidonnaista varten kuin puolet työajastasi. Loppu on ihan tuurissa kuinka kauan työllistävät. Ei ole olemassa mitään kiveenhakattuja sääntöjä palkkatuella työllistämiseksi. Ja vaikka olisi, niitä ei noudateta.
- iu7tyytug
Yhdistys saa sen koko summan ja se käyttää sen sinun palkkaasi kokonaan. Ko summasta maksetaan sinulle eläkevakuutukset ynnä muuta vakuutukset ja pakolliset sinulle kuuluvat summat, loppuraha mitä jää on sun bruttopalkka. Eli brutto on jotain 900euroa kk. Muista hakea verokortti palkkatuloa varten laskettuna juuri noin pienelle palkalle, saat aika pienen veronpidätyksen.
Kannattaa hakea työpaikka yksityiseltä firmalta, saat normaalin palkan mikä alallle kuuluu ja helpommin kokopäivätyön. Yksityinen firma saa sen palkkatukisumman, mutta joutuu myös laittamaan omaa rahaa palkkaasi lisää. Tunnen itse muutamia ihmisiä, jotka hommasivat itselleen oman työpaikan alan firmasta ja saivat normaalit palkat ja palkkaedut ja firma saa palkkatuen. Kaikki voittaa.
Palkkatukea kyllä maksetaan 12 kk. Siis korotettua tukea. Rahat kyllä loppuu usein loppuvuodesta, joten yrittävät ehkä "jatkaa" rahapottia lyhentämällä kestoa. Maksimiaika on kyllä 12kk joka ainakin täälläpäin aina myönnetään ja maksetaan. Lisäksi sinun palkkaamiseen maksetaan pienempää palkkatukea toinen 12kk. Yrittäjät käyttää nämä rahat mielihyvin tuekseen ja työntekijä saa työpaikan. Usein paikka jatkuu vielä, vaikka tuen maksaminen pääättyy.- +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
'''Ko summasta maksetaan sinulle eläkevakuutukset ynnä muuta vakuutukset ja pakolliset sinulle kuuluvat summat, loppuraha mitä jää on sun bruttopalkka.'''
Noinhan ne yhdistykset toimii, vaikka ei tuo lainmukaista ole.
Tarkoitushan on, että työnantaja saa palkkakustannuksiinsa palkkatukea ja työttömälle pitäisi maksaa tessin mukainen palkka. Ei palkan suuruudella pitäisi olla yhteyttä palkkatukeen eikä palkkatukea ole tarkoitettu sotu-maksujen maksuun. - Yhdistykset köyhiä
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+- kirjoitti:
'''Ko summasta maksetaan sinulle eläkevakuutukset ynnä muuta vakuutukset ja pakolliset sinulle kuuluvat summat, loppuraha mitä jää on sun bruttopalkka.'''
Tarkoitushan on, että työnantaja saa palkkakustannuksiinsa palkkatukea ja työttömälle pitäisi maksaa tessin mukainen palkka. Ei palkan suuruudella pitäisi olla yhteyttä palkkatukeen eikä palkkatukea ole tarkoitettu sotu-maksujen maksuun.Yhdistyksillä ja järjestöillä ei ole TESSiä siinähän se onkin. Eipä niillä ole sen takia varaa kun harvoin palkata 8 tunnin työajalla työntekijää vaan työaika on noin 5-6 tuntia juuri tuon pelkän palkkatuen takia. Senpä takia ne kannattaa kiertää kaukaa ja hakea työnantajaa joka maksaa kunnon TESSin alaista palkkaakin. Itse olin yhdistyksessä palkkatuella 2007 ja työaika oli 6 tuntia juuri sen takia kun yhdisyksellä ei ollut varaa maksaa yhtään omasta pussistaan.
- Yhdistystäti
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+- kirjoitti:
Tarkoitushan on, että työnantaja saa palkkakustannuksiinsa palkkatukea ja työttömälle pitäisi maksaa tessin mukainen palkka. Ei palkan suuruudella pitäisi olla yhteyttä palkkatukeen eikä palkkatukea ole tarkoitettu sotu-maksujen maksuun."Noinhan ne yhdistykset toimii, vaikka ei tuo lainmukaista ole. "
Siis eikö ole lainmukaista?? Mitä ihmettä?
Olen nimenomaan luullut, että se ON lainmukaista. Luulin että lakiin tehtiin poikkeus yhdistyksiä ja säätiötä koskevaksi, että ne voivat käyttää koko palkkatukisumman kustannuksiin. MYÖS pakollisiin vakuutus- eläke- ynnämuihin maksuihin.
Ykstyiset firmat taas eivät niin saisi tehdä,vaan joutuvat maksamaan "omista rahoistaan" palkkakustannuksia vaikka saisivatkin korkeimman palkkatuen.
Kun luulin, että tämä lakijärjestely ainoastaan mahdollistaa sen, että jotkut pienet yhdistykset ilman mitään omaa liikevaihtoa ylipäätään pystyy ketään palkkaamaan. Nyt sitten selvisi, että se on laitonta. Useat työvoimatoimistot rikkovat lakia viikottain tekemällä palkkatukipäätöksiä yhdistyksille ja säätiötyönantajille.
Asia kiinnostaa minua kovasti, sillä toimin muutamassa yhdistyksessä ja olemme toiseen harkinneet palkattavaksi erästä projektia varten työntekijä, palkkatuen käyttäminenon ainoa mahdollisuus.
Voistko antaa jonkin linkin, josta voisi tarkistaa tuon asian, esim. jokin lainkohta tai tieto, mistä väitteesi voisi vahvistaa?
- urkki-ja
Mullakin oli se käsitys, että korotettua saa 10 kk. Mutta aina parempi, jos se on 12 kk.
"Loppuraha mitä jää on sun bruttopalkka. Eli brutto on jotain 900euroa kk."
Siis eikö se loppuraha ole nettopalkka? Ja jos korotettua tukea saa yli tonnin niin bruttopalkka olis ainakin sen verran ja siitä sitten pois kaikki vakuutukset ym. kulut.- verozataka
Joo kun suomessa on kuitenkin kaikilla vielä toistaiseksi tuo henkilökohtainen verotus. Eli jokaiselle kansalaiselle lasketaan oma veronpidätysprosentti voimassaolevien lakien ja asetusten mukaan.
Joten ei voi näin nettipalstalla mitenkään kukaan tietää, että mikä sun nettopalkka tulee olemaan.
Palkatyöstä maksetaan veroa, ja sitä maksetaan myös semmoisesta palkasta, jota joku yhdistys maksaa saamastaan palkkatukirahasta.
Sun palkkaverotukseen ei vaikuta suuntaan taikka toiseen se, että saako sun työnantaja palkkatukea vai ei.
Veroprosentti sun palkasta lasketaan verotoimistossa. Voit myös itse laskea sen joa etukäteen vero.fi:n sivuilla.
- Netto on
Taitaa riippua kunnasta onko se 10 vai 12. Täälläkin se on 12 kk. Tuo palkkatuki on todellakin se brutto josta työnantaja sitten maksaa pakolliset verot sun muut eli saattaa jäädä käteen 850-900 euroa.
- 77
Ei kannata mennä yhdistkseen palkkatuella, sillä yhdistykset eivät palkkaa vakituista henkilökuntaa. Kannattaakin satsata oikeaan yritykseen, yrityksestä kun on mahdollisuus saada oikeata palkkatyötä orjuutuskauden jälkeen.
- j k
en osaa sanoa
- dille12345
Kerrotaanko jossain työvoimatoimiston esitteessä tästä korotetusta palkkatuesta ja mitä se käytännössä tarkoittaa? Eli kerryttää korotettuna vain puolet ansiosidonnaisesta...
Itse en löytänyt..- Kysy kun meet
Sitäpä ei kaikille annetakaan sitä korotettua. Virkailijan täytyy antaa siitä hyväksyntä erikseen jos katsovat parhaakseen sitä antaa. Ja se kerryttää vain puolella eli 6 kk työsuhteesta kerryttää vain 3 kk. Ilman korotusta joka on summanakin noin puolet pienempi, kerryyttää täysimääräisenä.
- toinendille
Tapauksessa ei annettu mitään informaatiota, että korotetusta palkkatuesta ei kerry kuin puolet asiosidonnaista työajalta...
miksi mahtoivat pimittää?! :( - minä täällä
olin itse vuosi sitten korotetulla palkkatuella ja se oli 12 kk.
sen jälkeen olen oikeutettu vielä tavalliseen palkkatukeen toisen vuoden.
tein myös 5 h/pvä.
työnantaja sai palkkatukea paljon enemmän kun työllistämiseni sivukuluineen tuli heille maksamaan. - Tie Dän
Työaikaa kertyy normaalilla palkkatuella saman verran kuin tekee työtä. Ainoastaan korkeimmalla palkkatuella se puolittaa kertymän. Joten ota ensin selvää kauanko ne aikoo pitää sinut palkkalistallaan. Jos alle 16 kuukauta niin suostu vain 60% tukeen, jos yli 16 kuukautta niin voit suostua 90% tukeen. Se 30% kannattaa uhrata jotta työkertymä saadaan normaalina.
- w45hwrtjnrtjrej
Ylläoleva ei varmaan vaikuta henkilöön, joka ei ole minkään ammattiliiton jäsen?
- rruäprupre
eipä paljon köyhät yhdistykset ketää pysty palkkaamaan palkkatuella mitään 16 kuukauden työrupeamia. kun rahaa ei kertakaikkiaan ole.
että palkkatuella vaan 12kk josta kertyy 6kk työssäoloehtoa.
rahaa ei ole eikä kenellekkään sitä edes paljon tule.
onhan se kiva käydä puuhastelemassa jossain kirpputorilla, mutta ei siitä muuten mitään käteen jää.
- 24
"""Ylläoleva ei varmaan vaikuta henkilöön, joka ei ole minkään ammattiliiton jäsen?"""
Se työssäoloehto karttuu kyllä ihan samalla tavalla riippumatta siitä kuuluuko joku johonkin yhdistykseen. - 13+14
Voi teitä. Työllistäminen on huomattavasti kalliimpaa. Suomessa olisi paljon enemmän työpaikkoja, jos työntekijän palkkaaminen tulisi noin halvaksi. Ihan näppituntumalla työntekijä maksaa työnantajalle vähintään 1½-2 kertaa bruttopalkkansa verran.
- 3+4
Työntekijä maksaa työnantajalle 1,7 kertaisesti palkkansa verran.
- OrjaKauppaako?
Mitä tämä tarkoittaa?
"Kunta, yksityinen työvoimapalvelu, yhdistys, säätiö tai sosiaalinen yritys voi sijoittaa palkkatuella palkkaamansa vajaakuntoisen, pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän työhön yritykseen, yhdistykseen, säätiöön tai yksityiselle henkilölle."
Sitäkö että kunta tai yhdistys voi palkata palkkatuella itselleen pitkäaikaistyöttömän, jonka he "myyvät" johonkin toiseen yritykseen tai jopa yksityishenkilölle??? - Kieltoja sopimukseen
Minä laitoin kiellon palkkatukitöille työllistymis-suunnitelmaan. Täti laittoi sen sinne pyynnöstäni. Eli luultavasti keksivät joskus jotain muuta kyykytysreittiä.
- ymmällä palkkatuesta
Kertokaas minulle mitä tarkoittaa, kun olen palkattuna kaupungille normaalilla palkalla ja kaupunki saa minusta palkkatukea.
"TE-TOIMISTO ON MYÖNTÄNYT ALLA OLEVALLE TYÖNANTAJALLE PALKKATUKEA TYÖLISTÄMISESTÄSI AIHEUTUVIIN PALKKAUSKUASTANNUKSIIN.
Työaika väh. 85% normaalistatyöajasta."
Saako kaupunki minun työajasta 85% palkkakustannuksiin palkkatukea, vai?
Teen ihan normaalia 8h työaikaa ja saan tessin mukaista palkkaa. - 27-27
"""Kertokaas minulle mitä tarkoittaa, kun olen palkattuna kaupungille normaalilla palkalla ja kaupunki saa minusta palkkatukea.
"TE-TOIMISTO ON MYÖNTÄNYT ALLA OLEVALLE TYÖNANTAJALLE PALKKATUKEA TYÖLISTÄMISESTÄSI AIHEUTUVIIN PALKKAUSKUASTANNUKSIIN.
Teen ihan normaalia 8h työaikaa ja saan tessin mukaista palkkaa. """
Kaupunki saa sen minkä saa, kunhan sinä olet vähintään 6h päivässä duunissa.
Jos / kun olet 8h päivässä duunissa, niin saat palkkasi kahdeksasta tunnissa sen mukaan mitä työsopimuksessasi lukee. (vähintään sen TES-palkan)
Olet siis hyvässä asemassa, kun sinulla on töitä se 40h viikossa. - 1113321
"""Kertokaas minulle mitä tarkoittaa, kun olen palkattuna kaupungille normaalilla palkalla ja kaupunki saa minusta palkkatukea.
Teen ihan normaalia 8h työaikaa ja saan tessin mukaista palkkaa. """
Kaupunki saa sen minkä saa, kunhan sinä olet vähintään 6h päivässä duunissa.
Jos / kun olet 8h päivässä duunissa, niin saat palkkasi kahdeksasta tunnissa sen mukaan mitä työsopimuksessasi lukee. (vähintään sen TES-palkan)
Olet siis hyvässä asemassa, kun sinulla on töitä se 40h viikossa. - 1 ymmällä palkkatues
^ niin paljonko kaupunki sitten saa sitä palkkatukea palkkaani?
Vai onko se joku salaisuus!
Voinko kysyä TE-toimistosta palkkatuesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833