Melatoniinista apua kello viiden heräilyyn

heräilijä

Heippa!

Ongelmani on ehkä lievemmästä päästä, mutta on kuitenkin jatkunut koko alkutalven. Eli nukahdan hyvin mutta herään yleensä kello 5 aikaan enkä yleensä saa enää unta. Erityisesti, jos aamulla on töissä tärkeä palaveri, seminaari tms. tämä on aiheuttanut jonkinasteisen uupumuksen. Lääkäri antoi Mirtazapin reseptin mikä kyllä parantaa aamuyön unta, mutta en haluaisi sitä syödä koska en koe olevani masentunut. Jatkuva väsymyshän se on joka mielialaa madaltaa. Toki heräily on yksi masennuksen oire. Tuntuu että se aivan aamuyön uni on virkeyden ja mielialan kannalta olennaisin, vaikka alkuyöstä nukkuisinkin vaikka kuusi tuntia.

Onko joku saanut helpotusta aamuyön heräilyyn melatoniinista? Sitä on kaiketi lyhyt- ja pitkäkestoista? Tuleeko täysi vaikutus heti ekana yönä vai vasta viikon päästä? Mitkä annoskoot ja tuotteet on teillä toimineet tällaiseen ongelmaan?

toivotaan että kellon siirto auttaa tähän ongelmaan hiukan.

4

3103

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmunen-62

Melatoniini ei kyllä auta ollenkaan, itse olen kokeillut sitä pariin otteeseen sekä lyhyt- että pitkäkestoisena muotona. Se voinee auttaa yli 55-vuotiaita kylläkin.
      Moneltako käyt nukkumaan? Jos nukut klo 22 - 05, eikö 7 tuntia riitä? Itse olen herännyt varmaan 15 vuoden ajan joka aamu klo 04, eikä jaksaminen tuota ongelmia ja mieliala on hyvä, jos olen saanut nukuttua tuon 6 tuntia. Aamuyön heräämiseen ei taida auttaa mikään lääke,koska vaikutus yleensä loppuu ennen tuota klo viittä. Yksi kokeilemisen arvoinen on Lyrica, jota unilääkärit ja osa valveutuneista psykiatreista vain osaavat määrätä uneen. Se lisää syvää unta ja vähentää heräilyä. Mirtatsapiini on hyvä unettomuuteen pienellä 3,75 - 15 mg annoksella, paljonko sinulla on? Se ei ole noilla annoksilla masennuslääke, joten sitä voi hyvin syödä uneen vaikka loppuiän. Lyrica sopii hyvin sen kanssa. Stressi se usein herättää, kuten kirjoititkin, jos on aamulla töissä jotain tärkeää. Siihen voi koettaa kognitiivis-behavioraalista terapiaa.

• heräilijä

Hei, kiitos vastauksesta. Minulla on ollut sellainen tilanne, että vaikka olen nukkunut periaatteessa ihan hyvin, 6-7 h, olen ollut aivan väsynyt ja mieliala maassa, jos olen herännyt liian aikaisin.

Samantyyppiset oireet ovat nyt toistuneet useana talvena joten ehkä tuo kaamos laukaisee minulla tuollaisen masennuksen. Kirkasvalohoitoa olen käyttänyt mutta ehkä sekin on ajoittunut liian aikaisin aamuun, mikä siirtää sisäistä kelloa niin että herään jo aamuyöstä.

No, nyt syön tuota Mirtaa jonkin aikaa ja itse asiassa tapaan myös psykologia, jonka kanssa noita stressitekijöitä käsitellään. Joten eiköhän tämä tästä!

• laabani

Ainakin itseäni melatoniini on auttanut. Jos mahdollista, niin yksi vaihtoehto on polttaa ennen nukkumaanmenoa kannabista. Voit olla varma, ettet heräile kesken yötä ja unikin tulee helposti rentoutumisen myötä, mikäli nukahtamisen suhteen on vaikeuksia. Nukut siis kunnon yöunet. Kannabis nostaa kehon tuottaman melatoniinin määrää 4000 %:lla, tutkittu juttu. Se jos mikä tekee olon väsyneeksi.

• nukkumaija

Monilla unentarve olisi 8-9 tuntia.
      6 tuntia on jatkuvana useimmille liian vähän.
      Oikeastaan se on aina hyvin yksilöllistä,
      ja itse oman rytminsä tietää parhaiten.
      Lyrica on melko vahva lääke kivunlievitykseen,
      en nyt ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan.
      Melatonin sitävastoin täysin turvallinen,
      sitä lääkärit mielellään kirjoittavat.
      Itselleni on siitä ollut apua, vaikka on vain 1mg vahvuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      137
      1353
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1071
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      67
      858
    4. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      53
      668
    5. 64
      666
    6. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      551
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      35
      546
    8. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      196
      523
    9. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      39
      517
    10. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      503
    Aihe