Kuuluu kytkimen puolelta kolkatus tyhjäkäynnillä, kun laittaa kytkimen pohjaan tai nostaa kierrokset 1200 rpm. ääni loppuu. Onko vakava kolina tai antaa mennä vaan?
Yamaha 600 xj -86
5
422
Vastaukset
- vari
Tämä on minun osaltani arvailua ja perustuu yleistämiseen sillä en omista kyseistä pyörää mutta katselen juuri räjäytyskuvia siitä. Kolkatus saattaa johtua ketjusta joka yhdistää vaihteiston ja kampiakselin. Tätä ketjua kiristetään tietääkseni hydraulisesti eli käytännössä öljynpaineella. Öljynpaine on yleensä tyhjäkäynnillä heikkoa ja 1200 kierrosta kierrättää öljyä sen verran tiuhaan että rallatus loppuu.
Ketju voi olla liian venynyt ja tullut tiensä päähän? Onhan se siellä pyöriskellyt 25 vuotta ellei ole vaihdettu välissä. 25 vuoteen on varmasti löytynyt jos jonkinlaista huoltajaa ja kuskia.
Öljynvaihto saattaa myös auttaa asiaan mikäli öljy on ehtinyt laihentua?
Vikaa voi myös olla öljypumpussa ettei jaksa pumpata tyhjäkäynnillä tarpeeksi. Mikäli asia on näin niin moottorin voitelu on yleisesti heikkoa ja johtaa ennenaikaiseen moottorin vaurioitumiseen.
Mutta sen enempää en voi sanoa mikä on sinun pyörälle ominaista ja onko turvallista jatkaa matkaa. Vanhemmissa pyörissä ketjun rallatus on ollut tuttu ilmiö. - Gaor
Saattaa olla hyväksi vaihtaa kaikki ketjut koneeseen. Hyvinkin saattaa olla öljypumpun ketju, joka on kytkimen yhteydessä. Minulla hakkasi ketju pultin kantaan siten että pultissa oli selvä jälki. Ketju oli muutenkin venynyt älyttömästi.
Kuten tuossa nimi. "Vari" puhui niin ensiövetoketju on myös kulunut. Aikoinaan korjautin Jämerillä yhtä pyörää, jossa ketju jouduttiin vaihtaa, neuvoi mekaanikko että jatkossa kannattaa käyttää kierroksia koneessa. Hänen mukaansa suurin syy ensiövetoketjun venymiseen on isolla vaihteella ajaminen hitaalla nopeudella; ja varsinkin silloin jos tuon takia alkaa nykimään. Se on aika renkkaa kailille ketjuille.
Onhan pyörälläsi ikää, joten hommiin vaan. - se alottaja
Kiitokset hyvistä vihjeistä :) Pitää katsoa mille alkaa...
- sama vika
Mulla saman mallin pyörä ja pariltakin taholta vakuuteltu, että nuo sivuäänet on ominaisuus, ei vika. Googlettamallakin vastauksia löytyy, esim:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/3317067/17905191 - .
sama vika kirjoitti:
Mulla saman mallin pyörä ja pariltakin taholta vakuuteltu, että nuo sivuäänet on ominaisuus, ei vika. Googlettamallakin vastauksia löytyy, esim:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/3317067/17905191"sama vika" puhelee asiaa. Mullakin on sama pyörä ja samat kolinat, mutta enpä ole juuri niistä huolestunu. Tottakai tuon ikäsessä on ketjut venyneet ja muutakin kulumaa sen verran, että alkaa ääntä kuulua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289