Aloitusta pukkaa---

Antakaa nyt selvennystä tähän kun tämä oikeasti vaivaa mieltä.

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t5.html

Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että laki on varsinaisesti se jumalallinen oppi, joka opettaa, mikä on oikein eli mikä on Jumalalle mieluista; se nuhtelee kaikesta, mikä on syntiä ja Jumalan tahdon vastaista.

3. Niinpä kaikki, mikä nuhtelee synnistä, on lain saarnaa ja kuuluu sen piiriin.


Homostelu kielletään laissa jne... Onks toi nyt sitten luterilaisen kirkon virallisen opin mukaista, että homous on syntiä? Ja nyt ei sitten liirumlaarumia ja puhuta muumeista. vaan onko toi virallista luterilaista oppia?

15

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • body

      Se on vain niin että kukin hoitakoon vain oman tonttinsa ja jättäköön synnillä melskaamisen pois.

      Homostelua ei meillä laissa kielletä ja sitä kieltoa on aivan turha jostain menneisyydestä hakea.
      Sillä jos menneisyydestä aletaan kieltoja hakea, niin joudumme pimeyden suohon ja uskon sotiin.

      • Vuorten ja laaksojen sylissä kaukana
        aukeaa muumien mukava maailma,
        entisten aikojen maa,satujen maa.
        On muumien elämä suvea suloista,
        talven he nukkuvat loitolla murheista
        neulaset vain masussaan, ruokanaan,ei sen parempaa.

        Ei muumitaloa lukita yöksi, hei muumit.
        Kun hämärä hiipuu jo tähtien vyöksi, hei muumit.
        Karkeloi kansa ja kunnailla soi,
        muumeilta elämää oppia voi, hei muumit, hei muumit.

        Pappa ei hatusta erkane ikänä,
        laukku on Mammalle henki ja elämä,
        nipsu se on lääpällään kimmeltävään.
        On keksijä Niiskulla nenällä kakkulat,
        siskonsa otsalla kiehkurat hurmaavat,
        Hemuli hamuaa vaan helmojaan ja kokoelmaa.

        Ei muumitaloa lukita yöksi, hei muumit.
        Kun hämärä hiipuu jo tähtien vyöksi, hei muumit.
        Karkeloi kansa ja kunnailla soi,
        muumeilta elämää oppia voi, hei muumit, hei muumit.

        Ei muumitaloa lukita yöksi, hei muumit.
        Kun hämärä hiipuu jo tähtien vyöksi, hei muumit.
        Karkeloi kansa ja kunnailla soi,
        muumeilta elämää oppia voi, hei muumit, hei muumit, hei muumit.


    • Täällä Sonjalle vastattavaa...

    • "7. Synnin paljastamisesta uskomme, opetamme ja tunnustamme näin: Mooseksen peite on kaikkien ihmisten (2 Kor. 3:13-15) silmillä niin kauan kuin he kuulevat pelkkää lain saarnaa eikä heille saarnata Kristusta. Laki ei opeta heitä tuntemaan syntiä oikealla tavalla, vaan heistä joko tulee itsevarmoja teeskentelijöitä, jollaisia fariseukset olivat, tai sitten he joutuvat Juudaan tavoin epätoivon valtaan. Siksi Kristus ottaa selittääkseen lain hengellisesti (Matt. 5:21-48 Room. 7:14-1 Room. 1:18) Niin Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikille syntisille; he näkevät kuinka suuri se on. Heidät ohjataan tuntemaan lakia, vasta nyt he oppivat laista tuntemaan syntinsä oikein. Mooses ei ikinä olisi pystynyt puristamaan heistä esiin sellaista synnin tuntoa. "


      Eikö tuossa opeteta selkeästi synnin tunteminen ja sen löytää Mooseksen lain kautta, että pelastuksen ymmärtää sitten Kristuksen kautta? Eikö tuon mukaan homous ole syntiä, eikä syntiä saa koskaan hyväksyä?


      Eikö tuon mukaan homojen pitäisi katua tekojansa, eikä tuon mukaan saisi luterilaisen kirkon hyväksyä (Mitä ei ole muuten tehnytkään) homojen suhdetta?

      • Shrink

        Kyllähän se Raamatussa selvästi sanotaan mikä on syntiä, jotkin niistä on nimetty nimeltä, että yksinkertaisemmin ei asiaa voine enää esittää.

        Sanon vielä kertaalleen, siis toiseen kertaan nyt, Jeesus EI nostanut yhtään syntistä erikseen esille, vaan kutsuu kaikkia parannukseen niistä.
        Hän tuli syntisiä kutsumaan ja mahdollisti niiden sovituksen, kuolemalla Golgatan keskimmäisellä ristillä, kaikkien sitä tahtovien puolesta.
        Hän täytti myös lain, viimeistä piirtoa myöten Vanhurskaan Isän toiveiden mukaisesti.
        Ristiltä kuului Jeesuksen viimeiset sanat, ennen henkensä antamista Isän käteen: SE ON TÄYTETTY.

        Mielestäni asia on erittäin selvästi sanottu Raamatussa = Jumalan Pyhä ilmoitus ihmisille.


      • Shrink kirjoitti:

        Kyllähän se Raamatussa selvästi sanotaan mikä on syntiä, jotkin niistä on nimetty nimeltä, että yksinkertaisemmin ei asiaa voine enää esittää.

        Sanon vielä kertaalleen, siis toiseen kertaan nyt, Jeesus EI nostanut yhtään syntistä erikseen esille, vaan kutsuu kaikkia parannukseen niistä.
        Hän tuli syntisiä kutsumaan ja mahdollisti niiden sovituksen, kuolemalla Golgatan keskimmäisellä ristillä, kaikkien sitä tahtovien puolesta.
        Hän täytti myös lain, viimeistä piirtoa myöten Vanhurskaan Isän toiveiden mukaisesti.
        Ristiltä kuului Jeesuksen viimeiset sanat, ennen henkensä antamista Isän käteen: SE ON TÄYTETTY.

        Mielestäni asia on erittäin selvästi sanottu Raamatussa = Jumalan Pyhä ilmoitus ihmisille.

        Kyse on siitä, että tunnustuskirjojen mukaan Mooseksen laki näytti synnin ja syntejä katuvalla on mahdollisuus päästä taivaaseen, mitä taas liberaalit ei hyväksy, sillä homous ei heidän mielestään olekkaan syntiä...vaan jotain muuta. He opettaa toisin kuin heiltä vaaditaan, mutta kenen vastuu tuo on?


    • Vastasin tähän jo siellä toisessa ketjussa. Allekirjoitamme Tunnustuskirjat, se on edelleen käytössä. Tämä on virallista luterilaista oppia.

      Homous ei ole syntiä. Ihminen on arvokas Luojan luomana yksilönä. Uudestaan: Miten Jeesus kohteli ihmisiä? Siitä lähtökohdasta mekin toimimme.

      Meidän on elettävä tässä ajassa. Eikö se ole positiivista, että kirkko elää tämän päivän Suomessa eikä Raamatun ajassa, Raamatun maissa.

      pappi Sonja

      • Miten synti määritellään tunnustuskirjojen mukaan?


      • Laki
        Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
        Loikkaa: valikkoon, hakuun

        Kristillisessä kielessä laki tarkoittaa Jumalan tahtoa suhteessa ihmiseen. Jumalan laki eli rakkaudenvaatimus on ilmaistuna tiiviisti kymmenessä käskyssä ja kultaisessa säännössä sekä rakkauden kaksoiskäskyssä.

        Vanhassa testamentissa laki eli toora tarkoittaa kaikkia Jumalan säädöksiä. Se ohjaa niin moraalia, yhteiskuntaelämää kuin jumalanpalvelustakin. Laki kuuluu Jumalan kansansa kanssa tekemään liittoon.


        Sisältönsä puolesta laki pyrkii hyvään. Se osoittaa, miten ihminen voisi elää sovussa Jumalan ja muiden ihmisten kanssa. Siksi laki kieltää yksilöön kohdistuvat loukkaukset, kuten varastamisen, murhaamisen, perheen rikkomisen ja maineen likaamisen. Se ohjaa myös läheiseen yhteyteen Jumalan kanssa

        Puhuessaan hyvästä laki ilmaisee sen, mitä Jumala luomaltaan ihmiseltä vaatii: täydellistä rakkautta (ks. vuorisaarna). Uuden testamentin mukaan ihmisen perimmäinen ongelma on siinä, että syntiin langenneena hän ei enää halua toimia eikä edes kykene toimimaan rakkauden lain mukaan.


        Paavalin mukaan me emme tee sitä hyvää, mitä tahdomme ja laki on ihmisen synnin tähden mahdoton pelastustie. Noudattamalla lakia ja elämällä hyvin ei voi pelastaa itse itseään. Pelastus on mahdollinen vain yliluonnollisen armon avulla. Hengellisessä mielessä lain tehtävänä on osoittaa, että ihminen on syntinen eikä hänellä ole muuta toivoa kuin turvautua Kristukseen.

        Uuden testamentin mukaan Kristus täyttää lain kokonaan. Hän sekä sovittaa ihmisten tekemät lain rikkomukset että osoittautuu täydelliseksi rakkaudeksi. Hänessä myös yhteys Jumalaan toteutuu niin, että vanhan liiton jumalanpalvelus uhreineen käy tarpeettomaksi. Kristuksen uhri korvaa temppelin ja tuottaa anteeksiantamuksen syntisille.


        Kristityn elämässä lailla on sekä yhteiskunnallinen että hengellinen merkitys. Laki on välttämätön kaikelle inhimilliselle elämälle ja sitä tulee noudattaa. Jumalan lain noudattaminen suojelee kaikkea elämää ja edistää ihmisoikeuksien toteutumista. Yhteiskunnassa esivalta eli poliisi ja oikeuslaitos toteuttavat samalla Jumalan lakia. Hengellisessä mielessä laki osoittaa ihmisen tehneen syntiä Jumalaa ja ihmisiä vastaan. Jumalan lakia rikkoneen henkilön tulee katua tekojaan ja korjata, mitä korjattavissa on.


        Kirkolla on valta ripissä antaa Jumalan tahtoa rikkoneille synnit anteeksi. Syntien anteeksiantamuksen mahdollisuus ei tarkoita sitä, että Jumalan lain kevytmielinen rikkominen kuuluisi kristityn elämän vapauksiin. Armahduksen ja syntien anteeksiantamuksen mahdollisuutta edeltää poikkeuksetta aidon katumuksen ilmaus.

        Myös luterilaisuudessa, kuten kristikunnassa laajemminkin, ajatellaan, että hyvä puu tekee hyviä hedelmiä. Armossa ja anteeksiantamuksessa elävä Jumalan rakkauden koskettama ihminen ei tahdo rikkoa Jumalaa ja lähimmäistään vastaan, vaan hän tahtoo rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään. Lain opettaminen ja saarnaaminen perustuvat ajatukselle, että lähimmäisen elämä ja oikeudet ovat sen varassa, miten noudatamme Jumalan lakia. Hyvät teot ovat välttämättömiä lähimmäisellemme ja kuuluvat kristityn elämään.


        http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Laki


      • http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Synti

        Synti erottaa ihmisen elämän lähteestä, Jumalasta. Jumalan luomisessaan ilmaisema tahto on, että ihminen eläisi siinä rakkaudessa, jota Hän itse osoittaa. Jumalan hyvää tahtoa ilmaisevat 10 käskyä sekä Kristuksen opetukset ja esimerkki. Niiden hylkääminen ja rikkominen niitä vastaan tuhoaa ihmisen oman elämän ja särkee hänen suhteensa niin Jumalaan kuin lähimmäiseen ja koko luomakuntaan. Rakkaus vääristyy itserakkaudeksi.


        Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.


        Tekosynti ja perisynti

        Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.

        Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat esimerkiksi epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos.


        Synnistä ei voi irtautua omin voimin, vaan vain Pyhän Hengen vaikutuksesta armonvälineiden kautta. Jeesus Kristus on elämällään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan kukistanut synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan. Usko Kristukseen siirtää ihmisen Saatanan kahleista Jumalan valtakunnan vapauteen.


      • Voitko sinä ...tai kehtaatko sinä enää vaatia luottamaan arkkipiispaan tai sinuun opetuksissa?


      • Onko tuo nyt sitten kirkon virallinen kanta? Mooseksen laki ei osoita syntejä ja homous ei ole synti?

        Jos Jeesus tuomitsi avioeron ja käski tappamaan vanhempiaan vastaan kapinoivat kersat, niin miten sinä luulet häneltä löytyvän erikseen ymmärrystä homoille, mitkä Jumala käski tappamaan?


        Mutta vastaa nyt noihin kahteen ekaan.."Onko tuo nyt sitten kirkon virallinen kanta. Mooseksen laki ei osoita syntejä ja homous ei ole synti? "


    • body

      Uskovaisilla on jokin primitiivisyyden jäänne josta eivät vähällä pääse eroon.

      Evankeliumi ei anna oiketusta olla siivilöimässä toisten ihmisten elämää ja se on uskisten jo opittava hyväksymään.

      Siivilöikää vain ja ainoastaan omaa elämäänne, sillä se oli Jeesuksen sanoma aikansa fariseuksille.
      Huomataan malka toisen silmässä, mutta tukki on sokaissut oman silmän näön ja siinä riidellä toisen elämästä.

      • Kyse on luterilaisesta opista mitä ei luterilaiset papit noudata , vaan yrittää sitä muuttaa. Siitä on tässä kyse ja heitä johtaa Kari Mäkinen, joka eksyttää tahallansa ihmisiä. Kari Mäkinen kehottaa konservatiivejä eroamaan kirkosta kun oikea ratkaisu pitäisi olla, että Kari Mäkinen eroaa itse kun ei pysty elämään luterilaisen kirkon oppien mukaan. Viekööt samalla opetuslapsensa mukanaan, sillä hekään ei elä luterilaisen opin ja tunnustuskirkojen mukaan.


    • vuoreltanäkyy

      Kyllä Jumalan käsi kari Mäkisen käsittelee. Kuka lähtee ja mistä? Kuka puhuu ja kenet Jumala mykistää? Se näkyy ennemmin kuin luulemme... Aika on kypsynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      61
      5171
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      34
      3779
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      72
      3523
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      105
      2877
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      94
      2752
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2710
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1961
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1736
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      221
      1583
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      156
      1384
    Aihe