Vaihto-oppilaaksi Minnesotaan

vaihtari

Hei!

Olen lähdössä ensi syksynä vuodeksi vaihtoon Minnesotaan ja olisi mukavaa kuulla siellä olleiden/olevien vaihtareiden kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä osavaltiosta. Kaikkea tietoa otetaan vastaan ja myös Minnesotasssa vaihdossa olevien blogien osoitteita kuulisin mielellään : )

Tässä vielä tarkempia kysymyksiä, jos näihin olisi helpompi vastata:

1. Missä kaupungissa vietit vuotesi?

2. Minkälainen ilmasto kyseisellä alueella oli? (ja piditkö siitä)

3. Millaisia ihmiset olivat ? (Tietenkin on erilaisia ihmisiä, mutta ihan yleistetysti)

4. Minkälaisella "korostuksella" ihmiset puhuivat?

Ja kaikkea muuta mitä mieleen tulee saa kertoa! Kiitos : )

3

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtari2

nosto
      itsekin olen lähdössä minnesotaan :)

• sääharrastaja9

Ilmastosta alueella voisi sanoa sen, että kesät ovat jonkin verran lämpimämpiä kuin Suomessa, mutta talvella on erittäin kylmä, lämpötila vaihtelee normaalisti noin -10 ja -30 välillä, mutta voi välillä käydä reilusti plussallakin. Riippuu kuitenkin hieman missä päin Minnesotaa ollaan, eteläosissa on jonkin verran lämpimämpää.

• MallofAmerica

Alkuperäinen kyselijä on varmasti jo saanut omiin kysymyksiinsä vastauksia ihan paikan päältä, mutta tässä vielä niille, jotka eksyy tänne myöhemmin:

1. Olin Twin Cities -alueella.

2. Ilmasto on hyvin samankaltainen kuin Suomessakin. Kylmät talvet ja paljon lunta, tosin kesä on pidempi ja kuumempi, melko kostea. Samat kamppeet mukaan kuin mitä Suomessakin käyttäisit.

3. Ihmiset olivat perus-amerikkalaisia suurimmaksi osaksi. Ystävällisiä mutteivat ystävällisyydessään kovin syvällisiä. Kulttuurieroja on yllättävän paljon, jos oikeasti haluaa niihin paneutua. Mutta kyllä niiden kanssa tulee toimii oikein hyvin. Itselläni jäi mahtava perhe ja paras ystävä sinne, joka ehkä kertoo jotain.

4. Minnesotassa on hyvin vähän minkäänlaista aksenttia. Pohjoisemmassa ehkä, Duluthin alueella. Pääkaupunkiseudulla kuitenkin kuulee hyvin kaunista ja yksinkertaista amerikan englantia. Ei voisi parempaa paikkaa valita, jos pelkää ettei ymmärrä erikoisia aksentteja.

Mahtava paikka, muistuttaa Suomea ympäristöltään välillä niin paljon, että unohti automatkalla edes olevansa ulkomailla. Koulussa (ellei laiteta alueelle, jossa on paljon rikkaampaa väestöä) on paljon erilaisia ihmisiä etniseltä taustaltaan, joten kaikki latinoista tummaihoisiin ja aasialaisiin kyllä käy tutuksi. Ilman autoa ei pääse mihinkään, ainakaan alaikäinen vaihtari, joka ei autoa saa ajaa. Shoppailumahdollisuudet ovat luonnollisesti täydelliset (Esim. Amerikan suurin Mall of America jne) ja vatsansa saa täyteen amerikkalaisia herkkuja ihan varmasti. Minneapolisissa ja St. Paulissa käy paljon kuuluisia muusikkoja ja bändejä, äkkiä vain lippuja varaamaan jos tietää lempibändinsä olevan paikalla.

Itselleni hyvin rakas osavaltio kyseessä, vaikkei ehkä kovin trendikäs olekaan. Sinne mennään vielä monesti uudestaan käymään. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      89
      3764
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2116
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      200
      2052
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1584
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      346
      1492
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      90
      1171
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      15
      1129
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      93
      1110
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      32
      985
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      926
    Aihe