Hei!
Tarkoitukseni olisi matkustaa lähijunalla/taajamajunalla Tampere-Hämeenlinna välillä koiran kanssa ja mietin, saako tuollaiseen junaan ottaa koiraa? (Koira n.10 kg spanieli) Pitääkö minun mennä johonkin tiettyyn vaunuun tai maksaa koiran matkasta jotakin? :)
Löysin VR.n sivuilta: "sinisistä vaunuista koostuvissa taajamajunissa voi kuljettaa lemmikkejä", mutta tarkoittaako tuo vain pääkaupunkiseudun junia?
Löysin myös: "Lemmikkieläin matkustaa maksutta lähijunien lemmikkiosastoissa." Onko tuollaista vaunua tuossa minun ajattelemassani junassa ja mistä vaunun tunnistaa?
Kiitos jo etukäteen, jos joku koiranomistaja osaisi vastata! :)
Koiran kanssa junassa
11
4201
Vastaukset
- koiramatkassa
Junissa on yleensä lemmikkivaunu johon lemmikin voi ottaa mukaan. Lemmikille pitää ostaa oma lippu. Itse ainakin ostin lipun etukäteen niin siinä luki mikä vaunu oli kyseessä.
- koiramatkassa
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä lemmikille ei tarvitse ostaa omaa lippua vaan ainoastaan pitää katsoa, että menee oikeaan vaunuun junan keskiosaan.
- Kysyoikeastapaikasta
Eikö VR olisi paras vastaamaan kysymyksiisi?
- apuakaipaava:)
Kiitos kaikille vastauksista! :)
Käyn vielä ennen matkustamista kysymässä asiasta asemalta tarkemmin.
- koppikammo
En enää vapaaehtoisesti kuljettaisi koiraani VR:n eläin"vaunussa". Asun Porissa ja matka maitojunalla (siis sillä vanhanaikaisella sinisellä) Tampereelle meni mukavasti normivaunussa jossa ei ollut eläintä vieri vieren. Matka Tampereelta Hesaan, oijoijoi... Koppi on yhtä iso kuin tupakoijilla vieressä, sisältää ehkä noin kymmenen istumapaikkaa, lattiapinta-ala olematon. Itsellä oli viriili uros joka jaksoi vinkua koko saamarin kaksituntisen vieressä istuvalle nartulle, joka ei edes ollut juoksussa.
Tulomatkalla osuikin sitten juoksuinen narttu samaan koppiin ja kerroin konnarille että siirryn vaikka käytävän lattialle istumaan ennen kun suostun koirani kanssa tuohon kopperoon kuuntelemaan koirani huutoa. Saatiinkin oikein privaattivaunu :)
Tuo hauveli ei elossa enää olekaan, mutta tämä uusi juniori on tyyppiä haukkuja. Se siis innostuessaan toisista koirista tai uusista ihmisistä, haukkuu taukoamatta.
Silloin aikoinaan kun junalla matkustin, elukkalippu maksoi viisi euroa eläimen koosta riippumatta.
Rattoisaa junamatkaa, toivottavasti hauvasi on rauhallinen tapaus. - koiramatkassa
Joo siis tärkeää koiran kanssa junassa matkustaessa on, että koira on sosiaalinen tapaus. Siellä istutaan kuin sillit säkissä vierekkäin kissat ja koirat. Itse matkustin kerran tuon välin Tampereelta Hesaan noutajani kanssa joka on onneksi sosiaalinen tapaus. Itse istuin yksittäisessä penkissä ja koira makasi keskellä junan käytävää kun muualla ei ollut tilaa. Käytävän toisella puolella matkusti kissoja ja lapset rapsuttelivat koiraani aina ohikulkiessaa. Koirani nautti saamastaan huomiosta eikä yhtään stressannut matkustamisesta.
- piipittäjän omistaja
Itellä aina ollut koiria ja jo nuorena opiskelijana matkustelin koiran kanssa junissa ja busseissa. Koskaan ei ollut ongelmia. Uusin tulokas, nyt 2v uros, ei tykkää matkustamisesta yhtään. Piipittää koko matkan, ei uskalla nukkua ja häröilee muiden eläinten vuoksi. Onneksi ei nykyisin tarvi juuri junalla mennä.
- veeeeeera
Millonkahan viimeksi olette lemmikin kanssa matkustaneen? :) Pohjois-karjalaan menivissä intercity junissa on kokonainen vaunu lemmikeille. Luulisi muuallakin Suomessa näin olevan..Taajamajunat on sitten asia erikseen... Mulla on iso uros joka ei voi sietää toisia uroksia, joten silloin kun lemmikkivaunut oli tupakkakoppien kokoisia 6 tunnin junamatkat oli yhtä tuskaa.. Mutta nykyisin kun vaan sanoo lippua varatessa, että lemmikki on iso ja ei kovin kiltti voi saada kokonaisen "loossin" itselleen. :))) Ja kun nämä lemmikkivaunut on tosiaan muuttuneet kopeista koko vaunuksi on tilaa yleensä mielin määrin. Paitsi esim joulun alla. Lemmikki lippu on 5 euroa lemmikistä tai sen koosta riippumatta.
- veeeeeera
Lisäys... Lemmikkivaunut on yleensä viimosia tai ensimmäsiä vaunuja, ettei allergisten ihmisten tarvitse kävellä vaunujen läpi... Vaunun tunnistaa koiran kuvasta. :)
- Junassa matkustamine
Jos matkustaa junalla niin pitääkö lemmikki olla häkissä tai voiko se istua sylissä tai miten se menee ja minkä kokonen koira vaungu on ja oonko sielä samanlaista kuin tavalissavaunguissa että istutaan penkeillä tai miteen se menee voisiko joku vastata
P.s on Cottoni Viestin aloittaja:
Itse olen kulkenut 2 ison koirani kanssa Oulu-Lahti, Oulu-Riihimäki junalla ja koirille on oma vaunu, jossa omistaja saa olla. Koiran hinta on 5€ / koira
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862