Hei!
Olen lukiolainen, jolla on piakkoin edessä ylioppilaskirjoitukset ja tulevan opiskelupaikan valinta. Olen erittäin kiinnostunut työskentelemään finanssialalla (pankit, investointipankit, vakuutusyhtiöt). Lähipiirissäni ei kuitenkaan ole alalla olevia. Siksi haluaisinkin kysyä, miten voisin työllistyä kyseiselle alalle ja edetä siinä korkealle (esim pankinjohtajaksi tms). Eli mihin minun kannattaisi mennä opiskelemaan, mitä tutkintoa (millainen aineyhdistelmä), mitä kieliä opiskella yms? Mitkä muut seikat (kesätyöt yms) voisivat avittaa minua tielläni kohti rahoitusmaailman huippua? Mitä sellaiselle uralle halajavilta vaaditaan?
Kiitokset jo etukäteen asiasta kokemusta omaaville / jollain muulla tavoin jotakin tietäville vastauksista!
Miten päästä finanssialalle?
8
9164
Vastaukset
- Amberr
Moikka! Finanssialalle on monia teitä ja mun mielestä kannattaa olla vähintään laskentatoimi- ja rahoitus tradenomin paperit , finanssi - ja talousasiantuntija traden paperit (Haaga-Helia kouluttaa) tai sit kauppatieteiden maisterin paperit (suuntana rahoitus). Mut oon kuullu et pankit myös kouluttaa työntekijöitään (en tiedä millaista koulutus on, koska en ole itse finanssialalla). Perustutkinto pankkialalle on finanssialan merkonomi, mutta ku sä halusit edetä pankinjohtajaksi ni kannattaa vähintään valita tradenomin tutkinto. Sun kannattaa myös hyödyntää vapaa-aika ottamalla esim finanssialaan liittyviä lyhyt kursseja yms. Ne helpottaa tulevien opintojen ymmärtämistä ja on muutenkin hyödyllisiä. Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset opiskelemaan finanssialaa sellaiseen kouluun jonne haluat :)
- taneli76
rahoitusalan TES ei oo kummonen palkat noin 7 tasoa 1800-2700e. luulin ett ne tienaa enemmän....
- afassffsfdf
taneli76 kirjoitti:
rahoitusalan TES ei oo kummonen palkat noin 7 tasoa 1800-2700e. luulin ett ne tienaa enemmän....
Tradenomit, merkonomit ja muut TES:n mukaista palkkaa saavat ovat esimerkiksi pankkivirkailijoita tai palveluneuvojia. Ei sellaisena ole tarkoituskaan saada korkeampaa palkkaa kuin kaupan kassalla.
- 6555665
Salkunhoitajilla ja analyytikoilla on usein tutkinto rahoituksesta tai matematiikasta. Esimerkiksi rahoituksen KTM tai matematiikan tai systeemianalyysin DI ovat hyviä valintoja. Aineyhdistelmiä ja kielitaitoa ei mielestäni tarvitse miettiä, koska jos olet tietyn alan asiantuntija (vaikka se ei liittyisikään rahoitusalaan) voit hankkia töitä jotka liittyvät kyseisen alan yrityksiin sijoittamiseen.
Rahoitusalalle työllistymisessä auttavat tietenkin rahoitusalan kesätyöt. Yleensä vaatimuksena on soveltuvan alan opiskelu ja vähintään kolme vuotta kestäneet opinnot. Työhön halutaan huippuosaajia, joten työhaastatteluun pääsemisessä auttaa vaikeapääsyisessä korkeakoulussa opiskelu (esim. Aalto) ja korkeat arvosanat. Työhaastatteluissa sitten tentataan kuinka hyvin osaat rahoitusalaa ja työn vaatimia asioita.
Eläkevakuutusmyyjäksi tai pankin sijoitusneuvojaksi voi päästä lukiopohjalta mutta niistä ei ole hyötyä oikean työn saamisen kannalta. - erokgoprekpogrww
Tsekkaa finanssialan opintoportaali: http://www.keepitrolling.fi/
- oikkari90
Hae kauppikseen tai oikikseen! Monet pankinjohtajat ovat lakimiehiä ja pankeissa on myös pankkilakimiehiä. Mutta sanoisin, että tradenomin on nykyään aika vaikea päästä pankinjohtajaksi asti. Tietty pankit kouluttavat paljon väkeä, joten jos on hyvät sosiaaliset taidot ja pikkaisen pyrkyryyttä, niin onhan sekin mahdollista ;) Ja kannattaa hakea pankkeihin kesätöihin. Ainakin pienemmillä paikkakunnilla palkataan ihan ylioppilaitakin kesätöihin :) Itse olen ollut kaksi kesää ennen opiskelupaikan saamista pankin pikakassalla, ja edelleen ne vaan huolii mut töihin :D Mutta ei onneksi tartvitse enää siinä pikakassalla niin paljoa istua :D
- rentoeero
Komppaan edellistä; jos olet hyvä matematiikassa ja ongelmanratkaisussa, pyri lukemaan
- kauppikseen rahoitusta
- kauppikseen tai yliopistolle kansantaloustiedettä
- matemaattisia aineita minne tahansa (esim. Aallon teknillinen korkeakoulu)
- vakuutustiedettä
- liiketoiminnan teknologiaa
Jos taas korkeampi matikka tökkii, finanssialalla tarvitaan myös muunlaista analyysiä ja/tai hallintohommia hoitavaa väkeä jolla on tutkinto esim.
- laskentatoimesta (kauppis)
- yritysjuridiikasta tai verotuksesta (kauppis)
- oikeustieteestä (yliopisto)
- tuotantotaloudesta (teknilliset korkeakoulut) - Doze-Kaaleppi
Tili Nordnettiin ja 100 euroa kiinni erinäisiin osakkeisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097102Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662116- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992