Miten päästä finanssialalle?

wanna-be-pankkiiri

Hei!

Olen lukiolainen, jolla on piakkoin edessä ylioppilaskirjoitukset ja tulevan opiskelupaikan valinta. Olen erittäin kiinnostunut työskentelemään finanssialalla (pankit, investointipankit, vakuutusyhtiöt). Lähipiirissäni ei kuitenkaan ole alalla olevia. Siksi haluaisinkin kysyä, miten voisin työllistyä kyseiselle alalle ja edetä siinä korkealle (esim pankinjohtajaksi tms). Eli mihin minun kannattaisi mennä opiskelemaan, mitä tutkintoa (millainen aineyhdistelmä), mitä kieliä opiskella yms? Mitkä muut seikat (kesätyöt yms) voisivat avittaa minua tielläni kohti rahoitusmaailman huippua? Mitä sellaiselle uralle halajavilta vaaditaan?

Kiitokset jo etukäteen asiasta kokemusta omaaville / jollain muulla tavoin jotakin tietäville vastauksista!

8

8541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amberr

      Moikka! Finanssialalle on monia teitä ja mun mielestä kannattaa olla vähintään laskentatoimi- ja rahoitus tradenomin paperit , finanssi - ja talousasiantuntija traden paperit (Haaga-Helia kouluttaa) tai sit kauppatieteiden maisterin paperit (suuntana rahoitus). Mut oon kuullu et pankit myös kouluttaa työntekijöitään (en tiedä millaista koulutus on, koska en ole itse finanssialalla). Perustutkinto pankkialalle on finanssialan merkonomi, mutta ku sä halusit edetä pankinjohtajaksi ni kannattaa vähintään valita tradenomin tutkinto. Sun kannattaa myös hyödyntää vapaa-aika ottamalla esim finanssialaan liittyviä lyhyt kursseja yms. Ne helpottaa tulevien opintojen ymmärtämistä ja on muutenkin hyödyllisiä. Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset opiskelemaan finanssialaa sellaiseen kouluun jonne haluat :)

      • taneli76

        rahoitusalan TES ei oo kummonen palkat noin 7 tasoa 1800-2700e. luulin ett ne tienaa enemmän....


      • afassffsfdf
        taneli76 kirjoitti:

        rahoitusalan TES ei oo kummonen palkat noin 7 tasoa 1800-2700e. luulin ett ne tienaa enemmän....

        Tradenomit, merkonomit ja muut TES:n mukaista palkkaa saavat ovat esimerkiksi pankkivirkailijoita tai palveluneuvojia. Ei sellaisena ole tarkoituskaan saada korkeampaa palkkaa kuin kaupan kassalla.


    • 6555665

      Salkunhoitajilla ja analyytikoilla on usein tutkinto rahoituksesta tai matematiikasta. Esimerkiksi rahoituksen KTM tai matematiikan tai systeemianalyysin DI ovat hyviä valintoja. Aineyhdistelmiä ja kielitaitoa ei mielestäni tarvitse miettiä, koska jos olet tietyn alan asiantuntija (vaikka se ei liittyisikään rahoitusalaan) voit hankkia töitä jotka liittyvät kyseisen alan yrityksiin sijoittamiseen.

      Rahoitusalalle työllistymisessä auttavat tietenkin rahoitusalan kesätyöt. Yleensä vaatimuksena on soveltuvan alan opiskelu ja vähintään kolme vuotta kestäneet opinnot. Työhön halutaan huippuosaajia, joten työhaastatteluun pääsemisessä auttaa vaikeapääsyisessä korkeakoulussa opiskelu (esim. Aalto) ja korkeat arvosanat. Työhaastatteluissa sitten tentataan kuinka hyvin osaat rahoitusalaa ja työn vaatimia asioita.

      Eläkevakuutusmyyjäksi tai pankin sijoitusneuvojaksi voi päästä lukiopohjalta mutta niistä ei ole hyötyä oikean työn saamisen kannalta.

    • erokgoprekpogrww
    • oikkari90

      Hae kauppikseen tai oikikseen! Monet pankinjohtajat ovat lakimiehiä ja pankeissa on myös pankkilakimiehiä. Mutta sanoisin, että tradenomin on nykyään aika vaikea päästä pankinjohtajaksi asti. Tietty pankit kouluttavat paljon väkeä, joten jos on hyvät sosiaaliset taidot ja pikkaisen pyrkyryyttä, niin onhan sekin mahdollista ;) Ja kannattaa hakea pankkeihin kesätöihin. Ainakin pienemmillä paikkakunnilla palkataan ihan ylioppilaitakin kesätöihin :) Itse olen ollut kaksi kesää ennen opiskelupaikan saamista pankin pikakassalla, ja edelleen ne vaan huolii mut töihin :D Mutta ei onneksi tartvitse enää siinä pikakassalla niin paljoa istua :D

    • rentoeero

      Komppaan edellistä; jos olet hyvä matematiikassa ja ongelmanratkaisussa, pyri lukemaan
      - kauppikseen rahoitusta
      - kauppikseen tai yliopistolle kansantaloustiedettä
      - matemaattisia aineita minne tahansa (esim. Aallon teknillinen korkeakoulu)
      - vakuutustiedettä
      - liiketoiminnan teknologiaa

      Jos taas korkeampi matikka tökkii, finanssialalla tarvitaan myös muunlaista analyysiä ja/tai hallintohommia hoitavaa väkeä jolla on tutkinto esim.
      - laskentatoimesta (kauppis)
      - yritysjuridiikasta tai verotuksesta (kauppis)
      - oikeustieteestä (yliopisto)
      - tuotantotaloudesta (teknilliset korkeakoulut)

    • Doze-Kaaleppi

      Tili Nordnettiin ja 100 euroa kiinni erinäisiin osakkeisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      125
      3004
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1245
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1231
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1013
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      990
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      48
      911
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      894
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe