Meille kultsu?

Emmaaah.

Mun serkku teettää kultaisellanoutajallaan pentuja, ja lupas antaa meille yhden ilmaiseksi. Oon ite 12, ja mulla on kaks melkein aikuista isoveljee. Äiti jää luultavasti eläkkeelle, ja se vois olla sen koiran kanssa aina täällä. Me asutaan kerrostalossa, ja tuossa lähellä on metsä jossa voi päästää irtikkin. Sopisiko meille koira?

7

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttavaaa

      No sinun täyttyy ottaa huomioon seuraavat asiat, jotta olet valmis ottamaan kultsin.

      Joka päivä väh. n.1h ja vähän päälle liikuntaa.
      Perustottelevaisuus täytyy opettaa. Joillakin se voi olla vaikeaa oppia (siis joillekkin koirille ) mutta useimmiten kultsut on perusoppivaisia.
      Kannattaa harrastaa sitten sen kanssa jotain.Tai muuten pitää se aktiivisena. Kultsi nimittäin "tahtoo mennä piloille" jos sitä ei pidä aktiivisena. Se on aktiivinen rotu.
      Ite oon 12 vuotias ja mulla on kultsu. Joskus on aika inhottavaa ku tulee nii paljo läksyjä ja kokeita kerralla ettei meinaa keretä käyttelee sitä.. Onneks äiti ja iskä käyttelee myös sitä aika paljon.
      Kun ite hankin kultsin niin ajattelin ettei koiran hoitaminen oo ihan nii rankkaa mitä se on. Mutta iloa ja energiaa saa aina koiralta ja se rakkaus ja yllätykset ja hauskuudet mitä koira elämään tuo korjaa kaiken.
      Toivottavasti harkitset oikein. Mielestäni sinun kannattaa vielä miettiä koiran hommausta, koska itse en tiedä jääkö sinulle aikaa tarpeeksi. Mutta jos hankitte koiran niin oikein iloisia hetkiä!: D

    • Emmaaah.

      Kiitos kommasta! Ok, kyllä meille se kultsu sitten tulee (::

    • Kultsi<3

      Kyllä voit ottaa koiran, jos tahdot. Mutta muista että kultsu on iso ja voimakas. Se tarvii liikuntaa. Oman kultsini kanssa harrastan agilityä ja viikoittain käyn näyttelytreeneissä, joitakin kylälenkkejä ja mätsäreitäkin on kierretty. Ja näyttelyissä on käyty. Pentuna tuli toimeen kaikkien kanssa, mutta kun ikää tuli n. vuosi alkoi hyökkiä joidenkin uroksen päälle joka tulee liian lähellä sitä tai minua. Toivottavasti sinulla on voimaa näin suuren koiran kanssa.
      Jos otatte koiran, niin onnea sen kanssa. Ala harrastaa sen kanssa jotain, kultsista ei ole pelkäksi sohvaperunaksi. :)

    • hoijoi!

      Kannattaa myös miettiä ihan sellaista perus asiaa että onko teillä riittävästi
      rahaa maksaa koiran eläinlääkärikäynnit, mahdollisen erikoisruokavalion jos koira onkin allerginen yms.
      Koiraa ei ole ilmaista pitää.
      Koiraa ei tule ottaa missään nimessä siksi että sen saa ilmaiseksi.
      Jaksatko tosiaankin viedä sitä lenkille joka päivä ja tiedätkö miten koiraa tulisi aktivoida riittävästi että se ei ala käydä ylikierroksilla = siitä tulee silloin hankala.
      Onko teillä aikaisemmin ollut koiraa?

      Muistutan vielä että koiran pito on paljon muutakin kuin sen ruokkiminen ja sen silittäminen!
      Koirasta ja muistakin eläimistä on ISO vastuu!
      Meidän on pystyttävä pitämään niistä huolta ja täyttämään niiden tarpeet ettei niistä tule ongelmallisia ja että ne saisivat elää mahdollisimman onnellisen, tasapainosien ja lajityypillisen elämän.
      Koiran pito ei aina ole helppoa, eikä kaikki koirat ole kiltejä kaikkien kavereita.
      Pystytkö pitämään noin ison koiran hallinnassa vaikkapa uhkaavan tilanteen tullessa, entäs jos koirasi ryntää jonkun liikkuvan perään?
      Pystytkö sinä takaamaan kaiken sen tulevalle koirallesi?
      Kannattaa myös perehtyä haluamaasi rotuun perinpohjaisesti ettei tule ainakaan huonoja yllätyksiä.

    • ongelmaton

      Kannattaa myös lukea, että minkälaisia ongelmia ihmisillä on ollut koiriensa kanssa. Jos ette halua, että suuri koira hyppii ruokapöydälle niin se pitää kieltää jo pennulta.
      Nuorta pentua pitää alkaa heti opettaa luoksetuloon ja se kieltosanakin pitää opettaa kunnolla.

      Jos koiran annetaan kasvaa aika itsekseen tai osaamatta vaatia sitä tottelevaisuutta jossain vaiheessa, niin muutamassa kuukaudessa se koira on jo niin iso, että sen kanssa ei edes aikuiset ehkä pärjää. Riippuu aikuisesta.
      Olen nähnyt kun kultainen noutaja jättäytyy paikalleen, omistaja ei saa koiraansa liikkeelle.
      Noutaja on lähtenyt rynnimään toisen koiran perään tien yli, omistaja kaatui. Kyseessä ihan aikuiset ihmiset.

      Tällaiset tilanteet ovat paitsi kurjia niin voivat olla vaarallisia.
      Et voi laskea koiraasi holtittomasti muiden koirien luokse, koska joku voi purra koiraasi. Et saa laskea koiraasi myöskään ihmisten luokse ilman heidän lupaansa.

      Kannattaa perehtyä sekä rotuun, että koiran tapakasvatukseen reilusti ennen koiran hankintaa. Googleta koiraongelmia, niitä riittää ihan liikaakin.

      Onnea vaan jos koiranen teille tulee!

    • minäadsad

      No hei luulen että jos on vanhemmilta lupa niin olet valmis. Kyllä ne tietää paremmin kuin me täältä netin kautta :)

    • ei lapsille.

      ET SAA ottaa ilman vanhempien lupaa. Koska olet lapsi vielä.
      Vanhemmat vastaavat koiran hoidosta ja kasvatuksesta. Kuuntele vanhempiasi, ne kyllä tietävät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe