Suoraan myyminen

suoraanmyyntiin

Jos myyn suoraan asunnon ilman välittäjää ja minulla olisi ostajakin valmiina,niin tarviiko minun tehdä silti asunnosta myyntiesite ostajaa varten?
Kaikki muut asunnon paperit olen esittänyt ostajalle,mutta myyntiesitettä en ole tehnyt koska asunto ei ole ollut vielä missään "yleisessä" myynnissä.
Onko siis tämä ns.pakollinen paperi?Entä pohjapiirrustus?Tarviiko siis minun tehdä nämä vielä ja esittää ostajalle,vaikka ostaja ei niitä ole kysellykkään?

10

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepsu73

      Ei tarvi, mutta isännöitsijän todistus varmaan tarvii ja siitä pitää käydä ilmi mahdolliset tulevat korjaukset jne. Siis tuokin vain jos kysymys on kerrostalokämpästä. Että kauppakirjan tekoon vain, valmiita pohjia löytää netistä tai voi sen ostaa kirjakaupastakin.

      • Jos kyseessä on asunto-osake, niin pelkkä kädenpuristus riittää yhdessä osakekirjaan tehdyn siirtomerkinnän kanssa (ja on takuulla turvallisempi vaihtoehto kun amatöörin jollekin valmiille pohjalle tekemä "kauppakirja").

        Kiinteistökaupassa vaaditaan kirjallinen, julkisen kaupanvahvistajan vahvistama kauppakirja, ja sisällön löydät suoraan maakaaresta:

        "Kiinteistön kauppa
        1 § (4.2.2011/96)
        Kauppakirjan muoto

        Kiinteistön kauppa on tehtävä kirjallisesti. Myyjän ja ostajan tai heidän asiamiehensä on allekirjoitettava kauppakirja. Kaupanvahvistajan on vahvistettava kauppa kaikkien kauppakirjan allekirjoittajien läsnä ollessa.

        Kiinteistön kauppa voidaan tehdä myös sähköisesti 5 luvun 3 §:ssä tarkoitetussa kaupankäyntijärjestelmässä. Myyjän ja ostajan tai heidän asiamiehensä on hyväksyttävä sähköinen kauppakirja samansisältöisenä siten kuin 9 a luvussa säädetään.

        Kauppakirjasta on käytävä ilmi:

        1) luovutustarkoitus;

        2) luovutettava kiinteistö;

        3) myyjä ja ostaja;

        4) kauppahinta ja muu vastike.

        Kauppa ei ole sitova, ellei sitä ole tehty tässä pykälässä säädetyllä tavalla. Jos myyjä ja ostaja ovat sopineet kauppakirjaan merkittyä suuremmasta kauppahinnasta tai muusta vastikkeesta, myyjällä ei ole oikeutta saada perityksi enempää kuin mitä kauppakirjaan on merkitty."

        Miksi siis maksaa turhasta, maakaaren vaatimukset täyttävän kauppakirjan näpyttelet itse viidessä minuutissa, vähimmäistietoja enempää ei maallikon kannata kirjata.

        P.S. Käy kuitenkin ennen kaupantekoa nostamassa oikeusturvavakuutuksesi enimmäismäärää, ja laske samalla omavastuuta.


    • suoraanmyyntiin

      Kyseessä on siis asunto-osake ja isännöitsijäpaperit sun muut mulla kyllä on. En todellakaan tee asunto-osake kauppaa pelkästään suullisesti. Ei kukaan ostajakaan siihen suostuisi.

      Kyllä minä "amatöörinä" meinasin kopioida vanhasta kauppakirjasta pohjan ja laittaa siihen oikeat tiedot.Ei se kauppakirja niin kummallinen ole asunto-osakekaupassa. Viimeksi kanssa myin suoraan ja teetin kauppakirjan välittäjällä.Aika kova hinta siitä paperinpalasesta,ja nyt voin kopioida suoraan siitä pohjan. Viimeksi myytäessä mulla oli myyntiesite pohjapiirrustuksineen. Nyt en meinannut tehdä,jollei ole "pakollinen" paperi. Eihän siinä kauaa menis kun tekis,mutta kun ei tarvitse sitä niin tuli vaan tuo pakkolisuus mieleen.

      • Partnevia

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, missä tilanteessa kaupanteon jälkeen kauppakirjaa tarvitaan? Lähes 100 %:sti seuraavan kerran kaupanteon jälkeen kauppakirjaa luetaan (suurennuslasin kera) riitatapauksessa. Jos ei ole riitaa, ei ole mitään syytä avata kirjallisia dokumenttejakaan! Tässä on vastaus myös alkuperäiseen kysymykseesi myyntiesitteestä.

        Kauppakirja tulee laatia oikeastaan vain kahdesta syystä:
        1. Jotta ei syntyisi riitaa -> asioista sovitaan niin selkeästi ja todistettavasti, ettei muisti voi pettää.
        2. Kun syntyy riitaa -> kaupan toinen osapuoli ei jostain syystä halua pysyä sopimuksessa.

        On ajan ja rahan hukkaa tehdä kauppakirja vain muodollisuuden vuoksi (kuten Välittäjä_LKV totesikin, maakaari edellyttää sitä kyllä kiinteistökaupassa).


      • onnex kaikki kunnoss
        Partnevia kirjoitti:

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, missä tilanteessa kaupanteon jälkeen kauppakirjaa tarvitaan? Lähes 100 %:sti seuraavan kerran kaupanteon jälkeen kauppakirjaa luetaan (suurennuslasin kera) riitatapauksessa. Jos ei ole riitaa, ei ole mitään syytä avata kirjallisia dokumenttejakaan! Tässä on vastaus myös alkuperäiseen kysymykseesi myyntiesitteestä.

        Kauppakirja tulee laatia oikeastaan vain kahdesta syystä:
        1. Jotta ei syntyisi riitaa -> asioista sovitaan niin selkeästi ja todistettavasti, ettei muisti voi pettää.
        2. Kun syntyy riitaa -> kaupan toinen osapuoli ei jostain syystä halua pysyä sopimuksessa.

        On ajan ja rahan hukkaa tehdä kauppakirja vain muodollisuuden vuoksi (kuten Välittäjä_LKV totesikin, maakaari edellyttää sitä kyllä kiinteistökaupassa).

        Todella ajatuksella kommentoitu! Kovimpa vilkasemalla tuli itse allekirjoitettua kauppapaperit kun juteltiin samalla kaikenlaista. Luin kylläkin jälkeenpäin tarkemminkin.


      • suoraanmyyntiin
        Partnevia kirjoitti:

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, missä tilanteessa kaupanteon jälkeen kauppakirjaa tarvitaan? Lähes 100 %:sti seuraavan kerran kaupanteon jälkeen kauppakirjaa luetaan (suurennuslasin kera) riitatapauksessa. Jos ei ole riitaa, ei ole mitään syytä avata kirjallisia dokumenttejakaan! Tässä on vastaus myös alkuperäiseen kysymykseesi myyntiesitteestä.

        Kauppakirja tulee laatia oikeastaan vain kahdesta syystä:
        1. Jotta ei syntyisi riitaa -> asioista sovitaan niin selkeästi ja todistettavasti, ettei muisti voi pettää.
        2. Kun syntyy riitaa -> kaupan toinen osapuoli ei jostain syystä halua pysyä sopimuksessa.

        On ajan ja rahan hukkaa tehdä kauppakirja vain muodollisuuden vuoksi (kuten Välittäjä_LKV totesikin, maakaari edellyttää sitä kyllä kiinteistökaupassa).

        Sitähän varten se kauppakirja tehdään että ei tulis niitä riitatilanteita,kun kaikesta on mustaa valkoisella niin ei voi alkaa jälkikäteen väittelemään vastaan.
        En nyt vieläkään ymmärrä miksi olisi kenenkään etu jättää kauppakirja tekemättä.


      • justux
        suoraanmyyntiin kirjoitti:

        Sitähän varten se kauppakirja tehdään että ei tulis niitä riitatilanteita,kun kaikesta on mustaa valkoisella niin ei voi alkaa jälkikäteen väittelemään vastaan.
        En nyt vieläkään ymmärrä miksi olisi kenenkään etu jättää kauppakirja tekemättä.

        Ehkä siks, että huonosti laadittu kauppakirja voi kääntyy itseään vastaan. Sanamuodot pitää osata kirjata niin, ettei niitä voi tulkita toisin. Sitten pitää viel ymmärtää ja tietää että mitä asioita kauppakirjassa kannattaa ehdottomasti tuoda esille. Itse oon pari ammattilaisen kauppakirjaa lukenu ja en kyllä sellaista lähtisi itse yrittämään tekeen.


    • suoraanmyyntiin

      Jos olen aikaisemmassa osake-kaupassa käyttänyt välittäjän tekemää kauppakirjaa,niin miksi en uskaltaisi luottaa tälläiseen? Siis että kopioin tekstin siitä ja vaihdan vaan oikeat tiedot tilalle. Ja ymmärrän täsmälleen mitä milläkin asialla tarkoitetaan,koska olen niin monet kaupat tehnyt välittäjän kanssa.

      Eri asia on esim. kun myimme huonokuntoisen erittäin vanhan kiinteistön.Tässä kohtaa välittäjä oli paikallaan,koska tiesi täsmälleen mitä sinne kauppakirjaan tarvitsi kirjoittaa. Mutta tälläisessä simppelissä asunto-osakekaupassa en näe mitään ongelmaa kauppa-kirjan kanssa.

      No,mutta en rupea tästä asiasta sen enempää keskustelemaan,koska alkuperäinen kysymykseni oli ihan eri tässä ekassa viestissäni.

    • ei kestä

      Et kerro onko asunto osake vai kiinteistö? Otaksun että osake ja tärkein on tehdä kosteusmittaus. Olet 2 vuotta vastuussa kaupan jälkeen ja jos jotain ongelmia tulee niin olet myös maksumies. kauppakirja löytöö netistäkin ja pankissa tapahtuu osakekirja/rahan siirto. Kiinteistö on jo hankalampi ja en suosittele että teet sitä ilman kokemusta.

      • suoraanmyyntiin

        Eli osake on,niinkuin tuolla aikaisemmin olen jossain viestissä kirjoittanut. Tuore kosteusmittaus on jo tehty joten ei hätää. Lähinnä vaan kiinnosti tuo myynti esitteen laatiminen,että onko se pakollinen asia kaupan yhteydessä. Kun joka paikassa siitä sanotaan netissä että tarvitsee olla,mutta onko se pakollinen.... Eli ilmeisesti ei ole ja isännöitsijätodistus muut paperit riittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe