Mistä ja miten syntyy papin saarna?

Kunhan kysyn?

Mistä ja miten syntyy papin saarna? Miten niihin hyvät papit löytävät vuodesta toiseen aina jotain uutta sanottavaa?

14

96

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rami Bar-Amin

"Miten niihin hyvät papit löytävät vuodesta toiseen aina jotain uutta sanottavaa? "

Tuon täytyi olla sarkasmia.

• Kunhan kysyn?

Ei ollut vaikka tuollaiset papit ovatkin harvinaisuuksia. Itse tunnen pari.

• Pelastit päiväni!

Seurailen tässä flunssaisen pökkyrässä palstan kiivasta väittelyä mm. homoudesta ja kirkosta eroamisesta.

Sitten ilmestyt kuin toiselta planeetalta ja esität kaiken tämän taiston keskellä ihan tavallisen, kiihkottoman kysymyksen. "Mistä syntyy papin saarna?"

Ihan tulee Jaroslav Hasekin teos mieleen.

Kiitos!

• Kunhan kysyn?

No kiva jos sain jonkun päivänkin pelastettua. Minua ei tuo tyhjänpäiväinen riitely oikein kiinnosta. Se tuo Raamattukin kehoittaa ihmisiä elämään sovussa keskenään. Riitaan kun aina tarvitaan vähintään kaksi, niin pyrin olemaan olematta se toinen.

• ao

Ei ne saarnoja ole vaan puleita saarna on sellainen jota ei kirjoteta etukäteen

vaa julistetaan jollekin kuulijalle tai usealle ja voi kestää puolitoista tuntia

ja sitä on mielenkiintoista kuunella ei tunnu ollenkaa pitkältä.

• Minä aloitan saarnan valmistumisen noin kaksi- kokmeviikkoa ennen saarnaa. Luen saarnatekstin ja laitan sen muhimaan mielen. Sen jälkeen luen kirjahyllystäni tai tarvittaessa kirjastosta löytyvää kirjallisuutta aiheesta. Usein menen kahvilaan tai pubiin istumaan ja kirjoittelen aiheesta syntyviä ajatuksia kannettavalle. Olen huomannut, että tarvitsen ihmisten vilinää, jotta saan aivoni käyntiin.

Kun olen saanut muutaman A4:n kirjoitettua, minulla useimmiten on myös dispositio tulevasta saarnasta. Itse saarnan kirjoitan saarnaa edeltävänä lauantaina. Siinä menee saarnasta riippuen kolmesta viiteen tuntia. Kun olen saanut saarnan kirjoitettua, lueskelen sitä lauantain aikana vielä siilloin tällöin ja teen tarvittavia korjauksia. Lopullisen version tulostan sunnuntaiaamuna, ennen kirkkolle lähtöä.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• Miten saarna syntyy?

Luulen, että jokaisella papilla on vähän omanlaisensa tapa valmistaa saarnoja. Itselläni se lähtee siitä, että saarnatekstin lukemisen jälkeen alan tekemään miellekarttaa, johon sijoitan tekstistä nousevia kysymyksiä tai tekstin kannalta oleellisia käsitteitä. Tavallaan yritän kysyä tekstiltä kysymyksiä. Mitä aikaisemmin tähän vaiheeseen pääsee, sitä parempi, koska teksti saa jäädä tavallaan muhimaan päähän.

Miellekartan avulla pystyy tekemään jonkunlaisen jäsentelyn saarnalle ja saa ajatusta siihen, mitä saarnassa voisi sanoa. Samalla tulee myös mietittyä sitä, kenelle puhun. On aivan eri asia saarnata perhemessussa, nuorten messussa tai perinteisessä sunnuntaimessussa. Yleisö on erilainen ja se täytyy ottaa huomioon. Kun saarnan teemat ovat selvillä, voin käyttää hyödyksi erilaista teologista kirjallisuutta, jonka avulla pystyn syventämään noita teemoja. Tässä vaiheessa voi myös miettiä millaisia erilaisia elementtejä saarnassa on. Onko esimerkiksi jokin tarina, jota voi käyttää saarnan osana. Ja ylipäänsä, miten tekstin sanoman saisi tuotua merkityksellisesti tähän päivään.

Lopuksi saarna kirjoitetaan. Samalla aiemmin hahmotellut ajatukset kirkastuvat ja saavat lopullisen muotonsa. Tässä yhteydessä tulee myös mietittyä sitä, miten saarna esitetään. Liikunko esimerkiksi kirkkotilassa jotenkin saarnan aikana vai käytänkö joitain muita tapoja havainnollistaa saarnaa.

Tässä nopeasti joitain ajatuksia saarnan valmistamisesta. Toisilla papeilla on omanlaisensa lähestymistapa.

Vilppu H.
      pappi

• Kunhan kysyn?

Onko se sitten sattumaa vaiko Jumala siinä takana, mutta toisinaan ne ihan oikeasti puhuttelevat tavalla jossa tuntuu olevan jopa jotain mystistä. Ei minulla olisi mielenkiintoa luitani kirkkoon raahata jos sieltä ei koskaan mitään saisi mukaansa. Aika suuri työ noissa tuntuu olevan ja kyllähän se niistä sitten joskus myös kuuluu. Olisi se ikävää jos joskus tulevaisuudessa ei olisi kirkkoja eikä pappeja. Ainakin minusta siinä menetettäisiin jotain merkityksellistä. Hyvää jatkoa vain kaikille. :)

• Rami Bar-Amin

"Tässä yhteydessä tulee myös mietittyä sitä, miten saarna esitetään. Liikunko esimerkiksi kirkkotilassa jotenkin saarnan aikana vai käytänkö joitain muita tapoja havainnollistaa saarnaa."

PowerPoint -dioja, pantomiimia, fläppitauluja?

• Rami Bar-Amin kirjoitti:

"Tässä yhteydessä tulee myös mietittyä sitä, miten saarna esitetään. Liikunko esimerkiksi kirkkotilassa jotenkin saarnan aikana vai käytänkö joitain muita tapoja havainnollistaa saarnaa."

Ehdottomasti fläppitaulu ja pari prinsiippiä heti kärkeen, niin saa ne molemmat mummot kuuntelemaan pelastussanomaa...

• Kunhan kysyn?
        mave kirjoitti:

Ehdottomasti fläppitaulu ja pari prinsiippiä heti kärkeen, niin saa ne molemmat mummot kuuntelemaan pelastussanomaa...

No ei minua koskaan kirkon ovelta ole käännytetty sen takia, että sinne ei enään mahtuisi. Kyllä siellä silti yleensä vähän enemmän on ihmisiä ja muitakin kuin mummoja. Itse olen 42v joten ei kai ihan vielä vaariksi voi tituleerata?

• Kunhan kysyn? kirjoitti:

No ei minua koskaan kirkon ovelta ole käännytetty sen takia, että sinne ei enään mahtuisi. Kyllä siellä silti yleensä vähän enemmän on ihmisiä ja muitakin kuin mummoja. Itse olen 42v joten ei kai ihan vielä vaariksi voi tituleerata?

Mulla on ollut tyttökaverina 37-vuotias isoäiti...joten eiköhän sua voi kirkkaasti tituulerata vaariksi..

• Kunhan kysyn?
        mave kirjoitti:

Mulla on ollut tyttökaverina 37-vuotias isoäiti...joten eiköhän sua voi kirkkaasti tituulerata vaariksi..

No ollaan sitten vaari. Joka tapauksessa kummasti se vain ihminen kirkossa rauhoittuu. Eipähän tarvitse Navierin-Stokesin yhtälöitä siellä pohtia tai muita työasioita. Jokainen tietysti lataa akkunsa omalla tavallaan ja hävyttömän vähiin se minullakin kirkon penkkien kuluttaminen on jäänyt. Pitääkin tässä taas ottaa itseään niskasta kiinni.

• Rami Bar-Amin kirjoitti:

Hehe, mulla oli mielessä se, että esimerkiksi se vaikuttaa saarnan kokonaisuuteen, jos pystyy käyttämään kirkkotilaa jotenkin hyväkseen. Yksi tapa siihen on se, että ei puhu pelkästään saarnastuolista.

Retoriikan kannalta jos ajattelee asiaa, niin kirkkotilassa liikkuminen on keino, jonka avulla kuulijoiden huomio pyritään saamaan itselle ja pois esimerkiksi päivällisestä. Kun puhuja tekee äkkiä jotain tavallisuudesta poikkeavaa, niin samalla hän antaa viestin siitä, että nyt tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa, kannattaa seurata.

Täytyy myös sanoa, että PowerPoint-diat eivät välttämättä olisi vielä huono idea. Riippuu ihan toteutuksesta. Pari viikkoa sitten perhemessussa teimme esimerkiksi niin, että koko messun ajan videotykillä heijastettiin seinään kuvia, joiden kautta yritettiin visualisoida kutakin messun vaihetta. Yksinkertainen asia, mutta jos tuollainen hiukan auttaa lapsia seuraamaan messua, niin eikö se ole hyvä.

Vilppu H.
        pappi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      24
      2463
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1546
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      120
      1314
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1140
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1030
    6. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      256
      883
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      882
    8. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      21
      881
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      860
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe