Hei haluisin vähän kuulla teidän kokemuksista matkailualan opiskelusta :) Onko vastannut odotuksianne? Kiinnostaako työharjoittelut/vaihto-opiskelu ulkomailla? Missä amk:ssa opiskelette ja millainen oli pääsykoe?
Itseäni kiinnostaisi luultavasti eniten Satakunnan amk, koska Porissa vietin lapsuuteni mutta sitten tieni vei Turkuun. Tietääkö kukaan millainen opetuksen taso on? Mihin kouluun olisi helpoin päästä, jos sen laittaisi sitten viimiseksi hakuvaihtoehdoksi niin pääsisi edes johonkin sisään.... Kiva jos jaksaisitte vastailla :))
Matkailuala
19
750
Vastaukset
- Kinkkelaade2
No Morjesta lentäväleppis ja kaikki muutkin kävijät!! =)
Olen itse Samkin matkailualan oppilas ja kokemukset ovat olleet eritttäin positiivisia ja jopa ihme kylä mielenkiintoisia =) Opetus keskittyy matkailualaan yleisesti ja käytännön harjotteita sekä opintomatkoja tehdään tiuhaan tahtiin (tutustutaan esim alan edistämiskeskuksiin, hotelleihin, viinitiloihin, laivoihin, yrittäjyyteen ja niin edelleen...) Itse olen lähdössä syksyllä vaihtoon Madridiin ja melkeimpä kaiki vuosikurssilaiseni tekivät samoin, matkakohde tietysti hieman eri kullakin (vaihtoehtoja kaikilta mantereilta)...
Vaihtokokemuksista en voi vielä kertoa muuta kuin että odotan innolla syksyä ;)
Pääsykokeessa testattiin hieman äidinkieltä, matikkaa, englantia...kirjallisen osion jälkeen oli pari- haastattelu.
Opetuksesta vielä sen voisi kertoa että Ammattikorkeiden paras opetus on juurikin Samkissa jo 2 vuotta putkeen. (valmistuneiden oppilaiden mielestä) ...Vieraita kieliä on laajasti tarjolla, sekä toisen oppivuoden kurssit käydään pääosin kaikki englanniksi.
Tervetuloa! =))) - lentäväleppäkerttu
Ah, ihanaa kun joku oli vastannut! :)
Aloin jo pikkuhiljaa katumaan SAMKin laittamista ensimmäiseksi valinnaksi, kun googlettamalla ei löydy melkein mitään tietoa SAMKista, eikä varsinkaan SAMKin matkailualasta. Alko epäilyttämään että mahtaako olla mimmonenkaan koulu kun ihmiset ei siitä puhu.
Vierähti tosiaankin kivi harteilta kun olin viestisi lukenut :D Kuulostaa kyllä kertomasi perusteella tosi mielenkiintoiselta ja varmasti viihtyisin itsekin. Nyt vaan peukut pystyyn että tuun valituksi!
Haluisin kysyä vielä että onko ruotsin kieli miten suuressa osassa matkailualaa opiskellessa? Ihan perusruotsia osaan lukea jonkun verran, mutta puhuminen ei kyllä onnistu senkään vertaa :D Täytyy sit vaan petrata kunnolla kun sen aika koittaa.- Kinkkelaade2
Ruotsista taitaa olla yksi pakollinen kurssi johon kuuluu myös suullinen esitys...Aluksi pelotti itseänikin hieman kun ruotsia tosin ei ole hirveesti lukion jälkeen päässyt harjoittamaan...Kävi kuitenkin ilmi että kun kirjat taas avaa, niin kyllähän sieltä vielä muutama sana suustakin tulee ;)
- vaniljainen^^
Heips!
Olipa kiva lukea tuosta opiskelusta, mäkin juuri hain tuonne SAMKiin ekana vaihtoehtona :) nyt vaan sitten jännäämään pääsykokeita :D - lentäväleppäkerttu
hmmm hmmmm pitääkö ne työtodistukset ottaa mukaan jo tonne pääsykokeeseen... vai pittääkö ne vasta antaa silloin syksyllä jos pääsee opiskelemaan? :D Miettisin vaan että pitäisköhän jo alkaa kinumaan pomolta väliaikaista työtodistusta....
Vaniljainen^^Toivottavasti törmäillään pääsykokeissa! :D - toivotonkoo
Hei, minäkin hain matkailualaa ykkösenä Jyväskylään. Onko Jyväskylään vaikea päästä?
Ja pääsykokeiden matemaattinen osuus, onko vaikea? ;S mulla ei nimittäin ole yhtäään matikkapäätä. Voisiko joku laittaa jotain esimerkkejä? Olen kuullut että olisi prosenttilaskuja.
Entäs äidinkieli, onko se vaan että perushyvä kielenkäyttö riittää? Vai millainen se on? Joku luetunymmärtäminen?
Ja englanti, onko se matkailualan sanastoa vai mitä? Apuaaa mua pelottaa etten pääse ;/ - toivotonkoo
Hei, voisiko joku auttaa?
Voiko matkailualaan käyttää laskinta pääsykokeissa? - pieni sininen eläin
Riippuu varmaan minne kouluun haet. RAMKiin ei ainakaan saa tänä vuonna ottaa laskinta. Voit lähettää koulullesi sähköpostia ja kysyä asiasta, niin minäkin tein :)
- vaniljainen^^
lentäväleppäkerttu; juu toivottavasti törmäillään :D
mä tuun ulkomailta asti käymään vaan noissa pääsykokeissa joten toivottavasti ei olis turha reissu :D
Vois ainakin kuvitella että työtodistuksia tarvii näyttää vasta sitten syksyllä, jos pääsee kouluun?
Mua kanssa kiinnostaa tuo että saako olla laskin mukana kokeessa, toivottavasti sais! :) - toivotonkoo
EDELLEEN JYVÄSKYLÄÄN MENEN.
toivottavasti saisi olla, mutta se kattaa ''vain'' 10p...
Miten valmistaudutte matkailualan pääsykokeisiin?:) - boooyah
Heitän tän saman kysymyksen nyt tännekkin!
Elikkäs sain n. pari viikkoa sitten SAMKista kutsun pääsykokeisiin matkailualalle ja tänään postista tipahti TAMKin vastaava pääsykoekutsu o.O Sinänsä hassua, sillä netissä luki että SAMKissa suoritettava pääsykoe käy sellaisenaan myös TAMKissa. Onko niillä nyt sittenkin erilaiset kokeet? Pitääkö mun oikeasti raahautua Tampereelle 6. päivä ja sitten heti Poriin seuraavana päivänä? TAMK oli mulla vasta kolmantena toiveena, että sinänsä aika turhaa mennä Tampereelle, sillä jos en pääse SAMKiin niin tuskin pääsen TAMKiinkaan :D Sehän on paljon suositumpi koulu. - xSx
Mulla on sama homma et pitäs mennä 6. päivä Tampereelle ja 7. päivä Poriin ja mul on ihan kivasti matkaa molempiin..Ja mun mielest ei jotenki kuulostanu kovin kivalle toi tamkin koe, 2 esseetä ja joku henkilökohtainen esittäytyminen? :s mietin vähän et en ehkä menekään syksyllä opiskelemaan minnekään :D
- boooyah
haha joo :D mul on käyny kans mielessä et jos hakis uudestaan vasta syksyn haussa haaga-heliaan... mut mulla tätä ikää alkaa jo kertymään ni olis kyl paras saada joku opiskelupaikka edes jostain. Ja mä kun niin tarkistin vielä että toi sama pääsykoe käy myös tampereella, porissa ja monessa muussa paikkaa! Ainoa mitä ei listalla lukenut oli haaga-helia, mut sit taas kun sain SAMKin kutsun ni siinä sit taas luki että käy myös haaga-heliassa.... so weird!!
- lentäväleppäkerttu
Noniin! Nyt on sit pääsykokeet ohi :) Ihana fiilis kun ei tarvi enää stressata! Miten teillä meni? Matikkaosuudesta saan varmaan täydet ja ei se enkkukaan niin hirveen vaikia ollu... mut haastattelu tais mennä sit ihan penkin alle! :D
- fdfdsfs
Minkälaiset nuo pääsykokeet oli? Tai laitoin paperit restonomiksi, mutta en jaksanut sitten mennä, kun meni toisten kokeiden kanssa päälle.
Eli oliko esimerkiksi matematiikka samanlaista, kuin tekniikan ja liikenteen kokeessa vai oliko vastausvaihtoehdot.
Eli minkälaiset nuo käytännössä tarkemmin ottaen oli ja oliko ennakkomateriaalia? - lentäväleppäkerttu
Pääsykokeessa oli kirjallinen osuus ja haastattelu... Kirjalliseen osuuteen oli varattu aikaa 2,5h ja siihen kuulus muistaakseni kolme tai neljä sivua laskuja. Niis oli vaihtoehdot ja ihan helppoja päässälaskutehtäviä prosenteista, yhtälöistä sun muista. Laskinta ei saanu käyttää.
Ja sit siihen piti kirjottaa n.150 sanan enkun essee ja sit piti lukee kuuden sivun pitunen englannin kielinen teksti aiheesta "Maslow's hierarchy of needs and food tourism in Finland" ja sen tekstin perusteella vastata suomeks kysymyksiin.
Et aika simppeli koe, odotin paaaaljon vaikeempaa! - momo88
Pääsikö joku? :)
- :)
Täällä yks joka pääs, jes! :)
- momo88
mihin pääsit? :) Itse pääsin Samkkiin... Se on sitten muutto Poriin edessä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803