Onko totta ettei Raamattu tunne lapsikastetta?

Ilmeinen petos

Ellei lapsikaste ole Jumalan asettama ja Uudesta Testamentista selkeästi osoitettavissa, - eikä voidakin oikeutetusti väittää sen olevan pirunkaste, ja alkuperältään "kavalasta käärmeestä" eli valheen isästä saatanasta alkuisin.

82

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatussa ihmisiä kastettiin perhekunnittain. Kai siihen joukkoon mahtuu lapsetkin?

      1 Kor 1:16, Apt 16:14-15, 18:8

      • Pirunkasteet pannaan

        Tuo kohta osoittaa vain, kuinka nurjamielisesti siihen vetoavat yrittävät: riittämättömin todistein, ilman selkeää näyttöä kirjoituksista, ylläpitää käsitystä uskosta osattomien lasten kastamisesta. Kohdassa puhutaan USKOVAN PERHEKUNNAN KASTAMISESTA, eikä tämä paikka todista yksinään mitää, kirkkojen omaksuman yleisen- ja kirjoituksille vieraan vauvakasteen puolesta.


      • Shrink

        a-teisti, lyhyesti; amen.


      • hrrrr--

        Täytyy ensin ymmärtää mikä oli sen ajan perhekunta!


      • Tosi Orava
        hrrrr-- kirjoitti:

        Täytyy ensin ymmärtää mikä oli sen ajan perhekunta!

        MAKSAN toniin tilillesi 5:ssa minsassa, kun osoitat UT:sta kohdan jossa vauvoja kastetaan, kuten kirkot tekevät asettamansa pirunkasteen mukaisesti.

        Kirkkojen kaste ei ole Jumalasta, joten se on petetyistä ihmisistä eli saatanasta.


      • hrrrr-- kirjoitti:

        Täytyy ensin ymmärtää mikä oli sen ajan perhekunta!

        Niin? Eikös tuo ollut laajempi kuin nykyinen käsitys ja saattoi pitää sisällään esimerkiksi orjat vaikka heillä ei sellaisia perheenjäsenen oikeuksia tietenkään ollut kuin lapsilla tai isovanhemmilla.

        Tuohon aikaan perheen pää oli mies ja jos hän päätti, että perhekunta kastetaan niin varmasti kastettiin riippumatta uskoiko tai ei. Eiköhän ns. nimikristittyjäkin ole ollut ihan aikojen alusta lähtien.


      • Tosi Orava kirjoitti:

        MAKSAN toniin tilillesi 5:ssa minsassa, kun osoitat UT:sta kohdan jossa vauvoja kastetaan, kuten kirkot tekevät asettamansa pirunkasteen mukaisesti.

        Kirkkojen kaste ei ole Jumalasta, joten se on petetyistä ihmisistä eli saatanasta.

        Missään ei myöskään lue, että vauvoja ei olisi kastettu.

        Raamatun mukaan kokonaisia perheitä kastettiin, Stefanaan, Lyydian, Filipin, Krispuksen ja Korneliuksen perhekunnat.

        Varmaa ei voida sanoa mutta ei myöskään varmasti väittää ettei perheissä olisi ollut pieniäkin lapsia, kenties vauvojakin.

        Ja entäs niissä lukuisissa muissa perhekunnissa joita varmasti kastettiin? Missään ei lue, että vauvat tai pienet lapset olisi jätetty kasteen ulkopuolelle, mainitaan vain, että kastettiin perhekunnittain.


      • Faktaa...
        a-teisti kirjoitti:

        Niin? Eikös tuo ollut laajempi kuin nykyinen käsitys ja saattoi pitää sisällään esimerkiksi orjat vaikka heillä ei sellaisia perheenjäsenen oikeuksia tietenkään ollut kuin lapsilla tai isovanhemmilla.

        Tuohon aikaan perheen pää oli mies ja jos hän päätti, että perhekunta kastetaan niin varmasti kastettiin riippumatta uskoiko tai ei. Eiköhän ns. nimikristittyjäkin ole ollut ihan aikojen alusta lähtien.

        EI VAAN: Antiokiassa: "ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi." Apt.11:26.


      • Saparoton totuus
        hrrrr-- kirjoitti:

        Täytyy ensin ymmärtää mikä oli sen ajan perhekunta!

        Ei löydy PORSAANREIKÄÄ puoltamaan lapsikastetta kirjoituksista eikä "alkukirkon" historiastakaan eli UT:sta.


      • Petos on ilmeinen
        a-teisti kirjoitti:

        Missään ei myöskään lue, että vauvoja ei olisi kastettu.

        Raamatun mukaan kokonaisia perheitä kastettiin, Stefanaan, Lyydian, Filipin, Krispuksen ja Korneliuksen perhekunnat.

        Varmaa ei voida sanoa mutta ei myöskään varmasti väittää ettei perheissä olisi ollut pieniäkin lapsia, kenties vauvojakin.

        Ja entäs niissä lukuisissa muissa perhekunnissa joita varmasti kastettiin? Missään ei lue, että vauvat tai pienet lapset olisi jätetty kasteen ulkopuolelle, mainitaan vain, että kastettiin perhekunnittain.

        Jeesus opetuslapsineen kastoi niitä ihmisiä jotka tulivat hänen luokseen: Joh.3:22-4:2:ksi. Niitä lapsia joita hänen luokseen tuotiin, hän sensijaan siunasi, eikä suinkaan kastanut, kuten kirkko yritää pettäen opettaa: Mark.10.13-16:sta.

        Esität asiasta "negaation" eli vaittämän, jota ei tarvitse todistaa koska lapsikastetta esiintyi yleiskirkollisena kasteena osoitettavasti, vasta paljon myöhemmin, eikä UT:n kirjoituksista voida mitään yleistä vauvajen kastelua osoittaa.


      • Petos on ilmeinen kirjoitti:

        Jeesus opetuslapsineen kastoi niitä ihmisiä jotka tulivat hänen luokseen: Joh.3:22-4:2:ksi. Niitä lapsia joita hänen luokseen tuotiin, hän sensijaan siunasi, eikä suinkaan kastanut, kuten kirkko yritää pettäen opettaa: Mark.10.13-16:sta.

        Esität asiasta "negaation" eli vaittämän, jota ei tarvitse todistaa koska lapsikastetta esiintyi yleiskirkollisena kasteena osoitettavasti, vasta paljon myöhemmin, eikä UT:n kirjoituksista voida mitään yleistä vauvajen kastelua osoittaa.

        Missä sanotaan, että Jeesus vain ja ainoastaan siunasi lapsia? Raamatun tarinat kertovat kyllä siunanneen mutta myös, että perheitä kastettiin perhekunnittain, se on kiistatonta.

        Mikä mahtaa olla todennäköisyys sille, että esimerkiksi 1000 perhekunnittain kastetussa perheessä ei olisi ollut yhtään lasta/vauvaa? Se on aika lähellä olematonta.

        Kuinka lainaamasi jakeet sulkee perhekunnittain kastamisen pois? Eivät mitenkään.


      • Huijaus on ilmeinen
        a-teisti kirjoitti:

        Missään ei myöskään lue, että vauvoja ei olisi kastettu.

        Raamatun mukaan kokonaisia perheitä kastettiin, Stefanaan, Lyydian, Filipin, Krispuksen ja Korneliuksen perhekunnat.

        Varmaa ei voida sanoa mutta ei myöskään varmasti väittää ettei perheissä olisi ollut pieniäkin lapsia, kenties vauvojakin.

        Ja entäs niissä lukuisissa muissa perhekunnissa joita varmasti kastettiin? Missään ei lue, että vauvat tai pienet lapset olisi jätetty kasteen ulkopuolelle, mainitaan vain, että kastettiin perhekunnittain.

        Tämä on riittämätön, ja vailla näyttöä oleva perustelu, ja ei missään tapauksessa tue ajatusta, kirkkojen käyttämän sylilasten vedellävalelun tai vauvakasteiden tueksi. Lisäksi kun uskovia perhekuntia kastetiin, ei voida osoittaa tai perustellusti väittää: silloin käytetyn lapsikastetta - kirkkojen tarkoittamassa mielessä. Sellaista kastetta eivät kirjoitukset lainkaan tunne, eikä niistä voida osoittaa käytäntöä, joka on paljon tuota aikaa myöhäisempää kirkkollista petosta.


      • Faktat on faktoja
        a-teisti kirjoitti:

        Missä sanotaan, että Jeesus vain ja ainoastaan siunasi lapsia? Raamatun tarinat kertovat kyllä siunanneen mutta myös, että perheitä kastettiin perhekunnittain, se on kiistatonta.

        Mikä mahtaa olla todennäköisyys sille, että esimerkiksi 1000 perhekunnittain kastetussa perheessä ei olisi ollut yhtään lasta/vauvaa? Se on aika lähellä olematonta.

        Kuinka lainaamasi jakeet sulkee perhekunnittain kastamisen pois? Eivät mitenkään.

        UT:sta ei löydy näyttöä vauvakasteesta, -.jotka ovat historiallisesti vasta yleiskirkkollisten eli katolisten valtiokirkkojen omaksumia pakanallisia kasteita..

        Uskovien perhekuntien kastaminen ei todista, kuten eivät ajan historiikitkaan: vauvoja kastetun, - kuten valekristilliset kirkot tekevät.

        Höpinäsi ja olettamuksesi jäävät vaille todellista näyttöä ja tukea väitteillesi ja olettamuksillesi, - joita voit toki vaikka loputtomasti esittää.


      • Kaatuva porttokirkko
        a-teisti kirjoitti:

        Missään ei myöskään lue, että vauvoja ei olisi kastettu.

        Raamatun mukaan kokonaisia perheitä kastettiin, Stefanaan, Lyydian, Filipin, Krispuksen ja Korneliuksen perhekunnat.

        Varmaa ei voida sanoa mutta ei myöskään varmasti väittää ettei perheissä olisi ollut pieniäkin lapsia, kenties vauvojakin.

        Ja entäs niissä lukuisissa muissa perhekunnissa joita varmasti kastettiin? Missään ei lue, että vauvat tai pienet lapset olisi jätetty kasteen ulkopuolelle, mainitaan vain, että kastettiin perhekunnittain.

        >> Missää ei myöskään lue, että vauvoja ei olisi kastettu. >>

        Miksi sellaisesta asiasta olisikaan puhutta kirjoituksissa, joita ei esiintynyt lainkaan tuona aikana, kuten valekristillisten kirkkojen lapsi- ja pakkokasteet historiallisesti ovat. Ne ovat pirunkirkkojen paljon alkuseurakunnallista aikaa myöhäisempiä, valekristillisiä petoksiä.

        Piru halusi oman kirkkonsa, ja tahtoi pakkoliittä kaikki maailman asukkaat, yhteiseen ja yleiseen maailmankirkkoosa - jota nyt ekumenialla yritetää myös pönkitää.


      • Shrink
        Pirunkasteet pannaan kirjoitti:

        Tuo kohta osoittaa vain, kuinka nurjamielisesti siihen vetoavat yrittävät: riittämättömin todistein, ilman selkeää näyttöä kirjoituksista, ylläpitää käsitystä uskosta osattomien lasten kastamisesta. Kohdassa puhutaan USKOVAN PERHEKUNNAN KASTAMISESTA, eikä tämä paikka todista yksinään mitää, kirkkojen omaksuman yleisen- ja kirjoituksille vieraan vauvakasteen puolesta.

        Aika turhaa on myös huutaa täällä "pirun kasteista", vai meinaatko, että siinä silmänräpäyksessä perhekunnat tulivat uskoon, kun heitä kastettiin ?
        Hoviherrasta myös esimerkki tiellä, mikäli Raamattua tunnet ?

        Eikö olisi loogisempaa Jeesuksen lähetyskäskyn mukaan, kastamalla heitä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen...
        - ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä Minä olen käskenyt teidän pitää....?


      • Ontuva Eriksonni
        a-teisti kirjoitti:

        Niin? Eikös tuo ollut laajempi kuin nykyinen käsitys ja saattoi pitää sisällään esimerkiksi orjat vaikka heillä ei sellaisia perheenjäsenen oikeuksia tietenkään ollut kuin lapsilla tai isovanhemmilla.

        Tuohon aikaan perheen pää oli mies ja jos hän päätti, että perhekunta kastetaan niin varmasti kastettiin riippumatta uskoiko tai ei. Eiköhän ns. nimikristittyjäkin ole ollut ihan aikojen alusta lähtien.

        Pekuloi vaan rauhassa, mutta tukea vauvakasteelle et löydä, - tyhjistä väittämistäsi.


      • Älkää eksykö !

        Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi. [Ap. t. 13:24, Ap. t. 19:4]

        Mark. 11:30

        Oliko Johanneksen kaste peräisin taivaasta vai ihmisistä? Mitä sanotte?"

        Luuk. 20:4

        oliko Johanneksen kaste peräisin taivaasta vai ihmisistä."

        Ap. t. 2:38

        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]

        Ap. t. 2:41

        Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

        ja Herraan uskovien määrä kasvoi yhä, niin miesten kuin naistenkin. [Ap. t. 2:47 ]..

        Hänen edellään kulki Johannes, joka julisti Israelin kansalle, että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste. [Luuk. 3:3; Ap. t. 1:22, Ap. t. 19:4]
        Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! [1. Kor. 8:4 : 1. Kor. 8:6, 1. Kor. 12:13]

        1. Tim. 4:10

        Siksihän me näemme vaivaa ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten pelastaja, varsinkin uskovien.
        --- --- ---
        Mistä pieni vauva voi Kääntyä ja ottaa kasteen ? " Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" Miten hän voi uskoa ?
        Pieni vauva ja lapsi on taivaskelpoinen ihan omana itsenään, niin kauan kun hän ymmärtää hyvän ja pahan eron !


    • Mirka ...

      Pitää muistaa että raamattu jumalineen ja jeesuksineen ovat vain pelkkää satua ja höpötystä (skeidaa).

      Olkaa uskovaiset rehellisiä. Vaietkaa jos ette pysty olemaan rehellisiä.

    • Yksi kaste ja Jumala

      Jeesushan asetti aikansa uskonnollisen eliitin nimenomaan kysymyksellään kasteen alkuperästä, samantapaiseen kiperään paikkaan valheineen: Matt.21:24-27.

      Jos ylipapit ja kansan vanhimmat olisivat sanoneet jo Johanneksen kasteen olevan ihmisistä, kuten kirkkojen lapsikasteet ovat, kansa, joka ymmärsi Johanneksen olevan profeetta, olisi suuuttunut. Jos he taas olisivat myöntäneet kasteen olevan Jumalasta, olisi se paljastanut näiden johtajien, samoin kuin aikamme kirkonmiesten ja naisten, - olevan tottelemattomia Jumalalle, koska eivät ole ottaneet Jumalan asettamaa kastetta, - ja pelastusta siinä vastaan.

      ps. sana ei tunne lainkaan lapsikastetta.

      • Shrink

        Eikä liiemmin aikuiskastetta.

        Vai mitä sanot, otetaan hypoteesi;

        Pekka tulee uskoon ja liittyy helluntaiseurakuntaan aikuiskasteen myötä (joka vaaditaan siellä)
        Pekka kuitenkin lähtee kulkemaan ns." maalilman polkuja" ja unohtaa seurakuntansa kymmeniksi vuosiksi.

        Pekka tulee jossain vaiheessa synnintuntoon, eli "menee itseensä", kuten tuhlaajapoika vertauksessa ja palaa takaisin.

        Pitääkö Pekan taas mennä kasteelle, kun hän oli uskonsa välillä hyljännyt, vai miten ?
        Näitä surullisia tapauksia olen vankilalähettinä kuullut lukuisia.


      • Eksytetyn päätelmiin
        Shrink kirjoitti:

        Eikä liiemmin aikuiskastetta.

        Vai mitä sanot, otetaan hypoteesi;

        Pekka tulee uskoon ja liittyy helluntaiseurakuntaan aikuiskasteen myötä (joka vaaditaan siellä)
        Pekka kuitenkin lähtee kulkemaan ns." maalilman polkuja" ja unohtaa seurakuntansa kymmeniksi vuosiksi.

        Pekka tulee jossain vaiheessa synnintuntoon, eli "menee itseensä", kuten tuhlaajapoika vertauksessa ja palaa takaisin.

        Pitääkö Pekan taas mennä kasteelle, kun hän oli uskonsa välillä hyljännyt, vai miten ?
        Näitä surullisia tapauksia olen vankilalähettinä kuullut lukuisia.

        Ei tietenkää, vaan hänen tulee tehdä parannus elämässään, ja ryhtyä vaeltamaan kutsumuksensa arvon mukaisesti:Ef.4:1.

        Kirjoittajan käsitys kasteen merkityksestä näyttää olevan epäselvä, eikä kaste ole mitään: "lihan saastan poistamista, vaan (aktiivista) hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen (osallisuuden; Rm.6-luku) kautta.


      • Ikuisen isän tykö ?
        Shrink kirjoitti:

        Eikä liiemmin aikuiskastetta.

        Vai mitä sanot, otetaan hypoteesi;

        Pekka tulee uskoon ja liittyy helluntaiseurakuntaan aikuiskasteen myötä (joka vaaditaan siellä)
        Pekka kuitenkin lähtee kulkemaan ns." maalilman polkuja" ja unohtaa seurakuntansa kymmeniksi vuosiksi.

        Pekka tulee jossain vaiheessa synnintuntoon, eli "menee itseensä", kuten tuhlaajapoika vertauksessa ja palaa takaisin.

        Pitääkö Pekan taas mennä kasteelle, kun hän oli uskonsa välillä hyljännyt, vai miten ?
        Näitä surullisia tapauksia olen vankilalähettinä kuullut lukuisia.

        Menikö tuhlaajapoika kasteelle, vai lähtikö hän sikojen kaukaloilta, niiden palkohedelmiä kärkkymästä Isän kotiin takaisin?


      • Shrink
        Eksytetyn päätelmiin kirjoitti:

        Ei tietenkää, vaan hänen tulee tehdä parannus elämässään, ja ryhtyä vaeltamaan kutsumuksensa arvon mukaisesti:Ef.4:1.

        Kirjoittajan käsitys kasteen merkityksestä näyttää olevan epäselvä, eikä kaste ole mitään: "lihan saastan poistamista, vaan (aktiivista) hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen (osallisuuden; Rm.6-luku) kautta.

        Mikä lapsesta sen huonomman tekee, varsinkin kun Jeesus sanoo, että katsokaa lapsia, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

        Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat kasvaneet uskossaan siihen vaiheeseen, lapsesta lähtien, että ovat ottaneet Jeesusken vastaan, siis tehneet henkilökohtaisen ratkaisunsa.
        Tämä vaaditaan kaikilta, jotka haluavat Jeesusta seurata, siis oma tahto tehdä niin, hyvä omatunto heillä varmaan on ollut lapsesta asti.


      • Shrink
        Ikuisen isän tykö ? kirjoitti:

        Menikö tuhlaajapoika kasteelle, vai lähtikö hän sikojen kaukaloilta, niiden palkohedelmiä kärkkymästä Isän kotiin takaisin?

        Ikuisen Isän tykö; meni isänsä luo, suoraan sikakaukalolta, varmaan peseytyi, niinkuin Raamattu kertoo ja puki parhaat vaatteet päälleen, kuten vertaus jatkuu.
        Amen.


      • Paskat poistoon toki
        Shrink kirjoitti:

        Ikuisen Isän tykö; meni isänsä luo, suoraan sikakaukalolta, varmaan peseytyi, niinkuin Raamattu kertoo ja puki parhaat vaatteet päälleen, kuten vertaus jatkuu.
        Amen.

        Mutta sana ei sano hänen käyneen kasteella.


      • Petos on petos
        Shrink kirjoitti:

        Mikä lapsesta sen huonomman tekee, varsinkin kun Jeesus sanoo, että katsokaa lapsia, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

        Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat kasvaneet uskossaan siihen vaiheeseen, lapsesta lähtien, että ovat ottaneet Jeesusken vastaan, siis tehneet henkilökohtaisen ratkaisunsa.
        Tämä vaaditaan kaikilta, jotka haluavat Jeesusta seurata, siis oma tahto tehdä niin, hyvä omatunto heillä varmaan on ollut lapsesta asti.

        Jeesuksen sanat eivät kuitenkaan poista sitä järjestystä ja kastetta, jota UT, syntisestä maailmasta pelastavana - uudestisynnyttämisen pesona opettaa --> Tiit.3:3-7.

        UT:n osoittama kaste, ei ole mikään pasiivinen "vauvavalelu", jollaista ei voida kristinuskon kasteeksi osoittaa.


      • Shrink
        Paskat poistoon toki kirjoitti:

        Mutta sana ei sano hänen käyneen kasteella.

        Ei sano, ei sanallakaan.

        Ylempänä väitetään, ettei Jeesuksen sanoilla olisi merkitystä ?

        Minäpä väitän, että JUURI niillä on merkitystä; Sallikaa lasten tulla tyköni, sillä heidän kaltaisten on taivasten valtakunta.
        Sillä on merkitystä.


      • Tyhjää puhetta
        Shrink kirjoitti:

        Mikä lapsesta sen huonomman tekee, varsinkin kun Jeesus sanoo, että katsokaa lapsia, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

        Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat kasvaneet uskossaan siihen vaiheeseen, lapsesta lähtien, että ovat ottaneet Jeesusken vastaan, siis tehneet henkilökohtaisen ratkaisunsa.
        Tämä vaaditaan kaikilta, jotka haluavat Jeesusta seurata, siis oma tahto tehdä niin, hyvä omatunto heillä varmaan on ollut lapsesta asti.

        Miten tuo oma tahto ilmenee mielestäsi vauvakasteessa?


      • Kirkot pettävät aina
        Shrink kirjoitti:

        Ei sano, ei sanallakaan.

        Ylempänä väitetään, ettei Jeesuksen sanoilla olisi merkitystä ?

        Minäpä väitän, että JUURI niillä on merkitystä; Sallikaa lasten tulla tyköni, sillä heidän kaltaisten on taivasten valtakunta.
        Sillä on merkitystä.

        Ja kun katsot mitä Jeesus silloin luokseen tuodulle lapsille teki, voit huomata itse, vastoin kirkkojen petollisia valheita ja tulkintoja ---> että Hän siunasi luokseentuotuja lapsia, eikä suinkaan kastanut heitä, kuten kirkko yrittää tätäkin sanankohtaa saatanallisesti kayttäen vääristää: Mark.10:13-16.

        Sanaa ei tule iroittaa, kuten saatana tekee, asiayhteydestään, ja tässäkin kirkot ovat saatanan juoksupoikia- ja tyttäriä; väittäessään lasten siunaamista koskevan sanankohdan: muka todistavan omaksumansta epäraamatullisen lapsikasteen puolesta.


      • Shrink
        Tyhjää puhetta kirjoitti:

        Miten tuo oma tahto ilmenee mielestäsi vauvakasteessa?

        Miten se ilmenee tuhlaajapoika vertauksessa tai ylempänä esittämässäni hypoteesissa ?

        Tämä on sellainen aihe, joka repii Kristittyjen yhteyttä.
        Paavali opettaa, yksi usko, yksi kaste j.n.e....
        Kuten hypoteesissäni kerron, tunnen monia tapauksia, tunnen myös tapauksia, joissa ihmiset ovat käyneet kasteella monesti, aina kun he ovat vaihtaneet seurakunta yhteyttään.
        Tällaiset ihmiset ovat aivan rikki, juuri noiden oppien vääristelyjen takia, se ei rakenna ketään, eikä mitään.


      • Shrink
        Kirkot pettävät aina kirjoitti:

        Ja kun katsot mitä Jeesus silloin luokseen tuodulle lapsille teki, voit huomata itse, vastoin kirkkojen petollisia valheita ja tulkintoja ---> että Hän siunasi luokseentuotuja lapsia, eikä suinkaan kastanut heitä, kuten kirkko yrittää tätäkin sanankohtaa saatanallisesti kayttäen vääristää: Mark.10:13-16.

        Sanaa ei tule iroittaa, kuten saatana tekee, asiayhteydestään, ja tässäkin kirkot ovat saatanan juoksupoikia- ja tyttäriä; väittäessään lasten siunaamista koskevan sanankohdan: muka todistavan omaksumansta epäraamatullisen lapsikasteen puolesta.

        Olen kuullut, että VR pettää aina.

        VR = Venttaa rauhassa......................mot


      • pertsa2010
        Eksytetyn päätelmiin kirjoitti:

        Ei tietenkää, vaan hänen tulee tehdä parannus elämässään, ja ryhtyä vaeltamaan kutsumuksensa arvon mukaisesti:Ef.4:1.

        Kirjoittajan käsitys kasteen merkityksestä näyttää olevan epäselvä, eikä kaste ole mitään: "lihan saastan poistamista, vaan (aktiivista) hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen (osallisuuden; Rm.6-luku) kautta.

        Eksytetyn päätelmiin sanoi :
        Ei tietenkää, vaan hänen tulee tehdä parannus elämässään, ja ryhtyä vaeltamaan kutsumuksensa arvon mukaisesti:Ef.4:1.
        ___________________

        1 Piet.3:21
        3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän OMANTUNNON pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

        Miten vauva voisi pyytää Jumalalta hyvää omaatuntoa eikä kaiketi edes
        tarvitsisi.

        ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).


      • Pitää totena:
        Shrink kirjoitti:

        Miten se ilmenee tuhlaajapoika vertauksessa tai ylempänä esittämässäni hypoteesissa ?

        Tämä on sellainen aihe, joka repii Kristittyjen yhteyttä.
        Paavali opettaa, yksi usko, yksi kaste j.n.e....
        Kuten hypoteesissäni kerron, tunnen monia tapauksia, tunnen myös tapauksia, joissa ihmiset ovat käyneet kasteella monesti, aina kun he ovat vaihtaneet seurakunta yhteyttään.
        Tällaiset ihmiset ovat aivan rikki, juuri noiden oppien vääristelyjen takia, se ei rakenna ketään, eikä mitään.

        Ei sanan asettaman kasteen väärinkäyttö, tai se ettei sen sisältöä ymmärretä, poista itse kasteen merkitystä.

        Näiden opintuulissa ajelehtivien ihmisten tulisi keskittyä, edelläkuvattujen vakaantumattomien hapuilujen sijaan, keskittyä opiskelemaan kasteen merkitystä sanasta, ja siirtää oppimansa sitten totena pitäen: uuteen elämäänsä, Hengen uudessa olotilassa elettäessä.

        Vääristely ja vakaantumattomuus, ei voi tehdä tyhjäksi itse kastetta, Jumalan asettamana tienä, Kristukseen yhteenllittymiseen, ja pelastumiseen tästä pahasta maaimanajasta.Gal.1:4. Hapuilevien, pitäisi keskittyä elämään todeksi mm. Room.6-luku, jo tässä ajassa.


      • Yksinkertaista
        Shrink kirjoitti:

        Eikä liiemmin aikuiskastetta.

        Vai mitä sanot, otetaan hypoteesi;

        Pekka tulee uskoon ja liittyy helluntaiseurakuntaan aikuiskasteen myötä (joka vaaditaan siellä)
        Pekka kuitenkin lähtee kulkemaan ns." maalilman polkuja" ja unohtaa seurakuntansa kymmeniksi vuosiksi.

        Pekka tulee jossain vaiheessa synnintuntoon, eli "menee itseensä", kuten tuhlaajapoika vertauksessa ja palaa takaisin.

        Pitääkö Pekan taas mennä kasteelle, kun hän oli uskonsa välillä hyljännyt, vai miten ?
        Näitä surullisia tapauksia olen vankilalähettinä kuullut lukuisia.

        "Eikä liiemmin aikuiskastetta" ; on oikein sanottu, sillä kirjoitukset tuntevat vain uskovien kasteen, - ja se on se yksi kaste, jonka Raamattu tuntee:Ef.4:5.


      • Shrink
        Yksinkertaista kirjoitti:

        "Eikä liiemmin aikuiskastetta" ; on oikein sanottu, sillä kirjoitukset tuntevat vain uskovien kasteen, - ja se on se yksi kaste, jonka Raamattu tuntee:Ef.4:5.

        Aikoinaan -79, tulin uskoon ja tein vap eht työtä, evlut seurakunnasta käsin, se oli kuitenkin yhteiskristillistä, muistat varmaan PK- toiminnan (perjantai Kristukselle) ?
        Sain pienen silloisen kaupunkini seurakuntien päättäjät samaan pöytään ja toiminta alkoi myös siellä.

        Olin siis paljon tekemisissä muiden seurakunnan paimenten kanssa.

        Erään seurakunnan paimen, jatkuvasti sanoi mulle, että kyllä sunkin pitää ruveta kokosydämisesti Jeesusta seuraamaan ja käydä kasteella.
        Kerran, kun hän taas alkoi tuosta aiheesta puhumaan, sanoin hänelle, olet seurakunnan paimen ja sulla on avaimet seurakuntaasi, mennään siis yhdessä sinne ja sinä kastat minut (uudelleen), niin saat asiassa rauhan.

        Hän alkoi estelemään, että ei ei, pitää järjestää tilaisuus etc....
        Tuon jälkeen asiasta ei enää puhuttu.
        Kyllä tunnen aiheen liiankin hyvin, en tosin haluaisi siitä enää keskustella, mutta nyt niin näköjään kuitenkin tapahtui.


      • Ensin usko
        Shrink kirjoitti:

        Mikä lapsesta sen huonomman tekee, varsinkin kun Jeesus sanoo, että katsokaa lapsia, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

        Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat kasvaneet uskossaan siihen vaiheeseen, lapsesta lähtien, että ovat ottaneet Jeesusken vastaan, siis tehneet henkilökohtaisen ratkaisunsa.
        Tämä vaaditaan kaikilta, jotka haluavat Jeesusta seurata, siis oma tahto tehdä niin, hyvä omatunto heillä varmaan on ollut lapsesta asti.

        ja sitten kaste. Raamattu sanoo: Joka uskoo ja kastetaan,
        se pelastuu.

        Vauva ei ymmärrä asioita, eikä pysty uskomaan, eikä tekemään valintoja ja siksi on taivaskelpoinen ilman kastamistakin.


      • ??
        Shrink kirjoitti:

        Eikä liiemmin aikuiskastetta.

        Vai mitä sanot, otetaan hypoteesi;

        Pekka tulee uskoon ja liittyy helluntaiseurakuntaan aikuiskasteen myötä (joka vaaditaan siellä)
        Pekka kuitenkin lähtee kulkemaan ns." maalilman polkuja" ja unohtaa seurakuntansa kymmeniksi vuosiksi.

        Pekka tulee jossain vaiheessa synnintuntoon, eli "menee itseensä", kuten tuhlaajapoika vertauksessa ja palaa takaisin.

        Pitääkö Pekan taas mennä kasteelle, kun hän oli uskonsa välillä hyljännyt, vai miten ?
        Näitä surullisia tapauksia olen vankilalähettinä kuullut lukuisia.

        Hän voi uudistua uskossaan eli tulla tuhlaajapoikana takaisin. Se jo otettu kaste riittää.


      • Shrink
        ?? kirjoitti:

        Hän voi uudistua uskossaan eli tulla tuhlaajapoikana takaisin. Se jo otettu kaste riittää.

        Näin tekee myös lapsena kastettu.


    • Oho mikä petos!

      Hyym. Jos kirkot kastavat ihmiä, kasteella joka ei ole Jumalasta, vaikka ne niin pyrkivät vakuuttamaankin, eikö kyseessä olekin silloin saatanallinen petos? Ihmisen saadaan tällä petoksella uskomaan, että he ovat saaneet oikean ja Jumalan sanan asettaman kasteen, vaikka kirkkojen vauvakasteessa ei siitä olekaan kyse, vaan ainoastaa Raamatulle vieraan käytännön avulla suoritetusta yleisestä, maailman nimikristillistämisestä - osaksi valekristillistä järjestelmää?

      • ?+

        Raamatun seurakunta oli uskovien yhteisö, kuten on vieläkin vapaissa suunnissa.

        Ovatko mielestäsi kaikki kirkkoon kuuluvat uskovia ?


    • Mirka ...

      JUMALAA EI OLE. JUMALA ON SATUA JA HÖPÖTYSTÄ.

      • SUURIN KIRJAIMIN

        Et vakuuta, ilmeisesti edes itseäsi.


    • ++++,

      Jos kastetta julistetaan pelastavana tekona silloin se on väärin.......ensin usko sitten kaste.

      • Mietihän esikuvaa

        >> ... Tämän vastineena vesi teidätkin PELASTAA kasteena - 1 Piet,3:21,22; - kuten Nooan arkki, Kristuksen esikuva: pelasti ihmiset tuomionalaisesta maailmasta.


      • ++++,

        pelastusarmeijassa ei kasteta, niillä se puku symbolisoi kastetta , ovat kuitenkin uskon ytimessä hyvin.


      • Kol.2:16-23.
        ++++, kirjoitti:

        pelastusarmeijassa ei kasteta, niillä se puku symbolisoi kastetta , ovat kuitenkin uskon ytimessä hyvin.

        Kirjoitukset eivät vain tunne tällaista erityistä, lihan mukaan erottautumista.


      • Petollista viisautta
        ++++, kirjoitti:

        pelastusarmeijassa ei kasteta, niillä se puku symbolisoi kastetta , ovat kuitenkin uskon ytimessä hyvin.

        Lihalliset sybolit eivät voi korvata sanan asettamaa kastetta.


    • Shrink

      Lähetyskäsky, Matteus,

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      • Sanan mukaan

        Ja tietysti se asian toinenkin puoli: eikä vain yhden kohdan todistus:

        >> Joka USKOO JA KASTETAAN, SE PELASTUU...jne Mark.16:16.

        Tätä Jumalan sanan osoittamaa järjestystä, ei ihminen voi pelastuksesta puhuttaessa muuttaa. Enkin usko sitten kaste ja pelastus sen kautta: 1 Piet.3:18-22.


      • Sanan mukaan kirjoitti:

        Ja tietysti se asian toinenkin puoli: eikä vain yhden kohdan todistus:

        >> Joka USKOO JA KASTETAAN, SE PELASTUU...jne Mark.16:16.

        Tätä Jumalan sanan osoittamaa järjestystä, ei ihminen voi pelastuksesta puhuttaessa muuttaa. Enkin usko sitten kaste ja pelastus sen kautta: 1 Piet.3:18-22.

        ko. kohta voidaan kääntää myös "joka uskoo kastettuna". Tämä ei aseta arvoa sille, kumpi oli ensin muna vai kana.
        Kysehän on siitä, onko pelastus pelkästään Jumalan teko vai onko se jotakin johon ihmisen täytyy jotenkin reagoida?

        Mitä enemmän arvostetaan reaktiota, sitä vähemmän on pelastus pelkästään Jumalan työtä.
        Vai?


        Repa Honkanen, nuorisotyöläinen


      • Ei sarkasmille
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        ko. kohta voidaan kääntää myös "joka uskoo kastettuna". Tämä ei aseta arvoa sille, kumpi oli ensin muna vai kana.
        Kysehän on siitä, onko pelastus pelkästään Jumalan teko vai onko se jotakin johon ihmisen täytyy jotenkin reagoida?

        Mitä enemmän arvostetaan reaktiota, sitä vähemmän on pelastus pelkästään Jumalan työtä.
        Vai?


        Repa Honkanen, nuorisotyöläinen

        Raamatun osoittama järjestys ei anna oikeutusta moiselle jumalattomalle: sanan ja sen osoittaman järjestyksen vääntelylle.

        Sinun järjenpäätelmäsi, - tyyliin kumpi oli ensin: "muna vai kana", eivät voi muuttaa Jumalan sanan selvästi osoittamaa järjestystä: Mark.16:16:sta.

        Ne voivat vain tehdä tyhjäksi, Jumalan aivoitukset sinua kohtaan.


      • ??

        Ennen se oli opettamalla,..kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        Mutta se muutettiin tuohon antamaasi muotoon... Oliko syynä juuri tämä lapsikasteen epäpätevyys ?

        Jeesus otti kasteen aikuisena, jos lapsikaste olisi oikea, olisihan Jeesuskin silloin kastettu lapsena.


      • ??
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        ko. kohta voidaan kääntää myös "joka uskoo kastettuna". Tämä ei aseta arvoa sille, kumpi oli ensin muna vai kana.
        Kysehän on siitä, onko pelastus pelkästään Jumalan teko vai onko se jotakin johon ihmisen täytyy jotenkin reagoida?

        Mitä enemmän arvostetaan reaktiota, sitä vähemmän on pelastus pelkästään Jumalan työtä.
        Vai?


        Repa Honkanen, nuorisotyöläinen

        Pelastus on AINA Jumalan työtä, koska ei kukaan tule Jumalan tykö, ellei Jumala vedä häntä.


      • pq
        ?? kirjoitti:

        Ennen se oli opettamalla,..kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        Mutta se muutettiin tuohon antamaasi muotoon... Oliko syynä juuri tämä lapsikasteen epäpätevyys ?

        Jeesus otti kasteen aikuisena, jos lapsikaste olisi oikea, olisihan Jeesuskin silloin kastettu lapsena.

        Missä iässä juutalaispojat ympärileikattiin? Eiköhän se ollut ja on kasteeseen verrattava riitus?


      • Ohi sutii pahasti
        pq kirjoitti:

        Missä iässä juutalaispojat ympärileikattiin? Eiköhän se ollut ja on kasteeseen verrattava riitus?

        Kaste ja ympärileikkaus ovat aivan eri asiota. Henkilö joka rinnastaa näitä toisiinsa, ei tunne lainkaan ympärileikkauksen ja kasteen sisältöä, eikä eroa historiallisessa käytössään.


    • loiu-

      No kumpia kastetapoja on enempi raamatussa ,ratkaiskoon se asian!

      • Perusta Baabelissa

        Kirkot tietävät ettei niiden kasteita ole Raamatulla, vaan yleiskirkollisilla, - lähinnä katolisiilla- ja valtiokirkollisilla perinteillä perusteltavissa.


    • Pirunkirkko pettää

      Missä on paljon sanoja, sillä ei syntiä puutu, - pätee näihinkin Uudelle Testementille vieraisiin ihmisselityksiin ja niistä tehtyihin päätelmiin, joilla yritetään perustella sellaista kastetta: jota ei Uudenliiton kansalle ole asetettu. Lapsikaste perusteluineen on velekaste, ja perkeleestä. Se on tehokas petos jolla saatana mitätoi aitoa ja yhtä ainoaa kastetta: "uskovien kastetta". Tämän aidon kasteen takia kirkot ovat pitäneet, siihin pitäytyviä Jeesuksen todistajia: "kaikenpäivää teuraslampaina", polttaen heitä Luterilaistenkin uskonpuhdistajien vaatimusesta elävältä roviolla.

    • cfjkh

      Lapsikaste ei perustu raamattuun vaan siihen että aikoinaan pelättiin ettei lapsi pääse taivaaseen jos vauva sattuu kuolemaan. Lapsikuolemia kun oli silloin useammin.
      Tämä on tietysti täyttä valhetta kun tiedetään jeesuksen sanoneen,antakaa lasten tulla tyköni ja lasten kaltaisten on taivasten valtakunta.

      Vapaissa suunnissa (vapaakirkko, helluntailaiset, suurhelsingin seurakunta) uskotaankin että ihmisen tulee ottaa kaste vain kun on itse valmis täydessä ymmärryksessä ottamaan vastaan jeesuksen. Valitettavasti näissäkin löytyy perheitä jotka kastavat lapsensa liian nuorena, mutta siis raamatun tarkoitus on kastaa ihminen kun hän tiedostaa haluavansa pyhän hengen ja puhtaat elämäntavat.

    • käveleväkirous

      Ryöväreitä äidin oomme kaikki oomme kaikki... eli hyväksyn sen etten ole hakenut kristillistä kastetta Raamatun mukaan....

      ymmärrän ettei vauvan kaste ole sellainen kaste minkä raamatusta saamme lukea....

      voin siis puolustella "kastamattomuuttani" vain kahdella asialla:

      Ensiksi ovat ryövärit ristillä,eli en pääse kasteelle... ai miksikö???

      no siksi kun NYT ON LOPUN AJAT, eli en voi luottaa kehenkään paitsi itseeni ja Raamattuun. Raamattu neuvoo: pysykää vahvoina, älkää antako eksyttää itseänne.. jne.


      Toiseksi, minun käsitykseni mukaan kyse vesi-kasteesta voidaan luokitella samaan kuin aikanaan ympärileikkauksesta.... Eli Paavalin sanoin: Ympärileikkaus voi tulla ympärileikkaamattomuudeksi, ja toisinpäin.... eli kaste voi tulla kastamattomuudeksi ja kastamattomuus kasteeksi....

      repikää siitä, ja ottakaa kirous päällenne jos ette ymmärrä.

      • Näillä mennään....

        Sinun omat järjenpäätelmäsi tekevät tyhjäksi Jumalan aivoituksen kohdallasi, koskien kastetta ja sen sisältöä. SE että korvaa omilla näkemyksilläsi, kasteen merkitystä ei muuta kuitenkaan, Jumalan asettaman uskovien kasteen sisältoä ja merkitystä.


      • käveleväkirous
        Näillä mennään.... kirjoitti:

        Sinun omat järjenpäätelmäsi tekevät tyhjäksi Jumalan aivoituksen kohdallasi, koskien kastetta ja sen sisältöä. SE että korvaa omilla näkemyksilläsi, kasteen merkitystä ei muuta kuitenkaan, Jumalan asettaman uskovien kasteen sisältoä ja merkitystä.

        mä en ole kuule järkeä nähnytkään.

        toisin kuin sinä.

        sittenpä näet kun jäät tänne vainojen keskelle, etkä päässytkään pakoon tempauksen mukana.


    • pohjoisen akka

      Luin Martti Lutherin elämäntarinan. Pisti oikein silmään sana lapsikaste siinä kirjassa... Luther- kirkon oppi-isä- ei myöskään alkuun hyväksynyt lapsikastetta, sillä sitä ei todellakaan ole Raamatussa. Jos perhekuntia on kastettu, niin ei kannatte perustaa ajattelua ja tietoa periaatteelle- mustatuntuuettä.... niissä oli mukana lapsia.
      Selkeä Raamatun opetus on ensin usko Jeesukseen siis otetaan Jeesus omakohtaisena Vapahtajana vastaan sitten uskovan kaste.
      Mutta tulee muistaa ettei kaste kun ei myöskään ehtoollinen poista ihmisen synnittömyyttä ja ole pääsy Taivaan Isän luokse, vaan tärkein kaikista on henkilökohtainen uskonratkaisu, usko Jeesukseen.

      • Baltasar ei kirj.

        Kaste pelastaa uskovan syntisestä, tuomionalaisesta maailmasta: kuten Nooan arkki aikoinaa pelasti siihen sisään astuneen: 1 Piet.3:18-22. Kristus on tuo Uudenliiton arkki, johan uskovat kasteessa upotetaan, ja jonka kanssa heidät näkyvästi "tässä ajassa" yhteenliitetään: Room 6:3. Tämän merkitsee täysin uutta elämää ja asemaa uskovalle: Hengen uudessa oletilassa, suhteessa pyhään rakastavaan Isään, jota myös Jumalaksi kutsutaan, Asian sisältöä tulee tutkia vaikkapa Roomalaiskirjeen luvuista 6-8:n.


    • Baltasar ei kirj.

      Se että sinä teet kasteena ihmisille asetetun Jumalan aivoituksen tyhjäksi omalta kohdaltasi, - päätelmiesi johdosta, ei muuta kasteen asemaa tienä pois synnin- ja tuomion alaisesta maailmasta, sisälle Jumalan ja Hänen Poikansa rakkauden ja armotalouden piiriin: Joh.14:31; Gal.1:4: Kol.1:12,13.

      Aivan samoin kuin ihmiset aikanaan pelastuivat, menemällä sisään Nooan valmistamaan arkkiin, jonka vastineena: Kristukseen kastaminen Room.6:3; uskovat tänä aikanakin pelastaa ulos: tuomionalaisesta kosmoksesta/ eli maailmasta: 1 Piet.3:18-22 - LUE JA YMMÄRRÄ.

      Kirkko sen sijaan on istutettu uskontoineen, keskelle maaimankylää isännän paikalle, pakanallisine rituaaleineen, jotka vain paaduttavat uudestisyntymättömiä syntisiä: nimikristillisyyden kuolonuneen.

    • Minä haluan myös laittaa lusikkani soppaan.

      Jos Ramattua tulkitaan sanainspiraatio-opin mukaisesti, niin kuin tässä ketjussa on tehtykin, on Raamattu ristiriitainen.. Mark 16:16 sanoo, j"os sen uskoon ja saa kasteen, pelastuu". Matt 28:19-20 taas sanoo, "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." Lähetyskäskyssä kehoetaan aivan selvästi ensin kastamaan ja sitten opettamaan.

      Lapsikaste vs. aikuiskaste on kysymys, josta voidaan taittaa peista, ja varmaan taitetaankin Jeesuksen toiseen tulemiseen asti. Toisille kaste on lahja ja toisille se on uskontunnustamisen rituaali. Kaste siis elää meille eri tavoin, eikä yhtä kaikille sopivaa tapaa ajatella tulla löytämään.

      Itse ajattelen kastetta lahjana. Kun minulta on kysytty, koska olen tullut uskoon, vastaan joulukuussa 1963, silloin minut kastetttiin. Siitä asti olen kasvanut uskossa ja tässä olen kasvun tiellä tällä hetkellä, valmiiksi en tada tulla koskaan.

      Hannu Lehdeskoski
      Pastori

      • Baltasar ei kirj.

        Sinun lusikkasi on valapattoisesti sopassa, joten ne asiat, joita esität ovat virkavuustuullisesti kiinni kirkkojen perinteeseen perustuvassa, mutta Raamatulle ja sen syntyajalle vieraassa kasteopissa, ellei kasteen tautoja karvoiteta muinaisiin pakanauskontoihin, joissa erilaiset vedellävalelut olivat käytössä.

        Heität myös kasteen väärälle kaksoiparille: lapsikaste < > aikuiskaste, sillä Uusi Testamentti puhuu vain niistä uskovista, jotka tulivat ja tulevat itse kasteelle, kuten tapahtui jo varsin laajamittaiseti, Jeesuksen aloitettua opetuslapsineen toimintansa kastajana: Joh.3:22-4:2:ksi. Raamattu tuntee vain yhden kasteen, eli uskovien kasteen, joka seuraa aitoa uskoontuloa: Ef.4:5.

        Se että sinä et kasva Krituksen tuntemisessa, täyteen miehuuteen, johtunee taas siitä, että olet jäänyt kiinni sellaiseen kasvuympäritöön jossa se on valekristillisten oppien keskellä mahdotonta. Katso kuitenkin suuntia: Kol.2:6-23.


      • pohjosen akka

        Kysyn sinulta... etkö koskaan ole tehnyt henkilökohtaista uskonratkaisua, kuten Raamatun mukaan ihmisen häätyy tehdä? Jos oikein ymmärrän kaste kuin ehtoollinen ovat kirkossa sakramentteja ei siis pelastavia asioita? Mark.16:16... sen mukaan ensin usko ja sitten kaste.
        Mulla on monia tuttavaia, jotka ovat olleet ja eläneet uskovassa kodissa, ovat lapsenuskossa olleet, mutta ovat oman kertoman mukaan kuitenkin uskonratkaisun tehneet vaikka lapsuudenuskossa ovat eläneetkin.

        Minulle kaste ei ole mikään uskontunnistamisen rituaali, vaan Jeesuksen esimerkin seuraamista sen jälkeen kun annoin elämäni Hänelle.
        MUTTA.. mikä onkaan uskon ydin, ei sakramentit ja ulkoiset merkit, vaan se että kaikille kaikkialla saarnataan Jeesusta syntien anteeksiantajana ja vapauttajana. Se, onko ihminen kastettu tai ja milloin ei ole varmaan iankaikkisuudessa ratkaise vaan se, onko ihminen ottanut Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtaja vastaan ja antanut Hänen verensä puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        No, joku täällä noihin viimeisiin sanoihin takertuu varmaan:)) Tarkennus, ei meistä täysin synnittömiä tule sillä ihminen tekee tahtomattaan syntiä joka päivä, mutta päästään Jumalan armon alle, ja meillä on automaatio Jeesuksen veri joka meidät puhdistaa jatkuvasti synnistä- mikäli ihminen haluaa.


    • Älkää eksykö !

      Pohjosen akka puhut asiaa ! Juuri näin on !

      • Balt.

        Kasteen merkityksen, sen sisällön sisäistäminen, totena pitaminen - on välttämätöntä, jotta kykenisimme vaeltamaan kutsumuksemme arvon mukaisesti, uudessa elämässä: siksi Room.6-luvun kaltaiset opetukset ovat Jumalan ihmiselle hyviä ja hyödyllisiä, ja jotta tämä tulee mahdolliseksi:

        >> Niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isan kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman


    • käytännön 46dx

      kerron teille historiaa. Kirjasta "pyhät toimitukset" mm.
      Lapsikaste MUODOSTUI käytännön PAKON SANELEMANA: alku srk:n aikoihin lapsikuolleisuus oli hyvin, hyvin suurta. Esim. joka toinen lapsi kuoli ennen 5 ikävuotta tai vastaavaa. Uskoville vanhemmille tuli huoli, minne lapsi menee, kun ei ole vielä kastettu? Myös rutot riehuivat, niittäen ihmisiä kuin viljaa.Nälkäkuolemat, yms..Pappi saattoi eksyä syrjäseudulle kerran vuodessa kastamaan . Silloin vanhemmat kastattivat lapsensa.

      • Löpinää

        Kirkollisia jälkijättöisiä selityksiä, asiolle joita ei voi Raamatulla todeksi osoittaa.
        Tyhjää höpinää ilman todellista historiiallista näyttöä, puhumattakaan - että nämä sadut tukisivat lapsikasteen merkitystä tai osittaisivat sen Raamatun tunemaksi kasteeksi.


    • ...

      "Raamatulla todeksi osoittaa."

      raamatulla ei voi todeksi osoittaa mitään kun se on satukirja

    • 5whtsy

      jos sinun mielestäsi kuolevaa 10 vuotiasta ei saa kastaa, koska hän on lapsi, niin miten perustelet että kehitysvammaisen 18 vuotiaan, tai vakavasti vähä-älyisen , jälkeenjääneen aikuisen saa? EPÄLOOGISTA:!

      • y53wse

        JA: missä iässä saa aivovammaisena syntyneen kastaa, ihmisen joka ei KOSKAAN tule ylittämään älylliseltä kehitykseltään 3 v. tasoa? Heitä on paljon


    • Mark.16:16

      Uskova kastettu pelastuu, ei uskova ei.

    • 17+3

      Totta ku kirkon rotta.

    • Lapsi voidaan kastaan, kun hän omastaan tahdostaan haluaa seuratta Jeesusta, ja ymmärtää kasteen merkityksen,,näin maalaisjärjellä kun ajatteelee(kyllä,järkeä saa käyttää, joskun jopa suotavaa) niin ensin usko sitten kaste. Näin se menee, ihan Raamatulliseseti.

    • 5yegyzs

      Juutalaisessa perinteessä on aina ympärileikattu poikavauvat, 8 päivän iässä. Kysytäänkö heiltä, minkä uskon valitset? EI. Heidän vanhemmat ovat juutalaisia joten heidät kasvatetaan siihen uskoon.

      • bALTTIs

        Se mitä juutalaiset, Aabrahmin lapsina tekevät, heidän fyysisten isiensä kanssa tehdyn IANKAIKKISEN LIITON merkkinä, jälkeläistensä lihaansa: 1 Moos.7-13; on eri asia kuin kaste. Tätä Luther- ja luterilaiset teilvät ole käsittäneet pitäessää juutalisia "hyljättyinä huoripenikoina", kuten Luther teki.Ympärileikkaus on juutalsille iankaikkisen liiton merkki heidän lihassaan, annettuna Jumalalta käskynä ympärileikata tämä liiton lapset.

        Sen sijaan, vauvakasteesta ei ole mitään Jumalan sanaa, eikä ainoatakaan osoitettavaa esimekkiä Raamatussa, ja kyseessä onkin siiis jonkun ei Raamattuun perustuvan uskonnnon kultti- ja riitti, - mutta ei kristinuskon.

        Lisäksi, kaste Raamatunkaan osoittamassa mielessä ei korjaa, tai syrjäytä ympärileikkausta, - ja siitä on selvin esimerkki juutalainen Jeesus, joka sekä ympärilaikattiin, että KASTETIIN AIKUISENA OMASTA TAHDOSTAAN.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      95
      3321
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      304
      1823
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1667
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      95
      1530
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      408
      1491
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      419
      1386
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1310
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1147
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      346
      972
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      275
      965
    Aihe