Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Apua ensikertalaiselle!

ekaoma<3

Arvoisat asiantuntijat, kaipaan neuvojanne. Ei ole isää tai miestä, jolta kysyä neuvoa. Älkää naurako. Olen aiemmin maalannut vain puista talon seinää.

Ajattelin, että purkaisin vanhan väliseinän ruokailutilan ja yhden makuuhuoneen välistä. Seinä on todella ohut, jotain lastulevyn tapaista, 50mm, yläreuna on lasia. Ei siis todellakaan kantava. Purkaisin samasta makuuhuoneesta kaapistot ja muuttaisin koko tilan keittiö-ruokailutila-makuuhuone yhtenäiseksi tupakeittiö-olohuoneeksi. Vanhan olohuoneen muuttaisin makuuhuoneeksi. Oviaukko on vain vähän iso, eli laittaisin siihen normaalin oven.

Jos ei uusien kaappien, maalin ja uuden lattian hintaa lasketa, niin kuinkahan paljon kustantaisi purkaa seinä, tasoittaa jäljet.. ja korvata olohuoneen oviaukko normaaliovella (karmit, ovi, täytteet...?). Ei mitään hienoja lasiovia tms.

Koko tila tarvitsee uuden lattian. Ajattelin että revin vain vanhan halkeilleen parketin pois ja asentaisin tilalle laminaattilattian. Eikös laminaatti pidä laittaa sokkelin alle vai voiko sen vielä "pysäyttää" siihen ulkopuolelle? Kyllä varmaan sen lattian osaan laittaa, mutta keittiön kaappien purkamiseen minusta ei ole.

Ja voiko koko homman tehdä itse? Mitä työkaluja tarvitsen? Omistan vain vasaran, sahan ja porakoneen ilman iskua.

Uusi asuntoyhtiölakihan vaatii ilmoituksen isännöitsijälle (vai oliko se hallitukselle..) vaikka vain pintaa laittaisi, mutta pitääkö muutokset hyväksyttää jollakulla?

11

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainenasialle

      Pitää ilmoittaa isännöitsijälle (tietää kuluja). Lattian vaihto ei ole aivan yksinkertaista, vaan vaatii jonkun verran taitoa. Oven asentaminen samoin. (Miksi muuten haluat laminattilattian? Parkettia saa melkein samaan hintaan.) Ja kannattaisiko samalla kertaa maalata katot ja tehdä seinillekin jotain? Tarvitset remonttimiehen, joten 5000 voisi olla minimibudejtti.

      • ekaoma<3

        Haluan laminaattilattian, koska olen ikäni parkettitalossa asunut ja siellä piti varoa kastelemasta/astelemasta/elämästä, etenkin jokaisen hiomislakkauskerran jälkeen. Syyni on siis puhtaasti pään sisällä.

        Sitäpaitsi parketeista ei löytynyt mieleistä, vaan rakastuin heti yhteen lankkumalliin. Sain työpaikalla yhdeltä mieheltä neuvon, että kannattaa jättää se parketti kylmästi vaan laminaatin alle.

        Kyllä, maalaan katon ja seinät purkutyön ja lattianasennuksen välissä. Se ei vaan liittynyt tähän; kysyin neuvoa seinänpurkuun, oviviritelmään ja lattiaan.

        Miksi tarvitsen remonttimiehen? Mitään kantavaa ei revitä alas. Vai onko naiseuteni tässä este osata itse laittaa laminaatti, jonka kuulemma kuka tahansa osaa ohjeita noudattamalla laittaa?


      • Ammattilainenasialle
        ekaoma<3 kirjoitti:

        Haluan laminaattilattian, koska olen ikäni parkettitalossa asunut ja siellä piti varoa kastelemasta/astelemasta/elämästä, etenkin jokaisen hiomislakkauskerran jälkeen. Syyni on siis puhtaasti pään sisällä.

        Sitäpaitsi parketeista ei löytynyt mieleistä, vaan rakastuin heti yhteen lankkumalliin. Sain työpaikalla yhdeltä mieheltä neuvon, että kannattaa jättää se parketti kylmästi vaan laminaatin alle.

        Kyllä, maalaan katon ja seinät purkutyön ja lattianasennuksen välissä. Se ei vaan liittynyt tähän; kysyin neuvoa seinänpurkuun, oviviritelmään ja lattiaan.

        Miksi tarvitsen remonttimiehen? Mitään kantavaa ei revitä alas. Vai onko naiseuteni tässä este osata itse laittaa laminaatti, jonka kuulemma kuka tahansa osaa ohjeita noudattamalla laittaa?

        Itse jättäisin laminaatin kauppaan. Se ei ole kodikas materiaali. Se myös ikääntyy rumemmin. Kolhut irroittavat pintaa, jolloin näkyy vihreä sisus.

        Naiseus voi todella olla este varsinkin jos lattian laittoa harjoittelee samalla kun sitä asentaa. Lattiapinta ei nimittäin ole yleensä suorakulmainen vaan siinä on kaikenlaisia syvennyksiä ja ulokkeita, esim karmien kohdalla ja patterin putkien kohdalla. Vääriä sahauksia ei voi välttää tällainen huolellinen puoliammattilainenkaan. Mikäs siinä jos aikaa ja kärsivällisyyttä löytyy, mutta ota selvää mihin olet ryhtymässä.

        Kaappien purku on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa toimintaa kuin lattian asennus.

        Välioven asennuksessa pitää rakentaa myös seinää. Sekin kuulostaa yksinkertaiselta, mutta nikkarointihommat eivät oikeasti ole sitä. Kokeile vaikka aluksi rakentaa linnunpönttö. Onnistuiko?


      • Ekaoma<3
        Ammattilainenasialle kirjoitti:

        Itse jättäisin laminaatin kauppaan. Se ei ole kodikas materiaali. Se myös ikääntyy rumemmin. Kolhut irroittavat pintaa, jolloin näkyy vihreä sisus.

        Naiseus voi todella olla este varsinkin jos lattian laittoa harjoittelee samalla kun sitä asentaa. Lattiapinta ei nimittäin ole yleensä suorakulmainen vaan siinä on kaikenlaisia syvennyksiä ja ulokkeita, esim karmien kohdalla ja patterin putkien kohdalla. Vääriä sahauksia ei voi välttää tällainen huolellinen puoliammattilainenkaan. Mikäs siinä jos aikaa ja kärsivällisyyttä löytyy, mutta ota selvää mihin olet ryhtymässä.

        Kaappien purku on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa toimintaa kuin lattian asennus.

        Välioven asennuksessa pitää rakentaa myös seinää. Sekin kuulostaa yksinkertaiselta, mutta nikkarointihommat eivät oikeasti ole sitä. Kokeile vaikka aluksi rakentaa linnunpönttö. Onnistuiko?

        Olen rakentanut linnunpöntön, keinuhevosen, maustehyllyn, pöydän ja tuolin itse. Isää (RIP


      • Ammattilainenasialle
        Ekaoma<3 kirjoitti:

        Olen rakentanut linnunpöntön, keinuhevosen, maustehyllyn, pöydän ja tuolin itse. Isää (RIP

        Yep. Sinähän olet ammattilainen. Pidä hauskaa!


      • Lisää
        http://www.isannointiliitto.fi/taloyhtiolle/uutiset/10045.aspx

        "Yhtiöllä on oikeus ja velvollisuus valvoa huoneistoissa tehtäviä remontteja. Lain mukaan yhtiö valitsee, mistä valvonta hankitaan. Taloyhtiön hallituksen tulee varmistaa, että valvonnan hinta on kilpailukykyinen eli valvonnasta on pyydetty useampia tarjouksia."

        Kannattaa siis kysyä taloyhtiön hallitukselta, kuinka montaa valvojaa on kilpailutettu ja heidän tarjouksensa vaikka sähköpostilla.


      • ekaoma<3
        runontaja kirjoitti:

        Lisää
        http://www.isannointiliitto.fi/taloyhtiolle/uutiset/10045.aspx

        "Yhtiöllä on oikeus ja velvollisuus valvoa huoneistoissa tehtäviä remontteja. Lain mukaan yhtiö valitsee, mistä valvonta hankitaan. Taloyhtiön hallituksen tulee varmistaa, että valvonnan hinta on kilpailukykyinen eli valvonnasta on pyydetty useampia tarjouksia."

        Kannattaa siis kysyä taloyhtiön hallitukselta, kuinka montaa valvojaa on kilpailutettu ja heidän tarjouksensa vaikka sähköpostilla.

        No mitä minä tuosta luin, niin kevyen väliseinän purkamisesta täytyy ilmoittaa. Eikä siinä edes kulje johtoja.

        "vanhan parkettilattian vaihtaminen uuteen samantyyppiseen parkettilattiaan" ei tarvitse edes ilmoittaa.

        "väliovien poistaminen" ei tarvitse edes ilmoittaa.

        kiinteiden kalusteiden, kuten eteiskaapistojen tai vaatekaapistojen rakentaminen tai poistaminen - ei tarvitse ilmoittaa.


        Eli ilmeisesti oven laittaminen nyk. olohuoneen oviaukkoon vaatisi vain ilmoituksen samoin kuin tuon seinän purkaminen. Mihin sitä valvontaa tarvitaan, kun mihinkään kiinteään rakenteeseen ei olla koskemassa?

        Mutta kiitos silti neuvoista.


      • ekaoma<3 kirjoitti:

        No mitä minä tuosta luin, niin kevyen väliseinän purkamisesta täytyy ilmoittaa. Eikä siinä edes kulje johtoja.

        "vanhan parkettilattian vaihtaminen uuteen samantyyppiseen parkettilattiaan" ei tarvitse edes ilmoittaa.

        "väliovien poistaminen" ei tarvitse edes ilmoittaa.

        kiinteiden kalusteiden, kuten eteiskaapistojen tai vaatekaapistojen rakentaminen tai poistaminen - ei tarvitse ilmoittaa.


        Eli ilmeisesti oven laittaminen nyk. olohuoneen oviaukkoon vaatisi vain ilmoituksen samoin kuin tuon seinän purkaminen. Mihin sitä valvontaa tarvitaan, kun mihinkään kiinteään rakenteeseen ei olla koskemassa?

        Mutta kiitos silti neuvoista.

        Kun kevytseinässä ei ole piuhoja/ilmastointiputkia, ei tarvitse purkua ilmoittaa.

        Tarkista isännöinnistä tai hallitukselta, pitääkö omassa yhtiössäsi ilmoittaa

        - huoneiston lattia-, seinä- tai kattomateriaalin vaihtaminen, esimerkiksi seinien levytys (saattaa vaikuttaa äänieristykseen)

        Näistä ei tarvitse ilmoittaa (jos olet epävarma, tarkista isännöinnistä tai hallitukselta)

        - tapetointi ja maalaus
        - taulujen kiinnittäminen
        - keittiön yläkaappien vaihtaminen, jos ei vaikuta ilmanvaihtokanaviin
        - pyykinpesukoneen asentaminen kosteaan tilaan, kun pesukoneliitäntä on olemassa
        - huonekorkeuden laskeminen, jos ei vaikuta ilmanvaihtokanaviin tai sähköjohtoihin
        - kiinteiden kalusteiden, kuten eteiskaapistojen tai vaatekaapistojen rakentaminen tai poistaminen
        - muiden kuin viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentaminen, muuttaminen tai poistaminen: jää-, pakastin- tai viileäkaappi, mikroaaltouuni, liesituuletin (esimerkiksi aktiivihiilellä toimiva, joka ei kuulu ilmanvaihtojärjestelmään)
        - väliovien poistaminen
        - vanhan parkettilattian vaihtaminen uuteen samantyyppiseen parkettilattiaan

        Laminaatin asennusohjeet http://www.kotitieto.fi/index.php?32&cmsshow=638;news&Laminaattilattian kiinnitys sopii tee-se-itse-remontoijallekin

        Lisää löytää googlaamalla.

        Väliseinän rungon rakentamistavan näet kun purat nykyisen. Herää myös kysymys, millainen jälki jää kattoon, kun yläjuoksu poistetaan.


        Välioven asentaminen:
        http://www.jeld-wen.fi/index/ideat_ja_ohjeet/sisaoven_asennus_ja_hoito/sisaoven_karmin_asentaminen

        googlaamalla löytyy lisää neuvoja. Sinänsä oven karmia varten on rakennettava kehikko, mihin karmi kiinnitetään.

        Vatupassin tarvitset, jotta seinä menee suoraan. Samoin mittanauhan, purkamisessa sorkkarauta on hyvä keksintö, ei välttämätön mikäli väliseinä on kipsilevyä.


    • Tasoitamasta tullut

      Rupea tekemään remonttia siinähän sen sit näkee mitä työkaluja tarvii ostaa tai lainaa tarvittaessa työkaluja.

    • N

      Itsekin tuumailen väliseinän purkua. Remonttifirma ilmoitti hinnaksi noin 200€ (lyhyen väliseinän 0,6m purku ja aukon siistiminen).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe