Tykkäisin siivoustöistä, mutta...

jessee.april

Harmittaa, kun tykkäisin oikeasti siivota, mutta kaikissa työskentelemissäni siivousfirmoissa työn tekemiseen annettu tuntiaika on aivan liian vähäinen. Parissa viimeisimmässä on joutunut lähes poikkeuksetta jäämään aina ylitöihin eikä kyse ole siitä, että olisin itse hidas - samaa tapahtuu työkavereillekin. Harmittaa tehdä jatkuvaan ilmaista työtä noin tunnin verran päivässä, koska muuten ei saa millään töitä tehdyksi.
Joku tietysti sanoo, että vaihda ihmeessä alaa. Asun kuitenkin pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole paljon valinnanvaraa työpaikoista ja työttömäksi ei houkuttele jättäytyä :(.
Ihmetyttää tämä kehityksen suunta, että vähemmässä ajassa on aina vaan saatava enemmän aikaan.
Minkä takia siivoustöitä ostavat tahot eivät ala palkkaamaan yksittäisiä siivoajia suoraan ilman siivousfirman välikäsiä? Näin itse siivoojalle jäisi taatusti parempi palkka käteen ja työaikakin olisi taatusti inhimillisempi, koska useinhan nämä siivousfirmat huijjaavat kuulemani mukaan muutaman työn toteuttamiseen annetun tunnin itselleen.

33

1326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksisiivoojista

Aika tyypillistä kuvittelua, että firmat huijaisivat työtunteja - ei se niin ole. Mitoitukset on vedetty tiukille syystä - siivouksesta ei haluta maksaa, koska se on ylimääräinen tuottamaton kuluerä taseessa ja siivousfirmat joutuvat pakosta taiteilemaan hinnoittelun kanssa saadakseen työn ja työllistääkseen sitten muutaman. Työntekijä ON kallis varsinkin siivousalalla ja jos siivousfirma saa itselleen muutaman euron/ tehty työtunti niin näistä euroista sitten maksellaan kaikki muu mahdollinen. Ei se siivouspaikkojen hankkimenkaan mitään ilmaista touhua ole - neuvotteluja, sovitteluja ja hankkijallekin se palkka pitää repiä jostain - nimenomaan siitä siivoustyöstä. Ostavat tahot eivät palkkaa suoraan tekijöitä ja ihan syystä - tulee vielä kalliimmaksi. Ostat välineet, aineet, maksat palkat sivukuluineen, opastat, yrität sairastuneelle hommata jostain sijaisen jne jne. Sopimuksissa on yleensä eritelty päivittäin tehtävät työt ja jaksotettu ne muut ja uskallan sanoa, että kyllä kaikki ehtii tehdä annetussa ajassa.

• Tässä Suomen maassa on liikaa isoja ja pikku siivousliikkeitä ja kilpailu on kovaa,siivousalan palkkatyöläinen ei ole sen kalliimpi kuin muun alan. tässä maassa käytäntö vaan on semmoseen malliin sorvattua ja nimen omaan siivousala on kilpailun kautta poljettu ihan työntekijöitä sortavaan käytäntöön.aivan siivouksesta ei tahdota maksaa,ehkä firmojen kannattaa nostaa hintaa,jää sille tekijällekin jotain.se työntekijä ei myyntihintoihin vaikuta,,,muutenkuin että kakku on laihempi hänen kohdallaan,muita vaikutus mahdollisuuksia ei ole!sitten on nämä metsästä nostetut siivoojat,kuhan nyt joku saadaan tekemään se työ,koulutetutkin lähtee muihin duuneihin,kun ei tule liksaa lisää!henk.kohtaisesti tunnen kaks ja kuus jotka ei ehdi tekemään listattuja töitä päivittäin/viikottain/jaksotettuina,ihan 7,5 tunnin immeisiä!!!eli tekevät omalla ajalla kun ovat tunnollisia.ja sitten on nämä vielä jotka käy töissä siivoamassa ja käyvät sossun luukulla hakemassa lisää koska ANSIOTULO on perseestä.luulisi että se työnantajapuolikin olisi iloinen työntekijästä joka saa kunnon kohtelun ja korvauksen panoksestaan työnantajan kukkaron puolelle,taiteilemaan joutuu,,,,,,,,,,,kuka joutuu kuka ei,,,

• hilma15

Oletpa väärässä tuosta siivouspuolen työntekijästä kalleuden suhteen.. Millään muulla alalla ei sairastamiset pyöri niin tiuhaan kuin siivouspuolella.Kun kuukausi on kulunut alkaa sairastaminen joka jatkuu säännöllisen epäsäännölliseti hamaan tulevaisuuteen tai potkuihin asti. Ja se maksaa...

• jessee.april

Siivouspuolella tuo sairastelevuus johtuu tasantarkkaan työn rasittavuudesta. Jos työ olisi alunperin mitoitettu inhimillisesti, ei kenenkään tarvitsisi jatkuvasti sairastella.

"Sopimuksissa on yleensä eritelty päivittäin tehtävät työt ja jaksotettu ne muut ja uskallan sanoa, että kyllä kaikki ehtii tehdä annetussa ajassa." Empä tuosta jaksottelusta tiedä, itselläni on tehtävänä tietyt jutut joka päivälle ja en voi jättää mitään tekemättä, koska elintarvike-puolella teen töitä. Ja kyllä olen kuullut ihan useammalta muultakin, ettei työaika riitä millään kaikkeen. Aiemmalta omassa kohteessa työskenneeltä meni kohteessani joka päivä miltei 2h ylimääräistä aikaa ja kyseessä on kokenut siivooja.
      Tietysti nopsaa saa hutiloitua vähä sinne päin. Semmosessa siivoamisessa ei vaan ole mitään järkeä, sama kun ei siivoaisi laisinkaan.

• jessee.april

"Siivouksesta ei haluta maksaa, koska se on ylimääräinen tuottamaton kuluerä taseessa."
      Minun silmissäni siivoaminen EI ole ylimääräinen tuottamaton kuluerä, koska jos esimerkiksi jättää elintarvikesiivoamisen tekemättä tai tekee sen hutiloiden, loppuu äkkiä myös tuotanto. Likaisilla alustoilla ja välineillä kun et voi elintarvikkeita käsitellä, et ainakaan ilman ongelmia. Joten kyllä se siivoaminen liittyy ihan kiinteästi tuotantoon. Vain yksinkertainen ihminen ei tajua sen merkitystä.

• ziiztigz

kyllä se loppuu kaikki muukin toiminta jos koskaan ei tiloja siivota!
      Että sillee tuottamatonta toimintaa:)

• siisti siiri

Uskokaa nyt - me siivoojat emme ole välttämättömiä millekään alalle. Jos meitä ei ole tai emme mene töihin, niin kyllähän siinä talon oma väki siivoaa jälkensä. Onhan siihen monissa paikoissa mentykin - työajan lopussa on varattu 10-15 minuuttia siivousaikaa työpisteelleen...Siivoojat otetaan sitten isompiin töihin harvakseltaan.
      Ja luuletteko oikeasti, etteikö elintarvikealalla työskentelevät hallitsisi oman alansa hygieniavaatimuksia? Tai etteikö sairaaloissa lähihoitsut, hoitsut, osastoavustajat sun muut osaisi paikkoja siivota oikein jos tarve niin vaatii?
      Siivooja tekee työnsä ihan niin kuin muutkin, mutta pakollisia tai välttämättömiä me emme mitenkään päin ole.

• jessee.april

Höpö höpö. Meillä kun joku jätti tulematta töihin eli teki oharit, kaikki työt odottivat tekemättöminä seuraavaa siivoajaa. Ei todellakaan talon väki ala tehdä siivoojan hommia! Ei vaikka olisi luppoaikaa ja sitä kohteessani tuntuu myyjillä riittävän.
      Kyseessä on elintarvikemyymälä ja sen verran kädettömiä tuntuu myyjät olevan, etteivät osaa putsata yhtikäs mitään. Jos heiltä jää jokin kippo tahi alusta kiikuttamatta tiskiin ajoissa niin se odottaa kyllä seuraavaa vuoroa paskaisena ja liat pinttyneenä. Lisäksi tuputtavat siivoajille aina vaan uusia töitä, jopa semmosia jotka eivät kuulu soppariin. Jos siivoaja ei näitä töitä tee, napistaan tämän työnantajalle.
      En tiedä mistä 10minuutin tai 15minuutin työpisteen siivouksesta höpäjät, omassa kohteessani kukaan muu ei työpisteitä siivoa kuin siivoaja ja sen verran paskaista on, että en viitsi edes ajatella mitä 10minuutissa tahi vartissa ehtisi tehdä. En nyt tiedä mistä kohteesta puhut, mutta omassa kohteessani maailma kaatuu tasan tarkkaan silloin, kun siivoaja ei hoida hommaansa. Hommaansa, jonka tekemiseen on annettu 1h-2h liian vähän aikaa.

• ghhfdsfdsf

Meillä lukee ohjeissa, että jokainen vie itse astiat tiskariin ja tiskarin tyhjentää se, joka sieltä ensimmäisen kupin ottaa ja päälle laittaa se, joka näkee, että se on täysi. Osa tekee, osa ei. Insinööritoimisto, itse olen siellä sekatyönaisena.

• siisti siiri

Eihän ne tietenkään ala niin kauan kun on voimassa oleva soppari siivousfirman kanssa! Siivousfirman tehtävänä kun on hoitaa se hommansa mistä on sopimuksen tehnyt - silloin ei sopimuspaikan työntekijöille siivous kuulu millään lailla. Jos taas ei ole tehty sopparia siivousfirman kanssa, niin silloin tehdään itse.
      Ylipäätään - mitoitukset on tehty keskiarvojen mukaan.
      Ja ihminen kun on omanlaisensa, niin mielelläänhän sitä käskyttää muita jos siihen on mahdollisuus.
      Oma kokemus - mulla oli sopparissa konetiskaus ja konepa hajosi eikä uutta tullut pariin viikkoon. Ensimmäisenä päivänä joku oli laittanut asiallisen lapun, että jokainen tiskaa itse - sitten joku oli ollut hoksaavinaan, että onhan meillä siivooja - senhän ne kipot ja kapot ja puurolautaset tulee jynssätä vaikka käsin. No ei jynssännyt koska aikaa ei siihen ollut. Niinpä tiskivuori kasvoi kasvamistaan kunnes astiat olivat loppu ja pahansuopia mulkaisuja alkoi tulla .. jossain vaiheessa sitten jollakulla toimistorotalla petti hermot ja astiavuori katosi.
      Minä siinä odottelin mitä tapahtuu ja tapahtuihan - alkoi tulla valituksia konetiskatuista astioista. Joka homma sitten loppui siihen, että astiakone oli aina täysi, koska joutui useamman kerran vetäisemään. Syy moiseen - puurolautaset olivat altaassa pari vuorokautta huuhtelematta - kovettuneet puurojämät eivät ihan helposti lähde. Väänsin hieman kättä jonkun hiirulaisen kanssa sanoen, että eihän kukaan kotonaankaan koneeseen astioita huuhtelematta laita ja toisekseen koneen ohjeissa on selvästi, että astia on huuhdeltava ennen pesua ja ohjeet ovat seinällä.
      Tosin tämän jälkeen alkoi valitusten kierre, koska siivooja oli hypännyt hiirulaisen silmille ja päättyi sitten siihen, että lopetin kohteessa koska siirryin parempaan paikkaan. Tällä hetkellä paikassa vaihtuvat siivoojat noin kuukauden välein....

• hyi hyi hyi

ai jaa, hankkiiko joku tarvittavat välineet, puhdistusaineet, yhdistelmäkoneet, huollot koneisiin, pyykkääkö joku likaiset siivouspyyhkeet ja mopit, puhdistaa siivouskoneet ja välineet ja vielä siivoaakin ja tilaa tarvikkeet joka paikassa 15 minuutissa?
      Hei haloo! Et siisti Siiri ymmärrä siivouksesta yhtään mitään!
      Taitaa olla provo!

• siisti siiri

Voi tokkiinsa tekevät niin - sulla ei taida pehemmin olla noita kokemusvuosia takana... Oman nurkan siistimiseen ei paljoakaan välineitä ja aineita mene. Ja kuten sanoin, isompiin hommiin otetaan sitten siivooja keikkaamaan. Kyllä jokainen oman toimipisteensä roskat osaa viedä pois, samoin viedä kipponsa ja kuppinsa tiskiin, pyyhkäistä pöytänsä ja tarpeen vaatiessa hakea harjan ja rikkalapion lakaistakseen työpisteen ympäristön ja avot - siivoojaa tarvitaan ehkä kerran viikossa päivittäissiivouksen sijaan.
      Ja kokemusta itsellä parikymmentä vuotta joista puolet yrittäjänä...että silleen.

• Yht sun toist nähnyt

Eivät takuulla siivoa ja minulla on kokemusta 30 vuotta.Olen esim. siivonnut samaa toimistoa 20v ja siellä on seinällä lappu,jossa lukee,että jokainen tiskaa omat astiansa heti käytön jälkeen.Joka kerta töihin mennessä siellä on tiskit tiskaamatta ja joku tulee kysymään,voisitko tiskata ja joka kerta vastaan,että en,ja siihen tämä henkilökunnan edustaja sanoo,että eihän tuossa nyt kauan mene.Vaan kun kerroksia on kymmenen,niin menisihän siinä siivousajasta jokunen tovi.En muuten osaa kuvitella,että toimiston väki veisi omat roskansa,hehheh.Saatikka jossain kaupassa,varsinainen työaika päättyisi esim.21.15 ja siihen päälle pari tuntia siivousta,jo vain.Kyllähän tuo pöydän pyyhkäisy jossain pienessä paikassa onnistuu,mutta yleensä se siivous jää sille kerran viikossa tulevalle siivoojalle.

• belgian keisari :)

ai jaa, ei kaikki siivouskohteet ole pikku koppeja, joista viedään roskat ulos kerran viikossa!
      Ei taida olla kummoista yrittäjäkokemusta, jos ollenkaan:)
      PROVO!
      ei viitsi enää vaivautua:)

• Roosa-67

ei kukaan näköjään tajunnut tuon siirin pointtia vaan olenko ainoa? ihan oikeassa tuo on mokoma. minullakin on monta paikkaa jossa niitten työntekijöitten tulee itse omat pisteensä huoltaa ja tiskata astiansa, mutta eihän ne sitä tee koska minä käyn pari kertaa viikossa pesemässä vessat ja edustustilat ja samalla tarkistussiivoan muut pisteet.trendi kuitenkin on sellainen, että kun kuitenkin siivooja tulee niin siivotkoon sitten kaikki vaikka aikaa ei olisi. nyt on pian sitten miitinki, jossa näille työntekijöille selitetään taas kerran systeemi koska alkoivat valittaa etten siivoa kunnolla. mulla on oma pomo takana sekä paikan johtaja, joka sen sopparin on tehnyt.yks paikka on kerta viikkoon ihan samalla systeemillä ja siellä menee paremmin, koska astiat ei riitä viikoksi eli tiskaavat kyllä itse.

• siivooja-siiri

Olen ollut siivoojana ja ihmettelen sitä, että siivousliikkeet eivät myy sitä mistä euroja, rahaa, hilloa, hynää yritykselle tulee AIKAA!!!!! Nyt siivousfirmat maksavat myyjilleen 24h/7 siitä mistä siivoojien ja firman pitää tulos tehdä ja kun siivousaikaa ei ole niin ei ole TULOJAKAAN, on vain menoja ja asiakkaat maksavat siivouksesta jota ei ole!!! Ihanata!!!

Jututin tämän talon siivoajaa, hän ihmetteli miksi TYÖNJOHTAJA ei vastaa puheluihin, ei tekstiviesteihin, siivoojalle ei kerrottu konttorin muutosta, se pitää googlettamalla selvittää samoin soitella paikkakunnan lääkäriasemat läpi ja selvittää missä työterveyshuolto on ja niin edelleen... Pesuaineita, moppeja ei toimiteta, ei tehdä peruspesuja......

Siivous ei ole mikään tuottamaton kulu, kunnon siivous pitää paikat kunnossa, remonttien tarve vähenee, viihtyvyys on paljon, paljon, paljon parempi, sairaalat, työpaikat, asunnot aivan kaikki pysyvät terveellisinä kun ne siivotaan kunnolla. Sairaala bakteerit ovat surullisen kuuluisia ja jokainen joka nykyisin sairaalaan joutuu altistuu niille pöpöille. Samoin kylmät kosteat tilat ovat home - ja sienipesiä, esim. saunat joita ei lämmitetä remontin tai jonkun muun syyn takia, home kukkii ja sienet kasvaa!!!!

Hyvinvointi on halpaa!!!! Hyvä siivous edistää kaikkien terveyttä ja hyvinvointia!!!

• siisti siiri

Eikö täällä yhtä lukuunottamatta ymmärtänyt pointtia? Kyllähän esimerkiksi juuri sairaaloissa sen oma henkilökunta osaisi ja taitaisi se siivouksen, koska saavat siihenkin koulutuksen, mikä hygieniapuolessa on parempaa kuin siivojokiien koulutus. Eli osaisivat kyllä jos siihen hommaan laitettaisiin. Taitaisi vaan olla vähän kallista siivoamista, jos osastonhoittajat tai leikkurihoitajat laitettaisiin paikkoja luuttuamaan...Mitoitukset ovat keskiarvoja - kyllähän se on tarkkaan kellotettu, että keskiarvosiivoojan pitäisi siinä annetussa ajassa pystyä paikat siistimään sovitusti. Ja pystyykin kyllä.. eihän siivoaminen mitään lampsimista ole vaan ripeää touhua. Siihen en ota kantaa, jos tarvikkeita ei tule ajallaan - olen kyllä ollut huomaavinani, että omien työvälineiden huolto ja kunnossapito on siivoojien kesken aika retuperällä. Lisäksi nuo termit ovat hukassa niin asiakasyritysten työntekijöiden kuin siivojienkin keskuudessa. Ai mitkä termit...? Siinähän on nyt sitten miettimistä mikä mikin tarkoittaa oikeasti siinä sopimuksessa..

• siivooja-siiri

Ne on kuule niin tarkkaan kellotettu, että sitä aikaa sen työn tekemiseen ei ole ja mikäli minä jotain siivouksesta ymmärrän niin siihen tarvitaan aikaa!!!!! Keskiarvoilla voi pyyhkäistä sanonko mitä? Mistä se keskiarvo on otettu ja millä????

Minäkin ajattelen asiat monta kertaa nopeammin kuin teen, luen nopeammin kuin kirjoitan ja jokainen pystyy juoksemaan huippuaikoja jonkun kerran, jonkun aikaa, sitten tulee loppuunpalaminen, välinpitämättömyys! Huippu - urheilijankin pitää harjoitella ja levätä, silti epäonnistumisia, loukkaantumisia tulee, ihminen ei ole KONE, ei siivoojakaan!!!

Omien työvälineiden huolto on varmasti retuperällä koska siihen ei ole aikaa!!! Puhtaan mopin saaminen edellyttää nykypäivänä, että viet ne paskaiset mopit ja rätit OMAAN pesukoneeseesi, ostat pesuaineet sinne 2h - alueelle siitä 20€ minkä siitä kohteesta ----------- verot saat!!!!

Se on sillä lailla arvon keskiarvo, että jos työ on niin TARKKAAN kellotettu niin silloin PITÄÄ työntekijätkin TARKAAN testata ja tutkia, että työntekijä (siivooja) selviää tästä tarkkaan kellotetusta työstä ja työnantajan pitää TODELLA tarkkaan tutkia miten KAUAN ja minkä tyyppinen työntekijä pitää palkata, että sairastumisia ei tule ja fyysinen ja psyykkinen kantti tämän TARKKAAN kellotetun työn kestää!!!!!

Taitaa tulla kalliiksi!!! Huippuosaaminen, huippuvaatimukset tulevat kalliiksi siivouksessakin ja tyhjän saa pyytämättäkin! Minä olen siivoustyötä tehnyt ja sillä kellotuksella voit pyyhkäistä peräpäätäsi, se ei ole siivousta!!! Kellotus on kulu joka vie siivousliikkeen tuloksen ------------!!!!

• ziizziizziisiis

just så:) Ihan kuin mun suustani!

• fdgfgsdfg

Meitin siivoussopimuksessa ei ole mitään aikoja. On vain lueteltu, mitä kuuluu siivoukseen. Toiset tekee enemmän ja toiset vähemmän, toiset nopeammin ja toiset hitaammin. Pölyjen pyyhintä jää usein vähän heikolle toisilla, yksi taas hoitaa kukkiakin, vaikka siitä ei ole sanaakaan mainittu.

• koulutus ja oikeudet

Pitäähän se siivoukseen kuluva aika jotenkin laskea, ja miten muuten se sitten lasketaan, jos ei keskiarvon mukaisesti.

-Jos oikeista työmenetelmistä ja työn suunnittelusta ja jakamisesta tietyille päiville jne ei ole apua, niin onhan se mahdollista, että mitoitukset on tehty ihan liian tiukoikksi. Silloin yhteys johtoon. Jos ei auta, niin työsuojelupiiriin, liittoon, jne. Omista oikeuksistaan pitää pitää kiinni. Vain siten siivousalankin villilänsi-touhu saadaan kuriin.

Nykyisin saman alueen siivoukseen kuluva aika on pienetynyt, mutta neliömäärät suurentuneet. Tätä sanotaan tuottavuudeksi. Missä sitten menee se raja, jolloin ns. tuottavuus kääntyy itseään vastaan, hyvä kysymys.

Osaamista siivoustyössä tarvitaan, jotta työhön kuluva aika saadaan maksimoitua tuloksen kärsimättä. Sitä voidaan sanoa myös koulutukseksi, tietojen päivitykseksi. Usein etenkin vanhojen työntekijöiden muutosvastarinta on järjettömän suurta, mutta kun ne eiliset työmenetelmät vesisankoineen ja "rätteineen" eivät sovellu tähän päivään. Ne vievät energiaa, ovat ergonomisesti huonoja, pilaavat materiaalit ja saavutettava puhtaustasokin on niin ja näin.

Koulutuksen kautta saa myös tietoa oikeuksistaan, ei tarvitse suostua pompoteltavaksi ja kusetettavaksi.

• ????

työhön kuluva aika saadaan maksimoitua?? siis enemmän aikaa työhön??
        Vai??? siis työntekoon pitäisi kulua mahdollisimman paljon aikaa?

• heh heh
        ???? kirjoitti:

työhön kuluva aika saadaan maksimoitua?? siis enemmän aikaa työhön??
        Vai??? siis työntekoon pitäisi kulua mahdollisimman paljon aikaa?

sitä se koulutus teettää:) pointtisi oli?

• siivooja-siiri

Koulutus on jees, sitä tarvitaan, koska rakennusmateriaalit kehittyvät ja muuttuvat samoin siivousvälineet ja puhdistusaineet sekä työmenetelmät parantuvat sitä vastaan minulla ei ole yhtään mitään, päinvastoin se lisää työn tuottavuutta. laatua ja mielekkyyttä,

Se mitä vastaan minä olen, että sitä mistä siivousliikekin tuloksensa saa SIIVOUSAIKA, sitä ei jostain syystä OSATA myydä!!!! Myyjät toimivat provisiopalkalla: mitä enemmän asiakkaita, sitä paksumpi tilipussi ja asiakkaita saa PALJON 0,5h tuntiveloituksella!!!

Siivoojaa ei kouluteta TAPPELEMAAN oikeuksistaan vaan työn tekoon ja jos nykypäivänä aikoo työtä tekemällä leipänsä tienata niin silloin ei jää aikaa eikä energiaa tappeluun "oikeuksista" kiinni pitämiseen!!!

Vesi on paskan lääke, aina vain!!!

• ziiztiäää

siivousaika myydään perseelleen siivoojan kannalta, jotta esimiehille tulee bonuksia ja firmalla kilisee kassa!
        Kyllä siivousaika osataan myydä!
        Sitä - siivousaika - ei HALUTAKAAN myydä siten, että mikään olisi reilua siivoojaa kohtaan, saati asiakasta.
        Se ahneus, se voitontavoitteölu!

• koulutus ja oikeudet

Olet aivan oikeassa, siivousaika on vedetty niin tiukille, että siitä ei voi enää tinkiä. Voi toivoa, että asiakkaat havahtuisivat siihen, että maksamalla enemmän, saa parempaa jälkeä ja jopa säästää pitkällä aikavälillä. Eli laadukkaasta tuloksesta oltaisiin valmiita maksamaankin. Tosin en ole ihan varma, näkyisikö se siivoojan tilipussissa, ellemme osaa pitää puoliamme. Vai jäisikö sekin raha kuitenkin ylempien portaiden taskuun.

Jos nykypäivänä aikoo tienata leipänsä, ja saada ajan ja energian riittämään vielä töiden jälkeenkin, niin juuri siinä tilanteessahan pitää pitää oikeuksistaan kiinni, eikä jäädä mukisematta tekemään palkatonta työtä työajan jälkeen tai tyytyä jupisemaan itsekseen ylikireistä mitoituksista. Ei kukaan tule sinulta kyselemään, että onko nyt kaikki hyvin/oletko tyytyväinen/jaksatko tehdä työsi määräajassa plaa plaa, ellet itse pidä itsesi puolta. Siivousalalla on varmaan epäkohtia eniten verrattuna mihin muuhun alaan tahansa työelämässä, ja mielestäni se johtuu tietämättömyydestä, liiasta kilttiydestä, orja-mentaliteetista, kouluttautumattomuudesta, ei ole ammattiylpeyttä (liittyy osaksi koulttautumiseen) liittoon kuulumattomuudesta, alalla on paljon"piipahtelijoita" (esim. opiskelijat) jne. jne. Jopa E******n-kaupunki on käyttänyt hyväkseen vieraista maista rahdattuja siivousorjia. Mielenkiintoista...=/

Veden käytöstä nykypäivänä siivouksessa: Vedetön siivous voidaan toteuttaa millä tahansa siivousmenetelmällä (kuivat, nihkeät, kosteat ja märät menetelmät). Koneellinen siivouskin on osa vedetöntä siivousta. Vedettömän siivouksen salaisuus on mikrokuiduissa. Ne poistavat jopa 99% pinnoilla olevista mikrobeista.
      Vettä ei kuljeteta mukana, esikostutetut siivouspyyhkeet ja - mopit.
      Työväline vaihdetaan sen likaannuttua.
      Siivouspyyhkeet ja mopit pestään ja nihkeytetään koneellisesti.
      Riittävä määrä pyyhkeitä ja moppeja siivottavan kohteen mukaan.
      Hygieeninen menetelmä, ei lian siirtymistä.
      Ergonomia lisääntyy käytettäessä siivousvaunuja, säätövarsia ja mikrokuituliinoja. Kun ergonomia lisääntyy, vähentyy sairaslomien pitämisen tarve.

Vedetön siivous muuten säästää sitä kallista aikaa=)

• Kilpailutus ei toimi

Päivän sana on keskittyminen ydinliiketoimintaan. Siivous on vain pakollinen paha yrityksille, kuin on jo monet muutkin toiminnot. Itseasiassa kaikenlainen työvoima katsotaan monissa paikoissa pelkäksi menoeräksi, ei oikein ymmärretä sitä kuka työt lopulta tekee.

Mitään hyvää tämä järjetön kilpailutus ei ole työn jälkeen tuonut ja tuskin edes kokonaiskustannuksiin. Varmasti työpaikka olisi paljon siistimpi, kun talossa olisi oma siivojaa kunnon työajalla.

Minkäs teet, kun työnantaja luulee saavansa MB:n Ladan hinnalla.

• Sillä siisti

Työskentelin joskus jo yli kymmenen vuotta sitten siivojana. Itse ajattelin tämän siivousajan urakkana. Kävin välillä röökillä ja kahvilla jne. Venyihän se päivä aina reilun tunnin tai pari sen kellotetun ajan yli mutta empähän ollut väsynyt työpäivän jälkeen. Jollakin keskiarvolla eri kohteiden siivousaika täytyy mitoittaa. Toisina päivinä saattaa olla enempi sotkua ja toisina vähempi. Minä nyt muutenkin olin keskiarvoa hieman hitaampi siivooja mutta en siitä välittänyt vaikka "ilmaisia" tunteja tein.

• jesh!!!

Siivousaikojen manipulointi on laillinen tapa tiputtaa palkkaa alle työehtosopimuksen minimin. Sitä muuten tapahtuu muillakin pienipalkkaisillä palvelualoilla ei vain siivouksessa.

• Todella kyllästynyt.

Tapahtuu tätä samaa ihan myös korekapalkkaisilla aloilla.

Jos tietyllä ihmismäärällä saadaan asiat sujumaan hyvin, lopputulos on lähellä asikkaiden haluamaan, jne. On vain ajan kysymys, kun joku keksii, että otetaan tuosta kokonaisuudesta väkeä muutama pois tai lisätään työmäärää radikaalisti.

Asiat ajetaan väkisin tilaan, jossa laatu on mitä sattuu ja asikkaat raivostuvat.

Ymmärtäisin kuviota, jos toiminnot tuottaisivat tappiota. Mutta jos lähtökohtaisesti jo tuotetaan hyvin voittoa, miksi koko systeemi vaarannetaan järjettömillä tehostamisyrityksillä.

• ent.raataja

Siivoojan työ on sitä näkymätöntä työtä niin kauan kuin se tapahtuu. Annas olla kun se jää tekemättä... vaikka motivaation puutteesta. Motivaatioon vaikuttaa MYÖS asia nimeltä arvostus, arvostuksen PITÄÄ näkyä myös palkassa, olkoon työ mitä tahansa laillista toimintaa. TYÖLLÄ ON TULTAVA TOIMEEN. Siivoojan palkalla ihan yksinkertaisesti ei tule toimeen ainakaan pääkaupunkiseudulla, mikäli elättää itse itsensä.. Onko järkeä rehkiä itsensä puhki,kun palkan jatkeeksi on haettava kunnalta sosiaalietuuksia,että pystyisi asumaan ja syömään ja ehkäpä jotain muutakin pientä kustantamaan?. Minusta ei.

• eksäsiivooja

No samaa mieltä! Olin itsekin joku aika sitten siivoojana, enkä voi käsittää niitä ihmisiä, jotka haluavat tehdä sitä duunia loppuelämänsä ajan. Järkyttävintä on juuri se siivoojan arvostamattomuus, sitten vasta sinuun kiinnitetään huomiota, jos et joku kerta ole ehtinyt/jaksanut siivota jotain pöntön reunukselle paskovien ja kusevien työmaaukkeleiden paskahuussia. Sitten kyllä huomioidaan ja käydään päälle, että mitenkäs et ole tätä meidän mörskää siivonnut ainakaan tänään. Kun porukka tajuaisikin, että on siivojakin ihminen. Koko ajan saisi vaan pää kumarassa nitkutella kusisia seiniä ja miettiä päässään, montako huonetta on vielä siivottava, riittääkö aika ja varusteet.

Minusta oli ihan naurettavaa, että siivousfirma jossa työskentelin, perehdytti minut siivoukseen tyylillä "tässä on moppi, siivoa tuo". Ja olen siis parikymppinen, jolla ei vielä ole koulutusta eikä juurikaan työkokemusta. Kaipa olin sitten niin arvoton työntekijänä, ettei haluttu keskittää minuun mitään apuja.

• Merengue

Valitettavasti sama ilmiö koskee varsin monia ammatteja ja aloja: "vähemmässä ajassa on aina vaan saatava enemmän aikaan". Ja: "Harmittaa tehdä jatkuvaan ilmaista työtä noin tunnin verran päivässä, koska muuten ei saa millään töitä tehdyksi."

Itse olen IT-alalla, ja tässä on vielä sekin huono puoli, että työpaikalla voi käytännössä viipyä ympäri vuorokauden - ja jos kaikkea ei ehdi siellä tekemään, niin työt voi ottaa kotiin mukaan.

Tietysti pienemmällä palkalla ilmaisen tekeminen harmittanee vielä enemmän. Lisäksi IT-alalla on täällä PK-seudulle kohtuu helppo hypätä protestiksi toisen työnantajan leipiin, jos olo tuntuu liian orjuutetulta... Ymmärrän, että pienellä paikkakunnalla tilanne ei ole helppo.
      Oikeuksistaan kannattaa silti pitää kiinni ja säilyttää tietty ammattiylpeys. Onko työnantajasi helppo saada tilallesi yhtä hyvä tai parempi tekijä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe