Ruuvinastat pilasi renkaat

Renkaat pilalla

Eli laitoin kokeeksi takapyöriin ruuvinastat , ja ne alkoi painua sisään , ja olivat sen verran painuksissa ettei saanut muutakuin erikoistyökalun tekemällä vängättyä ne pois. No harkkoihin jäi sitten rumat kierteen raastamat reiät , jotka ulottuu melkein koko harkon vahvuuden kumin sisään.Nyt vielä ennen kesäkelejä ongelma on se että ne reiät pitäisi täyttää jollain sikamassalla tai muulla kumiin hyvin tarttuvalla massalla , ettei ne ala kerätä sisäänsä pieniä kiven murusia ym paskaa , joka ajan mittaan syövyttää kumin kudoksiin asti , ja sitten ilmat pihalle. Onko tietoa mitä reikien tukokseksi kannattaisi laittaa , että saisi ne tulpattua niin että kestäisi kulutusta , eikä sepelin palaset ja kivet uppoaisi reikiin.

36

14113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäs menit ruuvaill

      lyö niihin nauloilla laudanpalaset kiinni

    • Nastat nastat

      Laita uudet nastat tilalle. Voit laittaa kierteisiin liimaa, jos haluat niiden pysyvän tiukemmin. Mikä aiheutti nastojen sisäänkiertymisen? Omissani olen huomannut vain nastojen kuluneen (=pyöristyneen avaimen tartuntapinnoiltaan) ja peruutellut niitä aika ajoin pintaan päin.

    • 502

      Cascon Marin & Teknik -tuubi Prismasta

    • kantsii kokeilla

      tubeles paikan pätkiä kannattas kokeilla kokeilla,
      halpahallissa tai tokmannilla niitä myydää, muistaakseni n.7e sarja

      • Miten asennat

        Meinaatko painaa kumiin läpireijän joka nastan kohdalle että saat koiranpaskan paikalleen? Tuskin pysyy mitkään tubelespaikasta katkotut pätkät ja millä ne sinne reikään saa sisään?

        Neuvoisin kääntymään kumikorjaamon puoleen niin neuvovat oikeat aineet, joku sopiva primerilitku ja liimamämmi perään.


    • Entiset renkaat

      Siinä on kans järjen riemuvoitto ollut sillä , joka keksi että ruuveja ruuvaillaan ehjiin kumeihin. Mutta vastuuhan siirtyy laatikon ruuveja ostaneelle tee se ite miehelle 100% ttisesti kun niitä alkaa makitallansa painelemaan gummiin.

      • tekkijä

        no joo,onhan noilla auton talvirenkaillakin ajeltu vuosikausia kesäisin nastat poistamalla,reiät tallella. todennäköisyys että reikien takia rengas hajoaa on aika epätodennäköistä,auringonvalo ja normaali halkeilu nykyajan muovipitoisissa kumeissa hoitaa asian ennen sitä.oma kokemus traktorin renkaiden kestävyydestä on vain 35 vuotta joten ei varmaa tietoa.


      • Kfesui
        tekkijä kirjoitti:

        no joo,onhan noilla auton talvirenkaillakin ajeltu vuosikausia kesäisin nastat poistamalla,reiät tallella. todennäköisyys että reikien takia rengas hajoaa on aika epätodennäköistä,auringonvalo ja normaali halkeilu nykyajan muovipitoisissa kumeissa hoitaa asian ennen sitä.oma kokemus traktorin renkaiden kestävyydestä on vain 35 vuotta joten ei varmaa tietoa.

        Ensinnäkin renkaista. Renkaan tärkeimmät ominaisuudet muodostuvat kitkasta. Kesärenkailla saavutetaan suuri kitkavoima. Talvirenkailla (nastarenkaat) ei saavuteta niin hyvää, koska kumiseos on nastojen takia pakko valmistaa kovemmasta materiaalista.

        Kesärenkaissa ei siis nastat pysy, joten se lienee selvää, että niihin et ole nastoja koittanut laittaa.. Vai onko sekään itsestään selvää.. No toivottavasti ainakin.

        Jos siis käytät kesällä vanhoja talvirenkaita, niin en voi muuta kuin kehua loistavaa säästökohdetta. Olet säästänyt muutaman kympin joka ikinen vuosi. Jos vielä olet joka kevät ja syksy tehnyt kyseisen nastojen laiton ja pois oton, niin kehun loistavaa tuntipalkkaa, jonka näillä toimenpiteillä olet ansainnut.

        Missään renkaassa eivät pysy nastojen kierteet eikä reiät hyvinä, mikäli niistä nastoja irroittaa. Nämä reiät avautuvat ja löystyvät, josta syystä seuraavan kerran kun koittaa saada samassa reiässä nastaa pysymään, pystyy sen sormin nyppimään renkaasta irti. Ellei niitä nypi käsin pois, niin on ainakin kotipiha vähäsen hiekoitettu nastoilla.
        Kyseessä on sama juttu, kun koittaa vanhaan naulan reikään naulata uuden samankokoisen naulan.

        Ja muutenkin tekisi mieli kysyä kuinka monta kilometriä vuodessa ajatte autoillanne, mikäli kumit oikeasti hapertuvat alta? Sen ymmärrän, että kumiseos kovettuu, kitkaominaisuudet menettäen, jolloin rengas on vaihtokunnossa. Mutta te keskustelette siitä, minkän ajan kuluttua rengas on niin kuiva koppura, että se alkaa halkeilla, ja siitä syystä ei enää pidä ilmaa sisällä!

        Traktorin ymmärrän, traktorilla vedettävän venetrailerin vielä paremmin. Siinä ei välttämättä joka vuosi tule yhtään kilometriä. Mutta henkilöauto... Ihan tosissaan. Ja mitä ne renkaat taas maksoivatkaan? 15" ihan hyvät kesärenkaat saa 350€, talvirenkaista joutuu maksamaan satasen lisää..

        Veikkaan hyvin vahvasti, että se renkaan paikkaus on jo itsessään niin kallista, että mikä järki siinä mahtaisi olla? 10€ kun maksaa jostakin tökötistä, niin onko siinä sitten järkeä? Ja taas säästöä syntyy, ihan mahdottomasti.

        Teidän ajomäärillä kannattaisi ehkä ostaa jotain rengasrasvaa , joka hoivaisi renkaan ulkopintoja, jolloin armoton aurinko ei pilaisi teidän henkilöautonne ristikudosrenkaita.

        Ja mikäli nyt joku alkoi ihmettelemään, että minulla on rahaa vähän, mistä sitten säästän ellen renkaista. Hommaa polkupyörä, aja joka kolmas matka sillä. Säästää aivan helvetisti enemmän rahaa vuodessa, kuin tuollainen idioottimaisuus. Tai myy koko auto pois, ja käytä julkisia ja polkupyörää. Lyhyimmät matkat voit kävellä.


      • Anonyymi
        tekkijä kirjoitti:

        no joo,onhan noilla auton talvirenkaillakin ajeltu vuosikausia kesäisin nastat poistamalla,reiät tallella. todennäköisyys että reikien takia rengas hajoaa on aika epätodennäköistä,auringonvalo ja normaali halkeilu nykyajan muovipitoisissa kumeissa hoitaa asian ennen sitä.oma kokemus traktorin renkaiden kestävyydestä on vain 35 vuotta joten ei varmaa tietoa.

        Teräsvyö ruostuu,kun nastan reijistä menee vesi vyöhön. Minulla rengas räjähti keskeltä kulutuspintaa. Onneksi se alkoi jumputta n.100m ennen räjädystä,että ehdin hiljentää. Muuten olis ollut pitelemistä 100 nopeudessa eturenkaan räjätäessä.


      • Anonyymi
        Kfesui kirjoitti:

        Ensinnäkin renkaista. Renkaan tärkeimmät ominaisuudet muodostuvat kitkasta. Kesärenkailla saavutetaan suuri kitkavoima. Talvirenkailla (nastarenkaat) ei saavuteta niin hyvää, koska kumiseos on nastojen takia pakko valmistaa kovemmasta materiaalista.

        Kesärenkaissa ei siis nastat pysy, joten se lienee selvää, että niihin et ole nastoja koittanut laittaa.. Vai onko sekään itsestään selvää.. No toivottavasti ainakin.

        Jos siis käytät kesällä vanhoja talvirenkaita, niin en voi muuta kuin kehua loistavaa säästökohdetta. Olet säästänyt muutaman kympin joka ikinen vuosi. Jos vielä olet joka kevät ja syksy tehnyt kyseisen nastojen laiton ja pois oton, niin kehun loistavaa tuntipalkkaa, jonka näillä toimenpiteillä olet ansainnut.

        Missään renkaassa eivät pysy nastojen kierteet eikä reiät hyvinä, mikäli niistä nastoja irroittaa. Nämä reiät avautuvat ja löystyvät, josta syystä seuraavan kerran kun koittaa saada samassa reiässä nastaa pysymään, pystyy sen sormin nyppimään renkaasta irti. Ellei niitä nypi käsin pois, niin on ainakin kotipiha vähäsen hiekoitettu nastoilla.
        Kyseessä on sama juttu, kun koittaa vanhaan naulan reikään naulata uuden samankokoisen naulan.

        Ja muutenkin tekisi mieli kysyä kuinka monta kilometriä vuodessa ajatte autoillanne, mikäli kumit oikeasti hapertuvat alta? Sen ymmärrän, että kumiseos kovettuu, kitkaominaisuudet menettäen, jolloin rengas on vaihtokunnossa. Mutta te keskustelette siitä, minkän ajan kuluttua rengas on niin kuiva koppura, että se alkaa halkeilla, ja siitä syystä ei enää pidä ilmaa sisällä!

        Traktorin ymmärrän, traktorilla vedettävän venetrailerin vielä paremmin. Siinä ei välttämättä joka vuosi tule yhtään kilometriä. Mutta henkilöauto... Ihan tosissaan. Ja mitä ne renkaat taas maksoivatkaan? 15" ihan hyvät kesärenkaat saa 350€, talvirenkaista joutuu maksamaan satasen lisää..

        Veikkaan hyvin vahvasti, että se renkaan paikkaus on jo itsessään niin kallista, että mikä järki siinä mahtaisi olla? 10€ kun maksaa jostakin tökötistä, niin onko siinä sitten järkeä? Ja taas säästöä syntyy, ihan mahdottomasti.

        Teidän ajomäärillä kannattaisi ehkä ostaa jotain rengasrasvaa , joka hoivaisi renkaan ulkopintoja, jolloin armoton aurinko ei pilaisi teidän henkilöautonne ristikudosrenkaita.

        Ja mikäli nyt joku alkoi ihmettelemään, että minulla on rahaa vähän, mistä sitten säästän ellen renkaista. Hommaa polkupyörä, aja joka kolmas matka sillä. Säästää aivan helvetisti enemmän rahaa vuodessa, kuin tuollainen idioottimaisuus. Tai myy koko auto pois, ja käytä julkisia ja polkupyörää. Lyhyimmät matkat voit kävellä.

        :):) paljon oikeaa asiaa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        :):) paljon oikeaa asiaa!!!

        Nopeat on traktorit kun satasta menee.


    • jVJ;V;J

      Autonrenkaissa nastojen poiston jälkeen kuumaliimaa pistoolilla.Hyvin on kestänyt.

      • Nastat nastat

        Minä kierrän nastat aina kesäksi pois. Ja syksyllä samoihin reikiin takaisin. Ei ole vielä kiviä ollut niissä reijissä ruuvien esteenä. Samalla tulee tarkastettua, ettei ruuvit ole liian syvällä tai kovapalakärjet irronneet.


    • Halvemmaks tulee

      Mutta jos rengas kuluu kesän aikana maantieajossa, niin eipä kulutuspinta enään riitä ,vaan ruuvatessa uudelleen ne menee rungosta pian läpi. Voiko ne muka olla niin kestäviä että kanta ja kovapala säilyy käyttökelpoisina vuodesta toiseen ?. Meillä ajetaan paljon maantieajoa , ja siksi käytetään oikeita isokantaisia työkonenastoja. Ei uppoa raskaassakaan koneessa kumin sisään , vaan kestää samassa tahdissa renkaan kulumisen kanssa , jopa säästää renkaita kulumiselta sulilla keleillä.

    • Dacia Duster Mk7

      Ei renkaisiin saa mennä ruuvailemaan yhtään mitään kiinni vaan se on rengasliikeen työtä. Oma vikasi kun menit järjetön ruuvailemaan itse. Kun on tyhmä pää saa lompakko kärsiä, sanoi jo muinaiset foinikialaiset.

    • ...

      Tee-se-itse-mies vauhdissa.

      1. Renkaat on suunniteltu sitä silmällä pitäen ettei niihin ruveta tekee omia viritelmiä. Luonnollisestikaan mikään firma tai muukaan instanssi ei ota enää vastuuta sun renkaista kun olet niitä menny sörkkimään.

      2. Jos töpeksit liikenteessä ja "tuunatut" renkaat pistetään merkille niin eipä ole sulla paljon puolusteltavaa, vähintään vakuutusyhtiö pesee kätensä koko jutusta. Poliisikaan ei ymmärrä.

      3. Osta uudet renkaat, vie vanhat rouhittavaksi, äläkä enää sorki.

      Oletko sukua sille pöljälle josta oli juttua jokin aika sitten lehdissä? Se joka porasi vuokratalonsa reikäjuustoksi, veti omat sähköjohtonsa ja hautas ongelmajätteensä takapihalle? Ihan yhtä fiksua toimintaa.

    • äly älä jätä

      "Ruuvinastat pilasi renkaat"

      Eikun sinä pilasit.

    • natsat

      Noista nastoista on maastureissa hyviäkin kokemuksia, oikeanpituiset nastat ja liimalla kiinni, ei kannata irroitella vaan kesärenkaat erikseen tai traktorilla ajelee nastoilla.

    • Nastat nastat

      Outoja viestejä tuossa edellä nastojen kiinnitysfirmojen edustajilta. Taitavat pelätä, että heiltä menee työt, kun traktorimiehet alkavat ruuvailemaan itse nastoja renkaisiin. Missä laissa muka lukee, ettei itse saisi tehdä nastoitusta?

      • nastatarkastaja

        Tietenkin se lukee nastoituslaissa. Samassa lakipykälässä on lueteltu mitkä nastat on hyväksytty millekin renkaalle.


      • H.MOILANEN .

        Ei ruuveja ole tyyppi hyväksytty tieliikennekäyttöön.


    • Rannilan patentti

      Saahan omalla vastuulla hakata vaikka nauloja renkaisiinsa. Noi markkinoilla myynnissä olevat "ruuvinastat " sopii parhaiten peltikaton ruuveiksi , on sitten helpompi pysyä katolla lumenpudotuksessa kun katto on "nastoitettu" ylospäin.

    • Nastat nastat

      Markkinoilla on myynnissä monen pituisia itse ruuvattavia nastoja. Jos hakut on kuluneet renkaista lyhemmäksi, voi laittaa lyhemmät nastat. Kengissäkin minulla on itseruuvattavat nastat - ne tosi lyhyet.

      Toisin on rengasmestareiden nastojen kanssa. Kun renkaassa ei ole enää paksuutta tarpeeksi, ei uusia koneella laitettavia nastoja saa tilalle.

    • 9+12

      Luin jostain nastamainoksesta kyseisistä ruuvattavista nastoista.Siinä luki että nastoja ei saa laittaa vetäviin pyöriin.Mainoksessa oli traktorien irtonastoja ´.
      Henkilöautoihin nastoja ei saa laittaa lainkaan.Syystä että nastojen maksimi ulkonema,määrä ja paino on laissa tarkoin määrättyjä.
      Nettiliikkeissä olisi hyvä mainita irtonastojen käyttöohjeet.

    • Ei vetopyörään

      Tää on hyvä , ei saa laittaa vetäviin pyöriin. Montakos pyörää 4 vetotraktorissa on vapaastipyörivää. Sitten voi ruuvailla vaikka vanhaan 502 valmettiin etupyöriin niin noudatetaan ruuvikauppiaan asennusohjetta.

    • Nastat nastat

      "Luin jostain nastamainoksesta ..." Varmaan jostain vaalimainoksesta.
      Kumma kun ei ole tullut muille vastaan. Kyllä minulla on itseruuvatut nastat kaikissa vetävissä pyörissä.

    • Nastakummajainen

      Nyt kun täällä tuntuu olevan tietoa nasta-asioista. Kertokaas mikä ihme tekee sen, että suht uudesta pinnatusta renkaasta lähtee melkein kaikki nastat? Kolmessa muussa on nastat ihan ok, mutta tuo yksi rengas loistaa nastattomuudellaan.
      Auotoon on tehty nelipyöräsuuntaukset ja muutenkaan ei mitään tärinöitä tai vetelyitä ole. Ajo on normi rauhallista ajoa ja autossa on automaattivaihteisto. Tuo yksi nastaton on apukuskin puoleela edessä.

      Todella ihmetyttää tuo asia, koska aiemmin autossa olleet merkkirenkat eivät nastojaan hukanneet. Uskoisin että vika voisi olla rengaskohtainen. En kuitenkaan ole vielä käynyt rengasliikkeessä muiden kiireiden takia.
      Yksi nasta oli siinä lamellin huulilla lähdössä ja nyppäsin sen sormin pois. Pitääkö siellä nastan alla olla jokin liima-aine joka "sitoisi" sen nastan renkaaseen?Tässä ei näyttänyt mitään sellaista olevan. Nasta muistutti ihan tavallista huopanaulaa profiililtaan. Harmittaa kun muut renkaat ovat ok ja sitten yksi tekee tällaisen.

    • kustu nammajainen

      Ai hitsin hitsi :O Täähän olikin traktoripalsta :D Anteeksi, tuli nyt väärälle puolelle.

      • h-ohohoho

        Joo ei helkkari iteki luin ketjun läpi ja kelasin että joku tunkee Corollan renkaisiin nastoja talveksi ja ottaa kevällä pois.


    • ljjk127

      Tyypillistä Suomi24 keskustelupalstalla. Ei ymmärretä alkuperäistä kysymystä, eikä hahmoteta mitä sillä halutaan kysyä.
      Taitaa suurin osa täällä olla AD/HD porukkaa!

      • Nastat nastat

        Minä ruuvvasin ruuvikierrenastani traktorin renkaista pois taas liukkaiden kelien loputtua. Ei niihin renkaisiin mitään syviä koloja jäänyt. Eihän ruuvi kumiin pysyvää koloa voi tehdä. Samoihin reikiin taas syksyllä takaisin.


    • Bestgrip

      Ei riko rengasta.Valitse oikeanlainen nasta.Näitä on kahta kolmea valmistajaa.
      Sellainen nasta jossa on täkkipulttimainen pää saatta vanhemmiten painua sisään renkaan läpi,
      näin on joku väittänyt.Sitten on näitä nastoja joissa on ikäänkuin jääkairamainen porapää.
      Nämä ei mene renkaan läpi.Isojokelainen myy näitä parempia ruuvinastoja.Itse aion laittaa mallinumero BG1912-3
      nastoja.Renkaani koko on 18,4 - 34 ja takapotku.Ketjut poikki ja lokasuoja lommoilla.
      Lumi ja pihatöissä riittää ruuvinastat kun ei tarvi metsässä ajaa.

    • Anonyymi

      Jep Meillä on ollu lähes 10v. käytössä kierrettävät nastat pitävät hyvin eikä ole ollut rengasongelmia. Paitsi Michelin ei oo hyvä traktorin rengas, en tiiä mittää oon 45vuotta ollu traktori yrittäjänä .

    • Anonyymi

      Mitä tehä ku ruuvattavat nastat on loppu? Eli ei oo mistää mistä irrottaa niitä poies muita ku ruuvarilla
      Tai millä ne nyt otetaankaa

      • Anonyymi

        Anna olla renkaassa, omassa kuluneet nastat ovat pyörineet jo 10 vuotta ja saavat olla jatkossakin, niiden poistaminen on lähes mahdotonta.

        En laittaisi uusia nastoja ollenkaan, ne ei pure lumen läpi jäähän ja pito ei riitä jääkelillä, kun laittaa kuormatun kärryn perään.


    • Köykästä juttua,, en ymmärrä mitenkä oot onnistunut möhliin ton homman. Itte ruuvvasin ;9X23,3/6,8 BESTGRIP jäänastat 4vuotta sitten traktoriin. Kaikkiin neljään vetävään pyörään yhteensä melkein 400 nastaa. Hyvin ovat pysyneet kiinni kumissa ja petomainen pito peilijäällä.
      Viime kesänä toisen (puhjenneen),eturenkaan uusimisessa tuli tarkistettua,, joka ainut ruuvinasta paikallaan... Tietenkin vanhasta renkaasta irti ruuvvaaminen oli haasteellista ja isot reiäthän niistä jäi,,mutta kuitenkin..
      Ehkä oot jättänyt nastan kiertämisen puolitiehen,, kun ovat irronneet,,tiedä häntä sitten,mutta itsellä hyvät kokemukset ruuvinastoista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Turkipippurin omistaja törkeä lapsenraiskaus 21.2.2024

      Lapin käräjäoikeus Rovaniemi 1.3.2024 törkeä lapsenraiskaus,syyllinnen Turkinpippurin omistaja Farsad Doski Reger https:
      Rovaniemi
      57
      3209
    2. Piruilua suhdekohusta? Anssi Heikkilä julkaisi kuvia "deitti-illasta" - Missä Pernilla Böckerman?!

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman voittivat viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa -kisan. Nyt heidän ympärillään kuhist
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1742
    3. Mitä muuttaisit kaivatussasi?

      Rehellisiä vastauksia kiitos.
      Ikävä
      114
      1654
    4. Raideliikenne

      Kuka jäi junan alle?
      Kiuruvesi
      27
      1599
    5. Purra antoi Hakkaraiselle tylysti kenkää

      Persujen puheenjohtaja Riikka Purra, joka on myös persujen puoluehallituksen puheenjohtaja, on päättänyt hovinsa kanssa
      Perussuomalaiset
      341
      1580
    6. Farmi Suomi -matskua julki! Iida Vainio ja Archie Cruz intiimissä hetkessä: "...yölläkin sitten..."

      Sutinaa kerrakseen… Rokkari Archie Cruzilla ja kultamekolla kohahduttaneella Iida Vainiolla on ollut mm. tällaista visp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      1360
    7. Siitä näkemisestä tuolla oikeissa kuvioissa

      Odotusarvo olisi, että hakeutuisit aktiivisesti tilanteisiin tai paikkoihin, missä olisi mahdollista törmätä. No niinpä.
      Ikävä
      110
      1317
    8. Ranskan presidentti: Nato joukkoja Ukrainaan?

      Silloinhan Suomenkin pitäisi lähettää Ukrainaan joukkoja. Miltä kuulostaa? Macron ei sulje pois länsijoukkojen lähettäm
      Maailman menoa
      424
      1231
    9. Kun kohtasin sinut muutit elämäni

      Se ei ole entisellään enää. Olen järkyttynyt ja jäänyt suuren hämmennyksen valtaan. Mitä tämä oli? En tiedä enää, mitä a
      Ikävä
      77
      1215
    10. Vanha valta heitti nyt Kelloniemen ulos

      Vanhan vallan juoksupoika Ilpo Tervonen kruunattiin Heikin ritarikunnan ensimmäisen rasvaajan ansiomerkillä. Juhana Kell
      Kemijärvi
      76
      1097
    Aihe