Mistä laskutetaan?

URPÅ

Laskuttaako pakettiautolla kuskaava firma jokaisesta ajokilometristä kuskin työstä tuntiperiaatteella? Esim 50snt/km ja 40e/h Mites jos kuljetus olisi helsinki-turku. Laskutetaanko paluumatkasta kilometrit ja tunnit myös?

180km suunta, 360km eestaas 5h töitä = 180e 200e = 380e alv?

34

7621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Jos iso koppasprintteri ottaa 25€/h (halvin hinta jonka tiedän)

      Ja normaali sprintterin pitkä paku ottaa 30€/h (perushinta, vähän vaihtelua)

      Niin nuo hinnat sisältää ajot, eli hinta on sama oli auto paikallaan tai ajettiin sillä 100km/h

      Mutta esim me hemmon kuljetuksessa otamme 38€/h leipomolta, mutta se hinta on siis pelkkää leivän ajoa, jolloin auto kulkee leipomon tarpeiden mukaan, ja esim kun kyydissämme on myös maitoja, jotka menee esim Korppooseen, niin laskutamme valiota 15€/h.

      Eli maksat matkan edestakaisin, jos auto ajaa vain sen takia, jos muutakin ajoa, niin sitten hinta on neuvoteltavissa...

    • biljonäärinen

      Miten iso pakettiauto voi laskuttaa 25e/h jos kotisiivous asiakkaan välineillä maksaa 38e/h ja minimiveloitus 2h km veloitus matkoista...

      Taitaa olla melko persaukista porukkaa autojen ratin takana :D

      Espoon KTK ottaa pakusta 38e/h (sis. 15km) ylimääräiset kilsat 0.38eur/km

      • 87k

        Siten että se 25€/h on halvin hinta jonka tiedän, ja tämä on siis piiiiitkällä sopimuksella, ja vakiolenkillä.

        Mutta kuten sanottu, niin semmonen 30-40€/h on "normihinta" isosasta pakusta/pienestä koppa-autosta, siis ns. sopimusajossa.

        Ja nämä hinnat sisältää aina kaikki ajot, eihän auto tietenkään kokoajan mene 80km/h, joten ei sitä sen mukaan voi laskea...

        Ja taatusti tuolla yrittäjällä joka ottaa 25€/h ei olisi varaa palkata ketään työntekijöitä, ainakaan tessin mukaisella palkalla.

        Ja vaikka meidän firma ottaa "vain38€/h" ajoineen, niin silti saan parhaimmillaan 2000€/2vko

        Eli jos hinta on yli 30€/h ja päälle tulee vielä km-maksu, niin UNOHDA.


    • FakHer

      Käsittämätöntä.

      Auton kulut, bensat, huollot, vakuutukset ym katetaan tuosta 30€/h laskutuksesta? Eihän 30€/h jää verojen jälkeen kuin känsät käsiin.
      30€/h ei riitä edes yhden miehen palkaksi.

      • 87k

        Voin muuten vannoa, että tämä "sankari" ketä ajaa sitä koppa-autoa 25€ tunti saisi paaaaaaljon, paaaaljon parempaa palkkaa ajamalla muun palveluksessa, etenkin kun päivät ovat vähintään 10 tuntia.

        Mutta oli miten oli, tuo oli ääriesimerkki, ja normaali hinta isolle pakulla/pienelle koppa-autolle on se 30-40€ SISÄLTÄEN AJOT.

        Ja kuten arvata saattaa tuo 25€/h ajava ei aja kokoajan 80km/h, vaan kymmenen tunnin päviässä tulee noin 300-400 kilometriä

        Ja tuo on siis vanha herrasmies, ei mikään virolainen tai muu vääränlainen, vaikka rostenilla niitä(kin) on ajamassa pullaa


      • isäntä/renki
        87k kirjoitti:

        Voin muuten vannoa, että tämä "sankari" ketä ajaa sitä koppa-autoa 25€ tunti saisi paaaaaaljon, paaaaljon parempaa palkkaa ajamalla muun palveluksessa, etenkin kun päivät ovat vähintään 10 tuntia.

        Mutta oli miten oli, tuo oli ääriesimerkki, ja normaali hinta isolle pakulla/pienelle koppa-autolle on se 30-40€ SISÄLTÄEN AJOT.

        Ja kuten arvata saattaa tuo 25€/h ajava ei aja kokoajan 80km/h, vaan kymmenen tunnin päviässä tulee noin 300-400 kilometriä

        Ja tuo on siis vanha herrasmies, ei mikään virolainen tai muu vääränlainen, vaikka rostenilla niitä(kin) on ajamassa pullaa

        vähin mitä vois ajatella on yli 30e alv, vaatii kyl et itte ajaa. Tähän hintaan ei kuskia palkata.


    • pomojenpomo

      Joo, kuvittelisin että 25e/h kuskille on pomo vähän satuillut hintoja. No rengithän on tunnetusti hieman.. no.. ei käy ihan täysillä.

    • .

      Pakulla ajaa kahteen kastiin kuuluvia, pelkät autokuskit autoineen ja muun alan urakoitsijat ja ammattimiehet, heidän ajonsa/aikansa on tietysti kalliimpaa 40 - 100 e/h 49 - 70 cen/km. Sen nyt jokainen tietää, ettei ajosta 25 - 35 euron tuntitaksoista jää mitään kulujen ja verojen jälkeen.

    • Alan yrittäjä

      pakettiauton kuljettajan TES:n mukainen palkka päivälle klo 06-18 pakollisine vakuutuksineen yms on yhteensä jo 22 eur/tunti alv 23% eli 27,06 euroa/tunti. Lisäksi auton kulut pakettiautosta ja kokonaisvuosiajoista riippuen esim. 6,00 eur/tunti alv eli 7,38 eur/h. Nämä yhteensä tekee kuljettajan ja auton kustannukseksi 34,44 eur/tunti.

      Lisäksi yrityksen kiinteät kulut, esim. viranomaismaksut, taloushallinto, pankkikulut SEKÄ yrittäjän palkka. Jos yrittäjä itse ajaa niin yrittäjäkin ehkä haluaisi riskistään suuremman korvauksen kuin kuljettajan TES:n mukainen palkka?

      Kannattava tuntihinta pakettiautolla (esim. MB Sprinter) on näin ollen noin 40 eur/tunti. Kaikki tämän alle myyvät ovat joko tyhmiä tai eivät osaa laskea.

      • 87k

        Taatusti kannattaa koska meidän firmassa ajetaan pitkällä sprintterilllä sekä koppasprintteirllä noin 30€/h alv ja kaikissa näissä firmoissa on vielä erikseen palkattu kuljettaja.

        halvin on sitten tämä pappa joka ajaa 25€/h alv koppasprintterillä mutta ei tietenkään ole palkattuna ketään.

        Eli kyllä noista jokaiselle voittoa, ei ne hyväntekeväisyyttäkään tee.

        Eli aivan maksimihinta on 40€/h eikä missään nimessä mitään kilometrihintoja päälle.

        Ja on meillä jollain yrityksillä myös vakiopalkka, esim 75€/pvä mutta silloin on usein kyydissä jotain muutakinn tavaraa


    • betoningikuski

      Vai että oikein vakiopalkka 75euroa päivä.. HEH HEH.

      Voin kertoa esimerkkinä ison siivousfirman, jolla on tuhansia siistijöitä.
      Siellä maksaa yhden työntekijän, yhden työpäivän (8h) kustannus työantajalle 180euroa. Tähän ei ole laskettu edes voittoa. Siis työntekijän joka heiluttaa rättiä ja pesee vessanpönttöjä. Sopivalla veroprosentilla työntekijälle jää työpäivästä käteen vajaat 90euroa.

      Että aivan varmasti joku, jossakin antaa auton ja kuskin päiväksi töihin 75eurolla.... tai sitten ei.

      • 87k

        Kuule kun näissä urakkapalkkajutuiss aon aina kyydissä muutakin tavaraa, eikä siinä mene 8 tuntia.

        Voisi verrata siihen että siivooja siivoo 8 tuntia, mutta siinä ohessa puhuu puhelimessa tunnin, tulee hiukan lisää hommia, mutta saa siitä 40€ päivässä.

        Oikeastaan näitä "kiinteäpalkkaisia" meillä on töissä kahdella reitillä, ja kummassakin pullan ajo on vain "sivubisnes" kai ymmärrät mitä meinaan.

        Samaten me ajetaan maitoja sivuhommana syrjäseuduille johon ajaisimme muutenkin pelkkää leipää, otamme maidon ajosta joku vajaa 70€ päivältä. mutta minä, eikä kukaan muukaan luule että 70 eurolla saisi jonkun auton ajamaan pelkästään maitoa tuon lenkin, koska lenkille tulee pituutta lähmmäs viitisen tuntia, kukaan ei aja sitä elnkkiä 70 eurolla, etenkään kun tarvii olla vielä kylmä/pakastekoneella varustettu auto.

        No tehän olette hieman tyhmiä, joten koitetaan vielä tällaista esimerkkiä, että sinulla on 120 neliön asunto, josta maksat vuokraa 800€ kuukaudessa, otat yhteen ylimääräiseen huoneeseen alivuokralaisen joka maksaa sinulle 200€ kuukaudessa. kaikki hyötyy, sinä saat ylimääräistä rahaa kun annat ylimääräistä tilaa, ja vuokralainen hyötyy kun ei pidä vuokrata koko kämppää.

        Sama juttu pullan ajossa, kuljetusyritys hyötyy kun ei ole tyhjää tilaa autossa niin paljoa, eikä tule paljoa ylimääräisiä kilometrejäkään, ja leipomo hyötyy kun ei tartte laittaa omaa autoa ajamaan tuota lenkkiä pelkät pullat kyydissä.

        Siivojan tuntipalkka on muuten 7,37€/h (siis normaali toimisto/varastosiivooja) ja työpäivän pituus on 8 tuntia, josta palkallista aikaa on 7,5 tunti (30 min palkaton, ja 30 min palkallinen tauko päivässä)

        Eli siivoja saa päivässä 55€ josta vähennetään sitten verot yms maksut.


    • lipstikkanen

      Ai meinaat, että joku Suomessa tekee 21 päivää kuukaudessa töitä 8h/päivä alle 1200eurolla?

      • 87k

        Sinähän sen voit laskea

        Siivoojan peruspalkka 7,37€/h

        Työpäivän pituus on 8 tuntia, josta palkkaa maksetaan 7,5 tunnilta koska työpäivässä on 30 min palkallista, ja 30 min palkatonta taukoa.

        Näin ollen 20 työpäivältä tulee palkkaa noin 1105€.

        Tietenkin siivoojillakin on eri palkkaluokkia, ja yölisiä ymms. mutta siivoojat kun harvoin on töissä öisin (paitti tietty kauppojen iltasiivoojat, ne on töissä jotain 20:00-24:00)

        Ja sitten on myös eri palkkaluokkia, likaisuuden, vaaralliasuuden yms mukaan, mutta ne "lisät" on alle euron luokkaa tunnilta.

        Tosin toi 7,37€ oli peruspalkka jokunen vuosi sitten, joten nyt varmaan hieman noussut. mutta pitkä matka on edelleen sinne 2 tonniin kuukaudessa, joka on kuljetusalalla aikalailla "vakiopalkka"


    • aluksi laskutin tulla periaatteella,nopeasti huomasin olevani väärässä,ja rupesin laskuttamaan tunti aatteella...

    • PÄSSI

      No ni sitten heti eikun kertomaan mistä noita 40€/tunti ajopaikkoja löytyy???
      Ni lähretähän ajoon!!!!

    • Anonyymi

      Näillä hinnoilla ei kukaan aja yhtään mitään, jos ei ole pimeenä viina/hamppu/rosvokuskina .

      • Anonyymi

        Tänä päivänä asiakas kertoo palaverissa sinulle sen mitä hän/yritys on valmis maksamaan tavaroiden kuljettamisesta sinulle kuljetusyrittäjä. Asiakas joka vaatii laatua ,hyvää palvelua ja todella särmää toimintaa on myös valmis maksamaan paremmin,vastineeksi homma pitää toimia todella hyvin. Useimmin asiakas haluaa todella edullisia kuljetuksia laadusta viis.
        Asiakas sanoo hinnan , ota tai jätä. Aina on oven takana uusia yrittäjiä ,joille homma kelpaa. On vajottu todella syvälle ainakin pakettiauto puolella.


    • Anonyymi

      Ajoin 20 vuotta leipomon omaa autoa kuorma-auto mb ateco oli viimeisin.
      Ajoreitti turku-hki 20 myymälää päivä oli hyvä duuni ja työni tein aina kunnolla en ylityötuntekaan kaikkia merkinnyt.
      Kiitokseksi sain lopputilin kun yksityiselle annettiin ajot kuulemma säästöä kun ajaa 12 tunnin päiviä kun minulla oli 8 tuntia.
      Asiakaspalvelu on heikentynyt paljon sanovat asiakkaat ja pistäneet palautetta että minä takaisin mutts ei.
      Kortistossa tällä hetkellä.Kiitos ilmaiseksi ajavat peet..

      • Anonyymi

        Niin moni asia hyvä kuljettaja kollega kirjoituksessasi on täysin ristiriitaista luettavaa ettei
        edes likinäköisin Konsta Pylkkänen uskoisi todeksi. Ei sellaista leipomoa ole Turussa joka
        ajaa omalla autolla Helsinkiin 20 asiakkaan takia. Olen seurannut läheltä leipomoalan kehitystä aina kultaiselta 1980 luvulta tähän päivään ja se kehitys on ollut surkea. Se on ollut pelkkää alamäkeä viimeiset vuosikymmenet. 1980 luvulla Helsingissä pullakuski ajoi reitillään 3 vuoroa. 0-vuoro jossa meni tietyt erikoistuotteet, 1 vuoro jossa meni ruokaleivät ja lopuksi
        2 vuoro jossa meni kahvileipä herkut. Koko päivän kierrettiin samat asiakkaat. 2000 luvun alussa siirryttiin ajamaan 2 vuoroa . ja nykyisin ajetaan kerran päivässä kauppoihin.
        Markettien paistopisteet ja pienleipomotoiminta on syönyt suuren osan pullakuskien työtaakasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin moni asia hyvä kuljettaja kollega kirjoituksessasi on täysin ristiriitaista luettavaa ettei
        edes likinäköisin Konsta Pylkkänen uskoisi todeksi. Ei sellaista leipomoa ole Turussa joka
        ajaa omalla autolla Helsinkiin 20 asiakkaan takia. Olen seurannut läheltä leipomoalan kehitystä aina kultaiselta 1980 luvulta tähän päivään ja se kehitys on ollut surkea. Se on ollut pelkkää alamäkeä viimeiset vuosikymmenet. 1980 luvulla Helsingissä pullakuski ajoi reitillään 3 vuoroa. 0-vuoro jossa meni tietyt erikoistuotteet, 1 vuoro jossa meni ruokaleivät ja lopuksi
        2 vuoro jossa meni kahvileipä herkut. Koko päivän kierrettiin samat asiakkaat. 2000 luvun alussa siirryttiin ajamaan 2 vuoroa . ja nykyisin ajetaan kerran päivässä kauppoihin.
        Markettien paistopisteet ja pienleipomotoiminta on syönyt suuren osan pullakuskien työtaakasta.

        Joten kertomuksesi on täysin satua, Turun alueelta perheleipomoiden toimesta kuljetusliikkeet toimittavat mm Salosen leipomon tuotteita pääkaupunkiseudulle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten kertomuksesi on täysin satua, Turun alueelta perheleipomoiden toimesta kuljetusliikkeet toimittavat mm Salosen leipomon tuotteita pääkaupunkiseudulle

        Ainoa mahdollisuus jos pieni ja keskisuuri leipomo voi toimia kannattavasti on rakentaa leipomoiden välinen yhteistyö on kuljetysyritys jos tarkoitus on kuljettaa kaikkien leipomoiden tavarat esim. Turusta Helsinkiin samassa autossa.Leipomon omalla autolla tällainen toiminta ei ole ole mahdollista. Koska laki sanoo ettei muiden yrityksien tuotteita saa kuljettaa ajoneuvolla jos ei ole liikennelupaa.Siksi tällainen edellä kirjoittajan surku hupaisa kirjoitus menee myös minun mielestäni ihan vitsin puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa mahdollisuus jos pieni ja keskisuuri leipomo voi toimia kannattavasti on rakentaa leipomoiden välinen yhteistyö on kuljetysyritys jos tarkoitus on kuljettaa kaikkien leipomoiden tavarat esim. Turusta Helsinkiin samassa autossa.Leipomon omalla autolla tällainen toiminta ei ole ole mahdollista. Koska laki sanoo ettei muiden yrityksien tuotteita saa kuljettaa ajoneuvolla jos ei ole liikennelupaa.Siksi tällainen edellä kirjoittajan surku hupaisa kirjoitus menee myös minun mielestäni ihan vitsin puolelle.

        Erikoistuotteita valmistava pieni leipomo kyseessä ja oli oma auto jolla ajettiin vuosia.
        Nyt ajaa yksityinen eri tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoistuotteita valmistava pieni leipomo kyseessä ja oli oma auto jolla ajettiin vuosia.
        Nyt ajaa yksityinen eri tavalla.

        Oli näitä, esim 80 luvulla helsingissä oli yksityinen konditorialeipomo ja oma pakettiauto, liikkeeellä oli myymälä myös hämeenlinnassa, joskus lhdettiin viemään pakettiautolla esim täytekakku hämeenlinnaan oli mukavia ajoja.
        Ajoin myös ison leipomon ajoja helsingissä, vuoden verran ajoin tampereelle kuormaautolla, kuormassa oli 3 -4 paikkaa hki-valkeakoski-tampere, isoihin marketteihin ja päivän keikka.
        Oli hyviä aikoja ja ajoja, helsingin alueella ajettiin 2-3 kuormaa päivä siinä joutui juoksemaankin mutta nykypäivään verrattuna oli kultaaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli näitä, esim 80 luvulla helsingissä oli yksityinen konditorialeipomo ja oma pakettiauto, liikkeeellä oli myymälä myös hämeenlinnassa, joskus lhdettiin viemään pakettiautolla esim täytekakku hämeenlinnaan oli mukavia ajoja.
        Ajoin myös ison leipomon ajoja helsingissä, vuoden verran ajoin tampereelle kuormaautolla, kuormassa oli 3 -4 paikkaa hki-valkeakoski-tampere, isoihin marketteihin ja päivän keikka.
        Oli hyviä aikoja ja ajoja, helsingin alueella ajettiin 2-3 kuormaa päivä siinä joutui juoksemaankin mutta nykypäivään verrattuna oli kultaaikaa.

        Mielenkiintoista. Lähisukulaisissa 1900-luvun alusta alkaen on ollut konditoriamestareita Helsingissä esim Bulevardilla 1920-luvulla Leipomo Brondin , Elannon leipomo, Primula ja Maanviljelijäin maitokeskus ja Fazer. Vaikka olen itse 40 v. ollut kuljetusalalla niin isäni oli arvostettu konditoriamestari ja todella monen aloittelevan kondiittorin oppi-isä. Ihan mielenkiinnosta ja alan historiasta kiinnostuneena haluaisin kuulla edellisen kirjoittajan yksityisen konditorioleipomon nimen.Eli minkä niminen tämä 80 luvulla toiminut konditoria leipomo oli jolla oli myös myymälä Hämeenlinnassa. Ajat olivat silloin toiset , silti minun on vaikea ymmärtää miten 1 kakun kuljetus Hki- Hämeenlinna oli silloin taloudellisesti kannattavaa ja miksi leipomo ja myymälä on näin kaukana toisistaan. Matka on kuitenkin 100 km???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Lähisukulaisissa 1900-luvun alusta alkaen on ollut konditoriamestareita Helsingissä esim Bulevardilla 1920-luvulla Leipomo Brondin , Elannon leipomo, Primula ja Maanviljelijäin maitokeskus ja Fazer. Vaikka olen itse 40 v. ollut kuljetusalalla niin isäni oli arvostettu konditoriamestari ja todella monen aloittelevan kondiittorin oppi-isä. Ihan mielenkiinnosta ja alan historiasta kiinnostuneena haluaisin kuulla edellisen kirjoittajan yksityisen konditorioleipomon nimen.Eli minkä niminen tämä 80 luvulla toiminut konditoria leipomo oli jolla oli myös myymälä Hämeenlinnassa. Ajat olivat silloin toiset , silti minun on vaikea ymmärtää miten 1 kakun kuljetus Hki- Hämeenlinna oli silloin taloudellisesti kannattavaa ja miksi leipomo ja myymälä on näin kaukana toisistaan. Matka on kuitenkin 100 km???

        Tämä edellinen kirjoittaja heitti tosi asiallista kommenttia ja totta tosiaan Helsingistä Hämeenlinnaan on tasan 100 km. Vanha km tolppa on tiensivussa juuri kun saavutaan keskustaan. Kyllä minäkin hieman ihmettelen asian laitaa. Toivottavasti tämä kirjoittaja joka 80 luvulla kuskasi 1 kakkua H:linnaan kertoo tarkemmin työpaikastaan tuolloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä edellinen kirjoittaja heitti tosi asiallista kommenttia ja totta tosiaan Helsingistä Hämeenlinnaan on tasan 100 km. Vanha km tolppa on tiensivussa juuri kun saavutaan keskustaan. Kyllä minäkin hieman ihmettelen asian laitaa. Toivottavasti tämä kirjoittaja joka 80 luvulla kuskasi 1 kakkua H:linnaan kertoo tarkemmin työpaikastaan tuolloin.

        Karl Mangus Brondin oli leipuriliiton ensimmäinen puheenjohtaja. Kerrankin hyvä keskustelunaihe , ei aina sitä oman työnantajan haukkumista. Oma isoisäni oli kyseisessä leipomossa varastomiehenä /kuljettajana . Minulla on albumissa kuva vuodelta 1927 ? kun Brondinin henkilökunta lähtee hiihtoretkelle. Porukka istuu kuorma-auton lavalla hiihtokamat päällä valmiina sunnuntaiselle virkistyspäivälle. Upea mustavalkokuva ja oma isoisäni ratin takana tosi alkeellisessa kuorma-autossa. Arvostakaa edellisiä sukupolvia ja heidän työtänsä, kuunnelkaa kertomuksia isovanhemmilta niin opitte ymmärtämään omat juurenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä edellinen kirjoittaja heitti tosi asiallista kommenttia ja totta tosiaan Helsingistä Hämeenlinnaan on tasan 100 km. Vanha km tolppa on tiensivussa juuri kun saavutaan keskustaan. Kyllä minäkin hieman ihmettelen asian laitaa. Toivottavasti tämä kirjoittaja joka 80 luvulla kuskasi 1 kakkua H:linnaan kertoo tarkemmin työpaikastaan tuolloin.

        Konditoria Stella oli konditoria ja tarkennuksena se oli 70 luvun puolella ja oma isäni ajo jonkin aikaa Stellan transittia ja hänellä oli heittokeikkana joskus kakun vienti hämeenlinnaan.
        Itse ajoin 80 luvulla helsingistä ison leipomon ajoja ja oli pilottina pari kertaa viikossa tampereen keikka kuormaautolla.
        Oi aikoja kultaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konditoria Stella oli konditoria ja tarkennuksena se oli 70 luvun puolella ja oma isäni ajo jonkin aikaa Stellan transittia ja hänellä oli heittokeikkana joskus kakun vienti hämeenlinnaan.
        Itse ajoin 80 luvulla helsingistä ison leipomon ajoja ja oli pilottina pari kertaa viikossa tampereen keikka kuormaautolla.
        Oi aikoja kultaisia.

        Kiitos kauniista muisteloista, mutta loit mielikuvaa ajasta "paremmasta" 1970-80 luvulla jolloin ajeltiin Hämeenlinnaan konditorian ajoja joka päivä, nyt sitten korjaatkin asianlaidan ,että joskus vietiin heittokeikkana kakku Hämeenlinnaan.
        Minäkin pitkän urani yli 40 v. olen ajanut mitä ihmeellisempiä yksittäisiä keikkoja .
        Kerran Helsingistä ruisleipiä 40 ltk Keuruulle K markettiin.(oli jäänyt rekan kyydistä) Toinen kerta leipiä H:gistä Poriin. Lompakko jäi työkaappiin niin ei käyty kahvilla kertaakaan sillä reissulla . Tällaiset keikat jäävät ikuisesti mieleen , mutta ei ne ole mitään kuljetusalan arkea ollut koskaan ei 1970 luvulla eikä nykypäivänä. 1970 -80 luvun arki jakelukuljettajan työ oli silkkaa raatamista todella pienellä palkalla. 1970 luvun lopulla kuskin kk palkka oli nykyrahassa 300 eur/ 1800 mk kuukaudessa . Ylitöitä tehtiin todella paljon jopa 12- 14 tunnin päiviä ja sillä kompensoitiin surkeaa peruspalkkaa. Totuus on se ,että "kyllä ennen oli kaikki paremmin" on täyttä puppua. Vuonna 2023 kuljettaja laadukkaassa työpaikassa on ihan "ihminen" hän hoitaa työt särmästi ja saa sen mukaisen kilpailukykyisen palkan työstään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kauniista muisteloista, mutta loit mielikuvaa ajasta "paremmasta" 1970-80 luvulla jolloin ajeltiin Hämeenlinnaan konditorian ajoja joka päivä, nyt sitten korjaatkin asianlaidan ,että joskus vietiin heittokeikkana kakku Hämeenlinnaan.
        Minäkin pitkän urani yli 40 v. olen ajanut mitä ihmeellisempiä yksittäisiä keikkoja .
        Kerran Helsingistä ruisleipiä 40 ltk Keuruulle K markettiin.(oli jäänyt rekan kyydistä) Toinen kerta leipiä H:gistä Poriin. Lompakko jäi työkaappiin niin ei käyty kahvilla kertaakaan sillä reissulla . Tällaiset keikat jäävät ikuisesti mieleen , mutta ei ne ole mitään kuljetusalan arkea ollut koskaan ei 1970 luvulla eikä nykypäivänä. 1970 -80 luvun arki jakelukuljettajan työ oli silkkaa raatamista todella pienellä palkalla. 1970 luvun lopulla kuskin kk palkka oli nykyrahassa 300 eur/ 1800 mk kuukaudessa . Ylitöitä tehtiin todella paljon jopa 12- 14 tunnin päiviä ja sillä kompensoitiin surkeaa peruspalkkaa. Totuus on se ,että "kyllä ennen oli kaikki paremmin" on täyttä puppua. Vuonna 2023 kuljettaja laadukkaassa työpaikassa on ihan "ihminen" hän hoitaa työt särmästi ja saa sen mukaisen kilpailukykyisen palkan työstään.

        Moi,sanoin kyllä että joskus vietiin kakku hämeenlinnaan .
        Aloitin itsekin 70 luvun puolella ajamisen 18 vuotiaana ja 40 vuotta abaut ajoin ja kyllä mielestäni työ oli 70-80 luvulla paljon vapaampaa ei ollut puhelinta autosakukaan ei kytännyt kun kävit kahvilla tai vaikka kotona kävit päivän aikana.
        Oli tietysti todella kusisia hommia esim maidon ajossa kyytipojalla sieltä otin loparit viikossa.
        Kaupan omia autoja ajoin kahdessa eri keskusliikkeessä ja hommat oli hyvät,siihen aikaan samassa kuormassa saattoi olla elintarvikkeet ja sementtisäkit.
        Hki-porvoo-loviisa ajoin rullakoita ja päivän keikka,leivönajo oli pilottikokeilu kesti vuoden hki-tampere 2 kertaa viikko.
        Palkalla tulin toimeen silloinkin mutta vapaus oli työssä suurempi japeruspalkan päälle tuli talokohtaisia lisiä jotka nykyään täysin tuntemattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi,sanoin kyllä että joskus vietiin kakku hämeenlinnaan .
        Aloitin itsekin 70 luvun puolella ajamisen 18 vuotiaana ja 40 vuotta abaut ajoin ja kyllä mielestäni työ oli 70-80 luvulla paljon vapaampaa ei ollut puhelinta autosakukaan ei kytännyt kun kävit kahvilla tai vaikka kotona kävit päivän aikana.
        Oli tietysti todella kusisia hommia esim maidon ajossa kyytipojalla sieltä otin loparit viikossa.
        Kaupan omia autoja ajoin kahdessa eri keskusliikkeessä ja hommat oli hyvät,siihen aikaan samassa kuormassa saattoi olla elintarvikkeet ja sementtisäkit.
        Hki-porvoo-loviisa ajoin rullakoita ja päivän keikka,leivönajo oli pilottikokeilu kesti vuoden hki-tampere 2 kertaa viikko.
        Palkalla tulin toimeen silloinkin mutta vapaus oli työssä suurempi japeruspalkan päälle tuli talokohtaisia lisiä jotka nykyään täysin tuntemattomia.

        Minä ajoin 80 luvulla tapiolan leipon autoa espoossa, leipomossa oli maankuulut lihapiirakat, munkit, pullat ja se mansikkakakku.
        Ajoin ensin espoo-vantaa piiriä joka oli hyvä homma ja kotiin pääsi aikaisin ei nipotettu.
        rupesin ajamaan sitten pitempää piiriä, espoo-hyvinkää. riihimäki se oli päivän reissu, toinen pitkä piiri espoo. lohja.karjaa-tammisaari ja päivän huki
        Oli hyvä työ tahti oli leppoisa ja kun työn teki hyvin ei perään kyselty, pakettiautolla ajelin.
        Monien ajovuosien jälkeen muissa raskaan kaluston hommissa muisten noita nuoruusvuosien ajoja lämmöllä.
        Tänä päivänä saa kuormaauton ja rekan ratissa painaa suoli pitkällä ja erilaisilla seurantalaiaitteilla seurataan missä ole ja leikit kapuloiden kanssa ym,
        Kalusto pn parantunut mutta työ henkisesti raskaampaa ja monesti fyysiseti myös kun painat kaksi kuormaa päivässä jakoa 12 metrisellä teliautolla tai jaat kauppoihin täysperävaunun kanssa yöllä ja kuin apina.
        kohta on eläkepäivä tsentään lähellä.
        Ennen ei kustannuksia tuijoteetu suurennuslasin kanssa ja kuormautossa oli apumies usien mukana varsinkin pahemmissa paikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin 80 luvulla tapiolan leipon autoa espoossa, leipomossa oli maankuulut lihapiirakat, munkit, pullat ja se mansikkakakku.
        Ajoin ensin espoo-vantaa piiriä joka oli hyvä homma ja kotiin pääsi aikaisin ei nipotettu.
        rupesin ajamaan sitten pitempää piiriä, espoo-hyvinkää. riihimäki se oli päivän reissu, toinen pitkä piiri espoo. lohja.karjaa-tammisaari ja päivän huki
        Oli hyvä työ tahti oli leppoisa ja kun työn teki hyvin ei perään kyselty, pakettiautolla ajelin.
        Monien ajovuosien jälkeen muissa raskaan kaluston hommissa muisten noita nuoruusvuosien ajoja lämmöllä.
        Tänä päivänä saa kuormaauton ja rekan ratissa painaa suoli pitkällä ja erilaisilla seurantalaiaitteilla seurataan missä ole ja leikit kapuloiden kanssa ym,
        Kalusto pn parantunut mutta työ henkisesti raskaampaa ja monesti fyysiseti myös kun painat kaksi kuormaa päivässä jakoa 12 metrisellä teliautolla tai jaat kauppoihin täysperävaunun kanssa yöllä ja kuin apina.
        kohta on eläkepäivä tsentään lähellä.
        Ennen ei kustannuksia tuijoteetu suurennuslasin kanssa ja kuormautossa oli apumies usien mukana varsinkin pahemmissa paikoissa.

        Kiitos hauskoista kertomuksista menneiltä ajoilta. Menneiltä vuosikymmeniltä meillä konkareilta on paljon hyviä hetkiä kuten sanonta kuuluu " aika kultaa muistot " Näin on varmasti ollut ja niistä hetkistä kannattaa olla ylpeä ja muistella lämmöllä. Mutta todellisuudessa kuljetuskalusto oli 1970-80 luvulla surkeaa jos tähän päivään vertaa.
        Maantienopeuksilla melu hytissä oli niin korkea ,että kuulosuojaimet olisi pitänyt olla .
        Perälautanostimet olivat luxusta ja harvoilla , paljon kanneltiin ja lempattiin tavaraa . Asiakkailla oli laiturit tai ei ollut taas lempattiin ja kannettiin. Silloin oli silloin ja nyt on toisenlainen meno. Maailma muuttuu ja sen mukana kuljetusala. Skannerit joilla ammutaan kyytiin tulevat tavarat on tätä päivää. Samoin sateliitti seurantajärjestelmät joilla auton liikkeitä seurataan työnantajan toimesta on ihan hyviä järjestelmiä ne vähentävät virheitä ja helpottavat ajojärjestelyn työtaakkaa. Itse olen pitkälti yli 60 v. kuski ja en vastusta kehitystä. Työelämä kehittyy kokoajan,miksi kuljetusalan pitäisi pysyä kultaisella 1970-luvulla ??? vaikea ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin 80 luvulla tapiolan leipon autoa espoossa, leipomossa oli maankuulut lihapiirakat, munkit, pullat ja se mansikkakakku.
        Ajoin ensin espoo-vantaa piiriä joka oli hyvä homma ja kotiin pääsi aikaisin ei nipotettu.
        rupesin ajamaan sitten pitempää piiriä, espoo-hyvinkää. riihimäki se oli päivän reissu, toinen pitkä piiri espoo. lohja.karjaa-tammisaari ja päivän huki
        Oli hyvä työ tahti oli leppoisa ja kun työn teki hyvin ei perään kyselty, pakettiautolla ajelin.
        Monien ajovuosien jälkeen muissa raskaan kaluston hommissa muisten noita nuoruusvuosien ajoja lämmöllä.
        Tänä päivänä saa kuormaauton ja rekan ratissa painaa suoli pitkällä ja erilaisilla seurantalaiaitteilla seurataan missä ole ja leikit kapuloiden kanssa ym,
        Kalusto pn parantunut mutta työ henkisesti raskaampaa ja monesti fyysiseti myös kun painat kaksi kuormaa päivässä jakoa 12 metrisellä teliautolla tai jaat kauppoihin täysperävaunun kanssa yöllä ja kuin apina.
        kohta on eläkepäivä tsentään lähellä.
        Ennen ei kustannuksia tuijoteetu suurennuslasin kanssa ja kuormautossa oli apumies usien mukana varsinkin pahemmissa paikoissa.

        Tapiolan leipomon munkit oli legendaarisen hyviä. niitä mussutimme Vapaaniemen yhteiskoulun oppilastoimikunnan myyntipisteestä joka päivä 1970-luvun lopulla.,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapiolan leipomon munkit oli legendaarisen hyviä. niitä mussutimme Vapaaniemen yhteiskoulun oppilastoimikunnan myyntipisteestä joka päivä 1970-luvun lopulla.,

        1970-80 luku oli omaa aikaansa, ei ollut matkapuhelimia ei seurantajärjestelmiä.
        Jokainen kohelti omilla tavoilla perille. Silloin oli se elämä. Nyt elämme nykyhetkessä.
        Pitää muistaa se perusseikka , että auton seurantajärjestelmää ei saa käyttää työntekijän kyttäämiseen, ihan sama homma kuin ettei varaston kameroilla saa seurata työntekijän työskentelyä yleisellä tasolla. Eli lainsäädäntö on kuljettajan tukena. Silti varastossa hyvät valvontakamerat paljastavat hyvin sen kun väärää tavaraa menee autoon ja asioiden selvittely on selkeää jälkikäteen. Ei valvontakamerat ole vihollisia kun oikein käytetään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe