Kaukonäkö ja lasit

silmälasit kai sitten

Näyttää siltä että tarvitsisin kaukolaseja joiden vaihvuus on 1. Nyt en kyllä enää ymmärrä, eikös plus-lasit oo lähinäköä eli niinkuin lukulasit. Ihan kummalta näyttää maailma jos kauas katsoo sellaisilla laseilla, ei kyllä tunnu ollenkaan hyvältä. Menee silmät pilalle, tottuvat vaan sellaisiin laseihin ja sitten paluuta ei enää ole. Muutenkin lasit tuntuvat vaikeilta kun näöntarkkuus on kuitenkin ihan ok. Ikääkin on vielä alle 30.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä? Myönnän että ihmetyksen lisäksi tässä on pieni asennevamma, joihin ehkä kaipaisin kohtalotovereiden apuja.

12

5424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leena

      Jos sinun näkö on OK! niin miksi sinun pitäisi hankkia silmälasit. Oletko käynnyt optikon luonna tarkastamassa näkösi.

      • alkup

        Siis näöntarkkuudessa ei ole mitään vikaa, mutta muut oireet kertovat että silmät ei ole kunnossa, eli väsymys, silmien rasittuminen ja päänsärky. Ja ihan on optikon tutkima juttu. Eli kaukolaseille tarve joiden vahvuus 1. En kai nyt tällaista itse keksisi hyvänen aika sentään


      • Rappunen
        alkup kirjoitti:

        Siis näöntarkkuudessa ei ole mitään vikaa, mutta muut oireet kertovat että silmät ei ole kunnossa, eli väsymys, silmien rasittuminen ja päänsärky. Ja ihan on optikon tutkima juttu. Eli kaukolaseille tarve joiden vahvuus 1. En kai nyt tällaista itse keksisi hyvänen aika sentään

        Sama juttu mulla eli kaukotaitteisuus. Sain kolmekymppisenä ekat lasit, vahvuus oli 0.75 ja nyt ikää 35 ja lasit vahveni juuri 1.75/2.
        Tulin aika nopeasti riippuvaiseksi laseista.


      • kati
        alkup kirjoitti:

        Siis näöntarkkuudessa ei ole mitään vikaa, mutta muut oireet kertovat että silmät ei ole kunnossa, eli väsymys, silmien rasittuminen ja päänsärky. Ja ihan on optikon tutkima juttu. Eli kaukolaseille tarve joiden vahvuus 1. En kai nyt tällaista itse keksisi hyvänen aika sentään

        itselläni lasit 1 toistaiseksi en vielä ole näistä riippuvainen onko tilanteita missä itse et käytä laseja tai olet muuten vain ilman niitä


      • alkup
        kati kirjoitti:

        itselläni lasit 1 toistaiseksi en vielä ole näistä riippuvainen onko tilanteita missä itse et käytä laseja tai olet muuten vain ilman niitä

        Niin kun teillä on ne lasit, niin oliko aluksi ihan oudon näköistä niillä katsella? Kun ei todellakaan pluslasit tee maailmaa paremman näköiseksi kauas katsellessa, lähelle tietty suurentaa. ELi tottuuko silmät ja kuinka nopeasti ja onko sitten mahdotonta olla ilman laseja?


      • kati
        alkup kirjoitti:

        Niin kun teillä on ne lasit, niin oliko aluksi ihan oudon näköistä niillä katsella? Kun ei todellakaan pluslasit tee maailmaa paremman näköiseksi kauas katsellessa, lähelle tietty suurentaa. ELi tottuuko silmät ja kuinka nopeasti ja onko sitten mahdotonta olla ilman laseja?

        itse pidän laseja toisinaan lukiessa miksi sinäkään niitä jatkuvasti pitäisit sillä nehän ovat lukulasit ja kauas näet luultavasti hyvin


      • Rappunen
        kati kirjoitti:

        itse pidän laseja toisinaan lukiessa miksi sinäkään niitä jatkuvasti pitäisit sillä nehän ovat lukulasit ja kauas näet luultavasti hyvin

        Näin heti laseilla paremmin sekä kauas että lähelle. Lisäksi ilman laseja mulla ei ole minkäänlaista syvyysnäköä, eli esim. autoa ei tulisi mieleenkään ajaa ilman laseja.
        Pidän laseja käytännössä aina, sillä tuntuu epämiellyttävältä kun ei näe kunnolla. Silmät myös väsyvät ilman laseja. Nyt siis vahvuudet 1.75/2.


      • alkup
        kati kirjoitti:

        itse pidän laseja toisinaan lukiessa miksi sinäkään niitä jatkuvasti pitäisit sillä nehän ovat lukulasit ja kauas näet luultavasti hyvin

        Sehän tässä se ongelma onkin, kun en koe tarvitsevani laseja, koska näen hyvin. Väsyminen ja muut oireet sitten kertovat että jossain on vikaa. Ja tosiaan homman nimi on että 1 lasit on määrätty ja kaukolasit lukee optikon lappusessa eikä lähinäön kohdalla oo mitään arvoja. (kyllä, olen ihan ihmeissäni ja v***ttaa)


      • kati
        alkup kirjoitti:

        Sehän tässä se ongelma onkin, kun en koe tarvitsevani laseja, koska näen hyvin. Väsyminen ja muut oireet sitten kertovat että jossain on vikaa. Ja tosiaan homman nimi on että 1 lasit on määrätty ja kaukolasit lukee optikon lappusessa eikä lähinäön kohdalla oo mitään arvoja. (kyllä, olen ihan ihmeissäni ja v***ttaa)

        lasit ovat lukulasit eli kerrohan koska sitten olet lasejasi käyttänyt kauas katsellessa niitä on turha pitää ja muutenkin nuo arvot ovat tosi miedot


      • Rappunen
        kati kirjoitti:

        lasit ovat lukulasit eli kerrohan koska sitten olet lasejasi käyttänyt kauas katsellessa niitä on turha pitää ja muutenkin nuo arvot ovat tosi miedot

        Pluslasit ovat ikänäköisille lukulasit mutta kaukotaitteisille ihan normaalit jokapaikanlasit (sekä kauko että lähi).


      • kati
        Rappunen kirjoitti:

        Pluslasit ovat ikänäköisille lukulasit mutta kaukotaitteisille ihan normaalit jokapaikanlasit (sekä kauko että lähi).

        jos lasien vahvuus on 1 niin kyllä myös ilman tulee hyvin toimeen niin kuin alkup sanoi ettei ole edes huomannut näön heikkenemistä


      • setä?
        kati kirjoitti:

        jos lasien vahvuus on 1 niin kyllä myös ilman tulee hyvin toimeen niin kuin alkup sanoi ettei ole edes huomannut näön heikkenemistä

        ..se näön heikkeneminen. Silmä korjaa aika pitkälle pikku häiriöitä ja nuoremmalla vielä paremmin. Itsekin huomasin lähinnä silmien väsymisenä ja päänsärkynä oman näön riittämättömyyden aikanaan. Omasta mielestäni näin ihan hyvin...optikko tosin oli heti eri mieltä. Ja laseilla maailma näytti yllättävän kirkkaalta!
        Eli varmasti tulee toimeen 1 laseja ilmankin, näkömukavuus siitä lähinnä karsii. Ja aika ajaa sitten lasit nenälle jossain vaiheessa :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe