Aivan pihalla...

ääggh

Moikka!

Elikkä ongelma on seuraavanlainen.. Meille tulossa vauva toukokuussa, josta olen todella onnellinen :) Mutta nyt olen alkanut välillä miettii kastajaisia.. ja mulla ei ole MITÄÄN HAJUA mitä niissä tapahtuu. Tai siis tiedänhän minä että pappi kastaa lapsen yms mutta miten se käytännössä siis menee se "ohjelma"? Ja keille pitää ilmoittaa kastajaisista? Tietty vieraille että osaavat tulla ja papille. Niin, papille.. pitääkö pappi niinkuin varata? Maksaako se? Mitä kaikkea pitää järjestää? Mulla ei ole mitään hajua miten sen kuuluu mennä.. voisko joku selittää?

6

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiden äiti
    • kastettu

Otapa yhteyttä sen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, johon kuulut, neuvovat sieltä.

• kaukana kaikesta

Onko kastetilaisuus pidettävä"oman"seurakunnan alueella? Vai voiko ne viettää muualla? Meillä kun kaikki sukulaiset ja kummiksi kutsutut asuvat niin kaukana, että ei ihan päivän reissuna kukaan heitä. Niin suunnittelimme pitää kastajaiset entisillä kotitkonnuilla. Jolloin sukulaisilla ja kummeilla olisi edes kohtuu matka tulla paikalle.

• pastori vaan

Kasteen voi järjestää itse valitsemassaan paikassa. Ikimuistoista juhlaa teille!

• fgfgfggffgfg

Kysy seurakunnasta, mutta uskoisin, että sopii. Hautajaisissakin voi esim toisen seurakunnan pappi tulla kirkkoon siunaamaan vainajan. Eikös ole vähän sama asia ... ;-) Kirkko on kuitenkin valtion instituutio, ei kunnallinen juttu!

• oho!

"Kirkko on kuitenkin valtion instituutio, ei kunnallinen juttu! "

Uups, ei nyt sentään noin. Kirkko on uskonnollinen yhteisö, jonka perustarkoitus on välittää tietyntyyppistä uskonnollista sanomaa. Se ei millään muotoa ole valtion instituutio, ja on valtiosta nimellisesti kokonaan erotettu. Tosiasiassa, historiallisten syiden jäänteenä, kirkolla ja valtiolla on edelleen monensortin kytköksiä, jotka aiheuttavat sen, että kirkkoon suhtaudutaan usein "itsestäänselvyytenä", vaikka sen tulisi vertautua muihin uskonnollisiin yhteisöihin ja olla tasavertaisessa asemassa niiden kanssa.

Kirkolla on oma organisaationsa, ja se jakautuu seurakuntiin. On aivan kirkon oma asia, kuinka missäkin tilanteessa esim. papit liikkuvat seurakunnasta toiseen työtehtävissään, sillä ei ole mitään tekemistä valtion kanssa. Ja aloittajalle, parhaimman tiedon näistä asioista saa juuri siitä omasta seurakunnasta, kuten aiemmin on neuvottukin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      104
      4641
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      391
      1391
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1072
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      970
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      892
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      877
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    Aihe