Aivan pihalla...

ääggh

Moikka!

Elikkä ongelma on seuraavanlainen.. Meille tulossa vauva toukokuussa, josta olen todella onnellinen :) Mutta nyt olen alkanut välillä miettii kastajaisia.. ja mulla ei ole MITÄÄN HAJUA mitä niissä tapahtuu. Tai siis tiedänhän minä että pappi kastaa lapsen yms mutta miten se käytännössä siis menee se "ohjelma"? Ja keille pitää ilmoittaa kastajaisista? Tietty vieraille että osaavat tulla ja papille. Niin, papille.. pitääkö pappi niinkuin varata? Maksaako se? Mitä kaikkea pitää järjestää? Mulla ei ole mitään hajua miten sen kuuluu mennä.. voisko joku selittää?

6

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiden äiti
    • kastettu

Otapa yhteyttä sen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, johon kuulut, neuvovat sieltä.

• kaukana kaikesta

Onko kastetilaisuus pidettävä"oman"seurakunnan alueella? Vai voiko ne viettää muualla? Meillä kun kaikki sukulaiset ja kummiksi kutsutut asuvat niin kaukana, että ei ihan päivän reissuna kukaan heitä. Niin suunnittelimme pitää kastajaiset entisillä kotitkonnuilla. Jolloin sukulaisilla ja kummeilla olisi edes kohtuu matka tulla paikalle.

• pastori vaan

Kasteen voi järjestää itse valitsemassaan paikassa. Ikimuistoista juhlaa teille!

• fgfgfggffgfg

Kysy seurakunnasta, mutta uskoisin, että sopii. Hautajaisissakin voi esim toisen seurakunnan pappi tulla kirkkoon siunaamaan vainajan. Eikös ole vähän sama asia ... ;-) Kirkko on kuitenkin valtion instituutio, ei kunnallinen juttu!

• oho!

"Kirkko on kuitenkin valtion instituutio, ei kunnallinen juttu! "

Uups, ei nyt sentään noin. Kirkko on uskonnollinen yhteisö, jonka perustarkoitus on välittää tietyntyyppistä uskonnollista sanomaa. Se ei millään muotoa ole valtion instituutio, ja on valtiosta nimellisesti kokonaan erotettu. Tosiasiassa, historiallisten syiden jäänteenä, kirkolla ja valtiolla on edelleen monensortin kytköksiä, jotka aiheuttavat sen, että kirkkoon suhtaudutaan usein "itsestäänselvyytenä", vaikka sen tulisi vertautua muihin uskonnollisiin yhteisöihin ja olla tasavertaisessa asemassa niiden kanssa.

Kirkolla on oma organisaationsa, ja se jakautuu seurakuntiin. On aivan kirkon oma asia, kuinka missäkin tilanteessa esim. papit liikkuvat seurakunnasta toiseen työtehtävissään, sillä ei ole mitään tekemistä valtion kanssa. Ja aloittajalle, parhaimman tiedon näistä asioista saa juuri siitä omasta seurakunnasta, kuten aiemmin on neuvottukin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      108
      10732
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      250
      4623
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      176
      4003
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      175
      3490
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      75
      3305
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      78
      3107
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      35
      2974
    8. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      27
      2510
    9. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      65
      1786
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      176
      1599
    Aihe