nyt olis siis hakuaikaa enää pari viikkoa jäljellä ja pikkane stressi alkaa tulla opiskelupaikan suhteen.. Vaihtoehdot ovat siis tässä vaiheessa joko TTY tai LUT, TKK:lle en varmaan tule pääsemään. (alustavat AI e MA m FY m HI m RU c ENA c)
Jos opiskelet tai olet opiskellut jommassa kummassa koulussa, niin mitä olet tykännyt? Oppiiko hyvin, oletko kotoutunut ja saanut kavereita helposti?
Suuri probleema on myös alan valinta. LUT:issa menisin varmaan lukemaan energiatekniikkaa, sillä energiatehokkuus ja sen tuottaminen tuntuu kiinnostavalta.
Mutta entäs sitten TTY:llä, siellähän on sidottu yhteen ympäristö- ja energiatekniikka, eikä tuo ympäristö nyt nappaa pätkääkän. Lisäksi luin, että tuolla pitäis lukea pitkää kemiaa. YÖK.
Siis, mikä olis paras ala TTY:llä jos ei ole lukenut kemiaa eikä kemia kiinnostakaan, matikka taas kiinnostaa, fysiikka myös PAITSI fysiikan sähkö-kurssi jota en kestänyt.
Kiitos jop etukäteen jos jollain on ideoita =)
TTY (vai LUT)
11
1421
Vastaukset
- 5454354534
Fysiikkahan on M, noilla tiedoilla pääsee helposti TKK:lle jollekin linjalle. Harjoittelet vain ahkerasti pääsykokeeseen. Pääsykokeet ovat kahden kuukauden päästä, tässä vaiheessa ehtisi aloittaa vaikka nollasta.
- eweweweweweweweweqqq
Kiinnitä enemmän huomiota mitä siellä opetetaan eikä niinkään millä sitä opetetaan.
- valinnanvaikeus
^^ No joo, kai sinne TKK:llekin olis mahiksia päästä, mulla on siitä vaan vähän sellasseita mielikuvia et siellä ei opiskele kun vaan ryppyotsaset nörtit... Jotenkin tuntuu etten "sopisi" sinne, olen sen verran höntsä luonteeltani.. Mutta kiitos tsemppauksesta, onhan tässä vielä aikaa =).
^ Tää taitaa kertoa jotain mun ÄO:sta, mutta en oikein tajunnu mitä haet takaa =D. Siis että esim. kemiaa voi ihan hyvin lukea jos se _päämäärä_ kiinnostaa vai..? Mulla vaan saattaa iskeä motivaationpuute melko nopeasti (esimerkkinä vaikka se sähkökurssi, jonka istuin tekemättä mitään) niin toivoisin että myös itse opiskelu olis mielenkiintosta.. - ykiläinen
Itse opiskelen TTY:lla ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmassa ja olen valinnut energiatekniikan. Itsekään en tänne tullessani ollut järin kiinnostunut ympäristöpuolesta, mut näin jälkikäteen tiedän saaneeni niistä hyvän pohjan energiatekniikan opinnoilleni. Liittyväthän ympäristö ja energia tiiviisti yhteen. Loppupeleissä ymppipuolen juttuja on aika vähän.
Tiedän, että suurimmassa osasta koulutusohjelmia pitää opiskella vähintään insinöörikemiaa. Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmassa valitaan alkuvaiheen perusopintojen jälkeen jompi kumpi suuntauksista, ympäristötekniikka tai energiatekniikka. Molemmissa näistä joudut opiskelemaan kemiaa, ympillä enemmän, mutta kyllä siitä selviää :) Tiedänpä jonkun kemian vihaajan valinneen sen lopulta jopa pääaineekseen.
Ylipäätänsä voin suositella TTY:tä opiskelupaikkanan kelle tahansa! Tiiviillä kampuksella on älyttömästi erilaista kerhotoimintaa ja Suomen parhaimmistoon kuuluvat liikuntamahdollisuudet. Tekemistä löytyy siis varmasti kaikille. Yhteishenki on mielestäni huippua ja esimerkiksi tamperelainen Teekkariwappu on kokemisen arvoinen.
Linkkien takaa löytyy tietoa Ympäristöteekkarikillasta, yliopistosta ja ylioppilaskunnasta. Suosittelen tutustumaan!
http://ymparistoteekkarikilta.fi/
http://www.tut.fi/hakuinfo/
http://www.ttyy.fi/ylioppilaskunta/alayhdistykset/kerhot
Toivottavasti teet oikean valinnan ;) - valinnanavaikeus
ykiläinen, kiitos kovasti pitkästä postauksesta! On aina jollain tavalla mukavampaa lukea näitä mielipiteitä vapaalta keskustelupalstalta kuin esim. TTY:n mainoksesta ;). Voisin varmaan ihan vakavasti miettiä tuota ympäristö- ja energiatekniikkaa, ei se kemian lukeminen kuitenkaan niin mahdottomalta kuulosta.. Ainoastaan pisterajat näyttivät olevan aikas korkealla, pitää varmaan satsata aika lailla pääsykokeisiin jos tuonne mielii..
TTY:stä olen kyllä kuullut paljon hyvää, mutta toisaalta olen ymmärtänyt että teekkarikulttuuri on lähes kaikkialla aktiivista, ainakin näissä kolmessa isoimmassa...
Mutta kiitti, pitää noihin linkkeihin vielä tutustua.. =) - koneteekkar
Moi. Hae TTY:lle lukemaan konetekniikkaa! Sisään on helpompi päästä tilastojen valossa kuin ener/ymp. Voit valita pääaineeksesi energiatekniikan. Lisäksi fakta että konelaisethan eivät tiedä sähköstä muuta kuin että se on sinistä ja sattuu stanasti puoltaa valintaasi. Mekaniikkaa sitten kyllä onkin paljon, sekä muita klassisen fysiikan osa-alueita. Tuo koulutusohjelmahan ei juuri vaikuta muuhun kuin pakollisiin perusopintoihin, jolloin niiden jälkeen voit rakentaa tutkinnosta juuri haluamasi.
http://www.tut.fi/hakuinfo/filebank/309-DIA-valinnan_pisterajat2010.pdf
http://www.tut.fi/hakuinfo/opiskelu/tutkinnot-ja-koulutusohjelmat/konetekniikka - fhhdfhfdgh
Älä ihmeessä hae mihinkään maakuntayliopistoon! Tamperelaiset saavat töitä vain Tampereelta, pääkaupunkiseudulla on omiakin osaajia.
- tty:läinen
Edellinen ei kyllä pidä paikkaansa.. TTY:ltä valmistuvilla on suomen parhaimpiin kuuluvat työllistymisprosentit, noin 90%:lla valmistuvista on työpaikka jo valmiina ja puolen vuoden päästä valmistumisesta yli 95% on työllistynyt - loput 5% onkin sitten näitä jotka lähtivät jatko-opiskelijoiksi tai jäivät äitiyslomalle tms. ja työllistyvistä lähes 50% päätyy pääkaupunkiseudulle, joten työllisyysnäkymät ainakin tällä hetkellä ovat kunnossa TTY:läisille..!
Toinen asia onkin sitten se, haluatko TTY:lle päätyä. Itse en voi kun suositella ja olen ykiläisen kanssa täysin samaa mieltä hänen mainitsemistaan asioista. Vaikka kemia ei tällä hetkellä miellytäkään, en sen perusteella sulkisi TTY:n ympäristöpuolta pois, ja kuten konelainen sanoi, on muitakin koulutusohjelmia josta valita. Kannattaa myös huomata että TTY:llä voi valita sivuaineita todella laajasta ja monipuolisesta listasta, joten kannattaa tutkiskella myös sivuaine-vaihtoehtoja niiden pääaineiden lisäksi, saat melko varmasti kasattua kokonaisuuden joka itseäsi kiinnostaa jos vain jaksat ottaa vaihtoehdoista selvää!- TTY
Kuulun tuohon 5 % ja olen kohta pitkäaikaistyötön. Jos pääsisin takaisin ylioppilas kevääseen, en olis DI:ksi koskaan lähtenyt opiskelemaan. Luin pääaineen, jossa peruskurssin hyvin suoritettua jatkokurssit eivät paljon lisäasiaa tuonut. Kannattaa huolella valita pääaine, koska joukossa on myös melko huonoja vaihtoehtoja.
Voin suositella LUT:a lämpimästi. LUT Energia on Suomen suurin yliopistollinen energia-alan tutkimus- ja opetusyksikkö. Tutkimusta ja opetusta arvostetaan suuresti ja lisäksi LUT on valinnut yhdeksi tulevaisuuden painopisteistään juuri energia-alan koulutuksen ja tutkimuksen. Voit olla varma, että päädyt osaavaan joukkoon, jos LUT energian valitset. Selvennykseksi sanottakoon, että itse en energiatekniikkaa LUT:ssa (enkä missään muuallakaan) opiskele.
- DI?
Nimimerkki TTY, mitä alaa opiskelit? Kiinnostaisi kovasti..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029