Mulla on keltainen Suzuki S1. Se on vakio. Kulkee musta liian vähän. Onko pakoputkessa mitään kuristimia. Kun sehän on peeveen moottori. Monkeyssahan on kuristin heti alkukäyrässä. Miten pakoputkea muuttamalla lisää vauhtia?
S1 pakoputki
3
3906
Vastaukset
- pois
Suzuki s/s1 kuristukset
Nämä kaksi Suzukin vanhaa "enduroa" on kuristettu lähinnä vakio-osilla (varsinkin vakioputki), mutta muutama pieni kuristus näissäkin piilee, millä saatat saaha murto-osan vauhtia lisää.
S:n ja S1:sen ilmanputsari on sanalla sanoen, todella surkea esitys. On todellinen ihme että siitä ikinä virtaa ilmaa läpi. No pora käteen, ja tuplasti reikiä lisää niin alkaa sekin jotenkuten hengittää. Oikeiden säätöjen löytymiseksi kannattaa säätää hieman rikkaammalle joko neulasta (prikkaa alaspäin), seosruuvista tai vaihtaa muutaman numeron isomman suuttimen.
Toinen ns. kuristus on hernepurkissa, eli toisinsanoen äänenvaimentimessa. Eli änkkäri keskeltä kahtia, ne pienemmät reikäputket irti, loppupilli irti, ja isompaa loppupilliä tilalle, niin saa siitä hernepurkista edes jotain "tehoa" irti.
Myös välit ovat hyvin lyhkäset, joten voi pahemmin vääntöä hävittämättä laittaa vakioonkin 11 tai 12-piikkisen eturattaan.
Mutta jos sitä oikeata vauhtia haluaa, on ensinnäkin ostettava tehoputki moposportilta (109euroa), tai jostakin hommattava käytetty. Tuo Moposportin tehari menee pienellä vaivalla myös ässäänkin.
Mutta pelkkä tehoputki ei paljoa auta, meinaan suzukin vakio-pytty on luumu, viilallakaan se ei ole tehdasviritteisiä pyttyjä parempi.
Yleisimmät viripytyt ovat 50cc,60cc,80cc power läppis, tai sitten se legendaarinen malossin 80cc (74cc). Käytettynä tai jostain saattaa saada RäMän pytyn, joka on tehokkain mitä Suzukiin saa. Myös muita harvinaisuuksia saattaa käytettynä löytyä.
Mutta, tehoputki ja isompi pytty tarvii myös isomman kaasarin, mikuni on ehdottomasti paras kaasutin Suzukeihin, mutta Dell'orto on myös ihan käypä.
Ja välit olisi myös ihan terveellistä vaihtaa raskaampiin, mutta jokainen ne osaa päättää, mitkä ovat itselleen sopivat.- PvMan
entäs sitte Pv???? miten sitä vois virittää sillee, ETTEI TARVIS OSTAA MITÄÄN UUTTA!?!
- joo
PvMan kirjoitti:
entäs sitte Pv???? miten sitä vois virittää sillee, ETTEI TARVIS OSTAA MITÄÄN UUTTA!?!
Suzuki PV kuristukset
Tästä suzukista löytyy kuristuksia muutama kappale, mutta kuten tämän ikäisissä mopoissa yleensäkin itse sylinteri antaa eniten toivomisen varaa
Ilmanputsari
Pv:n putsari on melko hyvä laitos, joten se on kuristettu ilmanottoaukosta kumisella tötsällä, jonka saa pois yksinkertaisesti vetämällä sen pois. Tämän jälkeen suutinta pitää vaihtaa muutamaa numeroa isommaksi että mopo tekee muutakin kuin booa eikä mene mihinkään.
Putki
Pv:n putki on myös hyvä esitys, se ei vie hirmuisesti tehoja vielä kohtalaisen tehokkaaltakaan mopolta, ja antaa mopolle tasaisen vääntöalueen.
Jos haluat kuitenkin tehoaluetta ylemmäksi, niin voit aloittaa sahaamalla äänenvaimentimesta tulevan, noin kilometrin mittaisen loppupillin pois ja laittamalla tillalle lyhyemmän, noin 20mm halkaisijaltaan olevan putken.
Uudemmissa 1994-> pevukoissa on loppupillissä vielä kuristus, jonka saa pois joko poraamalla, tai vaihtamalla/lyhentämällä loppupilliä. Tämän jälkeen pv irroittaa 5km/h enemmän huippuja.
Seuraavan tekstin tomi.e lahjoitti minulle, eli kunnia hänelle:
PV:n pakopukten paisuntakammiossa on 2 kuristuslevyä, jotka sijaitsevat suht lopussa, loppukartiossa. Ne saat sieltä pois, kun katkaiset putken kahdesta kohtaa. siinä suht keskeltä loppukartiosta ja sitten siitä loppukartion ja keskilieriön kohdilta. Sitten näetkin karmaisevan näyn, PV:n muuten suht loistava vakioputki on pilattu noilla kahdella levyllä missä on vain pieni reikä keskellä.
Levyt saat pois joka ihan vingulla vinguttamalla hitsit pois ja sitten väkivallalla (todella hyvin hitsattu kiinni). Toinen vaihtoehto on että pikkuhiljaa vingulla suurannat sitä reikää ja sitten vingutat pois kokonaan sen levyn. Joissakin PV:issä on vielä siellä ensimmäisen levyn edessä reikälevy, omassani oli ja senkin nyppäsin pois. Sitten lopuski, paisari on vuorattu koko matkalta teräsverkolla vilalla. Ihan semmonen ohut kerros, senkin voit aikasi kuluksi repiä pois, en tiedä tuoko erityisen paljon potkua, mutta samalla itsekkin revin pois, ja katkaisin putken vielä 2 kohtaa, siihen en ohjeita anna kun ei tuo villa pahemmin tehoja vie, ja vaikea ottaa pois, itselläni meni melkein koko päivä putken modaukseen. Ja sitten lopuksi hitsailet vaan putken kasaan, hiot hitsit siisteiksi ja maalaat putken.
Vaimennin vakioputkeen.
Itse katselin sitä PV:n vakiovaimentajaa ja harmittelin että kun putki on avattu niin tuohan syö kaikki ne tehot mitä avauksella tulee. Noh mulla oli moposportin tehovaimennin ylimääräisenä, 16mm sisäputkella. Hitsailin sen vakioputkeen kiinni, sis läpivirtausvaimentajan.
Myös minulta (griniltä taas) oli putkesta poistettu kaikki kurit, oma pv:ni meni yllä olevien viritysten kanssa hopperin "kisamittariin" 55km/h tasaisella, mutta alavääntö oli aika vaatimatonta. Tuota äänenvaimenninta minulla ei siis ollut kuitenkaan.
Sylinterin viilaus
Tätä en suosittele jos sinulla on vain 1 vakiopytty mopoosi, mutta jos sattuu olemaan ylimääräinen hyllyssä niin siitä vaan.
Vakioläppistä en menisi pahemmin viilaamaan, pakoaukosta voi tietenkin ottaa 2mm sivuille ja 1mm ylös mutta imuun ei kannata koskea.
Läpätöntä (vanhempaa -93 asti ollutta) sylinteriä voi viilata sekä imu että pakoaukkoa 2mm sivuille, jonka lisäksi imua 1mm alas ja pakoa 1mm ylös. Tästä tulleen tehon huomaa jo selvästi, mutta mahdollisuus saada sylkkä hajalle on aika pieni.
Sylinteriä voi toki viilata paljon enemmänkin, mutta homma vaatii oikeasti taitoa ja sylkän voi saada vakiotan tehottomaksi epäonnistuneella viilaamisella. Hyvä paikka asiasta enemmän kysymiseksi on foorumilta löytyvät "sylinterin viilaus" sekä "pv/r viritys" -topikit.
Läpät
Uudemmissa (94->) pevukoissa on läppäsylinteri, josta saa hieman tehoa irti joko taivuttamalla rajoitinläppiä enemmän auki, tai laittamalla teholäpät, saatava teho on kuitenkin aika vaatimatonta.
Rattaat
Pevukan vakiorattaat ovat 13/35, jotka ovat täysin vakiolle ihan sopivat, mutta kuristusten poiston jälkeen eturattaan voi vaihtaa vaikkapa 15-piikkiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313994- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302393
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122230- 381969
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481592- 1411497